Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Boetseren of natuurlijke schoonheid ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Boetseren of natuurlijke schoonheid ?

Ongelezen bericht door sirene »

Nee, ik ben niet naar de Winner geweest dus is geen frustratie van vandaag :mrgreen:

Het valt me de laatste tijd steeds meer op, bij heel veel rassen, dat de honden allemaal in stand gezet worden. Ik zie zelfs honden (heb het niet speciaal over naakthonden maar zie het bij alle rassen) die vreselijk in elkaar zitten maar die echt in stand geboetseerd worden.
Op ringtraining ook, eigenaren wie je eigenlijk eerlijk zou moeten vertellen dat ze beter lekker met hun hondje naar het bos kunnen gaan, krijgen een complete boetseerles hoe ze hun honden mooi in stand kunnen kleien.
En er zijn dus keurmeesters die het nog goedkeuren ook. :eek:
Honden die geen stap goed zetten worden vooraan geplaatst omdat de handler "kleien met uw hond" heeft gevolgd. De honden worden met hun voorbenen van de grond door de ring getrokken.

Waar gaat het showen dan nog over ?
Gaan we voor de mooiste en best gebouwde hond die ook prima kan lopen en een fijn karakter heeft of gaan we voor een hond die alleen in stand kan staan ?

Echt, ik vind showen leuk en vind ook wel dat je je best mag doen om foutjes te verbergen dmv goed handlen maar ik weiger om mee te gaan in deze Amerikaanse toestanden. Het zal me niets verbazen als straks het gros van de mensen ook nog een prof handler gaat inhuren.
Terwijl het toch echt om de honden zou moeten gaan!

Zijn er meer mensen die dit zien en die zich eraan ergeren ? Ga je meedoen als iedereen het doet ? Wat vinden jullie ervan ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Bij de Belgische Herder mag het officieel niet eens, de hond moet in natuurlijke stand geshowd worden en dus mag je niet aan poten en dergelijke zitten frunniken om de hond goed te laten staan. Dit wordt over het algemeen wel gerespecteerd, maar er zijn handlers die wel aan hun hond zitten, maar dat is dan niet zo extreem als ik op shows wel eens zie dat de kop, het lijf, de poten en de staart worden verplaatst of vastgehouden voor het "ideale plaatje".

Ik ben er niet dol op maar stoor me er verder niet aan. Iedereen moet het maar doen zoals zij denken dat het goed is, een goed keurmeester haalt de minpunten van de hond er tóch wel uit lijkt me.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Ik ben er niet vies van en voor mij begint het boetseren al lang tevoren. Op de trimtafel namelijk.

Da's toch het spel tusen keurmeester en exposant
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ik bedoel ook niet een pootje goedzetten hoor. Het is logisch dat je je hond mooi wil voorbrengen.
Ik bedoel een hond aan kop (jawel, respect naar je hond is ook niet nodig) en kont opgetild wordt en dan in stand gekneed. Een kromme rug wordt echt gewoon uitgetrokken en platgeduwd en de hoekingen achter worden en naar believen ingeduwd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
Ik ben er niet dol op maar stoor me er verder niet aan. Iedereen moet het maar doen zoals zij denken dat het goed is, een goed keurmeester haalt de minpunten van de hond er tóch wel uit lijkt me.
Nou, helaas is dat heel vaak niet het geval. Anders zou het ook helemaal niet erg zijn. Natuurlijk blijft het een show en doe je je best om je hond mooi voor te brengen maar als het alleen nog maar gaat om de kunsten van de handler bij heel veel keurmeesters dan is het showen niets meer waard.
Van mij mogen ze bv showen aan strakke lijn (echt strak bedoel ik) ook verbieden.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

haha hier moet er ook 1 aangekeurd worden... ik ben zo benieuwd.. ik zie ze ook graag in natuurlijke vormen lopen en showen, dat ken ik helemaal niet, maar ik ben benieuwd wat me te wachten staat...
Ik begin maar vast met fietsen om de natuurlijke gang te bevorderen, en stand.. tsja.. ik vond Finn altijd mooi in stand staan.. als ik dan een "stand" foto plaatste bleek dat nou net niet een stand foto te zijn :roll: en ik vond hem er zo mooi op staan :boos: :mrgreen:
Kneden is denk ook niet mijn ding, zie liever de hond vanuit natuurlijke gang en staan, dan zie je ze zoals ze zijn ... dat getrek aan die staarten om achterpoten en staart goed te hebben stan en de lijn omhoog getrokken voor een mooie kop nekstand.. tsja.. het moet nu eenmaal zo.. blijkbaar..
(ja voor er commentaar komt op deze mening.. in de africhtingssport moeten ook dingen waarop je dus moet trainen omdat je er op afgerekend wordt als bepaalde zaken niet snel of niet correct genoeg worden uitgevoerd.. dat wetenende.. kan ik dus enigszins wel begrijpen dat in de show hobby ook bepaalde zaken gewoon uitgevoerd moeten worden.. en een hond gaat meestal niet uit zichzelf in een mooie stand staan en houd zijn evt staart mooi zoals men het bij een rasstandaard wil zien)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Hoe zit dat eigenlijk bij de Belgische herder Suzanne (of iemand anders) dat staat toch nergens dat je niet aan je hond mag zitten ? Dat is een ongeschreven regel of niet ?
Net als dat de Rottweilers en sommige Doggen met hun kont naar de handler worden geshowd. Dat is gewoon een gewoonte toch ? En volgens mij ook nog landgebonden ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

sirene schreef:Ik bedoel een hond aan kop (jawel, respect naar je hond is ook niet nodig) en kont opgetild wordt en dan in stand gekneed. Een kromme rug wordt echt gewoon uitgetrokken en platgeduwd en de hoekingen achter worden en naar believen ingeduwd.

Het lijkt me ook niet heel erg aangenaam voor de hond zelf om anders in elkaar gezet te worden dan je in elkaar zit :N:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Tamara. schreef:
sirene schreef:Ik bedoel een hond aan kop (jawel, respect naar je hond is ook niet nodig) en kont opgetild wordt en dan in stand gekneed. Een kromme rug wordt echt gewoon uitgetrokken en platgeduwd en de hoekingen achter worden en naar believen ingeduwd.

Het lijkt me ook niet heel erg aangenaam voor de hond zelf om anders in elkaar gezet te worden dan je in elkaar zit :N:
Daarom zei ik dat ook over die ringtraining. Niet omdat ik vind dat je alleen maar met een uitmuntende hond mag komen showen, integendeel. Iedereen die dat wil moet gewoon komen showen. Maar als de hond aan alle kanten in model gekneed moet worden is dat toch echt geen pretje. Ga dan wat anders leuks met je hond doen :19:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
Van mij mogen ze bv showen aan strakke lijn (echt strak bedoel ik) ook verbieden.
Schone taak voor jou als keurmeester? Er zijn er verschillende die even aan het touwtje trekken en verzoeken om de hond op eigen benen voor te brengen.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

sirene schreef:Maar als de hond aan alle kanten in model gekneed moet worden is dat toch echt geen pretje. Ga dan wat anders leuks met je hond doen :19:
Brams voorvoetjes staan iets naar buiten en bij ringtraining werd me geleerd hoe ik die zodanig moest neerzetten dat de keurmeester dat niet zou zien. Maar daar begin ik niet aan hoor. Hij staat gewoon voor me met voorpoten naast elkaar en achterpoten naast elkaar. That's it. Maar ja, Bram komt dan ook niet verder dan een ZG met z'n voetjes wat naar buiten en z'n krullen die ik eigenlijk recht zou moeten strijken :mrgreen:

Ik zie ook weleens rassen voorbij komen die helemaal vastgehouden worden (bij de hals en staart). Is het per ras vastgelegd hoe ze geshowd worden?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Is het niet de taak van een keurmeester om door het goed voorbrengen en in elkaar kneden van een hond heen te kijken?

Misschien is dit weer een andere discussie maar soms lees ik wel eens: 'mijn hond had z'n dag niet en kreeg daarom 'maar' een ZG'

Als een hond goed in elkaar zit, zie en voel je dat toch als goede keurmeester? Ondanks dat hij zijn dag niet had en niet zo prachtig in stand stond?

Laten we vooropstellen dat ik er de ballen verstand van heb en reageer vanuit een leken standpunt :mrgreen:
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Zelf ben ik er niet voor en vandaag zag ik ook weer dingen dat ik dacht hmprfffffffff
Honden die met twee handen aan de nek omhoog getild worden, poten continu rechtgezet worden, dat overdreven gefrunnik en gepunnik. Nee dat is niet mijn ding. Hij staat of hij staat niet en een goedgebouwde hond staat daar zichzelf te showen, evt iets aangeleerd.
Vandaag bracht Rosalinde hem voor. Ik zei al hij moet wel netjes staan maar zo weinig mogelijk aan hem zitten :mrgreen: Niek staat van zichzelf.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Tamara. schreef:Is het niet de taak van een keurmeester om door het goed voorbrengen en in elkaar kneden van een hond heen te kijken?

Misschien is dit weer een andere discussie maar soms lees ik wel eens: 'mijn hond had z'n dag niet en kreeg daarom 'maar' een ZG'

Als een hond goed in elkaar zit, zie en voel je dat toch als goede keurmeester? Ondanks dat hij zijn dag niet had en niet zo prachtig in stand stond?

Laten we vooropstellen dat ik er de ballen verstand van heb en reageer vanuit een leken standpunt :mrgreen:
Vandaag kreeg ik iets te horen wat ik echt nog nooit te horen heb gekregen omdat dit juist zijn sterke punt is :mrgreen:
Mevr wilde graag een beter ontwikkelde achterhand zien :smile:

Normaliter hoor ik dat ze er wat meer vet op willen zien omdat hij te droog is voor een show AA. Zijn spieren, voor en achterhand zijn uitmuntend voor zijn leeftijd en heeft een uitstekend gangwerk.

Op mijn vraag wat zij daarmee bedoelde kreeg ik te horen dat hij te weinig spieren had in zijn achterhand en daardoor en ZG kreeg ipv een U.
Ik glimlachte en zei dat ik mij over deze beoordeling verbaasde, juist vanwege zijn spiermassa aan de achterhand ipv vet :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hm....

Ik zit er ergens tussenin denk ik.

Het is in mijn beleving prima om op ringtraining te leren hoe je jouw hond zodanig kunt voorbrengen dat die er op zijn voordeligst uitziet. Daar heb ik totaal geen enkele moeitje mee. Ja, dus ook het "pootje beter zo neerzetten dan zus".
Iedereen wil tenslotte zijn hond zo voordlig mogelijk laten uitkomen.

Kijk, normaliter, als een keurmeester de hond betast en als de hond zijn gangwerk toont, komt er toch wel uit wat erin zit en komt het eruit als je hond minder goed (of ronduit slecht) gebouwd is.

Neem onze oudste ;-) dat is een ZG-hond, meer zit er normaal gesproken niet in. Geeft niets! Maar, alsnog wil ik dan graag oefenen en leren hoe ik 'm zo mooi mogelijk kan voorbrengen; van in stand zetten tot gangwerk tonen.

Ik trek de grens denk ik bij pure fraude, dus het willens en wetens belazeren van de keurmeester door bijv. een kleurspray te gebruiken of een stijl- of juist krultang of het gebruiken van loodpoeder in de oren zodat die de juiste stand hebben of noem maar op.
Ik gebruik zeker een shampoo die speciaal bedoeld is voor de bluemerle-kleur vacht, dat die net een fractie meer helderder wordt, ik kam, borstel en gebruik een "gel", ik knip daar waar geknipt moet worden. Dat is binnen het ras "aanvaard" en ook zeker gebruikelijk.

Aan de andere kant vind ik wel dat er beslist grenzen zijn in wat wel en niet fatsoenlijk is naar mede-exposanten en de keurmeester.

Iedereen die daar lol in heeft moet/mag leren zijn hond op een zo gunstig mogelijke manier voor te brengen, zodat een nek net wat langer lijkt of een houding wat meer "trots" of wat meer "vierkant" of wat er dan ook maar vereist is. Zo breng je niet alleen het ene ras in een ander tempo uit dan het andere, maar zelfs binnen het ras verschilt dat per hond, wat er het mooiste uitziet. Leer dat gerust! Weest trost op je hond en probeer 'm zo hoog mogelijk te laten scoren.
Het mag uiteraard de hond niet hinderen, geen pijn doen en ga je geen operatieve kunstgrepen toepassen!

Misschien een nuance-verschil.. maar ik vind het correct neerzetten van de poten prima (okay, er zijn grenzen ;-) constant eraan plukken is niet goed en bovendien lijdt het de aandacht ven de keurmeester daar dan echt wel naartoe... ook als je dat net niet wilt hebben ;-)

Suzanne
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik heb Yore nooit hoeven 'boetseren', maar kreeg wel hints hoe ik hem neer kon zetten zodat zijn achterhand wat inder leek af te lopen (ofzoiets), hij moest iets gestrekter naar achter staan met zijn achterpoten dan hij van nature wil. Maar dat was een kwestie van lokken want hij wilde niet geboetseerd worden...

IK zate chter met een heel stel Engelse bullen in de groep en heb me echt zitten verbazen. Die worden inderdaad aan kop en kont neergezet (kop naar de keurmeester toe) en dan worden de potenm goed neergezet en alle rimpels goed getrokken en dan nog even de lippen over de vette onderbeet heen frummelen, en dan nog even de rimpels goed strakgetrokken houden terwijl ze 'gekeurd' werden...

Heb echt stomverbaasd zitten kijken...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Die Engelse Bullen zijn een goed voorbeeld ja, die worden echt helemaal in stand gezet en vast gehouden.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Een van mijn bouviers kwam van een goede kennel en we hebben hem 1 keer op een show uitgebracht, hij had wat franse stand en dat was door de fokker heel netjes zo geknipt dat je het echt niet meer zag, dat is dan iets wat de keurmeester moet ontdekken. :wink:

Baco houd niet van gefriemel en niet aan zijn poten goed zetten, dus staan is staan, hoe dan ook, we gaan volgend jaar hoop ik een paar shows doen, maar we doen niet aan boetseren, het gaat soms erg ver, als je alle poeha erom ook ziet, maar ieder zijn ding, het is niet de mijne.

Groetjes Els
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Tja, een keurmeester keurt wat ie ziet, en als een hond staat als een zoutzak kun je moeilijk zeggen dat de rug strak is, om maar iets te noemen.
Ik heb niets tegen goed handlen, dat hoort erbij.
De keurmeester hoort erdoor heen te kijken en als die iets mist heb je mazzel. ;)

Sommige dingen zijn gewoonte, zoals top and tail showen, wat ze bij bv de Goldens doen.
Ik houd er niet zo van, maar het idee is dat ze staan zoals ze in het veld zouden (voor)staan. En op shows komen geen konijnen langs (althans zeer zelden ;) ).

Als je er niet van houdt kun je óf keurmeester worden en er dan iets van zeggen, of gewoon niet gaan/kijken.

Ik zou de voorkeur geven aan het eerste trouwens. ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Ik vind het zeer jammer er inderdaad zo 'gekneed' wordt. Natuurlijk moet een hond en een beetje netjes uitzien en moet ie een beetje netjes lopen, maar ik vind het jammer dat niet de beste hond de winnaar wordt maar de hond die het mooiste 'gekneed' wordt.

Gelukkig valt het bij de schapendoes nog mee. Die moeten natuurlijk geshowd worden en mogen zelfs niet pas geborsteld zijn. Maar mij zeggen titels niet heel veel omdat dit niet automatisch betekend dat het inderdaad de beste honden zijn die titels halen.
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Ik vind dat hele gedoe tijdens het showen een boel geharrewar.
In ''stand'' lijkt best mooi hoor, maar... als de hond compleet in stand gezet moet worden, snap ik de lol er niet zo van.

Ik snap sowieso de meerwaarde voor honden niet van al die shows...
Afbeelding
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

Ja hoor Sonja, ik heb daar idd ook soms mn bedenkingen tegen. [ gelukkig erger ik me niet zo snel].

Ik hou wel van mooi en goed handlen, maar continu gefriemel en geborstel lijkt mij overbodig, alsof de keurmeester daar niet doorheen ziet.

Wat ik wel echt heel erg jammer zou vinden, is als er honden alleen nog maar door prof handlers voor gebracht zouden gaan worden. Dat valt voor mij althans meteen op.....ik kan er gewoon van genieten als ik het samenspel zie tussen baas en hond en die zie ik echt niet tussen prof en hond.
Afbeelding

So Sweet :I:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik kan me herinneren dat de heer M.E.J. van Weijer (bekend keurmeester) jaren geleden als eens heeft gezegd dat hij dat boetseren helemaal niet zag zitten.
"Een hond moet je showen op zijn eigen vier poten en aan een slap lijntje"
Zei hij toen.
En daar ben ik het helemaal mee eens :ok:

edit:typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 30 nov 2008 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Inge O schreef: nu wordt er bij wartjes gelukkig nog zelden gekneed, ik vind het zelf afschuwelijk en het is zelfs één van de hoofdredenen dat ik een dagje show-kijken totaal niet meer kan waarderen - je ziet immers voor het overgrote deel geen honden meer, maar marionetten.
Ik zie het bij Kooikers ook niet hoor. Er wordt wel netjes gehandeld door de ervarenen, maar niet te vergelijken met andere rassen waar ik echt m'n ogen uitkeek.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Als toeschouwer zijnde vind ik al dat geboetseer heel vervelend om te zien maar buiten dat zie ik het nut er ook niet van in.
Een goede keurmeester kijkt toch dwars door dat soort fratsen heen?
Die ziet toch of de hond goed gebouwd is enz?
Waar ik me overigens nog veel en veel meer aan erger is dat exposanten zelfs in de ring nog bezig zijn met borstels enz.Net alsof dat ene haartje dat eventjes schuin is gaan staan nog het verschil moet gaan uitmaken
Maar goed,da's weer een ander verhaal.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

sirene schreef:Hoe zit dat eigenlijk bij de Belgische herder Suzanne (of iemand anders) dat staat toch nergens dat je niet aan je hond mag zitten ? Dat is een ongeschreven regel of niet ?
Net als dat de Rottweilers en sommige Doggen met hun kont naar de handler worden geshowd. Dat is gewoon een gewoonte toch ? En volgens mij ook nog landgebonden ?
Dat is een niet zomaar etiquette of zo, maar echt een geschreven regel, kijk maar wat er in de rasstandaard van de Belgische Herder beschreven staat (onder het kopje "algemeen voorkomen, helemaal aan het begin van de rasstandaard):
De Belgische Herder zal in stand in zijn natuurlijke houding gekeurd worden, zonder fysiek contact met de voorbrenger.
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Re: Boetseren of natuurlijke schoonheid ?

Ongelezen bericht door ladybird »

sirene schreef:
Zijn er meer mensen die dit zien en die zich eraan ergeren ? Ga je meedoen als iedereen het doet ? Wat vinden jullie ervan ?
Ik merk aan mezelf dat ik wel geneigd ben om nu ook door de knieén te gaan om de hond neer te zetten, maar eigenlijk is het niet mijn 'ding' Ik vind het prettiger om de hond zich te laten presenteren als ware. Dat omhoog trekken aan een lijntje vind ik absurd. :ok:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Ik kan me herinneren dat de heer M.E.J. van Weijer (bekend keurmeester) jaren geleden als eens heeft gezegd dat hij dat boetseren helemaal niet zag zitten.
Zei hij toen.
vandaag maakte hij een Engelse Springer Spaniel beste pup van de dag die pertinent niet aan een los lijntje geshowd werd. Zijn mening beïnvloed zijn keuren dus niet?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Rosita Compagner schreef:
ranetje schreef:Ik kan me herinneren dat de heer M.E.J. van Weijer (bekend keurmeester) jaren geleden als eens heeft gezegd dat hij dat boetseren helemaal niet zag zitten.
Zei hij toen.
vandaag maakte hij een Engelse Springer Spaniel beste pup van de dag die pertinent niet aan een los lijntje geshowd werd. Zijn mening beïnvloed zijn keuren dus niet?
Zou het kunnen zijn dat het wel het beste hondje was?

Ik denk n.l. dat hij dat ook nog wel mee neemt in zijn beslissingen.
Ook al wordt hij wat ouder :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Oh gos, ik heb daar dus al helemaal niks mee. Al dat gefrunnik en gedoe aan die honden. Vandaag ook weer zo'n kerel gezien met een Ierse Setter geloof ik, en maar die broek van die hond kammen en nog maar eens kammen en ja hoor laten we nog maar een keertje kammen. En maar mopperen op de hond 'STA STIL! ' 'STIL!' 'STA NU!'. :roll:

Bij de duitseherders ben ik ook maar snel doorgelopen trouwens.
Wat een vertoning zeg. Liep ook weer een hond in de ring die zwabberde aan alle kanten, liep geloof ik nog net niet mank van achteren.
Toen ik iets te hard tegen Marja zei 'Moet je toch zien hoe vreselijk die hond van achteren loopt' kreeg ik me toch een boze blikken. :N:

Het lijkt mij best leuk hoor om eens een hond te showen maar dan idd gewoon zoals de hond is, gewoon de ring instappen, hondje laten zien en roept u maar wat u ervan vindt. Zonder tassen vol met borstels, kammetjes, complete kaptafels en meer van dat soort zooi.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”