Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

advies gevraagd: oude (moeilijkere) hond en kinderwens

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Marieta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog†. Boxer
Aantal honden: 1

advies gevraagd: oude (moeilijkere) hond en kinderwens

Ongelezen bericht door Marieta »

Even advies gevraagd.

Wij hebben een hond in het asiel genaamd Rakker. Kruising Husky herder van 11 en een half. Hele energieke hond nog, zou makkelijk 16 kunnen worden.

Nu hebben wij een stagiere die samenwoont met haar vriend en hebben een hondje. Net een jaar volgens mij. Hij gaat daarmee samen.

Rakker is het volgende type hond:
Hij heeft het karakter van een saarloos (volgens iemand van de vereniging). Het is een echte roedelhond. Hij is er graag bij maar ook weer zelfstandig. Voor je er echt iets mee kunt doen moet je eerst zijn respect verdienen. Dat krijg je door hem flink te corrigeren als hij tegen gaat stribbelen. Hij kijkt je dan aan op een manier van, oh jij durft dat bij mij? Oke dan is dat goed.

Haar vriend heeft hem al een keer moeten corrigeren en kon al heel snel zijn speeltjes afpakken. Wat mensen bij ons niet meteen konden. Hij is 1 keer een middag bij hun geweest.

Eigenlijk ging alles goed. Alleen de stagiere moet er nog boven komen te staan, maar ook dat ging de goede kant op. Ook zij kan al speeltjes afpakken. Ze zijn allebei zo, dat als de 1 er mee bezig is dat de ander zich niet bemoeit.

Nu twijfelt de vriend. Waarom? Waarschijnlijk omdat ze in de toekomst kinderen willen. Toch wel binnen nu en 5 jaar. Het kan dus zijn dat Rakker dan nog leeft, aangezien hij echt heel energiek is.
Bij ons is bekend dat hij bij kinderen va 12 jaar kan. Dit vanwege zijn toch wel dominante gedrag.
Maar het is een echte roedelhond, dus als de 2 baasjes erboven staan denk ik dat het wel goed kan komen.
Nu wil Rakker graag zijn aandacht, maar ze kunnen hem nu al aanleren alleen in 1 gedeelte van de huiskamer te komen, wat hij ook netjes deed die dag.

Ik vraag nu eigenlijk advies voor hen wat te doen. Rakker wel nemen? Rakker niet nemen? Hij is al 11 en een half en zit al een jaar in het asiel. Zit nog vol levenslust. En als je ziet dat ze meer kunnen als andere mensen konden in zon korte tijd.

Als je nog vragen hebt stel ze gerust, dan probeer ik ze voor hen te beantwoorden.

Rakker wordt anders overgebracht naar asiel schagen wanneer er plek is. Zodat hij daar weer meer plaatsingskans heeft.

Groetjes Marieta.

DIt is Rakker

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Pfoe, dat is een lastige beslissing. Ik weet persoonlijk niet of ik het zelf wel zou doen dan. Maar aan de andere kant, als Rakker zijn plek weet in de hierarchie, zou hij dan het kind niet gewoon accepteren mocht er een baby komen als Rakker nog leeft?

Mijn ouders hebben ooit voor dezelfde beslissing gestaan, maar dan met het oog op kleinkinderen (mijn nichtjes). Zij hebben het niet gedaan, hoe wel ik het heel graag wilde. Ik denk ook dat met de juiste begeleiding van onze kant het goed had kunnen gaan. Deze hond was, als ik het bovenstaande lees, moeilijker dan Rakker. Het was een Duitse Herder van 9 met dominantie problemen. Uiteindelijk heeft hij een prima huis gevonden, bij een stel zonder kinderen.
Maar ik kon de beslissing van mijn ouders ook wel begrijpen, zij wilden het risico gewoon niet nemen. Wat als het wel mis gaat? Dan vergeef je het jezelf nooit...
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Rakker is het volgende type hond:
Hij heeft het karakter van een saarloos (volgens iemand van de vereniging). Het is een echte roedelhond. Hij is er graag bij maar ook weer zelfstandig. Voor je er echt iets mee kunt doen moet je eerst zijn respect verdienen. Dat krijg je door hem flink te corrigeren als hij tegen gaat stribbelen. Hij kijkt je dan aan op een manier van, oh jij durft dat bij mij? Oke dan is dat goed.

Haar vriend heeft hem al een keer moeten corrigeren en kon al heel snel zijn speeltjes afpakken. Wat mensen bij ons niet meteen konden. Hij is 1 keer een middag bij hun geweest.

Ik heb wat moeite met dit stukje, als het echt een heel zelfstandige hond is, dwing je daar geen respect mee af, wel zal het misschien nu zo zijn omdat hij daar nog niet echt woont, maar het is geen oplossing voor langere termijn, denk ik.

Groetjes Els
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Als ze bereid zijn om te wachten tot de hond dood is, kunnen ze hem best nemen en en vervolgens aan kinderen beginnen. De combinatie van deze hond en een klein kind vind ik verre van ideaal. Geen aanrader. De vraag is, wat hebben ze voor de hond over? Willen ze voor hem wachten? Dan gaan ze echt voor hem, en kunnen ze hem nemen. EN anders moeten ze hem laten zitten.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Nou nee, niet als ze echt snel kinderen willen, tenzij ze wachten idd.

Ze kunnen hem wel aanleren in 1 ruimte te blijven, maar het kind zal ook heus wel in die ruimte komen.

Voor mij zou het dan geen optie zijn.
Marieta
Zeer actief

Ze zouden wel graag kinderen willen binnen nu en 5 jaar.

Ik heb wat moeite met dit stukje, als het echt een heel zelfstandige hond is, dwing je daar geen respect mee af, wel zal het misschien nu zo zijn omdat hij daar nog niet echt woont, maar het is geen oplossing voor langere termijn, denk ik.
Hij is zelfstandig tot op bepaalde. hoogte. meerdere mensen hebben op die manier zijn respect gekregen. Pas vanaf dat moment kun je bijna alles met hem. Anders niet. Het heeft ook maar 1 keer nodig.

En van de andere kant denk ik idd, als het zon roedelhond is en zij jstaan bovenaan, dat het zou kunnen werken. Maar dat is mijn geachte en weet niet of het daadwerkelijk zo zal lopen.

Groetjes Marieta
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik schrik een beetje van de manier waarop er met deze hond omgegaan zou moeten worden. Hij moet dus heel hard gecorrigeerd worden en dan gaat het wel. Maar hij kan wel met kinderen van 12??? Hoe doen die dit dan?
Ik vraag me ook af of het wel goed is dat de hond 1 middag was geweest en daarin een paar keer goed hard gecorrigeerd waarna het ging. Straks pakt die hond eens flink terug omdat blijkt dat deze hond gewoon de aard van een huskie heeft? Die moet je helemaal niet keihard corrigeren maar je moet er mee werken zodat ze een wederzijds respect krijgen en daarna is meestal alles goed. Weten ze zeker dat de hond deze leeftijd heeft? Ik vind hem er jonger uitzien nl en ik zie een hond niet ook zomaar 16 worden omdat hij met bijna 12 nog vitaal is. 16 is wel heel erg oud en het kan ook zomaar ineens afgelopen zijn door kanker of een andere ziekte die de meeste oude honden krijgen. Als ze pas over een paar jaar kinderen willen is de hond echt oud en blind bv of dood dus ik zie het probleem daarin niet. Babies rennen ook nog eens niet meteen wild rond. Duurt ook weer een jaar of zelfs 1,5 eer je die niet meer onder controle hebt en dan is het wel een heeeeel erg oude hond inmiddels.
Afbeelding
margriet
Actief

Ongelezen bericht door margriet »

Ik vind dat je respect van een hond moet verdienen en niet door hard aan te pakken.Zo'n hond heeft al wat meegemaakt en wie ben "jij" dan om hem hard aan te pakken.En met "jij" bedoel ik degene die hem een kans wil geven.In 1 middag???Volgens mij is een maand meer op zijn plek.En met regels en grensen kom je verder.
Ik ben ook van mening dat het klikt of niet en als je al twijfeld of je het wel moet doen omdat je misschien kinderen wilt en je vertrouwt de hond niet dan zou ik het het eerlijkst vinden voor de hond om het niet te doen.
Ik vind het plaatsen in een andere kamer omdat de hond dominant is ook een raar iets,ik zeg niet dat het niet goed is maar mijn ding is het niet.
Bij Timber en nu ook bij Noran is het allemaal door elkaar heen en het zijn de beste vriendjes.
Eerlijkheid zeg ik altijd,ook tegenover je hond,daar gaan veel mensen de mist in met het krijgen van een baby.
Maar als ze nu al een kleine twijfel hebben over rakker dan denk ik niet dat het voor 100% is.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Heel lastig dilemma. Aan de ene kant zouden ze Rakkers plek duidelijk moeten hebben en aan de andere kant, als het fout gaat..
Moeilijk moeilijk. Ik zou het zelf echt niet weten.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Lastig dilemma, is het een moeilijk plaatsbare hond?
Als ze de wens hebben om nog minimaal 3 jaar met kinderen te wachten, dan zou ik het denk ik wel doen, als de wens er is binnen 2 jaar, dan zou ik het niet met deze hond aandurven.
iones
Zeer actief

Nanna schreef:
iones schreef:Als ze bereid zijn om te wachten tot de hond dood is, kunnen ze hem best nemen en en vervolgens aan kinderen beginnen.
Moet zeggen dat ik toch wel 5 minuten op deze zin heb zitten broeden :smile:
Vat het niet te letterlijk op! WAnt dan krijg je rare taferelen.... :eek:
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Marieta
Zeer actief

MARC_S schreef:Ik schrik een beetje van de manier waarop er met deze hond omgegaan zou moeten worden. Hij moet dus heel hard gecorrigeerd worden en dan gaat het wel. Maar hij kan wel met kinderen van 12??? Hoe doen die dit dan?
Ik vraag me ook af of het wel goed is dat de hond 1 middag was geweest en daarin een paar keer goed hard gecorrigeerd waarna het ging. Straks pakt die hond eens flink terug omdat blijkt dat deze hond gewoon de aard van een huskie heeft? Die moet je helemaal niet keihard corrigeren maar je moet er mee werken zodat ze een wederzijds respect krijgen en daarna is meestal alles goed. Weten ze zeker dat de hond deze leeftijd heeft? Ik vind hem er jonger uitzien nl en ik zie een hond niet ook zomaar 16 worden omdat hij met bijna 12 nog vitaal is. 16 is wel heel erg oud en het kan ook zomaar ineens afgelopen zijn door kanker of een andere ziekte die de meeste oude honden krijgen. Als ze pas over een paar jaar kinderen willen is de hond echt oud en blind bv of dood dus ik zie het probleem daarin niet. Babies rennen ook nog eens niet meteen wild rond. Duurt ook weer een jaar of zelfs 1,5 eer je die niet meer onder controle hebt en dan is het wel een heeeeel erg oude hond inmiddels.
Ik heb gezegd dat ze hem 1 keer flink hebben moeten corrigeren. En niet een paar keer goed hard. En met flink corrigeren bedoel ik nekvel pakken en volhouden tot hij zijn lip niet meer optrekt en stopt met grommen. Echt geen slaan of wat dan ook.

Waarom ik zeg dat het bij deze hond werkt, is omdat er meerdere mensen mee bezig zijn geweest.
Als je hem niet corrigeert, bijt hij en heeft hij gewonnen. 1 keer "goed" corrigeren, werkt bij hem. Zoals ik al zei kunnen deze mensen vanaf het eerste mmoment al meer met hem als anderen tot nu toe.
Ook werken ze met koekjes, waarme ze hem ook het commando "los" al bijna hebben geleerd.

En het plaatsen in een andere kamer is niet omdat hij dominant is, maar omdat ze dat eigenlijk ook al wilden doen. Dat heb ik dan misschien verkeerd neergezet. Mijn excuses.

Waar ik nu mee zit is of mijn gedachte klopt, dat als je eenmaal een leider bent, of zo'n hond een kind in huis dan ook accepteert.

En de leeftijd van 11 klopt.. Het is een afstandhond.

Slaan moet je bij deze hond zowiezo niet doen. ZIjn vorige eigenaar is al niet zo goed met hem omgegaan, daarom heeft zijn vader de hond naar ons gebracht.

Hij lijkt zo moeilijk, maar ben je eenmaal zijn baas is het een geweldige hond en zal hij voor je door het vuur gaan.

Groetjes Marieta
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ja Marieta, maar jullie gaan niet door het vuur voor hem. Want je wilt hem wel, maar je wilt óók kinderen. En je wilt niet wachten met kinderen. Dus niet doen, die hond.
Marieta
Zeer actief

Lieverd, het is niet voor mij. Voor een van de stagieres die er rondloopt. En de vriend wil gewoon voor de hond een goede beslissing maken.
Beter dat ze erover nadenken als dat de hond straks weer op straat staat of niet?
Afbeelding
iones
Zeer actief

Marieta schreef:Lieverd, het is niet voor mij. Voor een van de stagieres die er rondloopt. En de vriend wil gewoon voor de hond een goede beslissing maken.
Beter dat ze erover nadenken als dat de hond straks weer op straat staat of niet?
Oh, oke. Nou, dan is het die stagiere die er niet voor gaat. En dat zou ik tegen haar zeggen als ik jou was. Ik heb de indruk dat je er wel hetzelfde over denkt.
Marieta
Zeer actief

Van de ene kant wel van de andere kant niet. Zij wil er wel voor gaan, maar hij zit met twijfels ivm kinderwens.

Ik snap dat je daar eerst goed over wilt nadenken. Het is niet zomaar een hond die je aanschaft (geen een hond trouwens).
Maar ze kunnen er zoveel mee en zo snel al, wat nog niemand is gelukt zoals ik al zei. Daarom twijfel ik ook;)

Naja iig bedankt voor de reacties. Ik zal ze doorgeven en dan kunnen ze die bij hun beslissing nemen.

Groetjes Marieta
Afbeelding
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Nee en nog een keer nee. Een hond als deze (die zijn lip optrekt en gecorrigeerd moet worden zou ik absoluut niet vertrouwen bij kinderen, zelfs niet bij die van mij van 10 en 12 jaar.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik zou het niet doen! Ik wil ook binnen 5 jaar kinderen en zou daarbij niet het risico willen nemen met een hond die niet bij kinderen kan. Zij hebben een plan en daar moet zo'n hond in passen. Dat doet deze hond niet. Als asiel moet je ook wel een beetje consequent zijn in je plaatsingsbeleid. Ik neem aan dat jullie deze hond vanwege zijn karakter en leeftijd niet willen plaatsen in een gezin met kinderen? Daar voldoen deze 2 niet aan, want de hond kan in theorie dus nog leven als er kinderen komen?
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Raad het ze in godsnaam af...stel ze nemen de hond en er komt vrij snel een kind dan weet ik al wat e rgaat gebeuren...dan kan d ehond weer in het asiel... niet doen.
Of ze moeten idd aan kinderen beginnen als de hond er niet meer is maar als ik het zo lees...zou ik het afraden.
Afbeelding
Naad
Zeer actief
Mijn ras(sen): Am Akita, Am Staff

Ongelezen bericht door Naad »

Ik zou het niet doen, zeker niet als je kinderen wilt. Het kan goed gaan maar ik betwijfel het, en het is sneu dat het beestje na een paar jaar weer weg moet omdat er een baby komt.
Afbeelding
Rust zacht meisje, ik zal je missen 7-8-1995 - 25-11-2009
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Als het een moeilijk plaatsbare hond is, en ik kan me niet voor stellen dat het dat niet is, zou ik niet al te moeilijk doen.

Een baby is ook niet van vandaag op morgen gemaakt, dan nog 9 maanden zwangerschap, dan nog minimaal een jaar voordat het kind zich gaat bewegen. Dan is de hond al lang en breed ingeburgerd en loopt ie iig op zijn laatste pootjes.

Het klikt super tussen het stel en de hond volgens jou, nou dan lijkt het mij erg prettig voor de hond dat ie daar naartoe kan. En don't shoot me maar als ie dan later toch een gevaar voor kruipend grut blijkt te zijn, dan zou ik zelfs overwegen om hem dan in te laten slapen :N:. Heeft ie in ieder geval minimaal 2 goede jaren gehad én is dan 13.5 jaar én ik kan me niet voorstellen dat ze in rijen dik voor het asiel staan voor een 11,5 jarige hond die bijt als je hem niet de baas bent :19:
Gr. Aniek

Afbeelding
Murphy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Murphy »

Budkes schreef:Als het een moeilijk plaatsbare hond is, en ik kan me niet voor stellen dat het dat niet is, zou ik niet al te moeilijk doen.

Een baby is ook niet van vandaag op morgen gemaakt, dan nog 9 maanden zwangerschap, dan nog minimaal een jaar voordat het kind zich gaat bewegen. Dan is de hond al lang en breed ingeburgerd en loopt ie iig op zijn laatste pootjes.

Het klikt super tussen het stel en de hond volgens jou, nou dan lijkt het mij erg prettig voor de hond dat ie daar naartoe kan. En don't shoot me maar als ie dan later toch een gevaar voor kruipend grut blijkt te zijn, dan zou ik zelfs overwegen om hem dan in te laten slapen :N:. Heeft ie in ieder geval minimaal 2 goede jaren gehad én is dan 13.5 jaar én ik kan me niet voorstellen dat ze in rijen dik voor het asiel staan voor een 11,5 jarige hond die bijt als je hem niet de baas bent :19:
Helemaal mee eens.
En duidelijke uitleg voor wat mij betreft over de correctie. Daar keek ik ook even raar van op in het begin, maar op deze manier kan ik het me voorstellen. De hond is natuurlijk ook geen onbeschreven blad. Als je dingen met zo'n correctie zo snel duidelijk en wat stabieler kan maken kan je daarna aan de band en het wederzijds respect gaan werken :-)
Marieta
Zeer actief

Martijn schreef:
Budkes schreef:
Het klikt super tussen het stel en de hond volgens jou, nou dan lijkt het mij erg prettig voor de hond dat ie daar naartoe kan.
ja. Behalve dan dat ze hem op de eerste middag al "flink moesten corrigeren om zijn respect te verdienen zodat ze zijn speelgoed af konden pakken."
Wat een heerlijke plek om te wonen!

Maar ja, het is een asielklant he? Die moeten in hun pootjes knijpen dat ze mogen blijven en als je er genoeg van hebt. Nou, dan is de roze spuit er goed voor.
Ik weet niet wat ik lees, joh. :piew:
Pardon????? Volgens mij zijn er mensen die denken dat die hond mishandeld wordt? Mag een correctie nu ook al niet meer gegeven worden als het nodig is? En dit zijn geen mensen die er gewoon ineens "genoeg" van hebben. ALS zij deze hond in huis nemen, doen ze er alles voor. Lijkt wel of er gedacht wordt met het woord "flink" dat die hond afgeslagen wordt of zoiets.

En nee, het is niet zo dat een "asielklant" makkelijker mee gedaan wordt. Maar als iemand dat zo wil denken, moeten ze dat vooral doen.

Ik vraag hier alleen om advies, n iet om commentaar dat die hond afgeslagen word omdat ie een correctie heeft gehad. En vervolgens het commentaar die ie wel een spuitje zal krijgen als de mensen het genoeg zijn dat hij een spuit krijgt. Daarom zit hij al een jaar bij ons! Nu weet ik niet wat ik lees.
Afbeelding
Marieta
Zeer actief

Hij wordt absoluut niet bang. En zoals ik ook al zei, zijn ze al bezig met speeltjes ruilen voor koekjes met het commando "los" . Hij doet dit ook al erg goed.

Het woord Flink, wil niet zeggen dat hij mishandeld wordt. En een correctie is ook niet fout in mijn ogen als het nodig is.
En geloof me, Rakker is niet onder de indruk van een correctie. Niet op de manier iig dat hij er bang van wordt. Dus daar zit je verkeerd.
Honden onder elkaar, geven elkaar toch ook een snauw als je het zat zijn? Ik denk dat je de "flinke correctie" meer daarmee kunt vergelijken. Hij wordt namelijk echt niet bang gemaakt.

Hij had al tig keer een baas kunnen hebben, maar die mensen probeerden hem dus wel bang te maken, door te schreeuwen en te doen. Dat heb ik dus ook gelijk afgekapt. Ik heb het misschien helemaal verkeerd neergezet door flinke correctie te gebruiken, want dat is niet zoals het nu opgepakt wordt. Het zou jammer zijn als dat gedacht werd.

En als mensen mijn hond zouden meenemen en dat woord zouden gebruiken, zou ik idd wel vragen op wat voor manier dat bedoeld wordt.

Het woord flink gebruiken wij hier namelijk nogal veel, maar dat wil niet zeggen hard.

Naja, ik hoop dat er geen misverstanden van komen, dat zou zonde zijn. Ik hoop dat er begrepen wordt hoe ik het nu uiteindelijk bedoel en dat alles niet zo letterlijk opgenomen wordt :wink:

Groetjes Marieta
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

Marieta schreef:Hij wordt absoluut niet bang. En zoals ik ook al zei, zijn ze al bezig met speeltjes ruilen voor koekjes met het commando "los" . Hij doet dit ook al erg goed.

Het woord Flink, wil niet zeggen dat hij mishandeld wordt. En een correctie is ook niet fout in mijn ogen als het nodig is.
En geloof me, Rakker is niet onder de indruk van een correctie. Niet op de manier iig dat hij er bang van wordt. Dus daar zit je verkeerd.
Honden onder elkaar, geven elkaar toch ook een snauw als je het zat zijn? Ik denk dat je de "flinke correctie" meer daarmee kunt vergelijken. Hij wordt namelijk echt niet bang gemaakt.

Hij had al tig keer een baas kunnen hebben, maar die mensen probeerden hem dus wel bang te maken, door te schreeuwen en te doen. Dat heb ik dus ook gelijk afgekapt. Ik heb het misschien helemaal verkeerd neergezet door flinke correctie te gebruiken, want dat is niet zoals het nu opgepakt wordt. Het zou jammer zijn als dat gedacht werd.

En als mensen mijn hond zouden meenemen en dat woord zouden gebruiken, zou ik idd wel vragen op wat voor manier dat bedoeld wordt.

Het woord flink gebruiken wij hier namelijk nogal veel, maar dat wil niet zeggen hard.

Naja, ik hoop dat er geen misverstanden van komen, dat zou zonde zijn. Ik hoop dat er begrepen wordt hoe ik het nu uiteindelijk bedoel en dat alles niet zo letterlijk opgenomen wordt :wink:

Groetjes Marieta
Ergens hierboven heb ik het verhaal vertelt van een dominante herder, met ietwat vergelijkbare problemen. Ook hij moest soms flink gecorrigeerd worden, anders pushte hij steeds verder totdat hij je zou bijten. Ik zou het niet erg vinden als iemand dat meteen zou doen, als diegene moet kiezen tussen corrigeren of een vinger er af, dan mag hij best brullen op de eerste dag naar de hond en dan kan ik dat heel goed begrijpen. Dit was ook een hond waarbij je meteen moest laten weten dat je niet gediend was van gegrom, anders ging hij onmiddelijk verder in zijn gedrag en hij zou je ook bijten als het hem zou lukken. En ik weet zeker dat hij het op de eerste dag al zou proberen, het was bij hem niet iets waar je een maand over heen moest laten gaan. Zijn nieuwe baasjes deden dit wel, dit waren (te) lieve zachtaardige mensen die de hond nooit corrigeerden. De hond heeft hen beiden een keer gebeten. Terwijl hij bij mij en mijn vader (wij dulden geen gegrom) dat absoluut niet zou doen. En het was niet om de hond bang te maken, alleen maar om de hond duidelijk te laten weten dat er niet naar ons werd gegromd omdat dat we niet gebeten wilden worden (bij deze hond leidde grommen snel tot bijten namelijk).

Bij een 'normale' hond zou ik nooit onmiddelijk corrigeren als ik hem net ken, maar bij deze hond moest het soms gewoon. Het hangt heel erg van de hond en van de situatie af. Ik snap wel wat Marieta bedoelt denk ik.
Marieta
Zeer actief

Ik heb gezegd wat ik met het woord flink bedoelde en als je dat niet wil begrijpen dan houd het voor mij ook op.

Jammer, maar niet mijn probleem. Er flink op los corrigeren is jou zin en dat er anderen zijn die er ook maar flink op los corrigeren, dan is dat ook jou probleem dat je het zo ziet. Ik weet hoe het wel zit. Er zijn ook nog mensen die iets niet WILLEN begrijpen.

Groetjes Marieta
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

Martijn schreef:
-Gaby- schreef:Het hangt heel erg van de hond en van de situatie af.
De hond is een huskykruising en de situatie is dat iemand de hond niet kent er flink op los "corrigeert".

Ze weten nog niet of ze hem willen hebben maar die dag moet er kennelijk opgevoed worden door "flink te corrigeren."
Naar ik later verneem is dat al eerder gebeurd door mensen die ook de baas niet werden.
Met recht een hondenleven.
Ik zou het niet erg vinden als iemand dat meteen zou doen, als diegene moet kiezen tussen corrigeren of een vinger er af.
Je hoeft dat conflict toch niet op te zoeken?

Ik weet niet hoe het met jouw honden zit maar mijn honden reageren totaal verschillend op mensen die ze wel en niet kennen.
Als ik buiten loop en er komt ineens iemand Eva haar bal afpakken vind ik het niet geschift als ze daar tegen protesteert hoor. En moet je opletten wat er gebeurt als diegene dan "flink gaat corrigeren."
Want zo is het dus wel. Voor die hond ben je een totale vreemde die ineens allerlei onbeschoftheden gaat uithalen. De hond reageert daar adequaat op en dan is de volgende stap dus dat je de hond bang maakt want dan krijgt hij respect voor je.

Wat een apenlogica zeg.
Dat ben ik natuurlijk met je eens, alleen deze hond uit mijn verhaal zocht zelf het conflict wel op en probeerde daarin steeds een stukje verder te gaan. En het was mijn hond niet, anders was hij nooit zo geworden. Mensen die hij kende daar deed hij ook rot tegen en speeltjes afpakken dat is ook nooit meer gelukt. Wat jij zegt over Eva, tuurlijk, dat is logisch, het is onbeschoft om als vreemde iets af te pakken van een hond om daarna "flink te gaan corrigeren". (Ik denk toch dat het in het verhaal van Marieta wel anders lag overigens.)

Maar ik denk dat als ik met een kinderwens zit en die hond in huis zou willen halen, ik ook wel even een onbeschoftheid uit zou halen, ik wil wel weten hoe hij daarop reageert. Kleine kinderen gedragen zich voor een hond vaak als het toppunt van onbeschoftheid, liever dat hij mij bijt dan een kind. En als de hond direct zou bijten, dan lijkt het me beter hem dan meteen terug te doen dan de hond eerst laten wennen, het dan een keer proberen, er dan achter komen dat de hond niet bij je past en hem dan alsnog terug naar het asiel doen.

Edit: Ik vind corrigeren trouwens wel wat anders dan bewust een hond bang maken. Je kan met corrigeren ook aangeven dat je ergens niet van gediend bent en zo te lezen was Rakker er ook niet bang van geworden. Het ligt denk ik echt aan de situatie.
Marieta
Zeer actief

Het was ook absoluut niet om bang te maken. Rakker wil in eerste instantie gewoon de baas spelen. En die ene correctie is dan genoeg dat hij weet dat een andere de leider is. Daarna is het bij andere mensen ook nooit meer nodig geweest. 1 keer nodig daarna niet meer. Dan doet hij namelijk alles voor je en dat weten ze ook.
Voor Rakker komt het meer over als duidelijk zijn in wat de bedoeling is en wie de baas is en dan is het klaar.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Marieta schreef:Haar vriend heeft hem al een keer moeten corrigeren en kon al heel snel zijn speeltjes afpakken. Wat mensen bij ons niet meteen konden. Hij is 1 keer een middag bij hun geweest.
Dat is wat ze schrijft en dat is heel wat anders dan wat jij er van maakt, nl.;
Martijn schreef:ja. Behalve dan dat ze hem op de eerste middag al "flink moesten corrigeren om zijn respect te verdienen zodat ze zijn speelgoed af konden pakken."
Die vriend heeft hem de eerste dag een keer moeten corrigeren. Dat is alles wat er staat. Er staat nergens dat dat is omdat hij zonodig zijn speelgoed af moet pakken of dat hij het bewust opzocht, dat is de conslusie die jij trekt.
Misschien viel de hond hem wel aan kon ie het conflict niet uit de weg gaan en riep ie heel hard FOEI,weet jij veel.
En hij kon daarnaast al heel snel zijn speeltjes afpakken....
Dat is alles wat Marieta over de vriend zegt. Dat jij daar de conclusie uittrekt dat de hond heel vekeerd terechtkomt, vind ik vrij voorbarig.

Marieta kent de hond en de mensen, daarmee heeft ze in ieder geval een voorsprong in het beoordelen van de match.
Hoe kun je nu ongezien het karakter van een husky-kruising beoordelen. Misschien heeft ie wel een aartje naar zijn vaartje (of zijn moertje) en lijkt ie in de verste verte niet op een husky......
Gr. Aniek

Afbeelding
Marieta
Zeer actief

Lieve Martijn, ik denk dat die zin een beetje verkeerd begrepen is.

Het corrigeren is niet geweest doordat hij een speeltje af moest pakken, maar omdat er gewoon een confrontatie was.

Je maakt er zelf van dat het is omdat hij zo nodig met zijn poten aan het speelgoed moest zitten.
Haar vriend heeft hem al een keer moeten corrigeren en kon al heel snel zijn speeltjes afpakken.
Hier staat alleen dat hij hem een keer heeft moeten corrigeren niet omdat hij een speeltje af pakte. EN hij kon al wel heel snel een speeltje afnemen. Er staat dus niet omdat hij eenspeeltje afnam.

Dat krijg je door hem flink te corrigeren als hij tegen gaat stribbelen
Deze zin is misschien wat ongelukkig neergezet. DIt is dus idd die confrontatie die Rakker aangaat als hij iets niet wil. DIt doet hij namelijk in het begin. De confrontatie aangaan, omdat hij denkt dat hij de baas is/kan zijn. En dan moet je hem een correctie kunnen geven. Daar is niks fouts aan. In jou huis gelden ook jou regels, zo ook bij hen. Ook al is de hond nieuw, sommige honden moeten nu eenmaal meteen de regels leren. En na 1 correctie weet Rakker genoeg. Dus is het maar 1 maal nodig. En nee geen om de hond bang te maken, want zo onder de inruk is hij niet, hij weet alleen op dat moment dat er met die persoon niet te sollen valt. Klaar. Dat is alles.

Niet elke hond is zo makkelijk.

Dat jij niet een hond kent die zo werkt, wil niet zeggen dat ze niet bestaan. Rakker is er namelijk wel degelijk 1 van.

Er zijn ook mensen die pas respect voor je hebben als je eindelijk eens een keer je bek opentrekt. Ik heb die ook nog niet ontmoet, maar ze zijn er wel.

Rakker is geen hond die je eerst even een maandje zn gang moet laten gaan, want dan heb je wel een probleem.

Maar ik denk niet dat dit nut heeft. Want jij hebt jou mening en dan is er geloof ik geen ruimte voor een andere. Zoals jij het ziet is het ook blijkbaar. Open staan voor iets anders is blijkbaar best moeilijk. En dan zeggen sommige mensen hier dat het irritant is hoe een ander altijd maar denkt alles te weten. Nou jij lijkt ook alles perfect te weten, ook al wordt het tig keer uitgelegd hoe het is.

Groetjes Marieta
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”