Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Weer een '2e hondje' vraag ;)

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Palmuk
Actief

Weer een '2e hondje' vraag ;)

Ongelezen bericht door Palmuk »

Hoi,

wij hebben momenteel een Tibetaanse Terrier, Yèti, die het volgens mij prima naar haar zin heeft bij ons en wij ook met haar. Ze heeft eigenlijk maar twee nadelen, ze blaft iets te veel naar andere hondjes en is niet erg speels.

Af en toe fantaseren we over een tweede hond erbij, en we vinden het ook leuk te kijken wat voor rassen in aanmerking komen. Het voornaamste wat ons tegenhoudt is dat we pas getrouwd zijn en dat een ander soort gezinsuitbreiding ook een optie is. Een mensenpup en een hondenpup tegelijk is wat te veel van het goede ;).

Hieronder een beschrijving van ons ideale hondje. Oh ja, om mensen voor te zijn, we snappen dat 'de idealen hond' niet bestaat, het gaat ons gewoon om het totaalplaatje.

Alleen een paar dingen zijn absolute eisen:
- Het ras moet qua aanleg goed samen kunnen met andere hondjes, met katten en met kinderen.
- De hond mag ook buiten niet te dominant van aard zijn. We wonen in een drukke wijk met vrij veel honden en we willen hem (ik ga om te beginnen uit van een reutje aangezien Yeti een teefje is) los kunnen laten lopen. Zoals gezegd is Yeti nogal een blaffer en het zou ook erg fijn zijn als het andere hondje dat minder heeft.
- Aanleg voor hondensport zoals agility.

De rest zijn wensen:
- Een speels hondje met een beetje will-to-please zodat we leuk balspelletjes etc kunnen doen. Liefst echter ook geen TE actief ras zoals een Toller omdat we die niet genoeg activiteit kunnen geven samen met Yèti (die lekker naast me ligt te slapen ;)).
- Moet het liefst enkele uren alleen kunnen zijn, al gebeurt dit niet vaak.
- Ook vanwege het blafverhaal, liefst niet te waaks. Eén hondje op de vensterbank om de straat in de gaten te houden is genoeg ;).
- Ietsjes groter dan Yeti zou leuk zijn, maar niet zwaarder dan een kilo of 25.
- Het kapsel staat ter discussie. Mijn vrouw houdt van langharen en mij lijkt een hondje die iets minder vuil (en poep) in zijn vacht heeft hangen fijn. Nou ja, halflang dus, of eigenlijk maakt het ook niet echt uit :P.

We hebben al wel een paar rassen in ons achterhoofd, maar we zijn benieuwd of we heel stom een ras vergeten zijn :).
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Wat dat waakse betreft, ik denk dat je met veel pups toch wel kans hebt dat die wat mee gaat doen :wink: Tenzij de pup in aanleg echt nul komma nul waaks is natuurlijk, maar een flink blaffend voorbeeld zal niet 'meewerken' om een pup waken niet aan te leren.

Als het niet op 3 kilo aankomt (Vera is 28 kilo), en het ook een teef kan zijn (bij Yeti) zou ik haast zeggen een Golden teefje :N: :mrgreen: :wink:
Ik vind vooral de 'niet als pup mee leren blaffen met Yeti" een lastige qua rassen bedenken verder :denken: Maar er zijn ongetwijfeld andere opties nog waar mensen mee gaan komen :ok:
Afbeelding
Palmuk
Actief

Inderdaad is het blaffen wel iets waar we naar moeten kijken. Hier in huis is het trouwens niet extreem, zeker als je wat Terriers in de buurt vergelijkt. Wat me meer stoort is het gedrag bij andere honden buiten. Dat is denk ik wat makkelijker op te lossen, door een hondje die iedereen leuk vindt ;).

Een combinatie met een teefje zal denk ik wel goed gaan. Yèti heeft altijd in een roedel geleefd voor ze bij ons kwam en ze is ook wel sociaal met andere honden zodra de eerste blaffase over is. Retrievers of groter vindt ze buiten trouwens vervelender dan kleinere honden, maar als ze een een vriendje als pup krijgt zal dat ook geen problemen opleveren. Met de AmStaff van mijn tante (ook zo'n soort gewicht) is het ook helemaal goed gekomen al moet ze hem regelmatig afsnauwen omdat hij iets te graag wil spelen :P.
TvanEmst
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie x Dobermann

Ongelezen bericht door TvanEmst »

Portugese waterhond? Spaanse waterhond? Noorse Lundehund? Markiesje? (Die zijn allemaal een stukje lichter dan 25kg. Verder heb ik geen ervaring met Tibetaantjes dus geen idee hoe groot die zijn :19: )
Afbeelding
Groetjes van Tess en een poot(je!) van Moos!
Palmuk
Actief

TvanEmst schreef:Verder heb ik geen ervaring met Tibetaantjes dus geen idee hoe groot die zijn :19: )
Oh, Yèti is net geen 40 centimeter en net geen 10 kilo.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Wetterhounteefje, zou ik denken. Teefje omdat de reuen wat aan de grote kant zijn voor jullie wensen, teefjes zijn gemiddeld 25 kilo.

Wetters zijn erg sociaal, erg speels, blaffen alleen als er echt iets is en laten zich niet of nauwelijks tot blaffen verleiden.
Ik heb stabijs en wetter, en de stabijs blaffen wel, de wetter staat erbij en denkt :piew:
Zij blaft zelden.

Wetters zijn erg verdraagzaam naar honden en kinderen en passen zich vrij makkelijk aan, als ze maar wel voldoende aandacht krijgen: ze zijn baasgericht en kunnen niet tegen leven in een kennel.

Ze zijn wel graag buiten, maar dat mag ook een tuin zijn. Ze houden graag alles in de gaten omdat ze nogal nieuwsgierig zijn, maar ze zijn niet opdringerig en zoals gezegd niet blafferig.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
TvanEmst
Zeer actief

Portugese waterhond is max. gewicht reuen 25 kg ;)
(Reuen ideale grootte 54 cm)
Spaanse waterhond is max. gewicht reuen 20 kg ;)
(Reuen ideale grootte 46 cm)
Noorse Lundehund is max. gewicht reuen maar 7/8 kg
(Reuen ideale grootte 37 cm)
Markiesje gewicht kan ik niet vinden
(Reuen ongeveer 35 cm)
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Nanna schreef: Ik zou dus nooit maar een pup nemen van een God zegene de greep- niet blafferig ras en dan maar met de armen over elkaar gaan afwachten of dat ook zo is :mrgreen:
Maar ik vind dan weer het andere uiterste om een ras te nemen wat er om bekend staat nogal blafferig te zijn en dan te denken "dat leer ik wel af". Niet alles is alleen maar opvoeding natuurlijk; dan kan je net zo goed al die rassen met een korreltje zout nemen; neem je een jachthond die je gewoon even afleert te jagen, en een heel waaks ras wat je gewoon even afleert te blaffen.
In de praktijk werkt dat natuurlijk ook niet altijd zo :wink:
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Zijn een schapendoes of een hollandse smous misschien iets?
Moos
Zeer actief

Nanna schreef: Het zijn dus eigenlijk twee dingen. Neem een ras dat niet als nerveus bekend staat maar leer ook pro-actief eventueel onnodig gegil af.
Eens :mrgreen: :ok:
Afbeelding
Palmuk
Actief

Ik ben het ermee eens dat je niet zomaar ervan kan uitgaan dat een hond niet blaft inderdaad. Als er een hondje komt willen we er natuurlijk ook zo goed mogelijk mee bezig gaan, maar we zijn nou eenmaal geen superervaren hondenbezitters, dus we zullen niet alles altijd goed doen. Maar ja, superervaren worden lukt ook niet zonder hond erbij he ;). Uit boekjes is maar een deel te leren. Bij Yèti kunnen we in ieder geval haar vorige baasje de schuld geven, behalve dat we het nooit afgeleerd hebben gekregen, met verschillende methodes. Het gaf wel weer hoop dat op een wandeling met soortgenootjes de meesten zo bleken te zijn ;). Maar goed, we willen gewoon zo'n goed mogelijke kans hebben het voor elkaar te krijgen en het juiste ras helpt er wel mee. Overigens vind ik het sociale gedrag belangrijker.

p.s. we staan natuurlijk open voor de gouden tip het af te leren bij Yeti ;).
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

TvanEmst schreef:Portugese waterhond is max. gewicht reuen 25 kg ;)
(Reuen ideale grootte 54 cm)
Spaanse waterhond is max. gewicht reuen 20 kg ;)
(Reuen ideale grootte 46 cm)
Noorse Lundehund is max. gewicht reuen maar 7/8 kg
(Reuen ideale grootte 37 cm)
Markiesje gewicht kan ik niet vinden
(Reuen ongeveer 35 cm)
Markiesje 7-10 kilo ongeveer voor een reu, schat ik zo in naar mijn eigen ervaring...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Palmuk
Actief

TvanEmst schreef:Portugese waterhond? Spaanse waterhond? Noorse Lundehund? Markiesje? (Die zijn allemaal een stukje lichter dan 25kg. Verder heb ik geen ervaring met Tibetaantjes dus geen idee hoe groot die zijn :19: )
Hmmm, over de portugezen werd gezegd in een ander forumdeel dat het toch lastiger honden zijn dan je zo zou denken.

De Lundehund heb ik volgens mij nooit in het echt gezien, het lijkt me wel een heel bijzonder ras om te hebben, maar ik zou ze echt eens moeten zien.

Het Markiesje lijkt me leuk en behoorlijk sportief, maar ik meen wel eens gelezen te hebben dat ze aan de riem toch vaak behoorlijk blaffen juist.
Palmuk
Actief

Renske schreef:Zijn een schapendoes of een hollandse smous misschien iets?
Schapendoes zal mijn vrouw zeker leuk vinden, die lijken sprekend op Tibetaantjes :D.
Palmuk
Actief

Nanna schreef:Is een Bassethound niks?
Als die denken "nu ga ik een blaf produceren" duurt het meestal nog een halve minuut voor ie er is :smile: Tijd zat om hem te smoren. :mrgreen:
Verder leuke kindervrienden, sociaal met andere honden en niet extreem druk. En weinig kamwerk ;-)
Dat lollige uiterlijk is een bonus :ok:
Maar die van Columbo die beet hem wel eens geloof ik :D. Of was dat een ander ras dat er op leek? [even opgezocht, dat was idd een Basset]

De Basset vind ik wel wat hebben, maar dat lijf voor agility? Zou dat gaan? Een Corgi bij Yeti in de les, met volgens mij vergelijkbare verhoudingen, ging niet super kan ik me herinneren.
TvanEmst
Zeer actief

Palmuk schreef:
Als die denken "nu ga ik een blaf produceren" duurt het meestal nog een halve minuut voor ie er is :smile: Tijd zat om hem te smoren. :mrgreen:
Verder leuke kindervrienden, sociaal met andere honden en niet extreem druk. En weinig kamwerk ;-)
Maar die van Columbo die beet hem wel eens geloof ik :D. Of was dat een ander ras dat er op leek? [even opgezocht, dat was idd een Basset]

De Basset vind ik wel wat hebben, maar dat lijf voor agility? Zou dat gaan? Een Corgi bij Yeti in de les, met volgens mij vergelijkbare verhoudingen, ging niet super kan ik me herinneren.
Oh ja hoor, dat kan best ;)
Je moet zeker bij bassets niet te vroeg beginnen, maar als ze het leuk vinden kan het best :cheer:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Ik zou - als ik zoveel 'eisen en wensen' :wink: had - in ieder geval voor een (volwassen) herplaatser gaan, dan weet je of de hond in kwestie goed is met kinderen, katten en ander honden, speels is, wel of niet zelfzeker is, will to please heeft, alleen kan zijn, wel of niet waaks is etc. etc.
Dat is allemaal niet in een ras te vangen. Wellicht wel in een hond. Enne.. er zijn er zat (zowel rashonden als bastaarden) die op zoek zijn naar een baas.
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Palmuk schreef:
TvanEmst schreef:Portugese waterhond? Spaanse waterhond? Noorse Lundehund? Markiesje? (Die zijn allemaal een stukje lichter dan 25kg. Verder heb ik geen ervaring met Tibetaantjes dus geen idee hoe groot die zijn :19: )
Hmmm, over de portugezen werd gezegd in een ander forumdeel dat het toch lastiger honden zijn dan je zo zou denken.

De Lundehund heb ik volgens mij nooit in het echt gezien, het lijkt me wel een heel bijzonder ras om te hebben, maar ik zou ze echt eens moeten zien.

Het Markiesje lijkt me leuk en behoorlijk sportief, maar ik meen wel eens gelezen te hebben dat ze aan de riem toch vaak behoorlijk blaffen juist.
Mijn ervaring met de Markiesjes evenementen waar ik bij was, was dat er heel, heel veel geblaft werd idd... Bij Yore heb ik het blaffen vanaf het begin ingedamd, blaffen binnenshuis was verboden, buiten blaffen mocht heel even en dan kappen. Dat werkte enorm goed, maar goed, hij was pas 7 maanden toen hij bij me wegging, of dat zo goed was blijven gaan zou ik niet weten...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Palmuk
Actief

Rami schreef:Ik zou - als ik zoveel 'eisen en wensen' :wink: had - in ieder geval voor een (volwassen) herplaatser gaan, dan weet je of de hond in kwestie goed is met kinderen, katten en ander honden, speels is, wel of niet zelfzeker is, will to please heeft, alleen kan zijn, wel of niet waaks is etc. etc.
Dat is allemaal niet in een ras te vangen. Wellicht wel in een hond. Enne.. er zijn er zat (zowel rashonden als bastaarden) die op zoek zijn naar een baas.
Natuurlijk kan je het nooit weten. Daarom zei ik in mijn eerste bericht al dat ik best weet dat ideaal niet bestaat :). Een herplaatser is voor mij altijd een optie ook trouwens. Zo zijn we ook aan Yèti gekomen, en dat is prima bevallen. Ze heeft er wel lang over gedaan voor ze echt los kwam, maar is alleen maar steeds beter op haar plaats.

@ TvanEmst: wow, die foto's had ik niet verwacht moet ik bekennen :).
Laatst gewijzigd door Palmuk op 21 apr 2009 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nanna schreef: En ik ken wel rassen die op jacht gefokt zijn, of op sledehondensport, of op waaksigheid (aanslaan bij gevaar) maar een ras gefokt op constant gekef is mij ten enen malen onbekend :mrgreen:
Zo zie je maar weer dat jij dan niet alles weet :mrgreen:

IJslandse honden bijvoorbeeld worden geacht met geblaf acties uit te voeren.
Tibetaanse spaniels worden geacht te blaffen bij alles wat nadert.
Keeshonden zijn gefokt op blaffen bij alles wat nadert.

En zo zijn er nog wel meer.

Je kunt beter een type hond nemen dat door stropers is gebruikt.
Die zijn namelijk geselecteerd op hun bek houden ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Wij hadden zelf naast onze blafferige kruizing terrier een Schots Herder. Was eigenlijk wel een hele goed combinatie. Zij was niet waaks, maar kon wel blafferig zijn met het spelen. Maar ze blafte bijvoorbeeld nooit mee met Bas als hij te keer ging op de deurbel. Je hebt naast de langhaar variant overigens ook de korthaar variant.
En aan Basenji? Die blaffen in ieder geval niet ;)
Afbeelding
annnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje

Ongelezen bericht door annnie »

Palmuk schreef:

onderschat de korte pootjes van een corgi niet :)

ze kunnen trouwens ook heel blaffen :p
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sky »

en de spaniel familie?
springer of cocker?

De 2 spaanse waterhonden en de portugees die ik bij mijn uitlaatservice heb lopen zijn heel erg blafferig hoor en ze wonen niet eens bij elkaar.
Als er al iemand langs het raam of deur loopt slaan ze al aan om niet te spreken als ze honden of bekende zien/ruiken.
En dan incl. het graven tegen het glas of tegen de buiten deur.
Ellepel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriers, een huis vol...

Ongelezen bericht door Ellepel »

Tja, ik als Tibetanen liefhebber in de eerste plaats, en fokker in de tweede plaats :mrgreen: ,zou zeggen...neem er een Tibetaan bij....blaffen is best in te dammen,ze zijn sociaal met elkaar(jaja, Tibetanen zijn snobs),eigen kindvriendelijk....en dat haar is ook wat aan te doen hoor, ik hou mijn eigen honden lang, maar hoeveel Tibetanen ik een puppykapsel geef in de trimsalon, zou ik niet eens kunnen tellen...
Afbeelding
Palmuk
Actief

Veel Tibetanen een puppykapsel :denken:? Hmm, volgens mij is de enige die we ooit gezien hebben Yèti toen ze net bij ons kwam. Ik wil zeker niet terug daar naartoe (al gebruik ik nog wel een foto van toen als avatar ;)). Ze was ook behoorlijk zielig en had het snel koud, het was nog wel in de zomer.

Edit: correctie, een puppykapsel hoeft niet zo kort te zijn als ze toen was.

Over kinderen heb je trouwens gelijk. Wat dat betreft kan het haast niet beter dan Yèti, of het moet een van onze katten zijn ;).

Sky, de Springer was er eentje van onze shortlist ja. :D Zeker de werkende varianten vind ik erg leuk, hoewel dat voor ons denk ik niet de eerste keuze is.
Laatst gewijzigd door Palmuk op 22 apr 2009 15:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Ellepel
Zeer actief

was ze soms kaalgeschoren,ja dat si zielig....als ik een TT in de salon krijg , vraag ik meestal wat ze willen, en vaak is het dan de binnenkant van de pootjes wat korter en de buik, en flink uitdunnen op de probleemgebieden(oren, broek,), de liezen en oksels maak ik dan ook kort, zien ze er heel natuurlijk uit en goed te onderhouden voor de eigenaar!
Afbeelding
Palmuk
Actief

Ja, sorry, ik had al een correctie toegevoegd. Doe je het netjes dan wordt het anders. De achterkant knippen we ook wel eens 'strategisch' bij ;). Toch vind ik lang houden natuurlijker.

Soms moet ik even nadenken voor ik praat :P.
Ellepel
Zeer actief

hebben we allemaal wel eens..hihi

een springer is zeker leuk, hier logeert er vaak een en die is helemaal thuis tussen die langharige mafkezen!
Tis wel een showlijnhond, die zijn lijkt mij watkalmer van karakter dan een uit een werklijn?
Afbeelding
Yèti
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yèti »

Ja, toch een Tibetaan erbij. :cheer:

Nee, ik ga eerst maar eens kijken of ik Yèti's geblaf wat meer onder controle kan krijgen.
En ondertussen gewoon stiekem rond kijken naar wat ons aanspreekt. :wink:
Groetjes, Linda en Yèti
Afbeelding
Palmuk
Actief

Ellepel schreef:hebben we allemaal wel eens..hihi

een springer is zeker leuk, hier logeert er vaak een en die is helemaal thuis tussen die langharige mafkezen!
Tis wel een showlijnhond, die zijn lijkt mij watkalmer van karakter dan een uit een werklijn?
Dat vermoed ik ook ja, en aangezien we toch gewoon in een stad wonen is iets kalmer toch wel prettig. Had ik een mooie landerij dan wist ik het wel :D.

Algemeen trouwens: Ik heb totaal geen spijt dat we Yèti hebben en vind het een geweldig hondje. We hebben toen we nog in een flat woonden ook bewust voor zo'n maat gekozen (alternatief was een Cocker uit het asiel). Dat het wat mij betreft wat anders mag zijn is gewoon omdat ik ook andere hondjes leuk vind :D.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”