Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
ja maar, hij voelt er niks van
Moderator: moderatorteam
ja maar, hij voelt er niks van
Die opmerking valt mij altijd erg op hier op het forum als iemand het over corrigeren heeft.
Als iemand typt dat hij zijn hond dan even een correctie aan de lijn geeft dan voelt de hond daar niks van hoor.
Zelfde met de TT, hij krijgt een correctie met de TT maar het is maar een prikkeltje, hij merkt er vrijwel niks van.
Ik vraag me dan af waarom je uberhaupt corrigeert als het de hond schijnbaar geen pijn mag doen.
Of waarom niet gewoon toegeven dat het de hond wel degelijk pijn doet maar dat jij toch voor zo'n correctie kiest?
Echt, ik vind het altijd wat maf overkomen.
Als iemand typt dat hij zijn hond dan even een correctie aan de lijn geeft dan voelt de hond daar niks van hoor.
Zelfde met de TT, hij krijgt een correctie met de TT maar het is maar een prikkeltje, hij merkt er vrijwel niks van.
Ik vraag me dan af waarom je uberhaupt corrigeert als het de hond schijnbaar geen pijn mag doen.
Of waarom niet gewoon toegeven dat het de hond wel degelijk pijn doet maar dat jij toch voor zo'n correctie kiest?
Echt, ik vind het altijd wat maf overkomen.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
TT heb ik geen ervaring mee, dus daar weet ik verder niks van.
Als ik Macho een correctie aan de lijn geef voelt hij daar zeker wel wat van, daar doe ik het ook voor.
Het komt hier trouwens maar zelden voor, maar ik ben dan wel iemand die niet kiest voor iedere keer zo'n klein tikje, ik word dan gewoon een keer flink boos, en ja dan voelt hij wel wat.
Vandaag nog iemand met een reu tegengekomen die Macho onweerstaanbaar lekker vond ruiken
Man komt eraan en pakt de hond zo bij de nek en kont aan het vel, en tilt hem zo op.
Hondje zette het op een gillen.
Alleen maar aanstellerij voelt hij niks van zegt de man
Als ik Macho een correctie aan de lijn geef voelt hij daar zeker wel wat van, daar doe ik het ook voor.
Het komt hier trouwens maar zelden voor, maar ik ben dan wel iemand die niet kiest voor iedere keer zo'n klein tikje, ik word dan gewoon een keer flink boos, en ja dan voelt hij wel wat.
Vandaag nog iemand met een reu tegengekomen die Macho onweerstaanbaar lekker vond ruiken

Man komt eraan en pakt de hond zo bij de nek en kont aan het vel, en tilt hem zo op.
Hondje zette het op een gillen.
Alleen maar aanstellerij voelt hij niks van zegt de man

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- monky555
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
- Aantal honden: 3
ik corrigeer zonder pijn
ik vindt pijn ook wel een "ernstig" woord namelijk, buiten corrigeren ik ze door te knijpen (ben wel een muts want ik doe het absoluut niet hard) o daar hebben ze een bloedhekel aan of ik brul ff
en binnen corrigeer ik met de plantespuit dat werkt snel en is erg effectief en pijnloos maar wel erg vervelend

R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011
R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Als ik (fysiek) corrigeer dan voelen ze dat wel degelijk. Dat is echter niet synoniem aan "pijn doen"
Onprettig is het wel.
Het gebeurt maar heel sporadisch dat ik zo hard corrigeer dat ik echt een pijnprikkel geef.
Als ik kijk naar correcties die ik zelf vroeger kreeg van mjn ouders dan kan ik zeggen dat ik het bij mijn arm pakken als onprettig heb ervaren, terwijl de incidentele klap die ik heb gehad pijn deed. Die laatste maakte trouwens wél veel meer indruk, omdat het zo weinig voorkwam.

Als ik kijk naar correcties die ik zelf vroeger kreeg van mjn ouders dan kan ik zeggen dat ik het bij mijn arm pakken als onprettig heb ervaren, terwijl de incidentele klap die ik heb gehad pijn deed. Die laatste maakte trouwens wél veel meer indruk, omdat het zo weinig voorkwam.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- tura
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
- Contacteer:
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Als een correctie geen onaangenaam gevoel zou geven zou hij weinig nut hebben.En tussen onaangenaam en pijn ligt inderdaad een heel grijs gebied.Niet alleen in het soort correctie maar ook in de beleving van de hond.Ik heb iemand eens zijn bullterriër als een voetbal de straat over zien schoppen en de hond bleef vrolijk naar de baas kijken, alsof het een spelletje was.Als ik dat bij Bruno zou doen zou hij alles bij elkaar gillen en voor de rest van zijn leven getraumatiseerd zijn.
Overigens gaan honden onderling ook niet zachtzinnig met elkaar om, alleen al in spel niet.
Ik corrigeer mijn honden weinig en als ik het doe alleen met stem of een greep in het nekvel.Het past niet bij me en is ook niet nodig, ze zijn gewoon heel makkelijk.
Overigens gaan honden onderling ook niet zachtzinnig met elkaar om, alleen al in spel niet.
Ik corrigeer mijn honden weinig en als ik het doe alleen met stem of een greep in het nekvel.Het past niet bij me en is ook niet nodig, ze zijn gewoon heel makkelijk.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
natuurlijk voelen ze de correctie idd, alleen het is niet zo zoals vaak voorgeschoteld wordt dat bv de tt een "echte" stroomstoot geeft, ja op de hoogste standen mss, maar dan nog is het vele malen minder dan dat iedereen denkt (ja, ook de hoogste stand gevoeld, dus weet het, moet zeggen, heb dat liever dan dat ik tegen bv schrikdraad aanloop...)
t zelfde met de prikker, daar gaan ook de meest afschuwelijke verhalen over mbt hoe ze werken, zo is bijna iedere leek er van overtuigd dat de prikkers recht in de huid prikken...
t zelfde met de prikker, daar gaan ook de meest afschuwelijke verhalen over mbt hoe ze werken, zo is bijna iedere leek er van overtuigd dat de prikkers recht in de huid prikken...
Maar als de TT alleen een onprettig gevoel zou geven waarom zou de hond daardoor dan ineens in het 'gareel' gaan lopen? Zeker als we het over werk mechelaars hebben.crutz schreef:natuurlijk voelen ze de correctie idd, alleen het is niet zo zoals vaak voorgeschoteld wordt dat bv de tt een "echte" stroomstoot geeft, ja op de hoogste standen mss, maar dan nog is het vele malen minder dan dat iedereen denkt (ja, ook de hoogste stand gevoeld, dus weet het, moet zeggen, heb dat liever dan dat ik tegen bv schrikdraad aanloop...)
Het kan wel maar dan denk ik dat er vooraf ooit een keer wel hard gecorrigeerd is met de TT zodat de hond bij een lichte schok (die alleen onprettig is) weet dat er meer kan komen als hij door gaat met zijn foute gedrag.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
jij blijft gewoon een negatief en verkeerd beeld bij de meeste zaken uit de africhting hebben, denk niet dat dat nog om te buigen is...estelle schreef:Maar als de TT alleen een onprettig gevoel zou geven waarom zou de hond daardoor dan ineens in het 'gareel' gaan lopen? Zeker als we het over werk mechelaars hebben.crutz schreef:natuurlijk voelen ze de correctie idd, alleen het is niet zo zoals vaak voorgeschoteld wordt dat bv de tt een "echte" stroomstoot geeft, ja op de hoogste standen mss, maar dan nog is het vele malen minder dan dat iedereen denkt (ja, ook de hoogste stand gevoeld, dus weet het, moet zeggen, heb dat liever dan dat ik tegen bv schrikdraad aanloop...)
Het kan wel maar dan denk ik dat er vooraf ooit een keer wel hard gecorrigeerd is met de TT zodat de hond bij een lichte schok (die alleen onprettig is) weet dat er meer kan komen als hij door gaat met zijn foute gedrag.
maar de TT moet (net als alles) ook geintroduceerd worden, het is niet (zoals sommigen wel denken/pretenderen) een wondermiddel dat gelijk werkt, je werkt eerst aan de lijn en kort zodat je bij een correctie ook kan sturen in het gedrag dat je wel wilt en daar dus voor kan belonen
dat heeft niets te maken met de hardheid van de correctie, maar eerder dat je de hond dus leert dat die prikkel een correctie is en hem belonen op het moment dat hij het goed doet, daarvandaan kan je uitbouwen naar op afstand...
en dan nog ga je de TT pas gebruiken als de hond de oefening op korte afstand en aan de lijn al grotendeels beheerst (alleen is de beheersing van de oefening niet zeker, dus hij weet wat hij moet doen, maar doet het niet altijd zo...) eerder heeft het geen nut te corrigeren, want dan zit je in de aanleerfase....
Mijn beeld zal idd niet snel veranderen over de africhting maar ja, dat zijn mijn ervaringen van wat ik her en der gezien heb.crutz schreef:jij blijft gewoon een negatief en verkeerd beeld bij de meeste zaken uit de africhting hebben, denk niet dat dat nog om te buigen is...estelle schreef:Maar als de TT alleen een onprettig gevoel zou geven waarom zou de hond daardoor dan ineens in het 'gareel' gaan lopen? Zeker als we het over werk mechelaars hebben.crutz schreef:natuurlijk voelen ze de correctie idd, alleen het is niet zo zoals vaak voorgeschoteld wordt dat bv de tt een "echte" stroomstoot geeft, ja op de hoogste standen mss, maar dan nog is het vele malen minder dan dat iedereen denkt (ja, ook de hoogste stand gevoeld, dus weet het, moet zeggen, heb dat liever dan dat ik tegen bv schrikdraad aanloop...)
maar de TT moet (net als alles) ook geintroduceerd worden, het is niet (zoals sommigen wel denken/pretenderen) een wondermiddel dat gelijk werkt, je werkt eerst aan de lijn en kort zodat je bij een correctie ook kan sturen in het gedrag dat je wel wilt en daar dus voor kan belonen
dat heeft niets te maken met de hardheid van de correctie, maar eerder dat je de hond dus leert dat die prikkel een correctie is en hem belonen op het moment dat hij het goed doet, daarvandaan kan je uitbouwen naar op afstand...
en dan nog ga je de TT pas gebruiken als de hond de oefening op korte afstand en aan de lijn al grotendeels beheerst (alleen is de beheersing van de oefening niet zeker, dus hij weet wat hij moet doen, maar doet het niet altijd zo...) eerder heeft het geen nut te corrigeren, want dan zit je in de aanleerfase....
Ik moet nodig weer eens gaan kijken, missschien dat ik mijn beeld dan bij zal stellen.

Over je TT verhaal, eerlijk gezegd snap ik er, zoals jij en malinois de TT uitleggen, geen snars van.
Zoals jullie het uitleggen snap ik de toegevoegde waaarde van de TT totaal niet tov een prikker of slipketting behalve dan dat je op afstand kunt corrigeren. Maar het hele verhaal over alleen maar onprettig gaat er bij mij slecht in.
Het is ook niet rot bedoeld naar jullie toe maar het houdt me bezig op de een of andere manier. Ik wil graag begrijpen wat jullie bedoelen maar begrijp het niet. Misschien als ik het eens zou zien hoe jullie er mee omgaan....

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
DAT is nu juist ook de toegevoegde waarde, op afstand.....dus de oefeningen doorwerken, zodat de hond de oefeningen in alle omstandigheden doet en niet alleen omdat jij (of iemand anders) toevallig in de buurt staat en hij weet dat hij anders wel ff "geholpen" wordt....estelle schreef:Mijn beeld zal idd niet snel veranderen over de africhting maar ja, dat zijn mijn ervaringen van wat ik her en der gezien heb.crutz schreef:jij blijft gewoon een negatief en verkeerd beeld bij de meeste zaken uit de africhting hebben, denk niet dat dat nog om te buigen is...estelle schreef:Maar als de TT alleen een onprettig gevoel zou geven waarom zou de hond daardoor dan ineens in het 'gareel' gaan lopen? Zeker als we het over werk mechelaars hebben.crutz schreef:natuurlijk voelen ze de correctie idd, alleen het is niet zo zoals vaak voorgeschoteld wordt dat bv de tt een "echte" stroomstoot geeft, ja op de hoogste standen mss, maar dan nog is het vele malen minder dan dat iedereen denkt (ja, ook de hoogste stand gevoeld, dus weet het, moet zeggen, heb dat liever dan dat ik tegen bv schrikdraad aanloop...)
Ik moet nodig weer eens gaan kijken, missschien dat ik mijn beeld dan bij zal stellen.![]()
Over je TT verhaal, eerlijk gezegd snap ik er, zoals jij en malinois de TT uitleggen, geen snars van.
Zoals jullie het uitleggen snap ik de toegevoegde waaarde van de TT totaal niet tov een prikker of slipketting behalve dan dat je op afstand kunt corrigeren. Maar het hele verhaal over alleen maar onprettig gaat er bij mij slecht in.
Het is ook niet rot bedoeld naar jullie toe maar het houdt me bezig op de een of andere manier. Ik wil graag begrijpen wat jullie bedoelen maar begrijp het niet. Misschien als ik het eens zou zien hoe jullie er mee omgaan....
mede daarom heb ik dus bij een hond die ik met TT train hem ook ALTIJD om, dus trainen is thuis de TT om en thuis weer af en niet wisselen etc, het is gewoon zijn halsband....en dan hoef je hem echt niet altijd te gebruiken...
overigens is Jessica (Hutsje) pas op een training geweest....tijdens die training heb ik enkele malen de TT gebruikt/nodig gehad, denk niet dat ze die momenten echt specifiek heeft kunnen benoemen, haar hele beeld van de training was ook zeer positief....
Tegenwoordig is men van mening dat je je kinderen geen corrigerende tik mag geven, maar bij de honden is het voor veel mensen nog wel de normaalste zaak van de wereld. Terwijl het vaak ook diezelfde mensen zijn die een corrigerende tik bij vervelende kinderen niet mag. Dat vind ik tegenstrijdig.
Ik zeg niet dat je een hond niet mag fysiek corrigeren, maar zelf ben ik er geen voorstander van. Maar ik hou dan ook van de gevoeligere, zachtaardigere hondenrassen die over het algemeen aan een stemcorrectie voldoende hebben (hoop ik dan toch
).
Ik zeg niet dat je een hond niet mag fysiek corrigeren, maar zelf ben ik er geen voorstander van. Maar ik hou dan ook van de gevoeligere, zachtaardigere hondenrassen die over het algemeen aan een stemcorrectie voldoende hebben (hoop ik dan toch

- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
ik heb het wel gezien hoor, maar dat komt omdat ik dicht bij stond. en ik heb er zelf natuurlijk 1. ik was verbaasd over de training, mede doordat bijna iedereen met een gewone leren halsband traint. ik had het anders verwacht maar ms liet men nu bepaalde dingen niet zien omdat ik erbij was met mijn cameracrutz schreef: DAT is nu juist ook de toegevoegde waarde, op afstand.....dus de oefeningen doorwerken, zodat de hond de oefeningen in alle omstandigheden doet en niet alleen omdat jij (of iemand anders) toevallig in de buurt staat en hij weet dat hij anders wel ff "geholpen" wordt....
mede daarom heb ik dus bij een hond die ik met TT train hem ook ALTIJD om, dus trainen is thuis de TT om en thuis weer af en niet wisselen etc, het is gewoon zijn halsband....en dan hoef je hem echt niet altijd te gebruiken...
overigens is Jessica (Hutsje) pas op een training geweest....tijdens die training heb ik enkele malen de TT gebruikt/nodig gehad, denk niet dat ze die momenten echt specifiek heeft kunnen benoemen, haar hele beeld van de training was ook zeer positief....

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
nee, er is gewoon getraind, net als normaal....dus t was niet omdat je er bij was....zover wordt er niet eens nagedacht....Hutsje schreef:ik heb het wel gezien hoor, maar dat komt omdat ik dicht bij stond. en ik heb er zelf natuurlijk 1. ik was verbaasd over de training, mede doordat bijna iedereen met een gewone leren halsband traint. ik had het anders verwacht maar ms liet men nu bepaalde dingen niet zien omdat ik erbij was met mijn cameracrutz schreef: DAT is nu juist ook de toegevoegde waarde, op afstand.....dus de oefeningen doorwerken, zodat de hond de oefeningen in alle omstandigheden doet en niet alleen omdat jij (of iemand anders) toevallig in de buurt staat en hij weet dat hij anders wel ff "geholpen" wordt....
overigens is Jessica (Hutsje) pas op een training geweest....tijdens die training heb ik enkele malen de TT gebruikt/nodig gehad, denk niet dat ze die momenten echt specifiek heeft kunnen benoemen, haar hele beeld van de training was ook zeer positief..... ik heb de foto's overigens bijna af
.
maar dan heb je t gezien, alleen ook aan de hond, dus negatief??? zoals hier bedoeld wordt, dat je dus alleen op vermijding traint als je een TT gebruikt....
- Hutsje
- Zeer actief
ik heb alleen gezien dat je hem correcties gaf (als je dat bedoelt met negatief?), verder niet. ik heb er ook niet specifiek op gelet omdat ik heel druk wascrutz schreef:nee, er is gewoon getraind, net als normaal....dus t was niet omdat je er bij was....zover wordt er niet eens nagedacht....Hutsje schreef:ik heb het wel gezien hoor, maar dat komt omdat ik dicht bij stond. en ik heb er zelf natuurlijk 1. ik was verbaasd over de training, mede doordat bijna iedereen met een gewone leren halsband traint. ik had het anders verwacht maar ms liet men nu bepaalde dingen niet zien omdat ik erbij was met mijn cameracrutz schreef: DAT is nu juist ook de toegevoegde waarde, op afstand.....dus de oefeningen doorwerken, zodat de hond de oefeningen in alle omstandigheden doet en niet alleen omdat jij (of iemand anders) toevallig in de buurt staat en hij weet dat hij anders wel ff "geholpen" wordt....
overigens is Jessica (Hutsje) pas op een training geweest....tijdens die training heb ik enkele malen de TT gebruikt/nodig gehad, denk niet dat ze die momenten echt specifiek heeft kunnen benoemen, haar hele beeld van de training was ook zeer positief..... ik heb de foto's overigens bijna af
.
maar dan heb je t gezien, alleen ook aan de hond, dus negatief??? zoals hier bedoeld wordt, dat je dus alleen op vermijding traint als je een TT gebruikt....

-
- Zeer actief
Eerst even helemaal off topic sorry
Ik vraag me wel eens af hoe iemand een mening kan hebben over "de africhting" terwijl er zo enorm veel verschillen zijn in richtingen binnen africhting, niveau waar op getraind wordt, manier waarop getraind wordt en dan ook nog eens de persoonlijke verschillen. Ik noem als voorbeeld even een aantal voorbeelden die mij doen walgen terwijl ik zelf met enorm veel plezier ipo heb getraind met onze eerste hond. Goed, de voorbeelden waar ik dus van walg binnen africhting zijn bijvoorbeeld iemand die zijn hond leerde lossen met brandende sigarenpeuk, iemand die zijn stroomband in amerika besteld omdat je daar pas goed werkende banden hebt die zwaar genoeg zijn, die banden die ze hier verkopen is kinderspel, en niets waard voor zijn stoere hond. Een goeie teletact dan komt de stoom van hun tanden als je hem gebruikt.
Ok, dat zijn dus mensen waar ik van walg. Maar evengoed heb ik bijzonder weinig waardering voor mensen die hun hond dwingen in de africhting terwijl hij er overduidelijk niet voor geschikt is, simpelweg omdat ze hem daar nu eenmaal voor hebben aangeschaft.
Prachtig om te zien vind ik honden die overduidelijk genieten van het werken in de africhting en begeleiders die een duidelijk oog hebben voor hun hond, wat deze nodig heeft, wat de beste manier is om juist deze hond wat te leren en die echt een team vormt met zijn/haar hond. Echt helemaal prachtig en bijna ontroerend om te zien hoe dit soort teams prachtige prestaties neerzet.
On topic. Ik corrigeer mijn honden wel degelijk met pijn. Mits het zin heeft. Mijn herder valt enorm uit naar andere honden, daar zijn verschillende oorzaken voor, maar wat heb ik altijd moeite gehad met reacties van dat ik hem maar eens een stevig pak op zijn donder moest geven etc. Als mijn hond eenmaal uitviel dan had ik hem bij wijze van spreken bewusteloos kunnen slaan voordat hij stil zou zijn. En zit iemand daar op te wachten? Lijkt mij persoonlijk van niet. Ik wist dat ik zelf niet bij machte was het probleem op te lossen met lichamelijke correcties. Met afleiden e.d. werd het beter maar het probleem bleef bestaan.
Ik heb hierover contact opgenomen met iemand die ik vertrouw voor wat betreft trainen van honden met verschillende problemen en nu wordt mijn herder getraind met stroomband. Ik heb de band vantevoren besteld omdat ik de hond de band eerst om wilde doen voor de training zodat hij niet direct het verband zou leggen tussen de band en de correctie, in de hoop dat het later ook werkt als hij de band niet draagt.
In het boekje bij de band stond bijna als eerste dat de band niet geschikt was voor honden die agressief waren naar andere honden, omdat de hond de link kon gaan leggen tussen correctie en andere hond.
Nou, da's dan lekker, dure band gekocht en niet geschikt.
Toch maar naar de training gegaan en ik mag wel zeggen dat dit toch ffies anders ging dan ik had verwacht. Dit had ik zelf nooit op deze manier kunnen doen en bereiken, niet met en niet zonder stroomband.
En ja, de stroomband is gebruikt, op een gegeven moment zelfs op een wat hogere stand. Dus pijnloos is de sessie niet geweest voor mijn hond. En toch vind ik het de moeite waard. Als mijn hond een lichamelijk probleem heeft waar hij voor geopereerd moet worden laat ik dat ook doen, ondanks dat dit hem pijn zal opleveren. Zo geldt dit voor mij ook.
Overigens heeft mijn herder ter plekke op de training geen moment gedrukt gelopen, niet hier in huis later en zelfs niet op een zeker moment toen ik echt duidelijk een verkeerde correctie gaf omdat ik op het verkeerde knopje zat (pffff valt ook niet altijd mee die apparaten, van een ander lijkt het altijd zo eenvoudig.)
Groetjes,
Marjan

Ok, dat zijn dus mensen waar ik van walg. Maar evengoed heb ik bijzonder weinig waardering voor mensen die hun hond dwingen in de africhting terwijl hij er overduidelijk niet voor geschikt is, simpelweg omdat ze hem daar nu eenmaal voor hebben aangeschaft.
Prachtig om te zien vind ik honden die overduidelijk genieten van het werken in de africhting en begeleiders die een duidelijk oog hebben voor hun hond, wat deze nodig heeft, wat de beste manier is om juist deze hond wat te leren en die echt een team vormt met zijn/haar hond. Echt helemaal prachtig en bijna ontroerend om te zien hoe dit soort teams prachtige prestaties neerzet.
On topic. Ik corrigeer mijn honden wel degelijk met pijn. Mits het zin heeft. Mijn herder valt enorm uit naar andere honden, daar zijn verschillende oorzaken voor, maar wat heb ik altijd moeite gehad met reacties van dat ik hem maar eens een stevig pak op zijn donder moest geven etc. Als mijn hond eenmaal uitviel dan had ik hem bij wijze van spreken bewusteloos kunnen slaan voordat hij stil zou zijn. En zit iemand daar op te wachten? Lijkt mij persoonlijk van niet. Ik wist dat ik zelf niet bij machte was het probleem op te lossen met lichamelijke correcties. Met afleiden e.d. werd het beter maar het probleem bleef bestaan.
Ik heb hierover contact opgenomen met iemand die ik vertrouw voor wat betreft trainen van honden met verschillende problemen en nu wordt mijn herder getraind met stroomband. Ik heb de band vantevoren besteld omdat ik de hond de band eerst om wilde doen voor de training zodat hij niet direct het verband zou leggen tussen de band en de correctie, in de hoop dat het later ook werkt als hij de band niet draagt.
In het boekje bij de band stond bijna als eerste dat de band niet geschikt was voor honden die agressief waren naar andere honden, omdat de hond de link kon gaan leggen tussen correctie en andere hond.
Nou, da's dan lekker, dure band gekocht en niet geschikt.
Toch maar naar de training gegaan en ik mag wel zeggen dat dit toch ffies anders ging dan ik had verwacht. Dit had ik zelf nooit op deze manier kunnen doen en bereiken, niet met en niet zonder stroomband.
En ja, de stroomband is gebruikt, op een gegeven moment zelfs op een wat hogere stand. Dus pijnloos is de sessie niet geweest voor mijn hond. En toch vind ik het de moeite waard. Als mijn hond een lichamelijk probleem heeft waar hij voor geopereerd moet worden laat ik dat ook doen, ondanks dat dit hem pijn zal opleveren. Zo geldt dit voor mij ook.
Overigens heeft mijn herder ter plekke op de training geen moment gedrukt gelopen, niet hier in huis later en zelfs niet op een zeker moment toen ik echt duidelijk een verkeerde correctie gaf omdat ik op het verkeerde knopje zat (pffff valt ook niet altijd mee die apparaten, van een ander lijkt het altijd zo eenvoudig.)
Groetjes,
Marjan
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
doel met negatief meer op zaken zoals hier aangegeven wordt, honden die vermijdingsgedrag gaan vertonen, gillen bij gebruik van tt etc...Hutsje schreef:ik heb alleen gezien dat je hem correcties gaf (als je dat bedoelt met negatief?), verder niet. ik heb er ook niet specifiek op gelet omdat ik heel druk wascrutz schreef:nee, er is gewoon getraind, net als normaal....dus t was niet omdat je er bij was....zover wordt er niet eens nagedacht....Hutsje schreef:ik heb het wel gezien hoor, maar dat komt omdat ik dicht bij stond. en ik heb er zelf natuurlijk 1. ik was verbaasd over de training, mede doordat bijna iedereen met een gewone leren halsband traint. ik had het anders verwacht maar ms liet men nu bepaalde dingen niet zien omdat ik erbij was met mijn cameracrutz schreef: DAT is nu juist ook de toegevoegde waarde, op afstand.....dus de oefeningen doorwerken, zodat de hond de oefeningen in alle omstandigheden doet en niet alleen omdat jij (of iemand anders) toevallig in de buurt staat en hij weet dat hij anders wel ff "geholpen" wordt....
.
maar dan heb je t gezien, alleen ook aan de hond, dus negatief??? zoals hier bedoeld wordt, dat je dus alleen op vermijding traint als je een TT gebruikt..... ik weet dat je met de tt ook kunt belonen dmv de trilfunctie.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Hutsje
- Zeer actief
nope, dat heb ik niet gezien, maar dat zie ik ook niet bij fritz, trouwens, die hem ook dageljks om heeft.crutz schreef:doel met negatief meer op zaken zoals hier aangegeven wordt, honden die vermijdingsgedrag gaan vertonen, gillen bij gebruik van tt etc...Hutsje schreef:ik heb alleen gezien dat je hem correcties gaf (als je dat bedoelt met negatief?), verder niet. ik heb er ook niet specifiek op gelet omdat ik heel druk wascrutz schreef:nee, er is gewoon getraind, net als normaal....dus t was niet omdat je er bij was....zover wordt er niet eens nagedacht....Hutsje schreef: ik heb het wel gezien hoor, maar dat komt omdat ik dicht bij stond. en ik heb er zelf natuurlijk 1. ik was verbaasd over de training, mede doordat bijna iedereen met een gewone leren halsband traint. ik had het anders verwacht maar ms liet men nu bepaalde dingen niet zien omdat ik erbij was met mijn camera. ik heb de foto's overigens bijna af
.
maar dan heb je t gezien, alleen ook aan de hond, dus negatief??? zoals hier bedoeld wordt, dat je dus alleen op vermijding traint als je een TT gebruikt..... ik weet dat je met de tt ook kunt belonen dmv de trilfunctie.

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
honden zijn veel toleranter dan een mens.Zoek stok! schreef:Ik denk dat een hond heel goed kan wennen aan fysieke correcties. Het verbaast me sowieso heel vaak hoe honden zich aanpassen aan omstandigheden. Als je vaak een klap voor je kop krijgt, voel je het op een gegeven moment niet meer. Denk ik.
geef die correcties maar eens aan een minder tolerante hond. een meer eerlijke hond. dan is de geleider er zo achter hoe respectvol hij de hond behandeld

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
dan is het nut van de correctie toch weg??? sowieso, als je zo vaak moet corrigeren omdat t kwartje nog niet gevallen is dan wordt t mss tijd om eens de rest ook onder de loep te nemen....Zoek stok! schreef:Ik denk dat een hond heel goed kan wennen aan fysieke correcties. Het verbaast me sowieso heel vaak hoe honden zich aanpassen aan omstandigheden. Als je vaak een klap voor je kop krijgt, voel je het op een gegeven moment niet meer. Denk ik.
kijk, weet hier bij bv Ace dat als ik hem een tijd stil leg (zoals afgelopen zomer ivm blessure) dat hij dan na die tijd zijn grenzen wel verlegd heeft en bepaalde zaken weer uit wil proberen, maar dat is op dat moment logisch voor mij....maar het moet niet zo zijn dat je altijd je correctie nodig hebt (of toch in elkgeval zo vaak dat er gewenning optreed....
- Zoek stok!
- Zeer actief
Dat is precies mijn puntcrutz schreef:dan is het nut van de correctie toch weg??? sowieso, als je zo vaak moet corrigeren omdat t kwartje nog niet gevallen is dan wordt t mss tijd om eens de rest ook onder de loep te nemen....Zoek stok! schreef:Ik denk dat een hond heel goed kan wennen aan fysieke correcties. Het verbaast me sowieso heel vaak hoe honden zich aanpassen aan omstandigheden. Als je vaak een klap voor je kop krijgt, voel je het op een gegeven moment niet meer. Denk ik.

Linda, Izzie en Bram
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
maar staat los van de rest van de discussie hier....Zoek stok! schreef:Dat is precies mijn puntcrutz schreef:dan is het nut van de correctie toch weg??? sowieso, als je zo vaak moet corrigeren omdat t kwartje nog niet gevallen is dan wordt t mss tijd om eens de rest ook onder de loep te nemen....Zoek stok! schreef:Ik denk dat een hond heel goed kan wennen aan fysieke correcties. Het verbaast me sowieso heel vaak hoe honden zich aanpassen aan omstandigheden. Als je vaak een klap voor je kop krijgt, voel je het op een gegeven moment niet meer. Denk ik.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Nanna, hier staat toch door Daphne genoemt dat wij onze correcties niet met die van de honden moeten vergelijken....
maar idd, je hebt gelijk, het gaat om de timing, zowel met corrigeren als belonen
maar idd, je hebt gelijk, het gaat om de timing, zowel met corrigeren als belonen
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik heb daar al eerder wat op geschreven: dat wij geen hond zijn en heel andere dingen van een hond willen dan een medehond. In die zin kun je een hondcorrectie dus niet 1-op-1 op ons spiegelen. Of zie jij dat hond A wil dat hond B een agilityparcourtje loopt, om maar wat te noemen? Nee, hond B heeft zich gewoon te gedragen en moet respect tonen. Dat ziet er anders uit dan ik wil dat Bram zich tov mij gedraagt.Nanna schreef:Ik denk dan dat een dergelijke correctie van ónze kant af niet als verschrikkelijk ervaren wordt omdat honden onder elkaar het ook zo doen, het is normaal. Maar de truc is om op het JUISTE moment te corrigeren en dat valt voor mensen niet mee.

Linda, Izzie en Bram