Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoeveel rust heeft een hond nodig?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Hoeveel rust heeft een hond nodig?

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Ik heb ooit eens een titel van een boek gezien, dit ging erover dat honden vaak teveel prikkels krijgen. Ben de titel kwijt.....

Mijn hondje gaat altijd mee, bijna overal naar toe.
Soms denk ik, misschien is dat ook wel teveel.

Heeft een hond veel rust nodig, dus misschien juist wel alleen laten tussendoor?
Het is een gezelschapshond, wil bijna altijd mee. 's Avonds merk ik wel dat ie eigenlijk gewoon rust wil. Gaat wel vrolijk mee, maar wil dan een rustig plekje en dat kon gisteren ff niet...
Vannacht was ie ziek, overgeven. Kan toeval zijn, misschien was het ook een beetje teveel en te druk denk ik nu.
Hij was mee naar een café...van 18 tot 21 uur. Overdag hadden we zeker 2,5 uur gewandeld.
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

ik denk zeker dat een hond ook voldoende rust moet hebben,net als regelmaat.heb ik bijvoorbeeld mijn honden mee naar het werk(zo'n 4x per week)zijn ze veel buiten met de andere honden en tussen de middag of even met de bal en zoekspelletjes of flink wandelen,dan hebben ze in de avond hun rust echt nodig.voorheen met trainen zorgde ik er ook voor dat ze dan of thuis waren in de middag of dat het op mijn vrije dag was,anders waren ze niet vooruit te branden.niet lekker zijn heb ik hier nooit gemerkt na een drukke dag.ik denk dat hem af en toe is alleen laten na een flinke wandeling dus ook helemaal niet erg is,hij heeft zijn rust nou eenmaal nodig
Afbeelding

jemble 5 maanden
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Tja...ik vraag me af wat doet een hond in een cafe maar ok...dat was d evraag niet.
Ik denk als je hond anageeft dat die rust wil dat je de hond dat ook moet geven... en idd als het tedruk is kunnen ze daar flink van streek van raken...
Afbeelding
hildevdburg
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door hildevdburg »

Mijn hond zal als ik naar een cafe wil ook mee moeten naar een cafe, daarvoor is het tenslotte een hulphond. Nou ben ik geen cafeganger, dus zal dat niet snel voorkomen, maar goed...
Tuurlijk heeft een hond zijn rust nodig, maar dat hangt ook van ras, geslacht, leeftijd, persoonlijkheid en alles af.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

jacq1970 schreef:Tja...ik vraag me af wat doet een hond in een cafe maar ok...dat was d evraag niet.
Ik denk als je hond anageeft dat die rust wil dat je de hond dat ook moet geven... en idd als het tedruk is kunnen ze daar flink van streek van raken...
Ze gaan hier ook vaak mee uit eten hoor. Moos vond dat altijd geweldig, als hij maar mee mocht was hij blij. Vera idem. Saar minder. Tenminste, Saar wil ook graag met mij mee, maar dingen zijn snel te druk voor Saar.
Ik denk dus dat het ook erg aan het type hond ligt in hoeverre ze veel rust nodig hebben, en in hoeverre dingen te druk kunnen zijn.
Ik kan me voorstellen dat als ik Saar een aantal dagen achter elkaar meeneem in de trein/tram/uit eten/de stad in etc. dat ze dan daar niet lekker van zou kunnen worden, omdat dat teveel voor haar is.
Vera niet, maar Vera stressed ook amper, Saar daarentegen wel.
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

ooit heb ik eens gelezen dat een hond 3 kwart van de dag slaap nodig heeft. nu lijkt me dat echt wel veel. maar een kwart van de dag rust kan ik me wel in vinden.

Buster is s`ochtends toch echt niet van de vlotte. gaat wel heel graag mee uit, maar daarna gaat hij vaak weer even maffen. in de (na)middag en vroeg in de avond ( denk dat het met schemeren nog te maken heeft, dat ze ooit een prooi zouden moeten vangen. doordat prooidieren slechter zien met schemer en roofdieren juist iets beter. misschien helemaal niets van waar, maar veel jonge honden hebben s`avonds hun dolle uurtje.)is hij het aktiefst.

maar als ik een paar uur met hem bezig ben, dan vind hij het niet erg om dan weer rust te hebben.
wij gekke mensen hebben besloten dat we b.v 8 uur op een dag kunnen werken.
maar honden denk ik niet.
nu hoeven ze ook niet een luilakleven te hebben, maar een hulphond is al veel meer aan het werk (geestelijk denken) dan een huishond. daarom is een uurtje tussendoor rust denk ik niet verkeerd. :wink:
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Moos schreef:
jacq1970 schreef:Tja...ik vraag me af wat doet een hond in een cafe maar ok...dat was d evraag niet.
Ze gaan hier ook vaak mee uit eten hoor. Moos vond dat altijd geweldig, als hij maar mee mocht was hij blij. Vera idem. Saar minder. Tenminste, Saar wil ook graag met mij mee, maar dingen zijn snel te druk voor Saar.
Ik denk dus dat het ook erg aan het type hond ligt in hoeverre ze veel rust nodig hebben, en in hoeverre dingen te druk kunnen zijn.
Ik kan me voorstellen dat als ik Saar een aantal dagen achter elkaar meeneem in de trein/tram/uit eten/de stad in etc. dat ze dan daar niet lekker van zou kunnen worden, omdat dat teveel voor haar is.
Maar dat ligt ook anders. Stel dat jij je honden meeneemt naar het café, of naar een restaurant, dan is dat voor jouw honden een uitje (ook al is het voor Saar een stressvol uitje).
Voor een hulphond is dit werk en nog in een nieuwe omgeving ook, dus dat is dubbel zo stressvol. Niet te vergelijken met onze huishonden.
Moos
Zeer actief

Muk schreef:
Moos schreef:
Maar dat ligt ook anders. Stel dat jij je honden meeneemt naar het café, of naar een restaurant, dan is dat voor jouw honden een uitje (ook al is het voor Saar een stressvol uitje).
Voor een hulphond is dit werk en nog in een nieuwe omgeving ook, dus dat is dubbel zo stressvol. Niet te vergelijken met onze huishonden.
Een hulphond is dat toch juist gewend?

Maar TS heeft geen hulphond ook hoor :wink:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik merk aan onze honden dat ze een aantal uren rust per dag op hun vertrouwde plekje zeer op prijs stelden.
Nu we verhuisplanne hebben en een klushuis moet ik Tomas af en toe thuislaten omdat hij onrustig wordt van de drukte en de verschillende lokaties.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Moos schreef:Een hulphond is dat toch juist gewend?

Je hebt gelijk, de hond van de TS is geen hulphond. Ik verwarde de TS met hildevdburg die boven jou had gepost.
Moos
Zeer actief

Muk schreef:
Moos schreef:Een hulphond is dat toch juist gewend?

Je hebt gelijk, de hond van de TS is geen hulphond. Ik verwarde de TS met hildevdburg die boven jou had gepost.
Ja, dat dacht ik wel :mrgreen: :wink:
Afbeelding
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Mijn vorige d.a. vertelde ooit dat een hond zo'n 16 uur per dag sliep ..... ik kon dat toen echt niet geloven want mijn flatcoat sliep op de dag eigenlijk nooit. Mijn Tibetaan daarentegen kan echt uuuuuuren liggen chillen en nu kan ik me die uitspraak wel beter voorstellen :wink:
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Ik denk dat een volwassen hond zijn/haar rust zelf wel neemt. Bijv. op de dag na de 'drukke bezigheden' of 's nachts.
Ik merk dat mijn honden na een drukke dag met veel prikkels de volgende dag wat meer slapen/relaxen. Ik laat ze dan ook altijd lekker hun luie gang gaan. Ze geven zelf wel weer aan als het tijd is voor actie. :wink:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat de hazenslaapjes van honden belangrijker voor ze zijn dan de 'normale' diepe slaap en zelfs dat ze, als je ze die zou ontzeggen zouden kunnen sterven.

Ik weet niet meer waar ik dat gelezen heb en ook niet of het klopt of grote onzin is.
Het schoot me alleen te binnen toen ik deze topic las.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
mirrie
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door mirrie »

Muk schreef:
Waarom stressvol? De hulphond van mijn moeder gaat na een kort verkenningsrondje lekker liggen pitten in een cafe of restaurant :slaap: Het baasje wekt hem wel als ze weer gaan. Mijn moeder moet alleen niet weglopen, dan moet hij mee.

Tijdens een onbekende route moet hij wel meer opletten wat meer energie kost neem ik aan, maar ik heb hem nog nooit gestresst gezien tijdens het werk. De vorige twee honden ook nooit. Ze wennen daar al aan vanaf puppyleeftijd. En de honden die wel stressen komen niet door de selectie heen.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik ga ook niet zo vaak naar de kroeg, maar meestal als ik ga gaat Gol mee. Eigenlijk gaat ze overal wel mee naartoe. Dit is ze vanaf pup af aan gewend en ik zie ook geen vormen van stress. Gol zorgt vaak zelfs voor hilariteit wanneer ze zich heerlijk nestelt op een voet van iemand (mensen vinden het vaak nog goed ook :mrgreen: ) en gaat liggen slapen. Als een hond het leuk vind om mee te gaan, waarom niet?
Ik neem haar natuurlijk niet mee naar erg drukke toestanden met stampmuziek :wink:
Ik zou gewoon goed op signalen van je hondje letten of het niet te druk voor hem is en of hij het wel leuk vind.
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Okay

Van die hazeslaapjes, kan ik me iets bij voorstellen.

Mijn hondje is van een gezelschapsras en dat is weer anders dan jachthonden of werkhonden. Ik zie grote verschillen daarin.

Mijn hondje gaat graag mee....ligt het liefst tegen me aan.

Voor een hond is het eigenlijk erg raar om NIET constant bij de roedel te zijn, da''s de andere kant. Een roedel gaat ook niet uit elkaar...

's morgens krijgt ie veel rust, eerst even naar buiten, dan slapen, 's middags een grote losloopwandeling. Ik combineer vaak met even ergens iets drinken oid en dat vindt ie leuk.

's Avonds kan ie wellicht toch beter rustig thuis zijn, dan heeft ie behoefte aan rust. Dat kan als ik op bezoek bij iemand ben maar als we elders (in een eetcafe bv) afspreken is dat wat lastiger.

Dat gebeurt erg zelden overigens.
Naad
Zeer actief
Mijn ras(sen): Am Akita, Am Staff

Ongelezen bericht door Naad »

Waarom is het raar als een hond mee gaat naar de kroeg? Als de hond dat gewend is. Vito heb ik ook weleens mee genomen naar de kroeg hij vond het heerlijk al sie aandacht. Gizmo hoef ik niet mee te nemen zij houd niet van drukte..en dronken mensen :wink:
Afbeelding
Rust zacht meisje, ik zal je missen 7-8-1995 - 25-11-2009
Moos
Zeer actief

AnneMarie schreef:
Mijn hondje is van een gezelschapsras en dat is weer anders dan jachthonden of werkhonden. Ik zie grote verschillen daarin.
Mijn jachthond gaat liever overal mee naartoe dan mijn gezelschapshondje hoor :wink:
Ik denk dat er uiteraard wel verschillen tussen rassen zitten, maar een Golden/Labrador is net zo graag bij de baas als een gemiddeld gezelschapshondje volgens mij. Zou ook een lullige hulphond maken als ze heel zelfstandig waren :mrgreen:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Moos schreef:
AnneMarie schreef:
Mijn jachthond gaat liever overal mee naartoe dan mijn gezelschapshondje hoor :wink:
Ik denk dat er uiteraard wel verschillen tussen rassen zitten, maar een Golden/Labrador is net zo graag bij de baas als een gemiddeld gezelschapshondje volgens mij. Zou ook een lullige hulphond maken als ze heel zelfstandig waren :mrgreen:
Ja inderdaad, mijn jachthond is ook een enorme gezelschapshond, als hij maar bij je kan zijn , liefst heel dicht bij je :mrgreen: is het goed.
Moos
Zeer actief

Marie-Josée schreef:
Moos schreef:
AnneMarie schreef:
Ja inderdaad, mijn jachthond is ook een enorme gezelschapshond, als hij maar bij je kan zijn , liefst heel dicht bij je :mrgreen: is het goed.
Er ligt hier nu een hond op schoot, en Saar is het niet :mrgreen:
Afbeelding
parelridder
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door parelridder »

Op de instructeursopleiding leerde ik dat een volwassen hond 8 van de 24 uur slaap nodig heeft. We moesten vervolgens bedenken hoeveel onze honden slapen. Het overige gedut is verveling!
Logisch, want een hond gaat geen boekje lezen, tv kijken, internetten, bellen... Een hond is voor aktiviteit afhankelijk van z'n baas, dus als we thuis komen van de wandeling en weer iets zonder hem gaan doen, gaat de hond liggen wachten tot je weer wat wilt doen (kleine of grote aktiviteit).
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, want als je hond keihard gewerkt heeft, kan 'ie ook gewoon moe thuis komen en om die reden gaan slapen (maar dat zie je goed aan je hond).
groeten, Ludmilla
www.knightsofthepearls.nl Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Moos schreef:
Marie-Josée schreef:
Moos schreef:
AnneMarie schreef:
Er ligt hier nu een hond op schoot, en Saar is het niet :mrgreen:
hihi, hier ook een gezelschapshondje en ze past ook best op schoot :mrgreen:
Cato
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door Cato »

De rustbehoeft zal erg verschillend per hond en per situatie
Leeftijd , activiteiten , wel of geen stress , wat er van de hond verwacht wordt enzz . Denk dat je dat het beste gewoon zelf na je hond kunt kijken wat het beste is.

Als het een hulphond is , heb je dan geen coach of zo waar je met je vragen heen kan en die ook jouw hond en situatie kent?
Groetjes saskia en een poot van cato
Afbeelding
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Ik denk ook dat honden zeker hun rust nodig hebben en dat verschilt per hond. Ik neem Luka ook 9 van de 10 keer mee als ik ergens naar toe ga en als hij dan in nieuwe of drukke situaties beland merk ik dat hij veel meer rust nodig heeft naderhand. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de hoeveelheid prikkels die zo'n dier krijgt. Ik denk dat je daar een balans in moet vinden en dan is het mogelijk dat het af en toe voor de hond gewoon op dat moment beter is om hem rustig alleen thuis te laten, zodat hij bij kan komen ipv dat hij opnieuw wordt bloodgesteld aan nieuwe prikkels.
Afbeelding
_Do_
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Australian Shepherds
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door _Do_ »

Een hond moet 16 uur per dag rusten.

Dit bestaat uit liggen, zonder speeltje of botje, en slapen.

Hier is ooit onder zoek naar gedaan en is ook wat geleerd word aan gedragstherapeuten en op dier opleidingen.
The difference between ordinary and extraordinary is that little bit of extra...
http://www.droversroad.nl/
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”