Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ze is dan wel loops

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ze is dan wel loops

Ongelezen bericht door Inge »

Maar de training liep behoorlijk lekker vandaag! :pffff:

Ik ben vandaag begonnen met het zoekwerk (ook omdat de andere honden aan het volgen waren en ik zo min mogelijk last wilde bezorgen met mijn loopse teef).
Vandaag 4 voorwerpen weggelegd, waarvan 1 hoog in een grote bult takken. De 3 voorwerpen op de grond had ze zo gevonden, het voorwerp in de takkenbos was lastiger maar ineens zag je haar lucht hebben en klom ze de takkenbos in om verder te zoeken....hebbes. :mrgreen:
Daarna haar een keer door de tunnel gestuurd...gewoon zonder problemen erdoorheen, netjes af aan de andere kant.
Daarna voorwerp revieren. Clubgenoot had het breekijzer en het geweer weggegooid en vooral het breekijzer lag een stuk dieper het bos in als ik het erin gegooid krijg. :mrgreen: Biène maakte keurige slagen en het breekijzer was snel gevonden. Opgehaald, flink beloond en opnieuw afgezet...geweer was ook zo gevonden alleen verwees ze het er te ver vanaf, geweer lag nog zo'n 3 meter verder. Haar bijgestuurd en nu netjes naar het geweer en daar liggen....keurig. :wink:
Daarna het volgwerk. Tijdens het losse volgen kwam het dwarse (loopse) gedrag boven, madam werd springerig en bijterig en had dus even een correctie nodig om duidelijk te maken dat dat niet was wat ik wilde.
Af uit volgen ging prima, vooruitsturen (wat al een paar weken minder gaat, ze weigert af en toe) ging ook weer beter. Nog wat traag vooruit, maar niet meer aarzelen en keurig naar de pion. :ok:
Hierna afliggen, wat geen enkel probleem is gelukkig.

Na een kop koffie waren ze klaar met het kistrevieren in het bos en zijn we het bos ingegaan voor het persoonrevieren. Twan lag ergens verstopt, maar ik wist niet precies waar, ik moest dus echt op Biène vertrouwen.
Haar aangezet tot revieren en ze bleef goed in de hand. Ze was terug te roepen en bij te sturen, netjes dus. Ineens had ze lucht en ging ze in een streep vooruit, om vervolgens heel overtuigend te gaan blaffen. Toen ik haar weer in zicht kreeg bleek ze keurig bij de voeten van Twan aan het blaffen te zijn. :cheer:
Na een tijdje blaffen kreeg ze de click en mocht ze de bal pakken...volgens Twan had ze totaal geen aarzeling vertoond en blafte ze de hele tijd heel overtuigend. Na gespeeld te hebben vond ze echter wel dat ze ook nog iets lekkers verdiende van Twan...gelukkig voor haar had ie koekjes in zijn zak. :smile:
Vanaf de volgende keer gaan we nu afwisselen met personen....met Twan gaat het perfect, nu oefenen op andere (en eventueel meerdere) slachtoffers. :wink:

Terwijl mijn clubgenoten aan het bijtwerk gingen beginnen ben ik een spoor gaan uitleggen op een nabij gelegen weiland. Het spoor liep ze heel netjes uit, alleen overliep ze 2 voorwerpen. :roll: Daar dus nog wat extra aandacht aan besteden.

Toen iedereen klaar was heeft ze ook nog ff lekker mogen bijten.

Mijn meissie is moe en voldaan en ik ben tevreden...want loops of niet, ze heeft netjes gewerkt. :pffff:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet
Aantal honden: 1

Re: Ze is dan wel loops

Ongelezen bericht door Kaiou »

Klink weer goed :ok:
Inge schreef:Het spoor liep ze heel netjes uit, alleen overliep ze 2 voorwerpen. :roll: Daar dus nog wat extra aandacht aan besteden.
Dat ken ik helaas, doet Kaiou ook. Spoor heel goed volgen en de voorwerpen gewoon negeren en voorbij lopen :19: . Waaruit bestaat jouw extra aandacht?
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Kaiou schreef:Klink weer goed :ok:
Inge schreef:Het spoor liep ze heel netjes uit, alleen overliep ze 2 voorwerpen. :roll: Daar dus nog wat extra aandacht aan besteden.
Dat ken ik helaas, doet Kaiou ook. Spoor heel goed volgen en de voorwerpen gewoon negeren en voorbij lopen :19: . Waaruit bestaat jouw extra aandacht?
Haar tegenhouden bij het voorwerp en eventueel een extra commando erbij, en dan heel goed belonen als ze wél netjes bij het voorwerp gaat liggen. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kaiou »

Inge schreef:
Kaiou schreef:Klink weer goed :ok:
Haar tegenhouden bij het voorwerp en eventueel een extra commando erbij, en dan heel goed belonen als ze wél netjes bij het voorwerp gaat liggen. :wink:
:ok: Doe ik idd ook. Doorzetten dan maar.
Kaiou loopt trouwens niet altijd de voorwerpen voorbij hoor. Ik denk dat het een beetje aan mezelf ligt ook, dat ik hem soms te snel laat gaan :wink:
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

hoe was de temp van de voorwerpen tov de omgevingstemp?
Jan
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

janinca2002 schreef:hoe was de temp van de voorwerpen tov de omgevingstemp?
Bedoel je het geweer en het breekijzer?
Denk dat die niet veel verschilden qua temperatuur, ze liggen altijd in de auto en mijn lange lijn die er ook in lag was stijf bevroren. :denken:
Hetzelfde geldt overigens voor de voorwerpen van het zoeken, alleen hadden die nog even in mijn jaszak gezeten.

Edit...je bedoelt natuurlijk bij het speuren. :mrgreen:
Die hadden dus even in mijn jaszak gezeten. Maar aangezien het gras ook nog half bevroren was zullen ze ook al snel weer koud zijn geworden. Waren vandaag 1 kunststof voorwerp (dummy-telefoon) en 2 metalen...de metalen overliep ze dus. Achteraf had ik wellicht beter hout of kunststof kunnen gebruiken, want ik denk dat er door de kou weinig lucht aanzat?

Hoezo?
Groetjes Inge
Afbeelding

janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

metalen voorwerpen koelen gauw af met deze temp en geven dus zeer weinig geur. De temp kan zelfs lager zijn dan de omgeving en daardoor word er minder geur afgegeven dan de omgeving.Hierdoor wordt de geur van het voorwerp ingekapseld en daardoor heel moeilijk voor de hond om te verwijzen
Jan
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

janinca2002 schreef:metalen voorwerpen koelen gauw af met deze temp en geven dus zeer weinig geur. De temp kan zelfs lager zijn dan de omgeving en daardoor word er minder geur afgegeven dan de omgeving.Hierdoor wordt de geur van het voorwerp ingekapseld en daardoor heel moeilijk voor de hond om te verwijzen
OK....dat had ik inderdaad als oorzaak geopperd toen ik het speuren doorsprak met Twan, dus goed bedacht van mezelf haha. :mrgreen: :wink:
Volgende keer dus inderdaad rekening mee houden en geen (geheel) metalen voorwerpen gebruiken bij temperaturen als vandaag.
Groetjes Inge
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”