Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe doen ze dat nou?
Moderator: moderatorteam
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Hoe doen ze dat nou?
Als fokkers een pup uitkiezen waar ze later dus ook mee willen showen en fokken, hoe maken ze hun keuze dan? Nu weet ik sowieso nog niet veel van dat show gebeuren en wat een hond nou geschikt maakt, maar bij pups zie ik toch werkelijk geen verschil! Ja, behalve de kleur dan
Dus waar zou een fokker dan op letten? Of is het pure gok?
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
- Chione
- Zeer actief
-
Margo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Laatst hoorde ik van een keurmeester dat je de bouw van een pup het best ziet als ze net geboren zijn en nog nat zijn. Fokkers kiezen vaak dan al een pup uit hun nest uit.
Ik zou niet weten hoe ze het doen, maar het schijnt echt zo te zijn.
Ik vind wel dat je verschil kan zien in pups, natuurlijk is een en andere afhankelijk van het ras. De bouw is het belangrijkst, en als de pups een beetje goed kunnen staan kan je daar echt wel verschil in opmaken. Verder denk ik dan aan lengte staart en oren, vorm ogen, stand gebit, aftekening op het hoofd en lichaam (in mijn geval dan) en nog wel wat rasgebonden zaken. Allemaal dingetjes waar ik wel naar kijk als ik een pup aan wil houden voor de show en fok.
(En dan nog kan het anders "uitpakken" als je had gedacht)
Ik zou niet weten hoe ze het doen, maar het schijnt echt zo te zijn.
Ik vind wel dat je verschil kan zien in pups, natuurlijk is een en andere afhankelijk van het ras. De bouw is het belangrijkst, en als de pups een beetje goed kunnen staan kan je daar echt wel verschil in opmaken. Verder denk ik dan aan lengte staart en oren, vorm ogen, stand gebit, aftekening op het hoofd en lichaam (in mijn geval dan) en nog wel wat rasgebonden zaken. Allemaal dingetjes waar ik wel naar kijk als ik een pup aan wil houden voor de show en fok.
(En dan nog kan het anders "uitpakken" als je had gedacht)
Groetjes van Margo

-
Margo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Verwijderd;antwoord was verkeerd geplaatst 
Laatst gewijzigd door marian* op 30 nov 2008 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
Haha, daar gaan de vraag van de topicstartster en de antwoorden die tot nu toe gegeven zijn toch helemaal niet over?marian* schreef:Als toeschouwer zijnde vind ik al dat geboetseer heel vervelend om te zien maar buiten dat zie ik het nut er ook niet van in.
Een goede keurmeester kijkt toch dwars door dat soort fratsen heen?
Die ziet toch of de hond goed gebouwd is enz?
Waar ik me overigens nog veel en veel meer aan erger is dat exposanten zelfs in de ring nog bezig zijn met borstels enz.Net alsof dat ene haartje dat eventjes schuin is gaan staan nog het verschil moet gaan uitmaken![]()
Maar goed,da's weer een ander verhaal.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Oeps,verkeerd topicScooby schreef:Haha, daar gaan de vraag van de topicstartster en de antwoorden die tot nu toe gegeven zijn toch helemaal niet over?marian* schreef:Als toeschouwer zijnde vind ik al dat geboetseer heel vervelend om te zien maar buiten dat zie ik het nut er ook niet van in.
Waar ik me overigens nog veel en veel meer aan erger is dat exposanten zelfs in de ring nog bezig zijn met borstels enz.Net alsof dat ene haartje dat eventjes schuin is gaan staan nog het verschil moet gaan uitmaken![]()

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
Hahaha! Ik snapte je reactie ook al niet zo goed!marian* schreef:Oeps,verkeerd topicScooby schreef:Haha, daar gaan de vraag van de topicstartster en de antwoorden die tot nu toe gegeven zijn toch helemaal niet over?marian* schreef:Als toeschouwer zijnde vind ik al dat geboetseer heel vervelend om te zien maar buiten dat zie ik het nut er ook niet van in.
Groetjes, Karen
-
Tring
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua
- Contacteer:
Bij mijn ras kijk je vaak naar de bouw. Is de pup mooi kort, goeie staartaanzet en heeftie al redelijke hoekingen? Een steile pup wil je meestal toch niet, alhoewel dat niet het einde van de wereld is. Het kopje zien we het liefst mooi rond met kort neusje, maar het hoofd kan zo erg veranderen. Maar een pup met een lange neus en niet echt rond hoofd (hertje), zal later nooit een mooi appelhoofd met korte neus krijgen hoor, dat blijven altijd hertjes. Maar korte neusjes kunnen wel langer worden dan men had verwacht. Gebit kan ook veranderen natuurlijk. Zelf zie ik het liefst tanggebit. Het moet wel 6/6 zijn, dat kan ook nog veranderen.
Als je echt een showhond wil moet je eigenlijk pas kiezen als de hond de tandjes heeft gewisselt. Maarja, het liefst heb je natuurlijk een pup, die kan je nog 'vormen'.
Als je echt een showhond wil moet je eigenlijk pas kiezen als de hond de tandjes heeft gewisselt. Maarja, het liefst heb je natuurlijk een pup, die kan je nog 'vormen'.
xx Marr en Keeff