Opwarmoefening lekker simpel gehouden. Slachtoffer liep zwaaiend met het speeltje (touwbal) weg, verstopte zich en Jamey mocht zoeken. Rechte streep erheen, even snuffen, en netjes mij komen halen. Dus erheen rennen en samen spelen. Vervolgens kreeg ik de aanwijzing dat ik eens moet gaan denken aan wat voor verwijzing ik (naast het 'komen halen') wilde gaan aanleren, aangezien ik voor het inzet-examen zal moeten aangeven hoe Jamey verwijst, en alleen 'terugkomen en mij aankijken' niet erg sterk is als verwijzing natuurlijk.
Vanwege Jamey's neiging tot opspringen kan alleen opspringen ook niet als verwijzing gedaan worden, ze doet het te vaak/makkelijk waardoor het geen betrouwbare verwijzing is. Dus we zijn uiteindelijk tot een bringsel-variant gekomen. Nouja, zoiets

Vervolgens was ik ook zo snugger om dat te combineren met ook de eerste keer dat Jamey het slachtoffer niet zag weglopen met haar speeltje. Kortom ze bleef bij mij in de buurt hangen en snapte het allemaal niet zo. Met wat hulp uiteindelijk toch slachtoffer gevonden, naar mij terugkomen ging heel snel, alleen daarna het slachtoffer aanwijzen heel wat minder snel :N:
Daarna nog even een snelle oefening gepakt waarbij ze het slachtoffer wel kon zien weglopen, die had ze snel gevonden, maar na het terugkomen en verwijzen wilde ze weer niet bij mij weg.
Hierna in de auto gelegd, even slachtoffer gespeeld en toen mocht Jamey nog een laatste keer. Speeltjes omgewisseld, rubberen bal mee met slachtoffer, touwbal juist aan mijn heuptas. Slachtoffer weer buiten Jamey's zicht weglopen, ze zal het toch moeten leren... En weer aangezet. Dit keer ging het beter, ze kreeg na veel twijfelen lucht, vlak daarop zag ze het slachtoffer, ging erheen. En kwam pas flink wat later bij mij terug, ze twijfelde heel erg tussen zelf de rubberen bal proberen te veroveren, of via mij speeltje krijgen (want sja, zo werkt het spelletje). Uiteindelijk met heel veel moeite toch het mij ophalen eruit weten te krijgen, maar verwijzen met touwbal pakken lukte dus niet... Gelijk erachteraan dus nog een oefening opgezet, nu kwam ze me wel veel makkelijker halen, maar de touwbal was NIET boeiend, er werd niet in gehapt...
Oftewel voor volgende keer komen er 2 drubber ballen aan een touw mee (omdat ze daarop fanatieker zoekt), kijken of het op die manier gaat werken. Maar het zoeken, vinden en halen is voor nu nog belangrijker dan de verwijzing krijgen die ik wil. Dat komt nog wel volgens de trainster. Ik vind het moeilijk om dat geduld te hebben, om nu toch de beloning te geven bij een uitvoering zoals ik hem niet helemaal wil hebben... Maar ik snap wel dat het zoeken en terugbrengen naar het slachtoffer wat ze al doet belangrijker is dan dat ze nu gelijk de verwijzing geeft die ik wil...