Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verhard praktijkspeuren

Moderator: moderatorteam

bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Verhard praktijkspeuren

Ongelezen bericht door bennie »

Gisteravond met Kayla de eerste les verhard speuren bij Henk gehad. Het ging geweldig! Had ik overigens niet helemaal verwacht, want ondanks haar castratie zit ze in een 'periode' en is minder gefocussed en angstiger terwijl ze normaal geen angst heeft. Totdat je de meid van inmiddels 2 een echte uitdaging geeft.
We waren op een industrieterrein in Amersfoort, in het begin was ze nog even schrikkerig van alle nieuwe dingen in het donker, maar dat ging al snel over. Zowel op het spoor gefocussed als op verwaaiing gingen we in een racetempo tussen de gebouwen en het verkeer door, zonder dat madamme zich af liet leiden. Vereist ogen in je achterhoofd, ik vond het ontzettend leuk om te doen en voor de hond is het keihard werken (madamme is inmiddels terug naar bed geslopen), om op de vaak grote vlaktes (door parkeerplaatsen etc) zo'n vers spoor uit de verwaaiing te lezen.
Waar ze het gisteren in het bos nog volledig af liet weten (door de lokroep van een specht notabene), liet ze zich nu zelfs door keihard knalvuurwerk niet van de kaart brengen (tja, selectief meisje, vuurwerk en knallen wel geoefend, lokroep specht niet).
Ik ben helemaal trots op m'n meissie :cheer:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Leuk! Knap hoor. Ik ga een dezer dagen thuis beginnen met aanleren van een spoor uitwerken :ok:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Re: Verhard praktijkspeuren

Ongelezen bericht door Gos »

bennie schreef:Gisteravond met Kayla de eerste les verhard speuren bij Henk gehad.
Dat klinkt erg goed allemaal. Kun je er wat meer over vertellen (is het een specifieke cursus, welk doel heb je ermee, wie is Henk etc.) ?
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Ongelezen bericht door Budkes »

Mooi he :ok: .

Mijn Duitser zocht beter verhard dan in bos of veld, heel apart, maar ja Duitsers zijn dan ook bijzonder eigenwijs.
Gr. Aniek

Afbeelding
bennie
Zeer actief
Border Collie

Re: Verhard praktijkspeuren

Gos schreef:
bennie schreef:Gisteravond met Kayla de eerste les verhard speuren bij Henk gehad.
Dat klinkt erg goed allemaal. Kun je er wat meer over vertellen (is het een specifieke cursus, welk doel heb je ermee, wie is Henk etc.) ?
Het is een specifieke methode van aanleren. Bij het praktijkspeuren is het met name de baas die de hond leert lezen op basis van het aangeboren zoekgedrag van de hond. Vervolgens zijn er verschillende niveau's, waarbij meestal wordt begonnen met een kort spoor met een bochtje op een veldje, vervolgens een langer spoor door bosomgeving, vervolgens een ouder langer spoor (wat eigenlijk makkelijker is naar mijn mening) en vervolgens verhard met minder bebouwing. Parameters als wind, open vlaktes en temperaturen rond en onder het vriespunt, alsook boven ik meen 24 graden verhogen het niveau aanzienlijk. Meer over Henk, zie http://www.speurhondentrainingcenter.nl/

Budkes schreef:Mooi he :ok: .

Mijn Duitser zocht beter verhard dan in bos of veld, heel apart, maar ja Duitsers zijn dan ook bijzonder eigenwijs.
Die van mij is een duitse kruising. Heb zelf het idee dat ze naar mate dat het niveau toeneemt, meer gemotiveerd is om te gaan werken.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Gaaf hoor! Ik wil het ook graag proberen uit te breiden.. een hond inene op verharding laten speuren vereist ook weer de nodige training haha.. zeker als ze gewend zijn alleen op veld te speuren en bepaalde hoeken..
erg leuk hoor dat jullie beiden er duidelijk plezier in hebben!
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Bedankt voor de uitleg, klinkt super! :ok:
poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door poembaa »

Is dat vergelijkbaar met wat Cor Oldenburg in Heemskerk doet? Daar trainde ik altijd in de waterleiding duinen. Beetje verhard, soms ook niet. En dan moest hij op zoek naar mensen en af en toe ook voorwerpen verwijzen. Was echt heel leuk om te doen vond ik. Het ontbreekt me alleen een beetje aan tijd tegenwoordig (spijtig ....)
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
bennie
Zeer actief
Border Collie

poembaa schreef:Is dat vergelijkbaar met wat Cor Oldenburg in Heemskerk doet? Daar trainde ik altijd in de waterleiding duinen. Beetje verhard, soms ook niet. En dan moest hij op zoek naar mensen en af en toe ook voorwerpen verwijzen. Was echt heel leuk om te doen vond ik. Het ontbreekt me alleen een beetje aan tijd tegenwoordig (spijtig ....)
Klopt :Y. Henk Bouman is als ik het goed heb door Cor Oldenburg als trainer opgeleid.
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

bennie schreef:
poembaa schreef:Is dat vergelijkbaar met wat Cor Oldenburg in Heemskerk doet? Daar trainde ik altijd in de waterleiding duinen. Beetje verhard, soms ook niet. En dan moest hij op zoek naar mensen en af en toe ook voorwerpen verwijzen. Was echt heel leuk om te doen vond ik. Het ontbreekt me alleen een beetje aan tijd tegenwoordig (spijtig ....)
Klopt :Y. Henk Bouman is als ik het goed heb door Cor Oldenburg als trainer opgeleid.
Klopt helemaal -
Een tijdje terug nog met Cor over het speurhonden centrum in Amersfoort gesproken en hij vertelde toen inderdaad dat hij Henk heeft opgeleid.
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”