Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kruising

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Wolvin
Vaste gebruiker

Kruising

Ongelezen bericht door Wolvin »

Ik heb veel 'wat zit er in?' topics gezien hier,maar hier een leuke kruising waar we zeker van zijn wat er allemaal 'in' zit :mrgreen:
Dit is mijn hond kiba,vaak aangezien voor 'husky' :roll: maar het is een rasechte mengelmoes.
Mams is half alaskan malamute,half witte herder (geen idee wat voor type witte herder),en paps is half siberische husky,half witte herder (weer geen idee of het een canadese of een zwitserse was). Wij zien bij Kieb heel duidelijk de herder erin terug maar er zijn mensen die hem zelfs voor volbloed alaskan malamute of zelfs een wolfhond aanzien.
Ik weet verder niet waar zijn zusjes naartoe zijn gegaan maar zijn broertje lijkt totaal niet op hem,staat veel korter op zijn pootjes,stompere snuit en kleinere oortjes,ook donkerder van kleur. Lijkt qua bouw meer op een hus.
Mams woont hier in de buurt maar de baasjes van paps zijn verhuist dus die zien we helaas nog zelden.

Ik vind het best een aparte en ook mooie uitkomst voor zo'n rasecht vuilnisbakkie :mrgreen: bovendien is hij de zachtaardigheid zelve :I:

Veel foto's heb ik niet van mama maar hier staat Kiba op als pupje terwijl hij bij haar drinkt (met zijn broertje en zusjes)

Afbeelding

hier is hijzelf als kleine opdonder (de kleur is heel erg bijgetrokken,hij is nu helemaal grijs inplaats van creme,met op zijn dijen en schouders nog een vage creme achtige waas. Wolfsgrijs?)

Afbeelding

hier is hij al iets ouder en is hij al wat grijzer aan het worden :ok:
Afbeelding

hier was hij precies 5 maanden oud,en al helemaal op kleur:
Afbeelding

en dit is een filmpje wat ik heb gemaakt vlak na zijn eerste verjaardag toen hij voor het eerst weer zijn moeder zag. Zoek de verschillen,ze zijn er in overvloed :mrgreen:

http://www.123video.nl/playvideos.asp?MovieID=52485
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Wat een prachtige hond!
Dus uiteindelijk half witte herder (Canadees is de oude benaming voor de Zwitser) , kwart husky en kwart Malamute.
Hoe is het karakter verder, vind je er trekjes van een herder is, of van de Husky of malamute?
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Half witte herder half poolhond dus :mrgreen: Erg mooi uitgepakt en een geslaagde mix wat mij betreft :ok:
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

wat een mooie honden zeg!
zijn mams vind ik heel erg op een hollandse herder langhaar lijken, qua uitstraling en model dan, niet qua kleur enzo natuurlijk :mrgreen:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

wat een mooie hond

hoe is zijn karakter ?
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Wolvin
Vaste gebruiker

qua karakter vind ik dat hij een mooie mix heeft van zowel herder als poolhond,hij luistert heel goed,is heel slim,maar ook super lief. Hij is dol op kinderen,die kunnen alles bij hem doen. Maar als een vreemde volwassen persoon op hem afkomt lopen zo van 'ik ga jou wel eens effe aaien' dan heeft hij zoiets van 'whoa..' en springt hij weg. Er zit totaal geen kwaad in hem,hij kan super opschieten met andere honden. Hij is wel erg oplettend en terughoudend bij vooral vreemde mensen,en heel gevoelig voor iemands stem. Van dingen zoals vuurwerk of lichtflitsen heeft hij dan weer helemaal niks (ikzelf ben een bonk spanningen met harde knallen maar meneer loopt er langs alsof er niks aan de hand is)
Met de huiskat kan hij prima opschieten,de kat loopt zelfs altijd mee als ik hem uitlaat,maar vreemde katten wil hij altijd achteraan rennen. Hij doet ze verder niks maar ik heb hem wel altijd aangelijnd binnen de bebouwde kom. Gevaar ziet hij namelijk ook niet,ik ben altijd bang dat hij onder een auto terecht komt. (die -ene- keer dat ik hem los liet lopen om de hoek bij mijn huis ging alles goed tot hij een kat zag,nam een sprint richting kat zo de weg over en werd meteen door een fietser aangereden. Dat was dus eens een nooit meer)

In het bos mag hij altijd loslopen,hij is geen wegloper zoals sommige poolhonden gelukkig. Hij is erg overdreven met zijn lichaamshoudingen en expressies. Verder heeft hij nog nooit stennis gehad met geen een hond,het is grappig om te zien dat hij iedereen wel tot een spelletje uit kan dagen zonder dat het een dominantiestrijd wordt.

Ik vergeet waarschijnlijk een hele hoop dingen op te noemen dus vraag maar wat,dan kan ik daar antwoord op geven :mrgreen:
Trippell
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaskan Malamute + twee kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trippell »

Ik vind hem heel veel weg hebben van een malamute. Hij is wel wat tenger gebouwd voor een malamute, en grote oren.

ik zie er malamute x canadese herder in, husky niet zo echt.
Afbeelding
"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
Wolvin
Vaste gebruiker

Trippell schreef:Ik vind hem heel veel weg hebben van een malamute. Hij is wel wat tenger gebouwd voor een malamute, en grote oren.

ik zie er malamute x canadese herder in, husky niet zo echt.
ja bij kiba zie je het er inderdaad niet zo in terug maar zijn broertje ziet er totaal anders uit,die lijkt wel weer heel erg op een husky. Ik vind het grappig dat alle puppies uit hetzelfde nest zo totaal verschillend zijn ook qua lichaamsbouw :)
Trippell
Zeer actief
Contacteer:

Ow ik zie nu pas dat de eerste foto de mama is :mrgreen: de laatste foto vind ik niet zo erg duidelijk om te zeggen of er wel/geen husky inzit.

Dat hij van kleur verandert is normaal. Als pup zijn ze zo heerlijk beige/grijs en dan worden ze echt grijs. Vandaar de benaming 'wolfsgrijs' omdat ze toch ook nog hier en daar wat bruin hebben meestal (op de flank aan de achterpoten)

Wat een leuk filmpje, die hondentaal als ze elkaar net zien! Geweldig. Ik vind dat de mama echt net een kruising malamutexhusky is. Op het filmpje lijkt jouw hond toch wel een beetje op een husky vind ik.
Afbeelding
"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
madrieka
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Jack Russel en Ruwhaar Teckel

Ongelezen bericht door madrieka »

Wel een hele knappe hussel :I:
Afbeelding

De gemiddelde hond is een beter persoon dan de gemiddelde persoon

Als je denkt dat een hond niet kan rekenen, stop dan eens 3 koekjes in je zak en geef hem er maar 2
Wolvin
Vaste gebruiker

Trippell schreef:Ow ik zie nu pas dat de eerste foto de mama is :mrgreen: de laatste foto vind ik niet zo erg duidelijk om te zeggen of er wel/geen husky inzit.

Dat hij van kleur verandert is normaal. Als pup zijn ze zo heerlijk beige/grijs en dan worden ze echt grijs. Vandaar de benaming 'wolfsgrijs' omdat ze toch ook nog hier en daar wat bruin hebben meestal (op de flank aan de achterpoten)

Wat een leuk filmpje, die hondentaal als ze elkaar net zien! Geweldig. Ik vind dat de mama echt net een kruising malamutexhusky is. Op het filmpje lijkt jouw hond toch wel een beetje op een husky vind ik.
ik heb helaas op het moment geen recente foto's aangezien mijn vader perongeluk alle foto's van de digitale camera heeft gewist,deze foto's stonden nog op mijn computer :mrgreen:

Mama lijkt inderdaad heel veel op een malamute,op het filmpje was Kiba nog maar een broekie van 1,hij is nu wel wat 'flinker'. Zijn oren zijn groter dan die van een husky en zijn snuit is spitser en langer en hij heeft een vrij lange rug.

Het is moeilijk om het te beschrijven zo maar misschien kunnen jullie hem een keer in het echt zien op een wandeling ofzo :ok:
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Hele mooie hond. :ok:
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
Mireillevdw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mireillevdw »

Prachtige hond, hoor!!!!! :ok:
Afbeelding
http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Leuke hond, dit :ok:
Trippell schreef:Dat hij van kleur verandert is normaal. Als pup zijn ze zo heerlijk beige/grijs en dan worden ze echt grijs. Vandaar de benaming 'wolfsgrijs' omdat ze toch ook nog hier en daar wat bruin hebben meestal (op de flank aan de achterpoten)
Nu, niet helemaal hoor ;)

De naam van dit patroon (want het is een kleurpatroon, geen kleur), is wolfsgrauw of wolfsgrijs, maar ook wolfspatroon is een normale benaming.

De kleur van deze hond is zwart, en de manier waarop het zich uit is in het wolfspatroon.
Dat bruin is gewoon onderdeel van dit patroon. Het is geen echt bruin, maar beige, een variant van phaeomelanine, dus geen bruin zoals eumelanine. Een ander type pigment dus.
Het heet zo omdat dit het genetische patroon is van de wolf. Je weet wel, de echte ;)

Kenmerkend van patronen van de A-locus, waar dit dus onder valt, is dat het de eerste een à twee jaar zeer sterk wisselt in uitingsvorm, tot het uiteindelijk een min of meer definitieve kleur bereikt.
Toverballen, zeg maar ;)

Dit patroon kun je ook hebben in het bruin, zoals bv bij de Saarloos voorkomt.
Zelfde patroon, maar dan wordt het (in dat ras althans) bosbruin genoemd.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Wolvin
Vaste gebruiker

Marjoleine schreef:Leuke hond, dit :ok:
Trippell schreef:Dat hij van kleur verandert is normaal. Als pup zijn ze zo heerlijk beige/grijs en dan worden ze echt grijs. Vandaar de benaming 'wolfsgrijs' omdat ze toch ook nog hier en daar wat bruin hebben meestal (op de flank aan de achterpoten)

De naam van dit patroon (want het is een kleurpatroon, geen kleur), is wolfsgrauw of wolfsgrijs, maar ook wolfspatroon is een normale benaming.

De kleur van deze hond is zwart, en de manier waarop het zich uit is in het wolfspatroon.
Dat bruin is gewoon onderdeel van dit patroon. Het is geen echt bruin, maar beige, een variant van phaeomelanine, dus geen bruin zoals eumelanine. Een ander type pigment dus.
Het heet zo omdat dit het genetische patroon is van de wolf. Je weet wel, de echte ;)

Kenmerkend van patronen van de A-locus, waar dit dus onder valt, is dat het de eerste een à twee jaar zeer sterk wisselt in uitingsvorm, tot het uiteindelijk een min of meer definitieve kleur bereikt.
Toverballen, zeg maar ;)

bedankt :)

en wow wat weet je daar veel van :eek:
hij is inderdaad veel veranderd qua kleur. De grijze vacht is overal nogal zilverachtig maar op zijn rug zit wel een soort donkerder dek waar trouwens ook nog steeds creme doorheen schijnt,en natuurlijk de creme kleurige waas achter zijn oren en op zijn schouders/dijen. Zijn broertje was ongeveer dezelfde kleur als pup,ietsje donkerder,maar die is nu dus veeeeeeeeeeeeeeeeeel donkerer dan Kiba.

Zijn vader is overigens helemaal wit met alleen een zwart dek
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Wolvin schreef:en wow wat weet je daar veel van :eek:
hij is inderdaad veel veranderd qua kleur. De grijze vacht is overal nogal zilverachtig maar op zijn rug zit wel een soort donkerder dek waar trouwens ook nog steeds creme doorheen schijnt,en natuurlijk de creme kleurige waas achter zijn oren en op zijn schouders/dijen. Zijn broertje was ongeveer dezelfde kleur als pup,ietsje donkerder,maar die is nu dus veeeeeeeeeeeeeeeeeel donkerer dan Kiba.

Ieder zijn vak ;)

Dat cremekleurige is voor een deel de ondervacht, die anders van kleur is, maar op dit type vachten is een kenmerk dat de haarpunten een andere kleur hebben dan de rest van de haar. Dat geeft ook dat speciale effect.
Kijk maar eens bij jouw hond, dan zul je zien dat de punten zwart zijn, maar de rest niet ;)

Van die vader zou ik wel eens een foto willen zien, die lijkt me genetisch wel interessant!
Heb je die toevallig?

Afbeelding

Wolvin
Vaste gebruiker

Marjoleine schreef:
Wolvin schreef:en wow wat weet je daar veel van :eek:

Ieder zijn vak ;)

Dat cremekleurige is voor een deel de ondervacht, die anders van kleur is, maar op dit type vachten is een kenmerk dat de haarpunten een andere kleur hebben dan de rest van de haar. Dat geeft ook dat speciale effect.
Kijk maar eens bij jouw hond, dan zul je zien dat de punten zwart zijn, maar de rest niet ;)

Van die vader zou ik wel eens een foto willen zien, die lijkt me genetisch wel interessant!
Heb je die toevallig?
helaas niet :( de vader woonde hier ook in de buurt toen Kiba nog een puppy was maar die mensen zijn vrij kort daarna verhuist. Heeeeeel soms kom ik hem nog tegen op het hondenveld maar ik heb niet altijd mijn camera bij me
Trippell
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Leuke hond, dit :ok:

Toverballen, zeg maar ;)

Amai, dat wist ik niet! Toen ik eens vroeg aan iemand waarom ze onze grijze malamute "wolfsgrijs" noemen als kleur, kreeg ik de uitleg dat het wolfsgrijs wordt genoemd en geen gewoon grijs omdat er dus ook lichte plekken bruin inzitten.

Wat ik enkel niet snap aan je uitleg is, de hond heeft toch geen zwarte kleur?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Trippell schreef:Wat ik enkel niet snap aan je uitleg is, de hond heeft toch geen zwarte kleur?
Jazeker wel.
De B-locus bepaalt de basis-kleur.
Die basiskleur kan door het patroon of door kleuren op andere loci soms niet tot uiting komen, maar dan blijft het wel de basiskleur natuurlijk.

De B-locus is herkenbaar aan de kleur van het neusleer.
Is dat zwart, dan is de hond zwart in de basiskleur, is de neus bruin, dan is hij op de B-locus bruin.
Een combinatie kan ook: B/b schrijf je dan.
Dan is de neus zwart, je ziet dat dus niet.
Maar de hond draagt en vererft dus wel bruin.

Combineer je een B/b met een B/b, dan krijg je B/B (zuiver zwart), B/b (zwart maar bruindragend) en b/b (bruin).
In het laatste geval krijgt je bij een wolfsgrauw patroon een bosbruine hond.
Bij deze Saarloos pups zie je aan de neus wat ze zullen zijn later: bosbruin.
Afbeelding

Afbeelding

Wolvin
Vaste gebruiker

Kiba heeft een roze streep over zijn zwarte neus lopen. Als pup was zijn neus trouwens gewoon zwart :19:
Trippell
Zeer actief
Contacteer:

Kei interessant allemaal! Wist ik allemaal niet.

Maar, bij malamutes hebben ze altijd een zwarte neus (zelfs de zeldzame witte exemplaren; rosse malamutes hebben soms wel een rode neus maar dit mag eigenlijk niet). Wil dit dan zeggen dat elke malamute "zwart" is?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Wolvin schreef:Kiba heeft een roze streep over zijn zwarte neus lopen. Als pup was zijn neus trouwens gewoon zwart :19:
Dan heeft Kiba de domino-factor.
Dat zie je maar bij enkele rassen, onder andere enkele poolhonden. Malamutes hebben het vaak. Je kunt dat zien als een soort "omgekeerd" masker.
Het patroon komt altijd voor bij patronen van de A-locus, hoewel het gen nog niet bekend is, is die combinatie er altijd. Die streep is niet altijd aanwezig bij domino, maar wel kenmerkend: als die streep er is, is het patroon er ook.
Kijk, dit is domino bij een pup:
Afbeelding

Maar bij een volwassen hond verandert het patroon en wordt het ongeveer zo:
Afbeelding

Domino kenmerkt zich door de zeer scherpe aftekening van het patroon.
Dat zie je bij die pup ook al.
Bij een tanpoint aftekening (waar die pup op lijkt dus) zijn de randen van de aftekening veel vager.
Trippell schreef:Maar, bij malamutes hebben ze altijd een zwarte neus (zelfs de zeldzame witte exemplaren; rosse malamutes hebben soms wel een rode neus maar dit mag eigenlijk niet). Wil dit dan zeggen dat elke malamute "zwart" is?
Ja, dat klopt: een zwarte neus betekent een zwarte grondkleur. B op de B-locus dus, hoewel B/b ook een zwarte neus geeft.

Wat bedoel je precies met een rosse Malamute?
Heb je een foto?
Anders kan ik niet zeggen welke kleur je bedoelt.

Afbeelding

sammy2008
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door sammy2008 »

is dit ook zo;n neus , Onze sammy heeft ook een streep
Afbeelding
Afbeelding
Groetjes Desy en Sammy
Afbeelding
dibbes1974
Actief
Mijn ras(sen): saarlooswolfhond

Ongelezen bericht door dibbes1974 »

Marjoleine schreef:
Wat bedoel je precies met een rosse Malamute?
Heb je een foto?
Anders kan ik niet zeggen welke kleur je bedoelt.
ik denk eerder dat met roze kleur, een leverkleur bedoeld wordt zoals de neusjes van de SWH pups.
Groetjes,

Remco en de SWHtjes Amigo, Nikita en Dexter
Afbeelding
Leven is het meervoud van Lef
Trippell
Zeer actief
Contacteer:

Die zogenaamde 'dominofactor' is voglens mij niets meer dan een snownose. Deze komt bij bijna alle poolhonden voor, zelfs de poolhonden met een pikzwarte neus in de zomer. Je hebt het bij alle soorten kleuren en maksers (wolfsgrijs, zwart-wit, met masker, met half masker, met open masker, met masker met witte aftekening...)

http://www.lowchensaustralia.com/grooming/snownose.htm

Met een rosse malamute bedoel ik een bruine malamute (komt niet veel voor). Zoals deze:

Afbeelding

Afbeelding

Maar hierover heb ik me alleszins vergist. Deze neuzen zijn inderdaad altijd bruin/rood (dit is toegelaten voglens de rasclub indien de vacht ook rood is, anders moet de neus zwart zijn).
Afbeelding
Winston
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler, Mechelse Herder

Ongelezen bericht door Winston »

Echt een mooi beest!
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Marjoleine schreef:
Ticking heet dit toch?
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”