Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Africhting op latere leeftijd?

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

yvonne_34
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door yvonne_34 »

Hoi allemaal,

Wij hebben een kruising Hollandse/Mechelse herder Ayla van 6 en half jaar.(en sinds vorige week onze Duitse herderpup Noah).

Met Ayla hebben we nooit cursussen oid gevolgd.
Ze luistert over het algemeen vrij goed,en hebben de standaard dingen zelf aangeleerd.
Ik maak dagelijks een lange wandeling met haar,of laat haar flink apporteren(vind ze het einde)om haar zo haar beweging t geven die ze nodig heeft.

Achteraf vind ik het toch wel jammer dat ik nooit iets met haar gedaan heb,zeker gezien we nu 2 honden hebben en ik met Noah iets wil gaan doen.(ben er nog niet precies uit wat).

Zo ben ik een tijd lang met Ayla gaan fietsen,dit ging een tijd goed,tot ze op een keer een kat in de bosjes zag en mij zo met fiets en al ondersteboven liep,daar lag ik plat op mn gezicht :smile2: .Eigen schuld natuurlijk,want ze heeft dit natuurlijk nooit echt geleerd.
Ook het echt volgen aan de voet,kost me veel moeite en vind ik ook wel jammer.
Ze krijgt veel beweging van me,maar heeft toch de neiging te dik te worden.Als voedsel krijgt ze kvv.(diepvries)

Buiten loopt ze bij ons achter in de polder altijd los,de ene hond speelt ze mee,de andere loopt ze voorbij,tegen kleine hondjes is ze altijd lief,maar tegen de meeste grote honden is ze erg dominant.

Zou het mogelijk zijn nog iets met Ayla te gaan doen,gezien haar leeftijd?en zijn bepaalde dingen haar nog aan te leren?Zoals naast de fiets,beter volgen enz?

Groetjes Yvonne
Afbeelding
Cathy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese Stabij, Toller x Stabij
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cathy »

Waarom niet?
Ik heb mijn hond Sammie vanaf begin juli hij is nu 4 jaar
Voordat hij bij mij kwam wist hij amper wat het woordje zit betekende
Ook was hij niet erg sociaal tegen andere honden
Omdat ik bijna geen andere honden tegen kom ben ik met hem op cursus gegaan
Eerst gewoon basis cursus en afgelopen woensdag hebben we de gevorderden cursus met de hoogste aantal punten afgesloten

Op cusus leer je niet alleen hoe je hond netjes naast moet lopen etc
Maar het is ook gewoon een leuke hobby om erbij te hebben
Je steekt er echt heel veel van op zowel hond als baasje

Met mijn andere hond Tjipke zit ik op behendigheid, daar is iemand met een herder van 6 jaar
Deze herder had wel de basis curus gehad maar dat was ook al een jaar of 4 geleden
Baasje vond het wel leuk om weer wat met de hond te doen
Het is echt een geweldig mooi gezicht als je ziet hoe zo'n pezier zowel hond als baas erin hebben

Ik zou zeggen gewoon lekker op cursus gaan
Afbeelding
LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door LaRep »

Hond en mens zijn nooit te oud om te leren :ok:
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Idd ;)

Wij kregen Roan toen hij 2.5 jaar was.
Mijn ouders zijn toen een aantal cursussen met hem gaan doen en dat was het.

Toen hij 9.5 was ben ik voor de fun met hem gaan trainen bij een Duitse herder vereniging ( waar ik overigens nog train )

Ik wilde proberen het VZH examen te halen met hem.
Het grootste gedeelte kende hij al wel, maar een aantal oefeningen niet.

3 mnd nadat ik met hem ben begonnen met trainen deden we examen en zijn we geslaagd met 45 vd 60 punten ( minimale is 42 )

Op zn 10e heb ik m nog leren speuren, dat kreeg ik er niet zo in omdat hij anders zoeken gewent was.
Maar een puppyspoor van 20 mtr deed hij toch wel
yvonne_34
Vaste gebruiker

Hoihoi,

Thanx voor jullie reacties,en indd waarom ook niet.

Speuren lijkt me ook erg leuk,en ook belangrijk,denk dat Ayla het ook erg leuk zal vinden :wink:

Ik zal eens wat info opzoeken.

Groetjes yvonne
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragyo »

toen ik vorig jaar gedrag A deed zaten er ook mensen met een hond van 6 of 7 die niks geleerd had bij zijn vorige baas (zij hadden hem net), die sleurde hun alle kanten op. aan het eind hadden baas en hond beide een heleboel opgestoken :ok:
Tibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Duitse Herders, 3 langhaar teckels kaninchen en dwerg, 1 miniature australian shepherd, 1 kruising toypoedel x schipperke
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tibby »

Waarom niet? Bij doggydance zie je veel honden die op veel latere leeftijd zijn beginnen met trainen, voordeel van deze sport is dat er geen verplichte oefeningen bij zitten, dus al je hond of jij iets niet kan dan hoef je het ook niet te doen. Van de week deed een york mee op de wedstrijd van bijna 12 jaar, hij heeft nog nooit een cursus gevolgd en doet nu aan doggydance en deed het nog goed ook.
En op de vereniging zit iemand die ging wel met haar golden trainen, maar de westie die ze thuis had zitten daar had ze nog nooit iets mee gedaan. Het hondje was 8 jaar toen hij begon met trainen en traint nu veteranen behendigheid.
Dus ja, het kan zeker nog. Kijk wat je wil gaan doen en zoek een leuke verengiging erbij.
Groetjes Thea en een poot van Tibby, Gioi, Miep, Whoopi, Nikita, Tante Truus en Meike

Niet meer bij ons, maar voor altijd in ons hart Jake, Fether, Kim, Zenna & Iwan
yvonne_34
Vaste gebruiker

Hoi allemaal,

Allereerst bedankt voor jullie reacties.

Ik heb me vandaag aangemeld bij de kynologenclub om met onze pup Noah op puppycursus te beginnen.
Ik ga eens kijken welke mogelijkheden er ook voor Ayla zijn.
Denk dat ik eerst begin met een cursus gehoorzaamheid.

Groetjes Yvonne
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Re: Africhting op latere leeftijd?

Ongelezen bericht door Frenk »

yvonne_34 schreef:Hoi allemaal,

Allereerst bedankt voor jullie reacties.

Ik heb me vandaag aangemeld bij de kynologenclub om met onze pup Noah op puppycursus te beginnen.
Ik ga eens kijken welke mogelijkheden er ook voor Ayla zijn.
Denk dat ik eerst begin met een cursus gehoorzaamheid.

Groetjes Yvonne
Als ze "los" naar je luistert en je denkt dat ze het leuk vindt om te doen, dan zou je ook behendigheid kunnen doen. Gewoon lekker samen bezig zijn en over die hindernissen springen en rennen. :wink:
Heel veel plezier samen :ok:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Heb hier meerdere honden op oudere leeftijd getraind. Met onze terrier ben ik begonnen toen hij een jaartje of 8 was. Toen hij 9 was ben ik begonnen met behendigheid en we hebben zelfs nog 2 jaar wedstrijden gelopen en wat prijsjes gewonnen (en uit de debutanten gepromoveerd). Ook een hond die we met 12 jaar uit het asiel haalde (schotse collie) zijn we op cursus gegaan. En hebben a en b gedaan (de dag voor c overleed de hond). Deze hond kende totaal nog geen commando's!
Ook met onze laatste schotse collie heb ik nog getrained. Haar kregen we toen ze 9 was. Heb met haar echter maar 1 cursus gedaan. Maar zij vond het niet echt leuk, dus toen gestopt. (ze had overigens wel prachtige cijfers op haar examen en degene die les gaf vond het jammer!)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”