Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

'Gebruiken' jullie je hond weleens voor het een of ander?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

'Gebruiken' jullie je hond weleens voor het een of ander?

Ongelezen bericht door Tamara. »

Zijn er weleens situaties waar het hebben van een hond of honden goed uitkomt en/of je de hond(en) bij een situatie betrekt omdat dat wel 'handig' is?

Voorbeeld: Wij wonen aan een park met bankjes en nu de zomerperiode is aangebroken zitten er regelmatig jongeren. Sommige jongeren trappen daar ontzettend veel rotzooi en kun je dag erna niet met goed fatsoen je hond uitlaten door de bende. Geluidsoverlast of vandalisme komt ook weleens voor.

Van mij mogen die jongeren daar de hele nacht vertoeven als ze maar geen rotzooi maken. Als ik de honden ga uitlaten loop ik dan even langs om de boel te checken en als het niet helemaal naar m'n zin is of er ligt al veel rotzooi spreek ik ze daar op een normale manier op aan en het gaat altijd goed en de rotzooi ruimen ze dan ook netjes op!
Ik betrapte mezelf erop dat het met honden toch wel meer indruk maakt en dat als ik er wat van wil zeggen ik nu altijd m'n honden meeneem :roll:
Dan heb ik een excuus om langs te lopen maar ik voel me toch wat 'stoerder' :pffff:

Nog een voorbeeld: Een vriendin moest weleens 's avonds laat een bedrijfspand sluiten en dan kwam ik naar haar toe met de honden om dat samen te doen :wink: In m'n eentje zou ik het op zo'n bedrijventerrein wel iets enger vinden dan met m'n (waak) :mrgreen: honden.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Hmm, nee, volgens mij niet. Maar ik heb ook geen waakse honden natuurlijk :wink:

Ik heb wel 1 keer gehad dat ik in de compleet verlaten duinen opeens een stelletje nogal macho uitziende mannen aan zag komen lopen. Toen heb ik Vera geroepen en naast me laten volgen totdat ze voorbij waren.
Voelde heel dubbel. Aan de ene kant voelde ik me toch op de een of andere manier schijnbaar veiliger met een wat grotere hond naast me. Aan de andere kant moest ik in mezelf ook ontzettend lachen (om mezelf dus :mrgreen: ) want hoe indrukwekkend is de gemiddelde Golden voor een passant, en daarnaast weet ik dus dat Vera (vooralsnog iig) totaal niet beschermend is naar mij toe.
Maar goed, dat komt het dichtste in de buurt van "gebruik maken van" geloof ik haha.

En oh, heeeeel soms zijn ze wel een handig excuus om ergens niet lang te kunnen blijven :N: :mrgreen: (als ze thuis zitten). Aan de andere kant voel ik me daar dan soms ook weer lullig over, dus dat werkt ook twee kanten op :19: :wink:

Edit: goh, weet er nog eentje. Ik gebruik Vera als 'boodschappentas'. Als ik net teveel spullen heb om te dragen krijgt Vera een zooitje in haar bek gestopt om mee naar huis te dragen voor me :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Moos op 09 mei 2009 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Miep is vuilnisvrouwtje, en neemt achtergelaten zooi op de straat mee naar huis. Dat gooi ik hier in de kliko.

Verder kan ik niet zoveel bedenken. Ja, we gebruiken de honden wel eens als excuus als we niet samen naar een feestje willen ofzo. Of eigenlijk, als we het niet nodig vinden dat we er BEIDEN naar toe moeten. Eén van ons gaat dan (degene met de grootste banden) en de ander blijft thuis "omdat de honden anders te lang alleen zijn" :mrgreen:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Oh, en Saar is beslist niet waaks (Miep wel, maar dat is een diep, gevaarlijk klinkend gegrom, maar dat is niets). Maar als Saar in het donker aangeeft een bepaalde weg niet te willen gaan, dan luister ik daar heel braaf naar. No way dat ik dan dat kleine stukje door dat donkere bosje ga lopen.
En ik ben beslist niet bang aangelegd.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Als excuus om niet naar verjaardagen te hoeven of om maar kort te blijven(tsja, de honden hé :mrgreen: ) klinkt mij wel heel bekend in de oren. :smile:

Enneh, ik gniffel ook wel stiekumpjes als ik zie dat die stoere opgeschoten jeugd een straatje voor ons omloopt als ik met de twee aan de wandel ben. :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Carmen »

De buren hadden eens haar zus in huis die ernstig mishandeld werd door haar man. toen manlief daar aan de deur kwam 's nachts en probeerde de deur in te trappen ben ik met Basco aan de halsband erheen gegaan om te vragen op hij op wilde flikkeren en dat deed hij ook keurig.
En als ik binnendoor naar mijn moeder wil moet ik een flinke heuvel op, honden aan e lijn en dan heb ik ineens trekhonden :wink:
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart

Ongelezen bericht door Tamara. »

Het eerder weggaan i.v.m. de honden komt hier ook weleens voor :mrgreen:
JML
Zeer actief

Ongelezen bericht door JML »

Cheeky helpt mij tuinieren. Van de bomen die ik kwijt wil graaft zij de wortels bloot zodat we die makkelijk kunnen afzagen.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Carmen schreef:De buren hadden eens haar zus in huis die ernstig mishandeld werd door haar man. toen manlief daar aan de deur kwam 's nachts en probeerde de deur in te trappen ben ik met Basco aan de halsband erheen gegaan om te vragen op hij op wilde flikkeren en dat deed hij ook keurig.
En als ik binnendoor naar mijn moeder wil moet ik een flinke heuvel op, honden aan e lijn en dan heb ik ineens trekhonden :wink:
:smile:
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ja, wij lopen 's avonds laat af en toe tijdens het laatste rondje even achter langs met Toby als we rare geluiden of herrie horen ("achter"is het stukje gemeentetuin en het straatje achter en naast onze tuinen, waar nogal eens typjes rondlopen op zoek naar open schuurtjes met fietsen en kratjes pils in de tuinen). En Toby helpt met opruimen van plastic water/limonadeflesjes op straat. :mrgreen:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Niet echt geloof ik. Wel durf ik met de herders s'avonds overal in de wijk wel te lopen en loop ik ook zo langs groepjes jongeren.

Oh en bij mijn ouders is een kinderboerderij. Al sinds ik mij kan herinneren worden die dieren daar getreiterd door allerlei kinderen. Stenen gooien, over het hek klimmen en de veren van de pauw uit proberen te trekken etc etc.
Als ik dat van een afstandje zie loop ik er met Hera heen en vraag dan heel dringend NU op te sodemieteren. Zo niet dan stuur ik de hond op je af. Dat maakt altijd wel indruk en dan zijn ze zo gevlogen.
Monique_Nino
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff

Ongelezen bericht door Monique_Nino »

Ja hoor, bijv. toen we nog s'avonds een rondje liepen, dan is zo'n "gevaarlijke" uitstraling best handig, menigeen loopt naar de overkant.
Niet dat Nino waaks is, als ze hard BOE roepen ,rent hij heel hard weg :mrgreen:
Of als de bel gaat in de winter en het is donker, dan laat ik alleen Nino zijn kop door de deur, dan zien ze zijn héél hard kwispelende staart niet :wink:
Afbeelding

Nino *28-04-1995*...*15-06-2010*untill we meet again..
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Ehm ja, dat heb ik wel eens gedaan. :oeps:
Toen ik nog alleen Bill had en in een oude volkswijk woonde, liep ik vaak het laatste rondje om een singel/plantsoen vlak voor ons huis. Best een lekker stukje om te lopen maar het was ook de hangplek voor eenzame mannen, zeg maar. :mrgreen: Het ge-psssjt en 'hé schatje' en overige verleidelijk bedoelde geluiden waren niet van de lucht. En als ik dat zat was dan hoefde ik alleen maar zacht tegen Bill te zeggen: 'Let eensssss op!' en dan begon 'ie woest te blaffen. Dan was 't snel over met het gelokroep. :N: :wink:
Afbeelding
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Githa »

Tobi vraag ik regelmatig om dingen voor me te pakken, op te rapen die ik laat vallen of voor me te dragen als ik m'n handen volheb, of naar mijn vriend te brengen in een andere kamer.
Mejra stuur ik vaak op andere honden af om Tobi uit de wind te houden. Omdat zij een leuk meisje is voor macho reuen en spanning heel goed kan oplossen. Ze blijkt ook behoorlijk waaks en beschermend, maar daar maak ik eigenlijk nooit gebruik van en probeer ik juist steeds een beetje te ontmoedigen.
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Jamey wil nog wel eens waken als het donker is en we komen enge mannen tegen. Ze reageert dan op mijn spanning is me ondertussen opgevallen. Maarja, echt veel indruk maakt het niet, alleen kabaal.

In huis hetzelfde, maar dat probeer ik wel te ontmoedigen. Als er echt iets is waakt ze toch wel, maar ze hoeft niet om elk zuchtje te gaan blaffen en die neiging krijgt ze als ik het aanmoedig.

Verder is 'geen oppas' ook voor mij een goede reden om onder dingen uit te komen :mrgreen:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ooit moest ik met Marouck langs een groepje hangjongeren die wat flauwe opmerkingen aan het maken waren. "Kijk...een politiehond hahahaha" :roll:
Heel zachtjes siste ik rrrrrr tegen Marouck waarop ze hard begon te blaffen. Het groepje was gelijk stil :smile: :smile: Zo'n "woest" blaffende mini-herder was toch wel spannend blijkbaar. :mrgreen:
Biène heb ik weleens aan haar halsband mee naar de deur genomen toen er 's avonds laat werd aangebeld. :wink:
Aan Nika heb ik niks, die likt iedereen dood. :roll:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
daan!
Zeer actief

Ongelezen bericht door daan! »

Mijn eerste mastiff heb ik bewust gekozen omdat wij hier in het buitengebied vlak naast een tbs instelling kwamen te wonen.
Ik wilde groot en eng uitziend maar wel lief.

Wist ik veel dat je compleet verslingerd raakt aan die honden.
En dat er voor de waak best betere rassen zijn.

Maar als ik 's nachts buiten sta, staat er altijd zo'n joekel naast me.
Dat geeft wel een heel veilig gevoel.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Jack heb ik wel gebruikt als 'bliksemafleider' toen Lilo nog met nul honden kon, inmiddels doet zij dat ook wel eens voor hem bij wat patserige macho-reuen.

Als er 's avonds laat aangebeld wordt en ik verwacht niemand, mogen ze van mij flink blaffen en meelopen naar de deur. Niet dat ze erg angstaanjagend zijn, maar het geeft toch een veilig gevoel.

En lopen we in het donker langs een 'enge' man, dan kan ik Jack zo nodig zonder commando laten grommen alleen al door hem heel strak bij me te houden. Bij groepen hangjongeren die wat dreigend overkomen 'gebruik' ik de honden juist eerder in de slachtofferrol (bijvoorbeeld vragen om effe geen vuurwerk omdat er op Jack geschoten is). Tot dusver werkt dat perfect.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Een hond met een zwarte kop geeft best een veilig gevoel als ze (hang-of slenterjongeren) intimiderend over komen :ok:
En al helemaal als die dan ook nog eens vanzelf strak naast je gaat lopen als ie een tegenliggende voetganger niet vertrouwt.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

toen ik het las dacht ik.. neeee.. dat doe ik niet.. veels te bang om daadwerkelijk een stigma te krijgen dat honden die bijtwerk doen ook in de dagelijkse omgeving als onbetrouwbaar gezien worden.. :pffff:
als ik al eens boos werd omdat er stenen door kinderen gegooid werden naar jonge eendjes.. legde ik finn nog af en met een blijf naar hem liep ik zelf woest op de kinderen af... gewoon te bezorgd dat hij mijn boosheid met die kinderen zou gaan associeren.. :19:
Maar... nu bedenk ik me.. dat na een wandelronde ik inene twee volwassen personen bij een motor die geparkeerd stond bij de flat naast ons zag staan.. en dat was niet 1 van de eigenaren.. bedacht ik me in het voorbijgaan.. draaide me dus om.. en bekeek het zo.. waren ze over het zadel heen aan het zeiken en al.. op mijn opmerking of ze wel lekker waren en of ze ermee wilde stoppen liepen ze in eerste instantie weg.. maar ik hoorde het gehoon nog.. en ze liepen de hoek om.. toen heb ik wel Finn aangelijnt en erachteraan gelopen omdat ik die lui gewoon niet vertrouwde.. alwaar ze tegen een garage deur aan het zeiken waren... :devil: en mij daarop wederom een beetje uithoonden.. en of ik achter ze aankwam omdat ik misschien hun worst wilde proeven :denken:
tsja... ik zei dat ik daar niet zoveel behoefte aan had maar dat mijn hond toch graag een worstje lustte.. en alhoewel finn niet zo blafferig is of commando luid zomaar wil uitvoeren.. klopte ik hem een tikkie op... en een rrrr rrr voor revier.. en een beetje spanning op de lijn doet dan wonderen... :mrgreen:
dus ja ik heb me er eigenlijk ook schuldig aan gemaakt...

maar ze vroegen erom... :boos:
Limanade
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Limanade »

ik gebruik mijn honden als 'schild'

savonds laat loop ik niet over straat in het donker zonder hond.. of 2 honden :mrgreen:

er lopen hier veel gekken rond.. en die zijn bang voor honden, dus daarvoor zijnze uitermate handig
Afbeelding

Wil je vlinders in je buik? Prop een rups in je reet!
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Het enigste waar ik mijn honden echt voor gebruik is als ik ga pinnen of geld halen, dan staan ze achter me en komt er echt niemand vlak achter me staan. Dan durf ik ook wel een redelijk bedrag naar huis te lopen :mrgreen:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Githa schreef: Mejra stuur ik vaak op andere honden af om Tobi uit de wind te houden. Omdat zij een leuk meisje is voor macho reuen en spanning heel goed kan oplossen.
Dat doe ik inderdaad ook met Vera. Als ik een grote hond aan zie komen die Saar gezien heeft, en Vera hangt ergens in de bosjes rond, roep ik haar er altijd even bij. Ze laat zich echter niet op andere honden afsturen; hoe meer ik haar 'push' om even te gaan kijken hoe meer ze er absoluut niet heen gaat. Ik moet haar dus roepen, en dan net doen alsof mijn neus bloedt. Dan gaat ze zelf vaak wel even naar de hond in kwestie toe :mrgreen: :wink: En Saar staat er dan bij te kijken van "pomtidom, mij zien ze niet". :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Moos op 10 mei 2009 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

marian* schreef:Een hond met een zwarte kop geeft best een veilig gevoel als ze (hang-of slenterjongeren) intimiderend over komen :ok:
En al helemaal als die dan ook nog eens vanzelf strak naast je gaat lopen als ie een tegenliggende voetganger niet vertrouwt.
klopt, met name DuCain ( met dat zwarte masker)dwingt erg veel respect af :mrgreen: ook al is het onbedoelt, soms lopen hele ploegen toeristen een paar meter extra om als ik met hem aankom :smile: , zo kan ik eignelijk altijd doorlopen :cheer: :mrgreen:
Jane Doe
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terrier
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jane Doe »

Kyra gebruik ik ook als schild voor andere honden, zodat ze niet bij Gkeysha of Ox kunnen komen..

Verder vind ik het wel een fijn gevoel als ik in het donker loop, dat ik een hond bij me heb.
Afbeelding
Klijntjuh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua

Ongelezen bericht door Klijntjuh »

Het smoesje ken ik wel (honden zitten thuis, ik moet gaan)

Ik voel me nou niet bepaald veiliger met ze ;) Eerder alsof je net hebt gepint, en een schoudertasje bij je hebt.
Vooral in scheveningen, waar meerdere chihuahua-kitnaps zijn geweest, let ik verdacht veel op ;)
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik gebruik ze een heel enkele keer als smoes om eerder weg te gaan, maar meestal is het eerder jammer dat ik vanwege de honden thuis eerder weg moet.

Ik vind het wel prettig dat ze altijd even aanslaan als de bel gaat (helaas alleen als wij zelf ook thuis zijn :mrgreen: ) omdat het toch een vorm van bescherming van je huis is.

Ik heb al vaak meegemaakt bij onze woonhuizen dat wij de enige bewoners waren in de straat waar nog niet was ingebroken :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Mijn buren werden al een hele tijd getreiterd door hangjongeren. containers aan de deur vastknopen en dan aanbellen en nog meer van dat soort acties. Abel kon echt compleet uit zijn dak gaan in het donker als hij iets niet vertrouwde. Op een avond waren de jongeren weer eens bezig toen ik net terug kwam. Op het moment dat ik naar mijn voordeur wilde lopen belde ze aan bij de buren en wilde wegrennen. Abel ging compleet uit zijn plaat en ik hem de lijn nog wat laten vieren. De jongeren wisten niet hoe hard ze moesten rennen. 1 durfde het tuinpad niet af en heeft een snoekduik over de heg genomen. Ondertussen kwamen de buren ook naar buiten. De jongeren zijn daarna nooit meer terug gekomen. (niet dat mijn buren lieverdjes zijn hoor)

soms krijg ik de vraag of mijn honden bijten, wordt deze vraag door types die ik niet vertrouw gesteld dan is mijn antwoord: ja als ze het niet vertrouwen dan kunnen ze bijten.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Er liepen hier een keer in het donker mannen met een zaklamp. Tja, daar wordt ik niet zo vrolijk van zo afgelegen en ze schenen nog naar binnen ook. Heb even de slaapkamerdeur open gemaakt en Dapper mee op het platte dag genomen. Die sloeg aan door hun gerommel en hij had de blaf van een mastino zo zwaar. Die mannen riepen elkaar, hadden geen idee waar die blaf ineens vandaan kwam en schrokken zich rot. Dapper nog meer blaffen door hun stemmen en gestommel en dus reden ze snel weg op een brommer. Toen riepen ze nog even "kankerjoden" naar ons huis :eek: Die nacht heb ik toch slecht geslapen.

Ook 's-nachts ben ik wel blij met de honden soms. Hier in de buurt is een huisjespark vol Polen. Die willen zo nu en dan nog wel eens hier gaan drinken op de bankjes. Polen zijn heel bang voor honden is mijn ervaring, zeker herders en Cleo ziet er in het donker uit als een zwarte herder en Eva lijkt me duidelijk. Dan loop ik heel demonstratief en duidelijk het huis binnen zodat ze goed zien dat er honden zitten. Verder nooit ergens last van gehad gelukkig. :ok:

Verder hadden wij hier werklui in huis die soms zomaar binnen liepen. Toen hebben we gezegd dat de honden beten als wij er niet waren en gingen ze zich netjes eerst melden voor ze binnen stapten. Ook handig want de honden vonden die mensen heel leuk gezien ze brood lieten slingeren overal :smile:
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Kelly wordt iedere dienst die Leon draait gebruikt :ok:

Onze eigen honden 'gebruik' ik ook regelmatig. We hebben best een donkere tuin. Als ik s'avonds nog even de kippen dicht moet doen ofzo, of de konijnen voeren blijft de achterdeur altijd open staan. Als er wat is komen ze wel.
Als ik s'avonds laat een rondje ga doen neem ik wegen die ik alleen never nooit zou nemen.... maar met hun bij me zéker wel.

Of toen ik een inbreker had gehad op m'n vorige werk ik de nachtdienst. Daarna zijn ze allebei een hele tijd meegeweest als ik nachtdienst had. Ging prima en ik voelde me heerlijk veilig. (inbrekers zijn idd nog terug geweest een paar keer, maar niet in mijn dienst!)
Met oud en nieuw had ik aangeboden om een slaapdienst te doen, máár.... als ze honden mee mochten. Laat ze ook niet alleen thuis die nacht, dat zeker niet. Maar ik voelde me wel lekker met hun bij me die nacht. (het is daar in die buurt wel rustig, maar je weet nooit)

Ook een keer in ons vorige huis. Kinderen bléven bezig met pijltjes. Is even leuk, maar blijft niet leuk. Wij werden uitgelachen als we er wat van zeiden. Dus Leon deed de poort open en de honden gingen naar buiten.
Daisy was toen nog véél jonger en vond kinderen toen nog best heel leuk, Spike zeker. Dus we wisten zeker dat er niets zou gebeuren, ze gingen gewoon even een plasje doen.
Later hoorde een vriend vertellen, die even verderop woonde, 'we zijn daar snel weggegaan, grote enge honden kwamen naar buiten.'
Geen pijltjes meer gehad toen :mrgreen:
(zou ik nu niet meer doen, omdat ze ouder worden en Daisy kinderen echt niet meer leuk vind.... plus dat dat ook een vrij aso buurt was verder)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”