Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een herderachtige maar wat precies?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Anna*

Een herderachtige maar wat precies?

Ongelezen bericht door Anna* »

Dit is mijn logeetje van vandaag. Ik zie er een herderkruising in, maar het zou gaan om een herder x ergens een dingo? (heb het uit tweede hand) Wat zien jullie erin? Hij is groot, groter dan een gemiddelde herder, en heeft wel het nerveuze van een herder (piepen, geen rust kunnen vinden). Verder is hij verdraagzaam naar honden en volgens mij heeft ie wel neiging tot hoeden (van mensen).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij heeft een heel dikke staart, volgens mij dikker dan die van een herder.

Afbeelding
Jeffy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeffy »

Dat denk ik ook, Akita, een vriendin van mij heeft een kruising duitse herder/akita, en die lijkt er wat bouw betreft heel erg op.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik zie er ook akita in , akita X D herder?

cattle dog is hij denk ik te groot voor, ik denk dat juist een kruising akita wat cattle " kenmerken" kan hebben ;)
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik wilde zeggen een poolhond-achtige :mrgreen:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik denk ook akita/dh (vooral op de 2e foto de kop zie je het goed). Overigens is het 'nerveuze van een herder' (piepen geen rust kunnen vinden) niet standaard hoor. Ik herken het in elk geval niet.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Waar komt die ticking vandaan dan?
Dat heeft een DH niet.

Ik denk wel cattle dog of zo, met bv Akita.
Of met (vergezocht, okee :mrgreen: ) bv Karelische berenhond?

Die staartaanzet is erg hond, typisch voor poolhonden.

edit: toevoeging.
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 08 feb 2009 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

De ticking is onverklaarbaar bij alleen poolhond, akita of herder. Deze ticking komt van dalmaat die in Cattle dog zit. Cattle dog/akita/mechelaar kan ook prima. Maar ergens moet er een cattle dog inzitten want dalmaat is onmogelijk gezien de oren en de vacht. De korte dikke ongekrulde staart stuurt me ook naar cattledog.
Afbeelding
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Het eerste wat in me opkwam, was een CattleDog kruising met Duitse Herder( Zwart).
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Ik dacht ook gelijk aan Cattle Dog
Shita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelaar
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shita »

doggy schreef:Het eerste wat in me opkwam, was een CattleDog kruising met Duitse Herder( Zwart).
Idem dito
Dag lieve Schorpo, Jessie, Vito, Shita en Zorcan.....

Afbeelding
+ LINK du Clos d'Alsan
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Dingo's zijn niet zo groot volgens mij, dus dat lijkt me niet.
Cattle is ook niet zo groot, maar wellicht een x-ing Cattle?

Ik vind hem prachtig trouwens. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
laeken
Zeer actief

Een cattle dog vererft dingo materie aangezien hij er zelf deels uit bestaat. Je kan dus inderdaad stellen dat een hond dingo bloed heeft als er cattle dog doorheen zit. Zo blijft een Saarloosmiks ook een wolvenmiks. :wink:

Als er cattle dog inzit zit er ook dalmaat doorheen, en dingo, en nog meer rassen aangezien de cattle dog een kruising van meerdere rashonden is en geen oorspronkelijk ras. :19:
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

Hé, dat lijkt Manzana wel ........ een kruising Australian Kelpie / Hollandse Herder.
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Mooie hond!

@Kaiou: het lijkt alsof je 'm kent. :wink:

Vind het een geslaagde mix: kelpie/herder.

Dit is er ook een:

Afbeelding
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

Rami schreef:Mooie hond!
Daar lijkt het inderdaad veel op. Volgens mij heeft hij op een hondenschool getraind waar ik ook kwam.
Heb nog even in mijn foto´s gezocht maar dit is volgens mij toch heus Manzana.
Afbeelding Afbeelding

En zelfs van het forum zou hij bekend kunnen zijn:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... 15e8335298
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Kaiou schreef:
Rami schreef:Mooie hond!
Daar lijkt het inderdaad veel op. Volgens mij heeft hij op een hondenschool getraind waar ik ook kwam.
Heb nog even in mijn foto´s gezocht maar dit is volgens mij toch heus Manzana.
Afbeelding Afbeelding

En zelfs van het forum zou hij bekend kunnen zijn:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... 15e8335298
Nou, dat lijkt me duidelijk (of wellicht z'n tweelingbroer :wink: ).
Leuke naam trouwens, al zie ik er geen appeltje in. :mrgreen:
Afbeelding
Anna*

Kaiou schreef:Hé, dat lijkt Manzana wel ........ een kruising Australian Kelpie / Hollandse Herder.
Haha dit is Manzana. En hiermee hebben we het definitieve antwoord gevonden :)

Alleen... nu vraag ik me af hoe dat zit met die ticking :denken:

Ik vond de cattle dog een aannemelijke verklaring daarvoor. Want noch bij de kelpie noch bij de Hollandse herder komen spikkeltjes voor toch :19:

Nou moet ik toch eens uitpluizen hoe dat met de kelpie zit, qua kleuren en vlekken en zo. En met de grootte: Manzana is groter dan een gemiddelde herder, en de kelpie is toch echt een vrij kleine herder. Nog steeds raadsels dus. Maar wel leuk om zijn beschrijving te lezen, het klopt precies. Het is echt een heel leuke, mooie hond.

Edit: ik vond hem trouwens heel erg overkomen als een herder in zijn gedrag, veel meer dan enig ander ras. Ik zag er in eerste instantie ook alleen maar een herder x herderkruising in. Maar ja, dan toch weer die ticking...
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ja denk ook Cattle dog. Aan de kleur.. En dikke staart enzo.
Maar op de eerste foto's vond ik hem wel wat uitstraling van een Akita hebben! Echt mooie hond dit, gaaf. :mrgreen:
Rami
Zeer actief

Anna* schreef:
Kaiou schreef:Hé, dat lijkt Manzana wel ........ een kruising Australian Kelpie / Hollandse Herder.
Haha dit is Manzana. En hiermee hebben we het definitieve antwoord gevonden :)

Ik vond de cattle dog een aannemelijke verklaring daarvoor. Want noch bij de kelpie noch bij de Hollandse herder komen spikkeltjes voor toch :19:

Nou moet ik toch eens uitpluizen hoe dat met de kelpie zit, qua kleuren en vlekken en zo. En met de grootte: Manzana is groter dan een gemiddelde herder, en de kelpie is toch echt een vrij kleine herder. Nog steeds raadsels dus. Maar wel leuk om zijn beschrijving te lezen, het klopt precies. Het is echt een heel leuke, mooie hond.

Edit: ik vond hem trouwens heel erg overkomen als een herder in zijn gedrag, veel meer dan enig ander ras. Ik zag er in eerste instantie ook alleen maar een herder x herderkruising in. Maar ja, dan toch weer die ticking...
Maar een kelpi is ook herder, of bedoel je dat niet?
Van kleuren weet ik niets. Nou ja, behalve dat de kelpie niet alleen in het bruin voorkomt maar dat ze er ook zijn in zwart, black and tan, rood, red and tan, geelbruin, lever en grijs/blauw.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

Wat een prachtige hond, wat een mooie kop. Tis dat er al staat wat het is, want ik had het niet geraden. Maar ik vind hem prachtig.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Anna*

Rami schreef:
Anna* schreef: Haha dit is Manzana. En hiermee hebben we het definitieve antwoord gevonden :)

Maar een kelpi is ook herder, of bedoel je dat niet?
Van kleuren weet ik niets. Nou ja, behalve dat de kelpie niet alleen in het bruin voorkomt maar dat ze er ook zijn in zwart, black and tan, rood, red and tan, geelbruin, lever en grijs/blauw.
Ik bedoelde dat ik er heel erg 'herder' in zag, een kruising van twee herders, dus een kelpie past daar ook in. Toch nog veel kleuren waarin de kelpie voorkomt, misschien zit er ook wel iets gespikkelds in.
laeken
Zeer actief

Het is uitgesloten dat deze hond kelpie keer DH is. Beiden zijn effen en deze hond is dat niet. Deze hond heeft aftekening en kan dus geen product uit 2 volledig effe honden zijn. Black en tan is ook effen voordat daar verwarring over ontstaat.

Denk dat ook de eigenaars niet zeker zijn en dat het wel degelijk een cattle dog kruising is.

Dit is een cattle dog x collie waarin dus duidelijk de grote overeenkomst in aftekening te zien is met de hond uit deze topic. Dit kan nooit uit de altijd effen kelpie komen. :neenee:

http://www.dogbreedinfo.com/images17/Ca ... years1.JPG
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Inge O schreef: maar stamt de kelpie niet af van de cattle dog? misschien dat die met bepaalde kleurcombinaties toch weer dat gespikkeld kan doorgeven?
Het 'gespikkelde' van de cattle dog komt volgens mij van de dalmatische hond (ooit ingekruist).
En ik heb wel eens gelezen dat zowel de kelpie als de cattle dog wel voor een deel dezelfde voorvaderen hebben, namelijk de collie. Maar dat zal misschien niets met spikkels en vlekken te maken hebben. (Of wel, ik heb geen idee... :mrgreen: ).
Afbeelding
Anna*

Rami schreef:
Inge O schreef: maar stamt de kelpie niet af van de cattle dog? misschien dat die met bepaalde kleurcombinaties toch weer dat gespikkeld kan doorgeven?
Het 'gespikkelde' van de cattle dog komt volgens mij van de dalmatische hond (ooit ingekruist).
En ik heb wel eens gelezen dat zowel de kelpie als de cattle dog wel voor een deel dezelfde voorvaderen hebben, namelijk de collie. Maar dat zal misschien niets met spikkels en vlekken te maken hebben. (Of wel, ik heb geen idee... :mrgreen: ).
Even helemaal overnieuw...

Het 'gespikkelde' van de cattle dog kan lijkt mij ook komen van de blue merle collie/herder die is ingekruist.

Hier staat een duidelijke beschrijving
http://marijke-groos.isactief.nl/homepa ... aid=268954

Hoe de link met de kelpie is, weet ik niet.
Rami
Zeer actief

Hmm... maar als de collie een van de voorvaderen is van de kelpie, kan dat dan niet voor spikkels zorgen? Of zeg ik iets heel raars? (Zou best kunnen... :wink: ).
Afbeelding
Anna*

Rami schreef:Hmm... maar als de collie een van de voorvaderen is van de kelpie, kan dat dan niet voor spikkels zorgen? Of zeg ik iets heel raars? (Zou best kunnen... :wink: ).
Ik begeef me nu ook op glad ijs :N: maar volgens mij zou dit kunnen als het om een collie met het blue merle-gen gaat. Maar dat zou je dan toch in de kelpie moeten terugzien :denken:
Rami
Zeer actief

Anna* schreef:
Rami schreef:Hmm... maar als de collie een van de voorvaderen is van de kelpie, kan dat dan niet voor spikkels zorgen? Of zeg ik iets heel raars? (Zou best kunnen... :wink: ).
Ik begeef me nu ook op glad ijs :N: maar volgens mij zou dit kunnen als het om een collie met het blue merle-gen gaat. Maar dat zou je dan toch in de kelpie moeten terugzien :denken:
Ja, dat zou je wel verwachten. Of kan het zijn dat een hond wel het 'gen voor spikkels' (simpel gezegd) kan doorgeven, maar zelf niet gespikkeld is? :denken: (Ook heel glad ijs... :mrgreen: ).
Afbeelding
Anna*

Rami schreef: Ja, dat zou je wel verwachten. Of kan het zijn dat een hond wel het 'gen voor spikkels' (simpel gezegd) kan doorgeven, maar zelf niet gespikkeld is? :denken: (Ook heel glad ijs... :mrgreen: ).
Die vraag laat ik maar aan de deskundige over :wink:
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Eens kijken of ik wat kan helpen...

Deze hond is Irish Spotted met ticking

Betekent dat allebei de ouders in ieder geval niet homozygoot effen zijn geweest (wat je wel zou verwachten van een DH en Kelpie), als ze effen gekleurd waren. In ieder geval heeft een dus het gen si En de ander kan si, sp of sw hebben...

Ticking is een heel ander gen en onzichtbaar bij effen honden (is namelijk alleen te zien op wit (vanuit het s gen), daar is dus niets van te zeggen, voor zover ik weet...

Dus ik denk dat als de ouders al Duitse Herder en Kelpie zouden zijn, het kruisingen waren, omdat anders geen ander gen dan de S gevonden zou kunnen worden, en daar dus ook geen hond met dit soort wit uit zou kunnen komen...

Maar Marjoleine mag me verbeteren als ik weer eens ergens niet goed genoeg heb opgelet in haar uitleggen :mrgreen:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Rami
Zeer actief

Jacksel schreef:Eens kijken of ik wat kan helpen...

Deze hond is Irish Spotted met ticking

Betekent dat allebei de ouders in ieder geval niet homozygoot effen zijn geweest (wat je wel zou verwachten van een DH en Kelpie), als ze effen gekleurd waren. In ieder geval heeft een dus het gen si En de ander kan si, sp of sw hebben...

Ticking is een heel ander gen en onzichtbaar bij effen honden (is namelijk alleen te zien op wit (vanuit het s gen), daar is dus niets van te zeggen, voor zover ik weet...

Dus ik denk dat als de ouders al Duitse Herder en Kelpie zouden zijn, het kruisingen waren, omdat anders geen ander gen dan de S gevonden zou kunnen worden, en daar dus ook geen hond met dit soort wit uit zou kunnen komen...

Maar Marjoleine mag me verbeteren als ik weer eens ergens niet goed genoeg heb opgelet in haar uitleggen :mrgreen:
De hond zou een kelpie x Hollandse herder zijn (niet Duitse dus).
Verder vind ik je uitleg interessant en ook aannemelijk.
(Ik weet bitter weinig van erfelijkheidsleer bij honden, misschien nog eens in verdiepen :wink: ).
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”