Yèti schreef:Vanavond weer les gehad. En het ging nog slechter dan vorige week.

Al aan het begin van de les had ze geen zin en bleef voor de hoogtesprongen zitten. De schutting wilde ze ook niet overheen, terwijl dat samen met de kattenloop een van haar favorieten is normaal gesproken. De hoogtesprongen hebben we voor haar wat lager gezet maar dan sloeg ze ze nog het liefst over.
Omdat er nog een paar in de groep wat moeite hebben met een aantal toestellen gaan ze volgende les allemaal wat een omlaag, en doen we dus even een stapje terug.
Ik ga er eigenlijk nog steeds vanuit dat het ineens niet meer leuk genoeg is voor Yèti. Hier in huis rent ze wel gewoon de trap op en af. En daarnet (nadat ze haar eten op had) liep ze als een dolle heen en weer door de huiskamer. Het lijkt me dus niet iets lichamelijks.
Dit verhaal lijkt zo sterk op Kai. Kai heeft helemaal niets medisch aan de hand.
Met agility pas begonnen, hij deed het super. Een paar lessen nadien, deed hij zijn eerste 2 parcours nog goed (je moest daar al direct parcours lopen met een hond die geen toestellen kende

). Bij de volgende parcoursen van dat uur werd het minder en minder. De weken nadien werd het in zijn geheel minder totdat hij gewoon voor een sprong bleef staan en niet meer beweegde, niets kon hem nog motiveren ook al is hij verzot op eten ook dat hielp niets. Zijn motivatie was gezakt naar nul.
Tijdens de training van 1 uur werden wel 6 parcours gelopen met beginner honden, dat werkt misschien voor een border collie, maar voor een ras zoals Kai werkt dat niet. Het probleem lag niet bij Kai, maar bij de trainingsmethode. Ik ben dan ook gestopt met agility daar.
Ik heb een tijdje geleden nog eens keertje agility met hem gedaan, gewoon een rustig privélesje bij iemand, elk toestel stap voor stap en er was geen vuiltje aan de lucht. Volgend jaar ga ik waarschijnlijk rustig aan terug beginnen, maar dan ergens anders waar het hopelijk anders verloopt. Ik ga dan ook al direct vragen ofdat je ook een halfuur mee mag doen in plaats van een uur. Niet elke hond is gemaakt om 1 uur lang de motivatie te houden.

Als je wedstrijd doet, doe je 1 parcours en dan weer wachten tot het volgende. Op training doe je er meerdere op 1 uur wat ik teveel vind.
Ik zou toch voor de zekerheid de knieën al eens laten nakijken. En als alles ok is, zou ik gewoon een pauze nemen van misschien een weekje of 2. En dan terug beginnen maar ook vragen dat je maar een halfuurtje mee mag doen, want het lijkt erg sterk op Kai zijn gedrag, hij hield het in het begin ook voor bekeken na een halfuur en dat breide zich uit naar het totaal niet meer willen springen. Kai zijn lievelingstoestellen waren ook de kapel en de brug, maar ook hij wilde er niet meer over de laatste lessen die ik met hem gedaan heb.