Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dekreu vraag

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
Aantal honden: 3

dekreu vraag

Ongelezen bericht door linda1985 »

Ik had even een vraagje mbt mij reu, er is interesse in hem als dekreu. Nu heb ik het een en ander uitgezocht van de stamboom van het teefje, en ben tot de ontdekking gekomen dat de overgrootopa van mijn reu de opa is van het betreffende teefje. Dit is op zich niet het probleem (lijnteelt) maar... Die reu is dus drager van epileptie (wat bij ons ras veel voorkomt, en geen een lijn is dus vrij van epileptie dragers) maar in combinatie met dat teefje zou het dus lijnteelt zijn op een epileptie drager, ikzelf denk dat het dus veel te veel risico met zich meebrengt en denk dus dat het heel verstandig is om deze combinatie niet te maken, hoe denken jullie hierover?
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Ik denk dat jij goed denkt :wink: :mrgreen:
linda1985
Zeer actief

Ik heb er in ieder geval geen goed gevoel over, maar wou toch even de mening horen van meerdere personen :wink:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

linda1985 schreef:Ik heb er in ieder geval geen goed gevoel over, maar wou toch even de mening horen van meerdere personen :wink:
geen goed gevoel = in mijn geval dekking weigeren.... :wink:
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Je hebt gelijk. Ik zou niet intelen op een drager.
monica
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerboels,Staffords en Chihuahua's
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door monica »

Niet doen inderdaad.
http://monoafotografie.wix.com/monoa-fotografie#
RIP Noa 19-12-2000 * 30-11-2011
RIP Harry 04-07-2004 * 15-08-2012
linda1985
Zeer actief

Fijn dat iedereen mijn vermoeden toch nog even bevestigd :wink: Want met lijnteelt heb je veel goede dingen maar in dit geval denk ik een hele slechte eigenschap die aan de pups kan worden doorgegeven: Epileptie
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Ik zou ook mijn gevoelvolgen. Maar mocht er zich ooit een andere teef aanbieden :wink: zou ik wat betreft mogelijke dragers in de stamboom net zo voorzichting opstellen, lijnteelt of niet.
linda1985
Zeer actief

Elly* schreef:Ik zou ook mijn gevoelvolgen. Maar mocht er zich ooit een andere teef aanbieden :wink: zou ik wat betreft mogelijke dragers in de stamboom net zo voorzichting opstellen, lijnteelt of niet.
Ja.. helaas komt er in alle welsh springer stambomen epileptie voor...
Maar met lijnteelt op een drager denk ik echt dat het te veel risico is maar kan het natuurlijk mis hebben dus daarom vroeg ik hier om advies.

@Mickie ik weet niet precies hoeveel nakomenlingen er epeileptie hebben van die reu, maar... zodra bekend is dat een dekreu drager is mag deze vanzelf spreken niet meer worden ingezet voor de fok.
Afbeelding
Leonieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische honden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Leonieke »

Ik denk ook dat je het beter niet kan doen.
Helemaal als je er zelf ook al geen goed gevoel bij hebt.
Daarbij zal ik nooit lijnteelten op een hond met een gebrek/ ziekte.
www.marengosoutfit.nl
"Exclusief voor hond en paard"
linda1985
Zeer actief

Ik snap wel een beetje wat je bedoelt, maar zo simpel is het helaas niet ben ik bang. Je weet vaak pas laat (na overlijden) of nakomelingen epileptie hebben of dat het teefje dus drager is... Dat maakt het zo moeilijk.
Afbeelding
linda1985
Zeer actief

Bij de welsh komt het vaak wel uit voor de 3 jaar... Maar bij nakomelingen van de betreffende (drager) reu is dit dus ook vaak later heb ik dus vernomen, maar het gaat niet alleen om die drager er komt ook bij dus de opa en oma aan moeders kant van mij reu ook beide drager zijn want in mijn ogen een nog groter risico vormt icm met die lijnteelt reu.
Afbeelding
linda1985
Zeer actief

Mickie schreef:Tja, als er te weinig te onderzoeken valt, houdt het wellicht op. Maar bij een betovergrootvader van een volwassen reu, denk ik dat er toch best een paar generaties het bekijken waard zijn. Als je twijfels hebt, moet je het niet doen, maar voor hetzelfde geld kan dat onderzoekje twijfels wegnemen. Het zal ook liggen aan hoe de epi zich uit. In ons ras komt dat doorgaans in de eerste paar jaar al naar voren. Ik weet niet hoe dat bij de Welsh is.
Mijn reu is nog vrij jong 19 maanden :wink:
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

linda1985 schreef:
Elly* schreef:Ik zou ook mijn gevoelvolgen. Maar mocht er zich ooit een andere teef aanbieden :wink: zou ik wat betreft mogelijke dragers in de stamboom net zo voorzichting opstellen, lijnteelt of niet.
Maar met lijnteelt op een drager denk ik echt dat het te veel risico is maar kan het natuurlijk mis hebben dus daarom vroeg ik hier om advies.

@Mickie ik weet niet precies hoeveel nakomenlingen er epeileptie hebben van die reu, maar... zodra bekend is dat een dekreu drager is mag deze vanzelf spreken niet meer worden ingezet voor de fok.
Ik dacht eerst dat jullie misschien een DNA test hadden voor dragers en lijders, maar dat is dus niet zo. Je weet dat hij drager is doordat hij nakomelingen heeft gegeven met epilepsie begrijp ik ?
Nee, dan zou ik zeker het risico niet nemen.
Maar dat laatste zinnetje snap ik niet zo. Hij mag toch niet meer dekken dan ?

*edit* oja, dit gaat natuurlijk ver iets anders ;o) Zat te slapen. Jouw hond is een reu :wink:
Laatst gewijzigd door sirene op 11 feb 2009 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
linda1985
Zeer actief

Mickie schreef:
linda1985 schreef:Bij de welsh komt het vaak wel uit voor de 3 jaar... Maar bij nakomelingen van de betreffende (drager) reu is dit dus ook vaak later heb ik dus vernomen, maar het gaat niet alleen om die drager er komt ook bij dus de opa en oma aan moeders kant van mij reu ook beide drager zijn want in mijn ogen een nog groter risico vormt icm met die lijnteelt reu.
Ja, dat werpt een iets ander licht op de zaak. Deze combi zou dus 2 opa-dragers en een oma-drager hebben als ik het goed begrijp?
Ja aan moeders kant :wink:
Afbeelding
linda1985
Zeer actief

sirene schreef:
linda1985 schreef:

Ik dacht eerst dat jullie misschien een DNA test hadden voor dragers en lijders, maar dat is dus niet zo. Je weet dat hij drager is doordat hij nakomelingen heeft gegeven met epilepsie begrijp ik ?
Nee, dan zou ik zeker het risico niet nemen.
Maar dat laatste zinnetje snap ik niet zo. Hij mag toch niet meer dekken dan ?

*edit* oja, dit gaat natuurlijk ver iets anders ;o) Zat te slapen. Jouw hond is een reu :wink:
Voor zover ik weet bestaat er helaas geen DNA test om vast te stellen of fokdieren drager zijn van epileptie, dat zou het al een heel stuk makkelijker maken in ieder geval.
Mijn reu is heeft nog nooit gedekt dus daarvan weet je natuurlijk verder nog niks, alleen van zijn voorouders :wink:
Je weet dat hij drager is doordat hij nakomelingen heeft gegeven met epilepsie begrijp ik ?
Ja dat klopt, maar niet mijn reu he :wink:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ennath schreef:Ik denk dat jij goed denkt :wink: :mrgreen:
Ik sluit mij hierbij aan.
Zou de reu in kwestie gezond zijn, zou ik er geloof ik niet zón probleem in zien. Maar, ik weet niet alles en dit is gevoelsmatig beredeneerd!

Suzanne
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

linda1985 schreef:Ik snap wel een beetje wat je bedoelt, maar zo simpel is het helaas niet ben ik bang. Je weet vaak pas laat (na overlijden) of nakomelingen epileptie hebben of dat het teefje dus drager is... Dat maakt het zo moeilijk.
Ik denk dat Marjoleine bedoelt dat je vooral die ene gemeenschappelijke voorouder moet onderzoeken.

En naar mijn idee heeft zij gelijk, vooral omdat je schrijft dat geen enkele lijn vrij is! Dat zou dan inhouden dat geen enkele teef ooit gaat voldoen en sterker nog, dat je eigen reu ook nooit mag dekken. En dat lijkt me dus een voorbeeld van het kind met het badwater weggooien.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
linda1985
Zeer actief

MirandaH schreef:
linda1985 schreef:Ik snap wel een beetje wat je bedoelt, maar zo simpel is het helaas niet ben ik bang. Je weet vaak pas laat (na overlijden) of nakomelingen epileptie hebben of dat het teefje dus drager is... Dat maakt het zo moeilijk.
Ik denk dat Marjoleine bedoelt dat je vooral die ene gemeenschappelijke voorouder moet onderzoeken.

En naar mijn idee heeft zij gelijk, vooral omdat je schrijft dat geen enkele lijn vrij is! Dat zou dan inhouden dat geen enkele teef ooit gaat voldoen en sterker nog, dat je eigen reu ook nooit mag dekken. En dat lijkt me dus een voorbeeld van het kind met het badwater weggooien.
Mijn reu kan best gebruikt worden met verantwoorde combinaties, dat geldt ook voor het betreffende teefje natuurlijk :wink: Alleen is de combinatie van die 2 een te groot risico :wink:
Afbeelding
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

maar hoe komt die epi dan zo veel voor?en is het dan niet iets om heel vers bloed in het ras te krijgen helemaal buiten de lijnen met de epi er in? vindt het nog al zorgwekkend klinken namelijk dat er bijna geen lijn is waar geen epi in voorkomt.
Afbeelding

jemble 5 maanden
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Je weet al wat je doet :wink:.
Verder zou ik, als jouw reu mijn reu zou zijn, wachten met de eerste dekking totdat hij 3 jaar is, als 3 jaar de leeftijd is dat epilepsie zich voor die tijd heeft geopenbaard.
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Mickie schreef:
MirandaH schreef:Ik denk dat Marjoleine bedoelt dat je vooral die ene gemeenschappelijke voorouder moet onderzoeken.

Ik heb Stabijs, maar ben Marjoleine niet hoor :wink:
Maar het is wel wat ik bedoelde, inderdaad. Dat de grootouders van moederszijde van de reu allebei epidragers zijn, vind ik een groter risico in combi met de teef met opa-drager.
Excusez-moi :mrgreen:
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
linda1985
Zeer actief

fabienne s schreef:maar hoe komt die epi dan zo veel voor?en is het dan niet iets om heel vers bloed in het ras te krijgen helemaal buiten de lijnen met de epi er in? vindt het nog al zorgwekkend klinken namelijk dat er bijna geen lijn is waar geen epi in voorkomt.
Zo heeft helaas elk ras zijn problemen, maar er zitten dragers in de lijnen, geen lijders maar ik ken geen lijnen zonder dragers van epileptie. Er zullen wel lijnen zijn waar het minder voorkomt, maar helemaal vrij niet..
Afbeelding
Hutch
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever en Friese Stabij
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hutch »

Ik heb voor een zelfde soort keuze gestaan met mijn reu.
Hij werd gevraagd voor een dekking. Van de opa van mijn reu aan moederskant is bekend dat hij Auto-immuunziekte doorgeeft. Deze zelfde reu was de overgrootopa van de teef.
Ik heb er ook voor gekozen om de dekking niet door te laten gaan omdat het een te groot risico voor mij was
linda1985
Zeer actief

Ja de keuze en combinaties moeten wel verantwoord blijven :wink: Dus ik heb besloten dat ik het niet doe, ik moe tnog bericht krijgen van de fokker, ik weet haar besluit ook nog niet maar ik hoop dat zei er hetzelfde over denkt..
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

linda1985 schreef:[ maar er zitten dragers in de lijnen, geen lijders
Zou je me dit uit kunnen leggen? (is echt een vraag, geen vervelende opmerking of zo; ik heb echt 0,0 verstand van fokken :wink: ). Want ik snap niet hoe je weet dat een hond drager is als er geen lijders zijn :denken:
Mijn hond heeft epilepsie, vandaar dat ik het graag begrijpen wil :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
linda1985
Zeer actief

Moon schreef:
Zou je me dit uit kunnen leggen? (is echt een vraag, geen vervelende opmerking of zo; ik heb echt 0,0 verstand van fokken :wink: ). Want ik snap niet hoe je weet dat een hond drager is als er geen lijders zijn :denken:
Dragers kunnen het alleen doorgeven en zijn zelf geen lijder (het zou natuurlijk wel kunnen, maar van geen van de dragers in zijn stamboom is bekend dat het zelf lijders zijn) Snap je het nog :wink: Je weet als er nakomelingen zijn die epileptie hebben dat de ouders dan altijd drager zijn. Als het om erfelijke epileptie gaat wat bij de welsh springer dus het geval is.
Afbeelding
linda1985
Zeer actief

Ja naar mijn weten wel :wink:
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

linda1985 schreef:
Moon schreef:
Dragers kunnen het alleen doorgeven en zijn zelf geen lijder (het zou natuurlijk wel kunnen, maar van geen van de dragers in zijn stamboom is bekend dat het zelf lijders zijn) Snap je het nog :wink: Je weet als er nakomelingen zijn die epileptie hebben dat de ouders dan altijd drager zijn. Als het om erfelijke epileptie gaat wat bij de welsh springer dus het geval is.
Maaaar hoe weet je dan dat een hond drager is als er geen lijders zijn :19: Want epilepsie kun je toch niet door onderzoek aantonen (alleen na overlijden; autopsie)?
Excuses als ik een erg domme vraag stel maar ik snap het echt niet :oeps:
Gr. Marijke
Afbeelding
linda1985
Zeer actief

het staat al in mijn uitleg als je goed leest :wink: Bv als mijn reu nu epileptie zou krijgen, dan zijn beide ouders er drager van, snap je het nu :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”