wij hebben momenteel een Tibetaanse Terrier, Yèti, die het volgens mij prima naar haar zin heeft bij ons en wij ook met haar. Ze heeft eigenlijk maar twee nadelen, ze blaft iets te veel naar andere hondjes en is niet erg speels.
Af en toe fantaseren we over een tweede hond erbij, en we vinden het ook leuk te kijken wat voor rassen in aanmerking komen. Het voornaamste wat ons tegenhoudt is dat we pas getrouwd zijn en dat een ander soort gezinsuitbreiding ook een optie is. Een mensenpup en een hondenpup tegelijk is wat te veel van het goede
Hieronder een beschrijving van ons ideale hondje. Oh ja, om mensen voor te zijn, we snappen dat 'de idealen hond' niet bestaat, het gaat ons gewoon om het totaalplaatje.
Alleen een paar dingen zijn absolute eisen:
- Het ras moet qua aanleg goed samen kunnen met andere hondjes, met katten en met kinderen.
- De hond mag ook buiten niet te dominant van aard zijn. We wonen in een drukke wijk met vrij veel honden en we willen hem (ik ga om te beginnen uit van een reutje aangezien Yeti een teefje is) los kunnen laten lopen. Zoals gezegd is Yeti nogal een blaffer en het zou ook erg fijn zijn als het andere hondje dat minder heeft.
- Aanleg voor hondensport zoals agility.
De rest zijn wensen:
- Een speels hondje met een beetje will-to-please zodat we leuk balspelletjes etc kunnen doen. Liefst echter ook geen TE actief ras zoals een Toller omdat we die niet genoeg activiteit kunnen geven samen met Yèti (die lekker naast me ligt te slapen
- Moet het liefst enkele uren alleen kunnen zijn, al gebeurt dit niet vaak.
- Ook vanwege het blafverhaal, liefst niet te waaks. Eén hondje op de vensterbank om de straat in de gaten te houden is genoeg
- Ietsjes groter dan Yeti zou leuk zijn, maar niet zwaarder dan een kilo of 25.
- Het kapsel staat ter discussie. Mijn vrouw houdt van langharen en mij lijkt een hondje die iets minder vuil (en poep) in zijn vacht heeft hangen fijn. Nou ja, halflang dus, of eigenlijk maakt het ook niet echt uit
We hebben al wel een paar rassen in ons achterhoofd, maar we zijn benieuwd of we heel stom een ras vergeten zijn