Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

welke methode kies jij.

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

frank1985
Zeer actief

welke methode kies jij.

Ongelezen bericht door frank1985 »

Op aanraden van janinca heb ik het boekje jong geleerd oud gedaan gekocht.
gaat over een PH trainer die zijn methode uitlegt.

nou zegt hij in het begin dat er 2 methodes van trainen zijn belonen/negeren en belonen/straffen. Ik loop al een paar dagen hiermee in mijn hoofd. wat zou nou het beste zijn ?
ik denk een combinatie of mag dat niet :wink:

wat ook aangehaald word zijn verschilende oefeningen en ik ben wel benieuwd naar jullie visie op een simpele zit aanleren
Je kunt het doen met een snoepje naar achteren,hond gaat zitten ,comm geven en belonen.
het kan ook dat je je hond in een zit houding drukt,duwt,zet en dan zit zegt en belonen....
wat gebruiken jullie? en wat is in jullie ogen het beste?

leuk boekje trouwens, makkelijk geschreven leest lekker vlot weg.....
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

bij jonge honden gebruik belonen/ negeren. belonen/ straffen gebruik ik bij gekende comm.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Selena schreef:bij jonge honden gebruik belonen/ negeren. belonen/ straffen gebruik ik bij gekende comm.
Ik ook :wink:

Voor het aanleren van de zit gebruik ik een snoepje
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
frank1985
Zeer actief

Inge schreef:
Selena schreef:bij jonge honden gebruik belonen/ negeren. belonen/ straffen gebruik ik bij gekende comm.

en op welke leeftijd ga je dan over naar een andere methode?
Inge
Zeer actief
Contacteer:

frank1985 schreef:
Inge schreef:

Is voor mij niet echt leeftijdsgebonden, heeft meer te maken met de hond.
Straffen doe ik pas als de hond een oefening kent maar wanneer hij hem weigert uit te voeren.
Voor mij zit er ook nog verschil in corrigeren en straffen trouwens.
Corrigeren is voor mij de hond "helpen" wanneer hij een oefening niet goed (genoeg) uitvoert die hij wel kent, straffen is meer afdwingen van die oefening wanneer de hond écht weigert. Of wanneer hij gedrag vertoont wat ik echt niet wil zien (zo heeft mijn hond bv. de neiging om zich af en toe om te draaien om dan gericht uit te halen, dat bestraf ik dus echt).
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
frank1985
Zeer actief

Inge schreef:
frank1985 schreef:
Inge schreef:

Is voor mij niet echt leeftijdsgebonden, heeft meer te maken met de hond.
Straffen doe ik pas als de hond een oefening kent maar wanneer hij hem weigert uit te voeren.
Voor mij zit er ook nog verschil in corrigeren en straffen trouwens.
Corrigeren is voor mij de hond "helpen" wanneer hij een oefening niet goed (genoeg) uitvoert die hij wel kent, straffen is meer afdwingen van die oefening wanneer de hond écht weigert. Of wanneer hij gedrag vertoont wat ik echt niet wil zien (zo heeft mijn hond bv. de neiging om zich af en toe om te draaien om dan gericht uit te halen, dat bestraf ik dus echt).
hoe ziet een correctie en een straf er dan uit....
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Correctie is bv. een NEE wanneer ze dreigt de fout in te gaan.
Bv. bij het zoeken, wanneer ze het voorwerp laat vallen bij het apporteren. NEE, VAST! :wink:
Als ik straf dan straf ik eerder fysiek. In het geval dat ze zich omdraait naar me om uit te halen dan trek ik de riem (met de prikker) even strak. Vindt ze niet leuk maar de druk gaat er direct af als ze ontspant.

In beide gevallen beloon ik direct als ze dat laat zien wat ik wíl zien. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Jamey werkt (reddingshonden) met belonen/negeren. Doet ze wat ze moet doen dan krijgt ze (van mij) de beloning (het speeltje bij het slachtoffer) doet ze het niet goed gebeurt er niets...

Andere honden bij mij op training moeten bijvoorbeeld na het verwijzen en geleider naar slachtoffer brengen daar gaan liggen, omdat ze te enthousiast zijn en over het slachtoffer heen walsen, ik heb eigenlijk niet meegemaakt dat ze dat dan niet deden, de 3 die dat moeten. We hebben gelukkig geen inpittende honden bij onze vereniging, alleen honden die vrolijk over het slachtoffer heen huppelen (en da's niet fijn bij een BC en een Amstaff)
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Dit oefening breek je in stukjes. Alles moet je apart aanleren. Het laatste gedeelte het eerst. In de aanleerfase en beheersfase alleen belonen. Als de hond 80% van de oefening goed doet dan stap verder. Wees ook bereid om stappen terug te doen als de hond het niet snapt. In deze fase alleen belonen en 1 leercriterium per keer veranderen. Gebeurd er iets wat niet bij de oefening hoort, negeren, ( waarbij het gedrag niet versterkt word!). In de plichtfase beheerst de hond de oefening ook op verschillende plaatsen dan kan er ook een negatieve bekrachtiger worden toegevoegd als het niet goed gaat( ik gebruik nee) of een negatieve correctie( het niet geven van de beloning, bijvoorbeeld het niet mogen bijten als beloning) en de oefening wordt dan opnieuw uitgevoerd. Stukjes van de oefening aan elkaar rijgen tot het geheel.
Jan
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

janinca2002 schreef:Dit oefening breek je in stukjes. Alles moet je apart aanleren. Het laatste gedeelte het eerst. In de aanleerfase en beheersfase alleen belonen. Als de hond 80% van de oefening goed doet dan stap verder. Wees ook bereid om stappen terug te doen als de hond het niet snapt. In deze fase alleen belonen en 1 leercriterium per keer veranderen. Gebeurd er iets wat niet bij de oefening hoort, negeren, ( waarbij het gedrag niet versterkt word!). In de plichtfase beheerst de hond de oefening ook op verschillende plaatsen dan kan er ook een negatieve bekrachtiger worden toegevoegd als het niet goed gaat( ik gebruik nee) of een negatieve correctie( het niet geven van de beloning, bijvoorbeeld het niet mogen bijten als beloning) en de oefening wordt dan opnieuw uitgevoerd. Stukjes van de oefening aan elkaar rijgen tot het geheel.
Ik vind het dus heel erg lastig in schatten of mijn hond de oefening nou echt snapt of niet. Neem bijv ZIT. Zit kent ze echt goed. alleen soms wil ze het na mijn idee niet doen.
bijv: we gaan uit en ik pak de riem,trek mijn schoenen aan. Ze weet dan al dat we weggaan. Ik roep haar en ze moet gaan zitten zodat ik de riem kan omdoen. Dit weet ze perfect alleen de laatste weken gaat ze niet zitten maar continu rondjes om me heen drentelen en pas als het echt niet anders kan gaat ze zitten.... moet ik dan al eerder ingrijpen ??

Ander voorbeeld: Ik oefen dat we voor het oversteken moet gaan zitten. dit had ik er aardig in zitten maar hier ook de laatste tijd totaal geen reactie. ze kijkt me aan en blijft lekker staan.

snap je ik vind het lastig om in te schatten of ze de oefening nou niet kent of dat ze me gewoon loopt te k*tten
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

frank1985 schreef:
janinca2002 schreef:Dit oefening breek je in stukjes. Alles moet je apart aanleren. Het laatste gedeelte het eerst. In de aanleerfase en beheersfase alleen belonen. Als de hond 80% van de oefening goed doet dan stap verder. Wees ook bereid om stappen terug te doen als de hond het niet snapt. In deze fase alleen belonen en 1 leercriterium per keer veranderen. Gebeurd er iets wat niet bij de oefening hoort, negeren, ( waarbij het gedrag niet versterkt word!). In de plichtfase beheerst de hond de oefening ook op verschillende plaatsen dan kan er ook een negatieve bekrachtiger worden toegevoegd als het niet goed gaat( ik gebruik nee) of een negatieve correctie( het niet geven van de beloning, bijvoorbeeld het niet mogen bijten als beloning) en de oefening wordt dan opnieuw uitgevoerd. Stukjes van de oefening aan elkaar rijgen tot het geheel.
Ik vind het dus heel erg lastig in schatten of mijn hond de oefening nou echt snapt of niet. Neem bijv ZIT. Zit kent ze echt goed. alleen soms wil ze het na mijn idee niet doen.
bijv: we gaan uit en ik pak de riem,trek mijn schoenen aan. Ze weet dan al dat we weggaan. Ik roep haar en ze moet gaan zitten zodat ik de riem kan omdoen. Dit weet ze perfect alleen de laatste weken gaat ze niet zitten maar continu rondjes om me heen drentelen en pas als het echt niet anders kan gaat ze zitten.... moet ik dan al eerder ingrijpen ??
In dat geval hang ik direct de riem weer op, trek mijn jas uit en ga wat water drinken in de keuken of zo.
Niet direct gaan zitten = niet uitgaan :wink:
Ander voorbeeld: Ik oefen dat we voor het oversteken moet gaan zitten. dit had ik er aardig in zitten maar hier ook de laatste tijd totaal geen reactie. ze kijkt me aan en blijft lekker staan.

snap je ik vind het lastig om in te schatten of ze de oefening nou niet kent of dat ze me gewoon loopt te k*tten
Dan steek je niet over.

Waar je wel even op moet letten is of er geen onaangenaamheden bij haar kont zitten en of er een andere (medische?) reden kan zijn dat ze niet gaat zitten.
Honden met heup- of knieproblemen gaan bijv. niet graag zitten
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
mari-anne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door mari-anne »

Ik gebruik het belonen/negeren en zeg ook nee als ze iets niet mogen. Gewoon op normale toon. Als ik bijv zie dat ze net even die snuit op tafel willen leggen omdat ze toch eigenlijk wel eens willen weten wat daar op ligt of iets lekkers ruiken dan zeg ik op gewone toon... nee , en dat is genoeg.
Als pup ( wat raya nog is met zijn 5 maandjes) aangeleerd door dan zijn snuit weg te pakken en nee te zeggen. En daarna uitbundig belonen alsof die het knapste wat je ,je maar kunt bedenken heeft gedaan.
Zodoende kent die woord nee heel goed nu.

Toen hij mij als heel klein pupje wel eens in de sok beet waar natuurlijk mijn teen ook in zat :eek: dan zei ik nog wel eens... nee gek, dat doet zeer ... tot nu toe heeft hij nog geen wraakpogingen gedaan op dat gek :wink:

Maar ik vind dat de fijnste manier om met mijn honden om te gaan. Merk ook dat het gewoon goed werkt.
Ik heb zelf het idee dat als je ze straft dat ze dat toch koppelen aan jou. Dus ben je er dan doen ze het niet, ben je weg dan doen ze het sneeky.

Groetjes Marianne
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”