Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoe illegaal is dat?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Aantal honden: 2

hoe illegaal is dat?

Ongelezen bericht door Kit »

ik zit over het volgende na te denken, voor de duidelijkheid, niet dat ik het ga doen he?

hier op het industrieterrein sterft het werkelijk van de konijnen, het is gewoon een dumplek geworden van overbodige huisdieren, ze redden zich er prima hoor, genoeg te eten, plekken om te schuilen noem maar op, maar ideaal is het niet, er worden er veel doodgereden en regelmatig zie ik een lijkje drijven in de kanaaltjes.
nu moest ik laatst savonds de auto terug brengen naar het bedrijf waar Rob werkt, dat is dus op dat bewuste industrieterrein en ik neem dan altijd de honden mee en loop terug naar huis, ik had de auto bij het bedrijf geparkeerd en de konijnen stoven in het rond, ja dan is er 1 die helemaal hyper wordt en dat is Danne, stel nou dat ik haar daar los laat ( is op zich veilig genoeg voor haar) en ze vangt een paar konijnen, hoe illegaal is dat? het gaat dus om verwilderde dieren en ze brengen best wat schade toe, ik kan nergens iets terug vinden in regelgeving oid ( of ik zoek verkeerd) :19:
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Heel illigaal, je bent dan aan het stropen en daar staat een flinke boet op
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Whera heeft helemaal gelijk, je bent dan aan het stropen met je hond :wink:
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

overigens doen zuilke groepen gedumpte konijnen het vaak in de praktijk veel slechter dan op een afstandje lijkt. Heb hier ook te maken gehad met diverse groepen waarvan mensen zelfs boos werden dat we ze weghaalden - tot ze van dichtbij zagen hoe de dieren onder de vlooien, teken, abcessen, besmettelijke ziektes etc. zaten
Dat deel van de opulatie dat zich wel redt zal zich alleen maar explosief blijven uitbreiden en wordt dan alleen flink teruggesnoeid als er bijvoorbeeld VHS of myxomatose uitbreekt. Het is gewoon triest dat mensen zich zo achteloos van hun huisdier ontdoen en niet de moeite nemen er fatsoenlijk voor te zorgen.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Limanade
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Limanade »

hoe zielig het ook is wbt die ziektes.. ik zie konijntjes liever zo rond lopen dan dat ze wegg zitten te rotten in een hokkie
Afbeelding

Wil je vlinders in je buik? Prop een rups in je reet!
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Je hond kan ze dan wel vangen, maar wat als hij ze half gewond achterlaat. Dat zou ik nog triester vinden.

Het is dus verboden en ook al horen die konijnen daar niet, het verbod is er niet voor niets.
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Het is iets humaner om er met vangkooien een flink aantal weg te vangen en een spuitje te geven of anders te castreren en terug te zetten. Zelfde als met verwilderde katten dus.

Hier hebben we wel eens een probleem dat mensen hun kippen willen dumpen :evil: die dan één voor één afgemaakt worden door loslopende honden van nietsvermoedende mensen, terwijl die kippen zelf in eerste instantie geen gevaar zien, en in tweede instantie hulpeloos zijn om zich te verdedigen. Walgelijk, dat dumpen van hulpeloze dieren.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Wel een typische vraag zo rond de kerstdagen vind ik :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Jaap* schreef:Wel een typische vraag zo rond de kerstdagen vind ik :mrgreen:
Viel het jou ook al op? :smile:
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Ik probeer niet te lachen! :N:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Inge O schreef:
het ging niet over kalkoenen, jaap :mrgreen: .
Konijn is tegenwoordig erg gewild voor de kerst :pffff:

En ja, dat is illegaal.
En ja, soms vinden mijn honden een konijn hier in het bos in een niet zo algemene kleur. Negen van de tien keer is het beest al dood.
Idem met kippen trouwens: als je eraf wilt dump je ze blijkbaar in het bos.

Als je zo nodig eraf moet, slacht ze dan gewoon!
Dat is heel wat diervriendelijker (als je weet hoe tenminste) en overigens is dat dan weer wel legaal.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Flo'ke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Flo'ke »

Voor mij konijn met pruimen graag :mrgreen:
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door monky555 »

bij mij om de hoek in een parkje van nul komma nul zijn er ook 2 konijntjes gedumpt, ik wordt er een beetje gek van omdat mijn honden er vreselijk op reageren maar laat ze maar lekker zitten hoor (de da tegenover doet er ook niks aan, en de db ook niet) ik kijk wel iets beter uit want ik wil dus juist niet dat er wat gebeurt :wink: ik heb nog een tijdje staan twijfelen of ik ze extra konijnenvoer moest bij geven, maar daar twijfel ik ook over ivm dat hun misschien niet leren om voor zich zelf te zorgen en ik zie ze elke dag scharrelen voor en met eten dus het zal wel goed gaan denk ik :19:

en in het bos zit een groep wilde konijnen en dan zie je er ineens een "tam" konijn tussen zitten, volgens mij doet die het ook best goed tussen de wilde nijnen, hij is alleen wat langzamer en daar hou ik dus ook rekening mee, het is wel een "dom" konijn want hij schiet altijd heel dicht langs je weg, maar ik hoop dat hij een fijn leventje heeft zo, hoe goed zaten ze bij de mensen als ze zomaar gedumpt worden ergens :N:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
Kit
Erelid

als ik een konijn voor de feestdagen wil dan koop ik m gewoon hoor ( we gaan overigens ook konijn eten, daar niet van hahahaha)
ik zou nevernooit een konijn uit het veld doden en opeten
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

kitty2 schreef:als ik een konijn voor de feestdagen wil dan koop ik m gewoon hoor ( we gaan overigens ook konijn eten, daar niet van hahahaha)
Die hebben anders wel een beter leven gehad dan een tam konijn :19:

Afbeelding

Kit
Erelid

Marjoleine schreef:
kitty2 schreef:als ik een konijn voor de feestdagen wil dan koop ik m gewoon hoor ( we gaan overigens ook konijn eten, daar niet van hahahaha)

ja, maar die mag je dan weer niet doden :denken:
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

kitty2 schreef:
Marjoleine schreef:

ja, maar die mag je dan weer niet doden :denken:
Maar als het je eigen konijnen zijn wel? :denken:
Dan vang je ze toch eerst en stopt ze thuis een dag in een hokkie en slacht 'm daarna? :idea:
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Ik las laatst het volgende stuk, komt van http://www.windhonden.nl/med.htm betreffende het loslopen en mogelijke gevolgen daarvan:
Windhonden: los of niet?

Op 6 maart j.l. ontvingen wij van Jelica Otter onderstaand mailtje.
Daarin vermeldt zij het antwoord van het ministerie van LNV (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) op bovenstaande vraag. Dit standpunt van het ministerie van LNV werd nog eens bevestigd in een korter doch vergelijkbaar antwoord dat één van onze collega-stichtingen kreeg op dezelfde vraag.
Hier volgt het mailtje van Jelica:

Beste mensen,
Voordat wij ons hondje Carmelo adopteerden heb ik wat research gedaan v.w.b. het loslopen van windhonden en de wetgeving hierover in Nederland. Ik wilde tenslotte niet voor verrassingen komen te staan. Aangezien ik vergunningverlener ben van beroep bij de overheid, heb ik interesse in de wetgeving en wil ik altijd precies weten waar een dergelijk verbod staat, in welke wet en welk artikel. Uit mijn onderzoekje is gebleken dat een windhond, net als iedere andere hond, gewoon los mag lopen op de daarvoor door de gemeente aangewezen hondenlosloopplaatsen, er wordt dus geen onderscheid gemaakt in soort hond.
Op de site van Greyhoundsrescue en op een heleboel andere sites en forums staat vermeld dat windhonden in Nederland niet los mogen lopen. (er wordt in sommige gevallen zelfs beweerd dat de politie of boswachters je hond mag afschieten als ie los loopt!!)

Tijdens de hondentraining bij een Martin Gaus hondenschool, kwam ik in discussie met de trainer over dit onderwerp. Hij heeft hierop een mail gestuurd naar het Ministerie en het onderstaande antwoord gekregen:

Antwoord van Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit:
Hartelijk bedankt voor uw e-mail die wij via Postbus51 hebben ontvangen.
In uw mail vraagt u of het nog steeds zo is dat windhonden niet overal los mogen lopen.

Er is geen specifieke regelgeving (meer) met betrekking tot windhonden.
Iedere hondeneigenaar dient zich echter wel te houden aan de Flora- en faunawet.

Naast de Flora- en faunawet kunnen ook nog Algemeen Plaatselijke Verordeningen van de gemeente van toepassing zijn op honden.

In de Flora- en Faunawet staat dat iedereen verplicht is te verhinderen dat een dier (dus ook alle honden) dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat, in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt (artikel 16, lid 3). Met veld wordt volgens de Flora- en Faunawet bedoeld: stranden, schorren, gorzen, kwelders, slikken, wadden, binnenwateren en territoriale wateren alsmede wegen en paden, voor zover deze geacht kunnen worden deel uit te maken van een voor de uitoefening van de jacht bestemd of geschikt terrein. Hieronder vallen bijvoorbeeld, bossen, wegen en paden waar bejaagbare soorten als konijn en fazant aanwezig zijn. Dit is van toepassing voor iedere hondenbezitter, die zijn hond niet gebruikt in het kader van jacht of beheer en schadebestrijding.

Men moet dus goed uitkijken als men zich in een veld begeeft. Als het al is toegestaan om er met de hond te komen moet de bezitter of toezichthouder altijd voorkomen dat de hond in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt.

Ik ga ervan uit dat ik u hiermee voldoende informatie heb gegeven. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u naast het gebruik van de e-mailfaciliteit, op werkdagen van 08.30 tot 16.30 uur ook gratis bellen met Het LNV-Loket: 0800-22 333 22.

Met vriendelijke groet,

Corina Kleijn
Het LNV-Loket
0800-22 333 22
www.minlnv.nl/loket

Het antwoord is dus : er bestaat geen aparte wetgeving (meer) voor windhonden.

Dus ... ja, u mag uw windhond los laten lopen, maar u zult net zoals u dat met iedere andere hond dient te doen, rekening moeten houden met de flora- en faunawet en eventuele algemene plaatselijke verordeningen (APV's).
EDIT: eigen konijnen weet ik niet, denk dat je daar ook wel weer een of andere vergunning voor moet hebben, Nederland kennende... :denken:
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

YvetteJ schreef:EDIT: eigen konijnen weet ik niet, denk dat je daar ook wel weer een of andere vergunning voor moet hebben, Nederland kennende... :denken:
Nee, dat hoeft niet.

Kleindieren, kippen, konijnen en zo bedoelen ze daarmee, mag je zelf slachten.
Ik geloof dat er wel eens mensen roepen dat het niet zou moeten mogen, maar er zijn honderden fokkers van kleindieren die hun overtollige dieren (meest rammetjes, haantjes ed natuurlijk) zelf slachten.
Want tja, mensen willen geen hanen, die kraaien.
Maar fokken mag wel.

Naja, en slachten van eigen kleindieren dus ook.

Afbeelding

YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Marjoleine schreef:
YvetteJ schreef:EDIT: eigen konijnen weet ik niet, denk dat je daar ook wel weer een of andere vergunning voor moet hebben, Nederland kennende... :denken:
Nee, dat hoeft niet.

Ik geloof dat er wel eens mensen roepen dat het niet zou moeten mogen, maar er zijn honderden fokkers van kleindieren die hun overtollige dieren (meest rammetjes, haantjes ed natuurlijk) zelf slachten.
Maar fokken mag wel.

Oke.. :denken: Maar waar ligt dan de grens omtrent "klein"?? Ik bedoel, een Chihuahua is ook klein... (Niet dat ik er wat voor voel om welk beest dan ook te slachten hoor, laat dat even duidelijk zijn!)
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

eigen konijnen moet je niet slachten want dat is niet lekker :19: tam konijn hoef ik niet hoor. dat merk je echt :wink:
Afbeelding
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

ik heb vroeger een flappie gehad :jank: :jank:
kwam thuis en hing aan tussen de poort samen met de andere flappies

maar smaakte overigens goed
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
kimsy
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door kimsy »

flappie heete dat konijn toch van dat liedje he :mrgreen:
Afbeelding
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

kimsy schreef:flappie heete dat konijn toch van dat liedje he :mrgreen:
ja
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
Kit
Erelid

massam schreef:eigen konijnen moet je niet slachten want dat is niet lekker :19: tam konijn hoef ik niet hoor. dat merk je echt :wink:

Mas, das flauwekul, dat zit tussen je oren hoor, ik eet altijd tam konijn en das veul lekkerder :pffff:
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Marjoleine schreef:
Nee, dat hoeft niet.

Maar fokken mag wel.

Daar zijn overigens wel regels aan verbonden :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”