Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Nieuw ras naar nederland halen?
Moderator: moderatorteam
-
*Jolanda*
Nieuw ras naar nederland halen?
Iemand die ik ken heeft een cimarron geimporteerd uit uruguay en is de bedoeling dat ze ooit gaat fokken met dit ras...
Over 3 maand ongeveer komt de tweede teef naar Nederland maar eerst deze eens bewonderen want ga over twee weken naar dit prachtige ras kijken...
Maar soms toch wel mijn twijfels of zo`n ras in nederland past. Gelukkig zijn ze erg bewust bezig met het fokken van honden en dus ook met toekomstige baasjes. Ze zijn nu al de eigenaren van drie "hoogkaliber" honden en hebben meer dan genoeg kennis om met deze hond om te gaan... Ze wonen buitenaf en gaan eerst beoordelen hoe het met de teefjes gaat voordat ze gaan fokken...
Wat vinden jullie ervan dat zo'n hond naar nederland gehaald worden?
Over 3 maand ongeveer komt de tweede teef naar Nederland maar eerst deze eens bewonderen want ga over twee weken naar dit prachtige ras kijken...
Maar soms toch wel mijn twijfels of zo`n ras in nederland past. Gelukkig zijn ze erg bewust bezig met het fokken van honden en dus ook met toekomstige baasjes. Ze zijn nu al de eigenaren van drie "hoogkaliber" honden en hebben meer dan genoeg kennis om met deze hond om te gaan... Ze wonen buitenaf en gaan eerst beoordelen hoe het met de teefjes gaat voordat ze gaan fokken...
Wat vinden jullie ervan dat zo'n hond naar nederland gehaald worden?
- Joera
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
- Aantal honden: 2
Het lijkt me met zo'n ras inderdaad heel belangrijk dat ze bij mensen met verstand van zaken geplaatst worden, ook lijken het me geen honden voor een druk bebouwde stad.
Als ze erg bewust zijn met fokken en niet bij de verkeerde mensen in handen komen, dan lijkt het me opzich geen probleem.
Is er animo in NL voor dat ras?
Als ze erg bewust zijn met fokken en niet bij de verkeerde mensen in handen komen, dan lijkt het me opzich geen probleem.
Is er animo in NL voor dat ras?

-
*Jolanda*
Ik weet niet of er animo voor is... Vast wel. Er zal ook niet op grote schaal mee gefokt worden. Doet ze momenteel ook niet met haar Boerboels...
Ze zijn inderdaad heel bewust bezig met aan wie ze een pup mee geven... Voldoe je niet aan hun eisen dan krijg je ook absoluut geen pup mee... En die eisen zijn behoorlijk hoog...
Ze zijn inderdaad heel bewust bezig met aan wie ze een pup mee geven... Voldoe je niet aan hun eisen dan krijg je ook absoluut geen pup mee... En die eisen zijn behoorlijk hoog...
- sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
- Aantal honden: 3
Ik vindt het een te groot risico om zon hond als huishond te houden maar dat geld net zo voor b.v de boerboel en de fila.
Sterker nog ik vindt het dieren mishandeling om zon hond in een rijtjes huis te houden of nog erger in een flat.
Hier komt ooit een boerboel maar pas als ik de ruimte ervoor heb en een stuk land die die kan bewaken, ipv een tuintje aan de rand van de randstad waar veel kinderen langlopen waar ik dus nu al moeite mee heb met mijn herder.
En dan niet alleen voor de schade die zon hond kan en zal aanrichten maar ook voor de stres voor die hond, waarom een hond uit zijn land halen twerijl hij het hier slechter gaat hebben?
Net als de boerboel hoeveel staan er niet op marktplaats die op een fat gefokt worden.
Dit zijn waak honden die ruimte nodig hebben, die een erf nodig hebben en rust ipv de stad.
Tuurlijk zijn er ook mensen die ze wel kunnen geven wat ze nodig hebben, maar helaas voor die honden zullen de meeste straks net als de boerboel in het centrum van Rotterdam lopen en wonen in een flat, waar er verwacht word maar om te gaan met vreemde mensen die vlak langs de deur lopen of aan hun baasje zitten.
Ze zijn gefokt om daar op te reageren maar mogen het dan ineens niet meer.
Ik geloof ook echt wel dat de fokker op let aan wie ze ze meegeeft, maar als die mensen dan weer pups krijgen van die honden????
Vond dit stukje op internet : In personality, this breed is usually described as intelligent and of great courage. Aggressive toward strangers and intruders, it is balanced and calm around its human family.
leuke hond maar dus op eigen terrein.
Sterker nog ik vindt het dieren mishandeling om zon hond in een rijtjes huis te houden of nog erger in een flat.
Hier komt ooit een boerboel maar pas als ik de ruimte ervoor heb en een stuk land die die kan bewaken, ipv een tuintje aan de rand van de randstad waar veel kinderen langlopen waar ik dus nu al moeite mee heb met mijn herder.
En dan niet alleen voor de schade die zon hond kan en zal aanrichten maar ook voor de stres voor die hond, waarom een hond uit zijn land halen twerijl hij het hier slechter gaat hebben?
Net als de boerboel hoeveel staan er niet op marktplaats die op een fat gefokt worden.
Dit zijn waak honden die ruimte nodig hebben, die een erf nodig hebben en rust ipv de stad.
Tuurlijk zijn er ook mensen die ze wel kunnen geven wat ze nodig hebben, maar helaas voor die honden zullen de meeste straks net als de boerboel in het centrum van Rotterdam lopen en wonen in een flat, waar er verwacht word maar om te gaan met vreemde mensen die vlak langs de deur lopen of aan hun baasje zitten.
Ze zijn gefokt om daar op te reageren maar mogen het dan ineens niet meer.
Ik geloof ook echt wel dat de fokker op let aan wie ze ze meegeeft, maar als die mensen dan weer pups krijgen van die honden????
Vond dit stukje op internet : In personality, this breed is usually described as intelligent and of great courage. Aggressive toward strangers and intruders, it is balanced and calm around its human family.
leuke hond maar dus op eigen terrein.
- frank1985
- Zeer actief
-
Lemuria
Er stond duidelijk in het stukje dat de eisen die aan toekomstige eigenaren van dit ras worden gesteld, erg hoog liggen. De doorsnee tokkie met vechthonden krijgt dus kennelijk niet zo'n pup mee. Wat dat betreft denk ik dus dat het wel goed zit.sky schreef:Ik vindt het een te groot risico om zon hond als huishond te houden maar dat geld net zo voor b.v de boerboel en de fila.
Qua karakter weet ik niets van deze honden...maar als de eigenaren verantwoordelijk zijn, consequent en de ruimte/tijd hebben, zie ik geen probleem.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Maar via via kunnen ze natuurlijk wel bij tokkies terecht komen. Pupkopers zijn niet altijd even eerlijk, de honden kunnen herplaatst worden buiten weten van de fokker om etc. Lijkt me enorm jammer als ook dit ras verpest word door dit soort mensen. Verder ben ik het er mee eens dat je een ras in zn eigen land moet laten als het leven van die hond hier slechter zou zijn.
- sky
- Zeer actief
Ik had ook duidelijk neergezet dat de honden via via ook toch wel weer bij de vereerde mensen komen, en dat hou je gewoon niet tegen, kijk maar naar de boerboel ook met de goede intensie hier heen gebracht en nu..... overal kruisingen en als ik in rotterdam centrum loop dan zie je ze met of zonder muilkorf lopen en eerst 5 trappen opgaan om in huis te komen en dat 2x per dag.ff grof dan maar dit is wel het leven van 3 boerboels die ik tegen kwam bij de dierenarts en baasje vertelde dat even leuk.Lemuria schreef:Er stond duidelijk in het stukje dat de eisen die aan toekomstige eigenaren van dit ras worden gesteld, erg hoog liggen. De doorsnee tokkie met vechthonden krijgt dus kennelijk niet zo'n pup mee. Wat dat betreft denk ik dus dat het wel goed zit.sky schreef:Ik vindt het een te groot risico om zon hond als huishond te houden maar dat geld net zo voor b.v de boerboel en de fila.
Qua karakter weet ik niets van deze honden...maar als de eigenaren verantwoordelijk zijn, consequent en de ruimte/tijd hebben, zie ik geen probleem.
-
*Jolanda*
-
wilma23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff
ik heb ff op google gekeken naar een foto en ik vind het een mooie hond.
Maar goed ik hou ook van dit soort honden.
Ja je kan het naar nederland halen er zijn hier meer mollosers maar het is alleen zo jammer dat er idd weer mensen zullen zijn die in de toekomst dit ras weer zullen verkloten.
En daar word ik altijd beetje verdrietig van.
Als je foto's hebt van de hond van je vrienden zou ik wel graag een foto willen zien als dat mag want ben er wel benieuwd naar
Maar goed ik hou ook van dit soort honden.
Ja je kan het naar nederland halen er zijn hier meer mollosers maar het is alleen zo jammer dat er idd weer mensen zullen zijn die in de toekomst dit ras weer zullen verkloten.
En daar word ik altijd beetje verdrietig van.
Als je foto's hebt van de hond van je vrienden zou ik wel graag een foto willen zien als dat mag want ben er wel benieuwd naar
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
- Aantal honden: 1
Zwijnenjagers zijn er wel meer van oorsprong (en nog) ik zie het probleem niet zoNanna schreef:De hond is van huis uit een beschermer van landgoed en jager op wilde zwijnen.
Ik zie het emplooi voor dit soort honden in NL niet zo, als alleen een magneet voor tokken.
La maar lekker in Uruguay.

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Ik vraag me af of de honden het in het land van herkomst dan wel zoveel beter hebben, en of ze daar wel met kennis van zaken gefokt en gehouden worden.
Ik heb ook mijn bedenkingen bij de argumenten om een Fila of een Boerboel te nemen als je geen landgoed bezit, of een poolhond met onze soms toch warme zomers.
Ik heb ook mijn bedenkingen bij de zeer mooie maar zich stierlijk vervelende opgroeiende Duitse herder hier in de buurt.
Ik heb ook mijn bedenkingen bij de argumenten om een Fila of een Boerboel te nemen als je geen landgoed bezit, of een poolhond met onze soms toch warme zomers.
Ik heb ook mijn bedenkingen bij de zeer mooie maar zich stierlijk vervelende opgroeiende Duitse herder hier in de buurt.
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Ik ben altijd een beetje verbaasd dat het gaat over het aantal ha aan tuin wat je zou moeten hebben met bepaalde rassen.
Stel je hebt 500 m2 of 10.000 van mijn part, maar als je niks doet met je hond, heb je net zo goed een probleem als dat je 50 vierkante metertjes tuin hebt, de hond gaat zich vervelen en zelf dingen zoeken en dat is met een grote tuin net zo'n probleem als met een wat minder grote tuin, daar zit het hem niet in.
Stel je hebt 500 m2 of 10.000 van mijn part, maar als je niks doet met je hond, heb je net zo goed een probleem als dat je 50 vierkante metertjes tuin hebt, de hond gaat zich vervelen en zelf dingen zoeken en dat is met een grote tuin net zo'n probleem als met een wat minder grote tuin, daar zit het hem niet in.
- Hanneke2
- Zeer actief
Ik vind de combi jachthond (op groot wild) / agressieve waakhond niet erg geschikt klinken voor ons dichtbevolkte land.cloris schreef:Zwijnenjagers zijn er wel meer van oorsprong (en nog) ik zie het probleem niet zoNanna schreef:De hond is van huis uit een beschermer van landgoed en jager op wilde zwijnen.
Ik zie het emplooi voor dit soort honden in NL niet zo, als alleen een magneet voor tokken.
La maar lekker in Uruguay.mensen kunnen van elke hond een probleem maken
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- cloris
- Zeer actief
Beschermer van landgoed = agressieve waakhond
Ik heb de rasomschrijving niet gelezen maar bij beschermer van landgoed zie ik niet direct een agressieve waakhond, er zijn zoveel rassen die van oorsprong terrein bewaken.. mijn buurman heeft 2 ridgebacks op zijn terrein lopen en daar ga je als vreemde niet op maar agressief zijn ze niet en die zijn toch ook van oorspong voor de jacht op groot wild
Ik heb de rasomschrijving niet gelezen maar bij beschermer van landgoed zie ik niet direct een agressieve waakhond, er zijn zoveel rassen die van oorsprong terrein bewaken.. mijn buurman heeft 2 ridgebacks op zijn terrein lopen en daar ga je als vreemde niet op maar agressief zijn ze niet en die zijn toch ook van oorspong voor de jacht op groot wild

Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- Hanneke2
- Zeer actief
Heb de link niet bij de hand maar ik las 'reageert aggressief op indringers en vreemden'. Da's dus geen lieve staff-achtige die buurkindjes en andere visite superenthousiast dood probeert te likken.cloris schreef:Beschermer van landgoed = agressieve waakhond![]()
Ik ken overigens maar 3 ridgebacks, en ik vind dat meer jacht- dan waakhonden van wat ik zie.
- sky
- Zeer actief
om weer de boerboel naar voren te halen aangezien ik daar ervaring mee heb en dit ook een waak/erf hond is van ong. het zelfde doeleinde is gefokt.
Ik ken er 7 en niemand behalven de baas kan op het terrein komen bij alle 7 (van verschillende mensen), zelfs al is de baas erbij houden ze je scherp in de gaten al doen ze niets.
Heb al 2x gehoord van de eigenaars dat de veziete een snele beweging maakte naar de baas toe (klap op de schouder) en de ene hond die in een kennel zad kwam bijna door de kennel heen en een andere die los liep beet zich vast in de man die zijn baasje aanraakte :N: en dit waren dan 2 vreschillende honden in verschillende omgevingen, een op eigen terein en de ander tijdens een wandeling.
ik vindt dat als je dat soort honden in een druk gebied houd (bv druke steden) je erom kan vragen dat het fout gaat. En de hond zit onder de stres.
Ik denk dat zon hond zich prettiger voeld in een land waar er niet naar hem word ongekeken en waar hij alle vrijheid heeft en het geen mag/kan doen waar hij voor gefokt is ipv zich moeten inhouden en gestrest zijn en wie weet hoevaak gecorrigeerd moeen worden om hem handelbaar te houden omdat er mesne zij die zo nodig zon hond in b.v de druke stad moeten houden.
Ik ken er 7 en niemand behalven de baas kan op het terrein komen bij alle 7 (van verschillende mensen), zelfs al is de baas erbij houden ze je scherp in de gaten al doen ze niets.
Heb al 2x gehoord van de eigenaars dat de veziete een snele beweging maakte naar de baas toe (klap op de schouder) en de ene hond die in een kennel zad kwam bijna door de kennel heen en een andere die los liep beet zich vast in de man die zijn baasje aanraakte :N: en dit waren dan 2 vreschillende honden in verschillende omgevingen, een op eigen terein en de ander tijdens een wandeling.
ik vindt dat als je dat soort honden in een druk gebied houd (bv druke steden) je erom kan vragen dat het fout gaat. En de hond zit onder de stres.
Ik denk dat zon hond zich prettiger voeld in een land waar er niet naar hem word ongekeken en waar hij alle vrijheid heeft en het geen mag/kan doen waar hij voor gefokt is ipv zich moeten inhouden en gestrest zijn en wie weet hoevaak gecorrigeerd moeen worden om hem handelbaar te houden omdat er mesne zij die zo nodig zon hond in b.v de druke stad moeten houden.
- Seven6
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie x border collie
ik zelf vind het een erg mooi ras al jaren maar wie weet komt er ooit heen
even over het geschiktzijn voor in nl
de dogo canario heeft een beetje de zelfde karakter eigenschappen en die zou ik uit zn oorspronkelijke land (spanje) niet snel bij een niet ervaren honden bezitter in een drukke stad zetten het is trouwens wat anders met hier gefokte honden. Die kun je beter selecteren op het gedrag in de stad en onder mensen etc.
Ik weet wel dat de cimmaron ook wel eens voor het leger ingezet wordt etc dus goed te trainen types heb je dr ook bij.
Ik denk dat je als pup koper goed moet selecteren kwa karakter.
En dat de fokker bij een eventueel nestje ook erg strenge voorwaarden maakt voor dit soort honden want het is een dood zonde als ze bij de verkeerde mensen terecht komen en een bloedbad aanrichten
even over het geschiktzijn voor in nl
de dogo canario heeft een beetje de zelfde karakter eigenschappen en die zou ik uit zn oorspronkelijke land (spanje) niet snel bij een niet ervaren honden bezitter in een drukke stad zetten het is trouwens wat anders met hier gefokte honden. Die kun je beter selecteren op het gedrag in de stad en onder mensen etc.
Ik weet wel dat de cimmaron ook wel eens voor het leger ingezet wordt etc dus goed te trainen types heb je dr ook bij.
Ik denk dat je als pup koper goed moet selecteren kwa karakter.
En dat de fokker bij een eventueel nestje ook erg strenge voorwaarden maakt voor dit soort honden want het is een dood zonde als ze bij de verkeerde mensen terecht komen en een bloedbad aanrichten
-
Brigitte
- Zeer actief
-
tineke
ik heb geen persoonlijke ervaring met een boerboel maar ik zal je over de fila even uit de droom helpen.sky schreef:om weer de boerboel naar voren te halen aangezien ik daar ervaring mee heb en dit ook een waak/erf hond is van ong. het zelfde doeleinde is gefokt.
Een fila is het liefst bij zijn baas in de buurt en zal .al heeft hij een terrein van honderden hectares tot zijn beschikking,er voor kiezen om daar te zijn waar de baas is.
Overigens hebben ze echt geen last van stress omdat er toevallig ook nog andere mensen in de buurt wonen,hoe kom je daar nu toch weer bij.
Wat is eigenlijk je refenrentiekader met de fila dat je zo feilloos weet wat die nodig heeft
Een fila die je op een goed wijze zijn energie laat kwijt raken is absoluut geen stressend ongeleid projectiel die een groot gevaar voor de mensheid vormt.
Moet er wel een betrokken en verantwoordelijke eigenaar aan de andere kant van het riempje zitten
- cloris
- Zeer actief
Jij hebt wat met deze smilie heHanneke2 schreef:Heb de link niet bij de hand maar ik las 'reageert aggressief op indringers en vreemden'. Da's dus geen lieve staff-achtige die buurkindjes en andere visite superenthousiast dood probeert te likken.cloris schreef:Beschermer van landgoed = agressieve waakhond![]()
Ik heb de rasomschrijving niet gelezen maar bij beschermer van landgoed zie ik niet direct een agressieve waakhond, er zijn zoveel rassen die van oorsprong terrein bewaken.. mijn buurman heeft 2 ridgebacks op zijn terrein lopen en daar ga je als vreemde niet op maar agressief zijn ze niet en die zijn toch ook van oorspong voor de jacht op groot wild![]()
Maar goed, ik ken wel wat R.R. (die op het erf lopen) en daar hoef je echt niet zomaar het erf op te komen, kennen ze je is het prima maar ben je vreemd dan heb je echt een probleem.Ik ken overigens maar 3 ridgebacks, en ik vind dat meer jacht- dan waakhonden van wat ik zie.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
RR's worden in zuidafrika gehouden door mensen die bang zijn voor criminaliteit omdat ze afgelegen wonen.cloris schreef:Maar goed, ik ken wel wat R.R. (die op het erf lopen) en daar hoef je echt niet zomaar het erf op te komen, kennen ze je is het prima maar ben je vreemd dan heb je echt een probleem.
Hoor ik van allerlei mensen die daar wonen/komen.
Dus ik denk dat Cloris een punt heeft.
Cimarrons kunnen best onder dezelfde noemer vallen, hoewel ze volgens mij pittiger zijn.
Hoeveel pittiger weet ik niet.
De tijd zal het leren, laten we hopen dat de honden niet de dupe zullen worden.
- sky
- Zeer actief
Helaas zijn er te veel die niet hun energie kwijt kunnen op een vrantwoorde manier.tineke schreef:ik heb geen persoonlijke ervaring met een boerboel maar ik zal je over de fila even uit de droom helpen.sky schreef:om weer de boerboel naar voren te halen aangezien ik daar ervaring mee heb en dit ook een waak/erf hond is van ong. het zelfde doeleinde is gefokt.
Een fila is het liefst bij zijn baas in de buurt en zal .al heeft hij een terrein van honderden hectares tot zijn beschikking,er voor kiezen om daar te zijn waar de baas is.
--Ik heb er 3 gekend van een en dezelfde baas en inderdaat waren deze erg aan de baas gehecht, zo erg dat andere niet in buurt konen komen zonder heel erg in de gaten gehouden te owrden en evt gebeten te worden bij een drijgende beweging naar de baas, geen probleem als je je honden maar in de hand heb wat er veel niet hebben.
Alle 3 liepen op een groot erf en niemand kwam op dat terrein hoor zonder gebeten te worden ook geen bekende tenzij ze min. 2x per week langs kwamen.
Overigens hebben ze echt geen last van stress omdat er toevallig ook nog andere mensen in de buurt wonen,hoe kom je daar nu toch weer bij.
--Ik heb het over honden die midden in de stad wonen en dagelijks door een druke menigte kort aangelijnt worden gehouden om uitgelaten te worden, deze honden hebben wel degelijk stres.
Wat is eigenlijk je refenrentiekader met de fila dat je zo feilloos weet wat die nodig heeft![]()
--Hierboven al beschreven + een pup van een kennis die nu 10 weken oud is maar waarvan ik dus nog niets kan vertellen qua karakter.
Een fila die je op een goed wijze zijn energie laat kwijt raken is absoluut geen stressend ongeleid projectiel die een groot gevaar voor de mensheid vormt.
Moet er wel een betrokken en verantwoordelijke eigenaar aan de andere kant van het riempje zitten
Ook vindt ik dat de honden als de fila, cane corso e.d steeds meer gefokt zijn op karacter dat dus (veel) afwijkt van het oorspronkelijke gedrag.
Wat ik overgens verkrachting van het ras vindt.
Dit is een ras dat hier nog niet op geselecteerd is.
Overgens heeft een fila fokker mij ooit verteld dat de fila bekend staat zo gehecht aan de baas te zijn dat de hond er onderdoor kan gaan als hij ooit herplaatst word en dan wel degelijk ernstige schade kan aanbrengen.
-
tineke
Oh je kent heel wat fila's begrijp ik hieruitsky schreef:Helaas zijn er te veel die niet hun energie kwijt kunnen op een vrantwoorde manier.
Ook vindt ik dat de honden als de fila, cane corso e.d steeds meer gefokt zijn op karacter dat dus (veel) afwijkt van het oorspronkelijke gedrag.
Wat ik overgens verkrachting van het ras vindt.
Dit is een ras dat hier nog niet op geselecteerd is.
Overgens heeft een fila fokker mij ooit verteld dat de fila bekend staat zo gehecht aan de baas te zijn dat de hond er onderdoor kan gaan als hij ooit herplaatst word en dan wel degelijk ernstige schade kan aanbrengen.
Een fila die herplaatst word zal het inderdaad moeilijk hebben de eerste tijd de band met de baas is sterk dat is waar.
Maar dat hoeft zich niet per definitie te uiten in ernstige schade hoor ,ik weet van zat fila's af die herplaatst zijn en geen enkel geval heeft tot ernstige schade geleid,
Soewieso zijn er in Nederland geen ernstige incidenten geweest met fila's dus het valt allemaal nog wel mee.
Kortom jouw doemscenario is mij niets van bekend
- Hanneke2
- Zeer actief
Ja, hij lijkt op mij.cloris schreef:Jij hebt wat met deze smilie heHanneke2 schreef:Heb de link niet bij de hand maar ik las 'reageert aggressief op indringers en vreemden'. Da's dus geen lieve staff-achtige die buurkindjes en andere visite superenthousiast dood probeert te likken.cloris schreef:Beschermer van landgoed = agressieve waakhond![]()
Ik heb de rasomschrijving niet gelezen maar bij beschermer van landgoed zie ik niet direct een agressieve waakhond, er zijn zoveel rassen die van oorsprong terrein bewaken.. mijn buurman heeft 2 ridgebacks op zijn terrein lopen en daar ga je als vreemde niet op maar agressief zijn ze niet en die zijn toch ook van oorspong voor de jacht op groot wild![]()
![]()
Ik ken ze alleen van hier in het park, dus niet in een thuisomgeving, dat scheelt waarschijnlijk. Maar dat zijn dus honden die best heel vriendelijk zijn naar vreemden, en ook naar andere honden toe vrij enthousiast (zij het een tikkie lomp).Maar goed, ik ken wel wat R.R. (die op het erf lopen) en daar hoef je echt niet zomaar het erf op te komen, kennen ze je is het prima maar ben je vreemd dan heb je echt een probleem.Ik ken overigens maar 3 ridgebacks, en ik vind dat meer jacht- dan waakhonden van wat ik zie.