Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
alternatief voor chippen
Moderator: moderatorteam
- antheman
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd
- Aantal honden: 2
alternatief voor chippen
Hoi,
Vandaag heb ik Kees laten inenten. De DA begon over chippen, omdat ik met Kees naar het buitenland ga.
Ik wil niet chippen en loop dus het risico dat ik aan de grens terug naar huis gestuurd wordt.
De DA heb ik om een alternatief gevraagd voor chippen. Dat had ze niet.
Ik heb haar uitgelegd dat bij paarden die niet gechipd worden, je DNA kunt afnemen voor een check. De DA gaat het nog uitzoeken voor me.
Weet iemand een alternatief? Hoe regelen jullie dit?
Vandaag heb ik Kees laten inenten. De DA begon over chippen, omdat ik met Kees naar het buitenland ga.
Ik wil niet chippen en loop dus het risico dat ik aan de grens terug naar huis gestuurd wordt.
Ik heb haar uitgelegd dat bij paarden die niet gechipd worden, je DNA kunt afnemen voor een check. De DA gaat het nog uitzoeken voor me.
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Re: alternatief voor chippen
Wij chippen.antheman schreef:Hoi,
Zelfs mijn paard was gechipped.
Ik zie ook niet wat erop tegen is
Alternatief: thuisblijven en geen examens doen.
Overal waar je hond geïdentificeerd moet worden moet hij gechipped zijn.
-
Ianthe
- Zeer actief
- Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
- Contacteer:
- antheman
- Zeer actief
-
Ennath
- Zeer actief
- antheman
- Zeer actief
- Daanie
- Zeer actief
- Daanie
- Zeer actief
-
Ennath
- Zeer actief
Geen idee wat jij tegen chippen hebt maar voor paarden (en vee) vindt ik het ook het beste alternatief.antheman schreef:Dat werd in de paardewereld ook gedacht, en toen bleek er wel een alternatief te zijn.Ennath schreef:Da's heel eenvoudig.antheman schreef:Ik ga geen discussie aan over niet chippen.
Ik vraag om alternatieven
Die zijn er niet
Dit moet anders kunnen!
Daarom was mijn paard ook gechipped, al die andere alternatieven hadden als nadeel dat ze niet snel uitleesbaar danwel op den duur niet goed leesbaar waren.
Maar goed, om aan de wettelijke eisen te voldoen moet een hond dus gechipped worden.
(net zoals vee een oorflap MOET hebben)
Geen chip -> geen identificatie -> geen reisdocumenten -> geen pension -> geen landelijke examens
-
doggy
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
- antheman
- Zeer actief
-
Ennath
- Zeer actief
En er moet een chipnummer op je reispapieren staan.massam schreef:natuurlijk kun je DNA op laten slaan.
heb je alleen geen r**t aan als je hond wegloopt, want een dierenarts of asiel waar de hond terecht komt checkt op chip en als ie er die is en je hond wordt niet binnen 2 weken opgehaald wordt ie herplaatst
En er moet een chip uitgelezen (kunnen) worden in het pension.
En voordat je aan je examen begint moet je chipnummer gecontroleerd kunnen worden.
En in al die gevallen heb je niets aan DNA want dat kan niet op dat moment gecontroleerd worden.
- M@scha
- Zeer actief
antheman schreef:Waar en hoe kan ik dat regelen?massam schreef:natuurlijk kun je DNA op laten slaan.
ik weet alleen hoe dat bij stamboomhonden gaat. nog sterker. bij staffordshire bull terriers.
lola heeft DNA testen gehad bij de animal health service in engeland en daar is meteen haar DNA opgeslagen.
je zou als je een stamboomhondje hebt even moeten vragen hoe zij dat doen. alleen heb je daar totaal helemaal niks aan behalve als je over een aantal generaties nog iets wil weten over je hond als die dood is mbt de fokkerij.
het is geen registratie zoals een chip.
er is gewoon geen alternatief vooor en het is een enorm hondvriendelijke manier. (ja dat weet ik zeker nadat ik 6 pups heb laten chippen van 6 weken oud terwijl ik ze vasthield en van de 6 er één even zijn pootjes strekte toen de prik kwam.)

- M@scha
- Zeer actief
idem hier. ieder zijn ding, maar ik ben wel heul benieuwd!Martijn schreef:Aan DNA heb je pas iets als de hond weer gevonden is en er twijfel is over welke hond er gevonden is.
Er is geen alternatief voor chippen. Gewoon goed opletten en een penning met je naam en telefoonnummer om.
Zonder een discussie te willen voeren ben ik toch benieuwd naar wat je tegen chippen hebt. Gewoon uit interesse.

- antheman
- Zeer actief
Bedankt voor de reacties!
Nogmaals, ik ga niet in op het waarom
Dat geeft zo'n venijn joh
Zou DNA echt alleen bij stamboekhonden kunnen? Dat is Kees dus niet....
t gekke is dat bij paarden DNA afgenomen kan worden, gewoon HTK paarden, zonder stamboom. Vervolgens wordt dit geregistreerd en wordt het paard bij een stamboek naar kezue ingeschreven.
Zo gebeurd het dus dat een papierloze IJslander dan inene een Fjord wordt, omdat hij is ingeschreven bij het Fjordenstamboek voor de registratie van zijn DNA. ik ben blij met die keus.
Nogmaals, ik ga niet in op het waarom
Dat geeft zo'n venijn joh
t gekke is dat bij paarden DNA afgenomen kan worden, gewoon HTK paarden, zonder stamboom. Vervolgens wordt dit geregistreerd en wordt het paard bij een stamboek naar kezue ingeschreven.
Zo gebeurd het dus dat een papierloze IJslander dan inene een Fjord wordt, omdat hij is ingeschreven bij het Fjordenstamboek voor de registratie van zijn DNA. ik ben blij met die keus.
- antheman
- Zeer actief
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Als je DNA op laat slaan (diverse bedrijven doen dat) vragen ze ook welke chip de hond heeft, zodat ze de DNA kunnen matchen met een hond.
Anders moet je een beetje random swabjes gaan lopen afnemen tot je een match hebt.
Dat is niet zo handig en niet zo gedkoop ook.
Dus ja, DNA kan. Maar die chip willen ze daar wel bij.
Anders moet je een beetje random swabjes gaan lopen afnemen tot je een match hebt.
- antheman
- Zeer actief
Dubbelop dusMarjoleine schreef:Als je DNA op laat slaan (diverse bedrijven doen dat) vragen ze ook welke chip de hond heeft, zodat ze de DNA kunnen matchen met een hond.
- M@scha
- Zeer actief
nee want zoals ik je al vertelde is DNA niet ter identificatie van een hond in eerste instantie.antheman schreef:Dubbelop dusMarjoleine schreef:Als je DNA op laat slaan (diverse bedrijven doen dat) vragen ze ook welke chip de hond heeft, zodat ze de DNA kunnen matchen met een hond.
dus om het op te laten slaan moet je je hond kenmerken. net zoals jij een sofinummer hebt. anders moet je elke keer DNA trekken om te checken of het klopt met het opgeslagen dna

- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Je zou kunnen denken aan een soort gps zendertje in de halsband, ik kreeg laatst een mail van petlook daarover. Maar ja, dat volstaat niet als identificatiemiddel, dat is alleen handig voor jezelf om de hond weer terug te vinden (binnen een straal van 4 kilometer).
En ik ben ook rete nieuwschierig naar de reden waarom je niet wilt chippen
Ik zal niet gaan schelden, ik neem het alleen ter kennisneming aan
En ik ben ook rete nieuwschierig naar de reden waarom je niet wilt chippen
Ik zal niet gaan schelden, ik neem het alleen ter kennisneming aan
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Exact.massam schreef:nee want zoals ik je al vertelde is DNA niet ter identificatie van een hond in eerste instantie.antheman schreef:Dubbelop dusMarjoleine schreef:Dus ja, DNA kan. Maar die chip willen ze daar wel bij.
dus om het op te laten slaan moet je je hond kenmerken. net zoals jij een sofinummer hebt. anders moet je elke keer DNA trekken om te checken of het klopt met het opgeslagen dna
DNA is om onomstotelijk te bepalen of de hond het individu is dat iets heeft gedaan (nakomelingen verwekken bv), maar dat wordt afgenomen bij een gekenmerkt individu.
Bovendien duurt een profiel vaststellen enige dagen, dat is wat omslachtig voor de grens overgaan of een wedstrijd lopen.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
de Raad tattooeerd zelf nog (idd bovenop het chippen, de laatste 3 cijfers van de chip) maar niet iedere chipper wenst hier aan mee te werken....Nanna schreef:Vereniging Duitse herdersantheman schreef:Tattoo lijkt me helemaal nietsNanna schreef:Voor naar het buitenland volstaat soms ook een duidelijk leesbare tatouage.
Maar ja, die is wel vele malen pijnlijker om aan te laten brengen dan een chipEn in NL zal vast niet meer getatoueerd worden, of doet de VDH dat nog wel?
![]()
Wat is VDH?
Ik meende dat die nog wel tatoueerden, bóvenop het chippen mind you.
zo is nu mijn laatste nest dus niet getattooeerd omdat ze alleen die 4 die naar de VS gaan wil tattooeren, maar er geen tijd is tussen de keuze die nog voor vertrek door iemand uit Romenië gemaakt moet worden (komt ophalen) en vertrek naar de VS.....wilde ik ze (net als mijn vorige nesten) graag allemaal getattooeerd hebben, dat kon absoluut niet....
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Ennath
- Zeer actief
Ja en dan, dan kom je dus ergens waar je jezelf en je paard moet identificeren.antheman schreef:Bedankt voor de reacties!
Nogmaals, ik ga niet in op het waarom![]()
Dat geeft zo'n venijn joh![]()
Nemen ze dan op die springwedstrijd (ik noem maar wat) een swabje om te kijken of dit inderdaad Springvogel M niveau is en niet Springkonijn die Z heeft?
En als je de grens overgaat kijken ze dan of het inderdaad de volledig ingeënte Jan is die over de grens gaat.
En niet de ongeënte Piet.
En hoe bewijs je dat het Jan is en niet Piet.
Tatouage?
Chip?
Kijk ik weet ook wel dat er -juist aan de Grens- meestal niet gekeken wordt.
Ik heb ook wel eens een hond met de rabiëspapieren van een andere hond meegenomen.
Als ze al eens controleren gaat het van: één zwart/witte Duitse Dog + rabiëspapieren van één zwart/witte DD -> gaat u maar door.
Maar het KAN grote problemen opleveren.
En bij pension, wedstrijd en examen wordt er standaard uitgelezen.
Dan kom je niet eens binnen zonder chip.
-
Ennath
- Zeer actief
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Ik weet dat bij paarden een aantal mensen anti-chip zijn, omdat er gezegd wordt dat ze er last van kunnen hebben (chip wordt in de hals aangebracht en paarden zouden dan problemen kunnen krijgen met het afbuigen van de hals). Ik kan me ook nog voorstellen dat je sowieso bezwaar hebt tegen het aanbrengen van lichaamsvreemd materiaal om niet medische redenen. (Zat mensen hier die de hond niet laten opereren zonder medische redenen, nouja, een chip is lichaamsvreemd materiaal en heeft ook niet echt een medische reden zou ik zo zeggen)...
Zit jouw reden hiertussen?
Zit jouw reden hiertussen?

You'll be in my heart... Always...
- antheman
- Zeer actief
Ja, die mogelijkheid is volledig legaal tegenwoordig. Alleen niemand maakt er gebruik van, want een DNA check kost een paar honderd euro.Ennath schreef:Ja en dan, dan kom je dus ergens waar je jezelf en je paard moet identificeren.antheman schreef:Bedankt voor de reacties!
Nogmaals, ik ga niet in op het waarom![]()
Dat geeft zo'n venijn joh![]()
Nemen ze dan op die springwedstrijd (ik noem maar wat) een swabje om te kijken of dit inderdaad Springvogel M niveau is en niet Springkonijn die Z heeft?
De meeste wedstrijdruiters chippen daarom.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer: