Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Werpkist

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Werpkist

Ongelezen bericht door Ellen. »

Voor een presentatie van Engels moest ik een beroepsgericht onderwerp kiezen om over te presenteren.
Nou dacht ik meteen aan een werpkist. Maar ik kan niet heel veel vinden op internet.. Heb wel al wat
maar ik denk niet dat het genoeg is, kunnen jullie mij misschien helpen met het vinden van meer informatie,
of kunnen jullie mij in het algemeen informatie geven over de werpkist. En dan ook diepgaand, dus ook echt waarom?!
Want de bedoeling is om men te overtuigen een werpkist te gebruiken. Dus er moet duidelijk worden gemaakt waarom
ik van een werpkist gebruik zou willen maken.
Bvd,

Ellen.
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

een werpkist= omdat het makkelijk is voor de fokker...als 1 van mijn teven haar zin zou krijgen, zou ze werpen in een eigen gemaakt hol. Bij haar 1e drachtigheid was ze eens ontsnapt uit haar kennel, ze had onder de heg een hele mooie kuil gegraven en daar lag ze prinsheerlijk in. Elke keer als ze uitgelaten werd, rende ze ook heel hard naar die kuil..daar wilde ze eigenlijk werpen :wink:
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik denk dat het inderdaad voornamelijk voor de mens is. Pups bij elkaar houden (dmv van hekjes ed), hygiëne bewaken (schone kleedjes/kranten enz) lijkt me ook wat makkelijker in een werpkist, zo'n hol buiten lijkt me ook lastig om een warmtelamp boven te hangen tegen herpes. Zijn zo wat redenen die ik kan bedenken. En dan ben ik geen fokker :mrgreen:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Mijn moeder heeft nog een leukigheidje aan haar werp kist. Één zijde is van zeer stevig plexiglas, waardoor je van een afstand de werpkist goed kunt overzien en niet er pal naast hoeft te zitten, of er heen hoeft te lopen om over de rand te kijken. Rond de geboorte heeft de kist maar 3 zijden. De voorkant is dan gewoon open. De eerste week (afhankelijk van hoe snel de monstertjes al door de bak crossen en dat kan héél snel zijn) blijft dat zo, dan kun je er gemakkelijk bij.
Dan gaat de vierde wand (in ons geval dus plexiglas) eraan. Worden ze wat groter dan kan de werpkist nog verdubbeld worden van grootte door er extra zijwandpanelen tussen te zetten.

Dit keer was dat niet nodig c.q mogelijk omdat mijn moeder verhuist is en in de nieuwe woning de grootste werpkist niet past. De werpkist heeft aan de vierde zijde ook een gat, met plankjes om de instaphoogte te kunnen bepalen. Zo kan moeders in en uit terwijl de puppen veilig daarblijven. Datzelfde gat wordt later het deurtje waardoor de puppen hun leef/speel ruimte kunnen bereiken. In ons geval de keuken, bijkeuken en een grote speelweide buiten.

Afbeelding

Afbeelding
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Inge O schreef:mijn werpkist wil je (jij en je hond) gebruiken omdat die een holle bodem heeft, net als een werphol dus. geeft alleen maar voordelen : pupjes netjes bij elkaar, moeder veel plaats om er altijd veilig naast te kunnen gaan liggen, warmtematje of warmtelamp ligt/hangt ook altijd op de juiste plaats.
Een holle bodem? Wat handig! Heb je er een foto van?
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Selena
Zeer actief

Inge O schreef:mijn werpkist wil je (jij en je hond) gebruiken omdat die een holle bodem heeft, net als een werphol dus.
heb je een fotootje? ben wel benieuwd!

Ellen.
Zeer actief

Al bedankt voor alle reacties! Dat er nog zoveel verschillen inzitten... wist ik niet, kan ik mooi in het verslag planten. :ok:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Selena schreef:
Inge O schreef:mijn werpkist wil je (jij en je hond) gebruiken omdat die een holle bodem heeft, net als een werphol dus.
heb je een fotootje? ben wel benieuwd!
Ik ook, dat klinkt supergoed, zo'n holle bodem.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Inge had al eens vaker geschreven over de holle bodem van haar werpkist i.v.m. doodliggen, meen ik me te herinneren :ok:
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Dus als ik het goed begrijp liggen de pups in een kuiltje in het midden zeg maar? Net een knikkerpotje :mrgreen:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Selena
Zeer actief

oke, dus niet een echte kuil, maar een paar graden afhellend naar het midden? Dat hebben we ook (zelfgemaakte kist), precies onder de opening (kist heeft een deksel: voor het "hol" gevoel van moeders en omdat de kist in een kennel staat, bij gesloten kist blijft warmte beter binnen) waar de lamp hangt.

Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Selena schreef:oke, dus niet een echte kuil, maar een paar graden afhellend naar het midden? Dat hebben we ook (zelfgemaakte kist), precies onder de opening (kist heeft een deksel: voor het "hol" gevoel van moeders en omdat de kist in een kennel staat, bij gesloten kist blijft warmte beter binnen) waar de lamp hangt.
Loopt hij dan van alle kanten af?

Wij hebben overigens ook een deksel op de werpkist, dat er in 3 delen af kan, o.a. i.v.m. de lamp. Onze werpkist staat in een binnenkennel en dient later ook als nachthok.
Selena
Zeer actief

Inge O schreef:
Selena schreef:oke, dus niet een echte kuil, maar een paar graden afhellend naar het midden? Dat hebben we ook (zelfgemaakte kist), precies onder de opening (kist heeft een deksel: voor het "hol" gevoel van moeders en omdat de kist in een kennel staat, bij gesloten kist blijft warmte beter binnen) waar de lamp hangt.
het is meer dan een paar graden hoor, als ze enkel op de rubbermat liggen (was zo in het nest waarin attack geboren is) dan zie je ze echt bergop richting tepels kruipen.

welke voorstelling had je je dan bij 'een kuil' gemaakt?
kon het idd niet goed zien op de foto, dat is meer licht afhellend. Maar ik begrijp nu dat ik dieper moet denken, dan klopt mijn kuilidee weer :wink:

Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Zo'n holle bodem hem ik ook nog nooit gezien of van gehoord. Alleen snap ik één ding nog niet. Pups groeien heel snel, tot welke leeftijd passen ze er dan ongeveer in? En als er nou heel veel pups zijn? Ik krijg het gevoel dat wanneer het voor een groot ras is het een vrij groot hol moet zijn.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Kun je uitleggen hoe je die bodem gemaakt hebt Inge, of heb je die niet zelf gemaakt?
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

wij hebben een gewone werpkist waar de moederhond ruim in kan liggen, de randen aan de zijkant zijn om te voorkomen dat de moeder de pups kan dooddrukken als ze tegen de wanden liggen en zij gaat er tegenaan liggen.
Ik haal de randen altijd na een week weg omdat de pups zo hard groeien dat ze er anders klem onder komen te liggen en ik vind het dan ook niet meer nodig.

de kist heeft géén plexiglas wand zoals iemand hier wel heeft, ik vind dit bij mijn teven geen optie omdat ze rust willen als ze erin liggen, als zij of anderen er nog steeds doorheen kunnen kijken heeft ze niet het idee van een afgesloten hol en wordt ze erg onrustig ( was zowel bij de basenjis als bij Solar het geval )

de kist is ook handig om het lopende grut de eerste 2 weken "binnen" en bij elkaar te houden dat ze niet door hun hele kamer struinen, de moeder kan uiteraard ten alle tijden bij of weg van de pups.

Solar had ook een hol gegraven in de tuin vlak voor de bevalling en tot een week na de bevalling probeerde ze pups mee te smokkelen daarnaar toe :roll: ook dekte ze de pups af met haar vetbed als ze eventjes bij ze wegging :mrgreen:

de pups klommen na 2 2 1/2 week al uit de werpkist maar ik liet die dan nog een week staan met de voorste rand eruit zodat ze in en uit konden lopen als ze dat wilden.

bij de zomernesten dulden de moeders overigens geen warmtelamp, alleen savonds even, ze vonden het veel te warm en werden er onrustig van, dus heb ik hem nauwelijks aangehad, solar versleepte zelfs haar pups onder de warmtelamp vandaan uit de werpkist naar het matras wat ook in de puppekamer lag, ( en waar ze op bevallen was en ze vervolgens een mooi hol in had uitgegraven :smile: )
de warmtelamp stond wel aan tijdens de bevalling om de reeds geboren pups warm te houden als de volgende er aan kwam.

geen van mn teven wilde trouwens in de werpkist bevallen, maar het was wel een prettige plek om de pups dus later bij elkaar te houden.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Selena
Zeer actief

Renske schreef:Zo'n holle bodem hem ik ook nog nooit gezien of van gehoord. Alleen snap ik één ding nog niet. Pups groeien heel snel, tot welke leeftijd passen ze er dan ongeveer in? En als er nou heel veel pups zijn? Ik krijg het gevoel dat wanneer het voor een groot ras is het een vrij groot hol moet zijn.
mijn kist is 1.20 x 1.20 gok ik, zal strax ff meten voor je :wink:

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Slim, Inge! :ok:

Mijn kist is van serremateriaal. Dat is enigszins doorschijnend, wij kunnen er relatief makkelijk in kijken.
Dit is hem:
Afbeelding
Groot voordeel is dat het de warmte goed vast houdt (de bodem is er ook van) en dat het erg makkelijk schoonhoudt.
Ik heb ook een instap met enkele losse panelen, zodat de tocht tegengehouden wordt en de zaak ook makkelijk open kan als het grut gaat lopen.
Hij is groot genoeg voor de dames om aan de kant te kunnen liggen als ze dat willen. 100 x 150 is de onze.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
fransoos
Zeer actief
Mijn ras(sen): franse bulldog
Aantal honden: 10
Contacteer:

Ongelezen bericht door fransoos »

lijkt me wel erg handig een holle bodem, maar is het niet zo dat de pups altijd het warmste plekje opzoeken ?

hier lijkt dat wel zo te zijn, hang ik de lamp in de linker achterhoek, liggen de pups daar, hang ik de lamp rechts liggen ze daar, ga maar eens proberen om de lamp in het midden te hangen, miscihen liggen ze dan ook daar :wink:
groetjes Ida en de fransoosjes
Afbeelding

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen
die je begaan hebt...
Ellen.
Zeer actief

Inge O schreef:
LongFields schreef:Kun je uitleggen hoe je die bodem gemaakt hebt Inge, of heb je die niet zelf gemaakt?
ik heb hem ontworpen en een vriendin heeft hem uitgevoerd :mrgreen: . in het kort komt het erop neer dat er 4 driehoeken gemaakt zijn waarvan de punt laag is en de basis van de driehoek hoog. die 4 'taartpunten' zet je vervolgens binnen de opgezette wanden en klaar is kees.

ik neem vanavond een paar foto's :ok: .
Het is een beetje off-topic aan het gaan heb ik het idee, want het gaat nu alleen maar over jouw werpkist.
Niet dat het geen mooie uitvinding is, maar ik wil wel meerdere mensen horen, dus misschien handig om
het een beetje on-topic te houden, want voor mij is het zo niet te volgen :wink:
angelique 69

Ongelezen bericht door angelique 69 »

Marjoleine schreef:Slim, Inge! :ok:

Mijn kist is van serremateriaal. Dat is enigszins doorschijnend, wij kunnen er relatief makkelijk in kijken.
Dit is hem:
Afbeelding
Groot voordeel is dat het de warmte goed vast houdt (de bodem is er ook van) en dat het erg makkelijk schoonhoudt.
Ik heb ook een instap met enkele losse panelen, zodat de tocht tegengehouden wordt en de zaak ook makkelijk open kan als het grut gaat lopen.
Hij is groot genoeg voor de dames om aan de kant te kunnen liggen als ze dat willen. 100 x 150 is de onze.

Wij hebben ook zo'n werpkist.Bevalt erg goed en is makelijk schoon te houden.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”