Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Brittany Spaniel, oftewel Epagneul Breton

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Mojuan
Zeer actief

Brittany Spaniel, oftewel Epagneul Breton

Ongelezen bericht door Mojuan »

Omdat ik toch een beetje aan het twijfelen ben over de Toller als volgende hond ben ik eens verder gaan kijken via de raskeuze testen.
De reden is dat ik me zorgen maak om de gezondheid van de Toller, en ik liever kies voor een ras met minder problemen.

Mijn oog viel dus op de Brittany (zo wordt de hond in het Engels schijnbaar genoemd).
Dus ging ik googlen.
En ik kwam er dus achter dat het ras hier anders heet: Epagneul Breton.
Ze zien er best leuk uit, en de info die ik tegenkom klinkt goed.
Na verder zoeken vond ik een fokker in Belgie, en die heb ik even opgebeld om wat vragen te stellen.
Ze heeft me heel eerlijke antwoorden gegeven over het ras.
Er zit dus één nadeel aan, ze kunnen slecht alleen zijn, omdat ze zich heel snel vervelen.
Ze slopen dan ook heel je huis.
Maar de fokster vertelde me dat het vooral belangrijk is dat je in je vrije tijd zoveel mogelijk met de hond bezig bent.
En dat het fijn voor de hond is als je een buiten kennel/hok hebt en een ruime tuin waar je hond in mag spelen etc als je niet thuis bent.

En ik raakte langzaam gepassioneerd door dit ras.
Ik vertelde hoe graag ik met een hond naar het park wil kunnen zodat hij kan spelen, dat ik graag met de hond apporteerspelletjes wil doen in het water, dat ik graag agility doe, dat ik graag doggydance wil doen enz enz.
En ze zei dat het ras daar allemaal uitermate geschikt voor is, en dat ze totaal geen agressie kennen richting andere honden.

Het allerbelangrijkst: er zijn vrijwel geen rasgebonden ziektes/afwijkingen.
Enkele honden ontwikkelen HD, maar echt niet zo veel.
Er wordt wel op getest bij de fok, en het blijkt dat het vrij weinig voor komt.

Ik ga dit ras eens met mijn vriend bespreken.
Want ik denk dat ik voor dit ras wil gaan.
Gezondheid vinden wij beide ontzettend belangrijk.
En als het voor deze honden nodig is om vaker thuis te zijn, dan ben ik best bereid om halve dagen te gaan werken.
Uiteraard ligt het eraan hoe onze financiele situatie tegen die tijd is.
Maar als dat blijft zoals het nu is, moet dat geen enkel probleem opleveren.
Een tweede optie is om er een tweede hond bij te nemen, maar ik denk niet dat ik de hond dan voldoende 1 op 1 aandacht kan geven.
En dat wil ik nu juist zo graag, op mijn vrije dag gewoon heel de dag de hort op met mijn hond, zonder zorgen of hij een andere hond zal aanvallen.
Gewoon lekker naar natuurgebieden, spelen, trainen, apporteren, zwemmen, rennen...... de droomhond die ik eigenlijk altijd al heb willen hebben.
De hond die door en door mijn maatje zal worden, op een manier zoals ik het me altijd al heb voorgesteld.
Een hond die zeer doordacht is aangeschaft op karakter, en niet op het uiterlijk.
Waar mijn vriend en ik voor 100% van kunnen genieten, samen met de hond genieten van het leven.

Ik zie het nml al helemaal voor me hoe ik urenlang plezier kan hebben met het gooien van een balletje, met de hond te laten zwemmen.
Zonder continu om me heen te moeten kijken of er andere honden in de buurt zijn.... maar gewoon volledig opgaan in de vriendschap van mijn hondenmaatje.

Dat mis ik zo........ daar verlang ik echt heel erg naar....
Ik hou zo vreselijk veel van Romeo, maar het doet elke keer weer zo zeer dat ik niets echt leuks met hem kan doen.
En niet zozeer voor mezelf, maar voor hem, hij is de dupe van zijn eigen karakter.
Voor mijn gevoel kan hij nooit echt volledig hond zijn.
Ik zou hem zo graag elke dag echt zien genieten van het leven.
En dat wil ik met mijn volgende hond dus kunnen.
:zweep:
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

als eerste ga ik je vertellen dat er heel erg moeilijk aan te komen is in nederland. het zijn jachthonden in hart en nieren en worden in principe niet als huishond verkocht. in nederland, belgie en frankrijk worden ze veel gebruikt voor de veldwerkwedstrijden en voor de jacht.
het zijn dan ook echte jachthonden die niet voor een ander onderdoen!

er komen wel degelijk ziektes voor bij de breton, hd zeker, tot HD D aan toe.
spondylose en cataract.
dat zal niet gauw verteld worden natuurlijk!

daarentegen zijn het echte knuffels, kunnen wel alleen thuis blijven maar zijn geen kennelhonden, je moet ze idd goed bezig houden met veldwerken of met apporteren, dan zijn ze rustig in huis.

ik hoop dat je hier iets aan hebt en als je vragen hebt kan je ze altijd stellen!

Afbeelding

Afbeelding

gr laura
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Vond het ook wel een leuk ras toen ik destijds op zoek was, alleen dat enorme jachtinstinct was voor mijn een groot bezwaar.
Ik wil zelf een ras wat los kan en dat is volgens mij bij de Breton nog niet zo makkelijk :wink:
En wat betreft gezondheid, dat je niet veel over ziekten hoort bij bepaalde rassen hoeft niet te betekenen dat het een gezond ras is :wink:
Helaas worden nog veel gebreken verborgen gehouden.
Afbeelding
laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

marye schreef:Vond het ook wel een leuk ras toen ik destijds op zoek was, alleen dat enorme jachtinstinct was voor mijn een groot bezwaar.
Ik wil zelf een ras wat los kan en dat is volgens mij bij de Breton nog niet zo makkelijk :wink:
En wat betreft gezondheid, dat je niet veel over ziekten hoort bij bepaalde rassen hoeft niet te betekenen dat het een gezond ras is :wink:
Helaas worden nog veel gebreken verborgen gehouden.
idd is het niet makkelijk om de hond los te laten, ze gaan dan van nature jagen en dat is voor een leek heel erg moeilijk in te dammen.

mijn breton loopt dan ook met een dogtra ( teletak) om omdat ik anders bang ben dat hij de weg over kan schieten.

zeker in natuurgebieden achter de fazanten en hazen aan is het erg lastig om hem bij je te houden! tja daar moet je voor kiezen en voor kunnen gaan en mee om kunnen gaan.

als ik hier wel eens lees hoe vreselijk sommige mensen het vinden dat de hond meer dan 20 meter bij ze weg is dan moet je niet aan een breton beginnen, 100 meter en meer is geen uitzondering, ook niet bij mijn oudje van nu 9 jaar!

gr laura

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Niet dat je van mij geen Breton mag :wink:
maar er zijn toch legio andere rassen die aan deze verwachtingen voldoen ?
Hondvriendelijk, zwemmen, apporteren sporten ed.
In de meeste rasgroepen zitten wel honden die hieraan voldoen. In alle rassen zijn wel gezondheidsproblemen, natuurlijk in sommige meer, maar dan scheelt de keus qua fokker en ouderdieren natuurlijk ook wel.
Ik denk niet dat je zo ver hoeft te zoeken iig voor een hond waarvan je verwacht dat ze 100% je maatje wordt en waar je alles mee kan doen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Mojuan
Zeer actief

Bedankt voor de informatie!
Ik heb het topic natuurlijk niet voor niets geopend.
Ik hoopte al dat er mensen zouden zijn die wat meer konden vertellen.

Jammer dat er meer ziektes in zitten, maar als ik dan vergelijk met de Toller waar auto-immuun ziekte voorkomt....
Dat vind ik toch wel heel erg zorgelijk nml.

Vandaag heb ik gebeld met een fokker uit Belgie, en zij verkoopt haar honden wel als huishond, onder de voorwaarde dat ik niet fulltime werk, en dat ik heel erg veel ga doen met de hond.
Ze zei dat mocht ik wel eens lang weg zijn van huis, dat het dan raadzaam is om te zorgen dat er een kennel in de tuin staat (open kennel!) zodat de hond in de tuin kan.
Dus dan is de kennel zijn rustplek en schuilplek, dat is wat ik begreep uit haar verhaal.

Maar als ik het goed begrijp kan ik met een Breton eigenlijk helemaal niet zo leuk naar het park om hem daar los te laten spelen met andere honden?
Mojuan
Zeer actief

sirene schreef:Niet dat je van mij geen Breton mag :wink:
maar er zijn toch legio andere rassen die aan deze verwachtingen voldoen ?
Hondvriendelijk, zwemmen, apporteren sporten ed.
In de meeste rasgroepen zitten wel honden die hieraan voldoen. In alle rassen zijn wel gezondheidsproblemen, natuurlijk in sommige meer, maar dan scheelt de keus qua fokker en ouderdieren natuurlijk ook wel.
Ik denk niet dat je zo ver hoeft te zoeken iig voor een hond waarvan je verwacht dat ze 100% je maatje wordt en waar je alles mee kan doen.
Het is niet alleen dat.
Maar vooral mijn vriend vindt heel weinig honden een leuk uiterlijk hebben.
En dus kijk ik naast de eigenschappen die de hond bezit, ook een beetje naar de buitenkant.
We hebben ook wel graag een hond die je niet dagelijks tegenkomt.

Maar toch, mocht je nog suggesties hebben voor een niet al te grote hond waarin ik deze eigenschappen vind, laat maar horen.
Ik sta voor alles open om wat extra onderzoek te doen.

Dit is dus de reden dat ik nu al druk bezig ben met orienteren en diep uitzoeken wat voor rassen er aan onze wensen voldoen.
Ik wil echt heel erg zeker weten dat we over een x aantal jaren de juiste hond kopen.
Een hond die bij ons past.

Voor mij doet het uiterlijk er niet zoveel toe, als het maar geen plat geslagen smoeltje heeft.
En als het hondje maar een lichaam heeft waar hij normaal mee kan functioneren.

Dus kom maar op met suggesties!
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Er zijn niet zo superveel honden die vrijwel alle honden leuk en dikke pret vinden, maar ze zijn er wel.

Geen idee of een breton daarbij hoort, bretons zijn echte werkers en vrij eenzijdig gericht, wat ik er van zie althans. Ik zie ze wel op jachtproeven en zo en zoiets moet je er echt wel mee doen.

Er zijn inderdaad ook andere rassen die enorm leuk zijn en supersociaal op de koop toe.
Ik krijg een beetje de indruk dat je niet een ras wilt waar je op elke hoek over struikelt omdat je bang bent dat er dan foute fokkers van zijn?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Mojuan
Zeer actief

Ook dat ja.
Rassen die je erg vaak ziet zijn helaas ook meestal niet de meest gezonde rassen.
Maar daarnaast houden wij wel van iets 'anders'.

Het allerbelangrijkst is gewoon voor ons de gezondheid, en daarnaast moet het ras van nature sociaal zijn.
De hond hoeft niet perse alle honden geweldig leuk vinden om mee te spelen, als hij maar niet agressief of dominant reageert.
Dus neutraal of vriendelijk van aard.
laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

welke fokker in belgie heb je gebeld? de l'hopitalier toevallig?

bij deze ga ik nu vast vertellen dat je daar nooit een breton zou moeten willen kopen!

neem contact op met de epagneul breton club nederland als je meer info wilt.

of kijk www.epagneulbretonclub.nl

gr laura

laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

heb jij toevallig morgen tijd paula?

als je zin hebt mag je deze kant wel op komen en dan gaan we samen aan de wandel!

laat maar even weten dan.

gr laura

Mojuan
Zeer actief

Dat zou ik graag willen, maar ik heb geen auto, en geen rijbewijs.
Daarnaast heb ik het vrij druk morgen....
We kunnen wel een keer iets afspreken hoor, dat bespreken we dan wel verder via pb.

En volgens mij was het idd die fokker.
Uiteraard kopen wij niet zomaar bij de eerste de beste een hond.
Ik was nml van plan om eens langs te gaan daar, en vervolgens wat meer info over die fokker te gaan zoeken.
We willen ons heel goed voorbereiden over welk ras het gaat worden, en welke fokker natuurlijk.
Daarom zijn we dus al zo vroeg bezig.
Want onze honden gaan vast nog wel een aardig tijdje mee.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Paulala schreef: Het is niet alleen dat.
Maar vooral mijn vriend vindt heel weinig honden een leuk uiterlijk hebben.
En dus kijk ik naast de eigenschappen die de hond bezit, ook een beetje naar de buitenkant.
We hebben ook wel graag een hond die je niet dagelijks tegenkomt.

Maar toch, mocht je nog suggesties hebben voor een niet al te grote hond waarin ik deze eigenschappen vind, laat maar horen.
Ik sta voor alles open om wat extra onderzoek te doen.

Dit is dus de reden dat ik nu al druk bezig ben met orienteren en diep uitzoeken wat voor rassen er aan onze wensen voldoen.
Ik wil echt heel erg zeker weten dat we over een x aantal jaren de juiste hond kopen.
Een hond die bij ons past.

Voor mij doet het uiterlijk er niet zoveel toe, als het maar geen plat geslagen smoeltje heeft.
En als het hondje maar een lichaam heeft waar hij normaal mee kan functioneren.
Dus kom maar op met suggesties!
Je kunt natuurlijk ook om helemaal zeker van karakter te zijn een herplaatser nemen. Er zijn zat leuke stabiele sportieve herplaatsertjes.
In groep 1 een heleboel herders en drijvertjes die heel sociaal en sportief zijn. Ik ken een paar hele leuke Smousjes.(gr2)
In de groep waterhonden en retrievers zitten ene aantal honden die aan je eisen voldoen.
In de terriërgroep zijn er ook wel wat mildere terriërs denk ik. Alhoewel ze daar volgens mij niet echt bekend om staan kom ik regelmatig hele leuke sociale Border Terriërs tegen. Een Jack Russell misschien ?
Een behaarde Peruaan zie ik je zo mee lopen :wink:
De jachthonden zijn oha wel sociaal maar niet allemaal even gezond of makkelijk los te laten. Maar ze zijn er wel.
In de gezelschapshonden groep zitten ook hele sportieve hondjes.
Tibetaanse terriër ? Markiesje ?
Wat vind je vriend mooi of juist niet qua uiterlijk ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Mojuan
Zeer actief

Eigenlijk houdt mijn vriend helemaal niet van langharige rassen.
Dat hij de Toller mooi vond was voor mij dan ook een verrassing.
Maar hij valt heel erg op de uitstraling en uitdrukking van de Toller.

Het liefst heeft hij dus een kortharige hond.
Niet te groot, maar ook niet heel erg klein.
Hondjes zoals Jack Russells vinden wij beide echt niets.
Mijn vriend houdt van black & tan.
Ook veel rode honden spreken hem aan heb ik gemerkt.
Een beetje stevige hond, die wat kracht uitstraalt vindt hij erg mooi.
Ik merk ook dat hij vaak valt op kruising herders met een kortharige vacht in de kleur black & tan.
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Paulala schreef: Het liefst heeft hij dus een kortharige hond.
Niet te groot, maar ook niet heel erg klein.
Hondjes zoals Jack Russells vinden wij beide echt niets.
Mijn vriend houdt van black & tan.
Ook veel rode honden spreken hem aan heb ik gemerkt.
Een beetje stevige hond, die wat kracht uitstraalt vindt hij erg mooi.
Ik merk ook dat hij vaak valt op kruising herders met een kortharige vacht in de kleur black & tan.
Misschien een Vizsla? Roodharig, kortharig, stevig, niet te klein (misschien wel te groot?).
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Mojuan
Zeer actief

Toch weer leuk, want ik vind zelf een viszla erg mooi, en mijn vriend vindt ze ook wel wat hebben.
Maar eigenlijk vind ik ze een klein beetje te groot.
En ik zie zelf in een vizsla niet echt een sportieve hond die graag apporteert en zwemt en aan agility doet.
Misschien zit ik ernaast?
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Paulala schreef:Toch weer leuk, want ik vind zelf een viszla erg mooi, en mijn vriend vindt ze ook wel wat hebben.
En ik zie zelf in een vizsla niet echt een sportieve hond die graag apporteert en zwemt en aan agility doet.
Zou ik niet met zekerheid durven zeggen. Ik heb een Ridgeback, geen Vizsla, en volgens mij zit daar wel echt een verschil tussen.
Ik weet wel dat ze lekker actief zijn en heb er wel eens een aantal zien zwemmen, maar wie weet was dat net de uitzondering. :wink:
Maar er zijn hier op het forum vast mensen die er meer van weten!
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Paulala schreef:Toch weer leuk, want ik vind zelf een viszla erg mooi, en mijn vriend vindt ze ook wel wat hebben.
De Vizsla is inderdaad wat groter.
Reuen 58-64 cm, Teven 54-60 cm.

Ik zie een vizsla juist wel als een sportieve hond die graag apporteert en dergelijke.
Een vizsla hoort namelijk (naast zijn andere jachttaken) ook te apporteren.
En de honden die ik ken doen dat dan ook zeer graag, ook uit water.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
annnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje

Ongelezen bericht door annnie »

rode corgi cardigan/pembroke, die kom je niet op iedere straathoek tegen en voldoen aardig aan je plaatje :)
Mojuan
Zeer actief

cooperv schreef:rode corgi cardigan/pembroke, die kom je niet op iedere straathoek tegen en voldoen aardig aan je plaatje :)
Ik vind ze erg leuk om te zien.
Maar mijn vriend vindt ze vreselijk, hij zegt altijd dat het net is of ze hun pootjes half hebben afgezaagd.
Helaas zullen we het daar nooit over eens worden.
Telkens als ik zo'n hond zie zeg ik weer, kijk eens, leuk hondje!
En steeds weer krijg ik die zelfde reactie, hij vindt ze dus echt lelijk om eerlijk te zijn...
laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

neem eens een kijkje op http://vizslaxperience.xsbb.nl/

daar zit iemand die op redelijk hoog niveau behendigheid doet met haar vizsla, zij heeft wat kleinere teefjes en zijn enorm snel en lenig!
ik denk dat dat meer in jouw straatje zal passen, zijn leuk sportieve honden die ook genoegen met iets anders nemen.

gr laura

starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Als je zulke specifieke eisen hebt qua karakter en uiterlijk, kun je echt beter bij de herplaatsers zoeken tegen die tijd. Apart uiterlijk als je een kruisinkje neemt en verder is het karakter helemaal duidelijk. Bij een pup van welk ras ook heb je nooit zekerheid.

Anne
Mojuan
Zeer actief

Nee, zekerheid heb je nooit.
Ook niet bij een herplaatser.

Voor mij is het belangrijkst de gezondheid en het karakter ten opzichte van andere honden.
annnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje

Ongelezen bericht door annnie »

Paulala schreef:
cooperv schreef:rode corgi cardigan/pembroke, die kom je niet op iedere straathoek tegen en voldoen aardig aan je plaatje :)
Maar mijn vriend vindt ze vreselijk, hij zegt altijd dat het net is of ze hun pootjes half hebben afgezaagd.
En steeds weer krijg ik die zelfde reactie, hij vindt ze dus echt lelijk om eerlijk te zijn...
haha, dan moet ie die pootjes maar negeren, of de hond in zijn aanwezigheid laten liggen, dan is het net een normale hond :P
Mojuan
Zeer actief

cooperv schreef:
Paulala schreef:
haha, dan moet ie die pootjes maar negeren, of de hond in zijn aanwezigheid laten liggen, dan is het net een normale hond :P
Hij heeft dit bij alle hondjes met korte poten.
Zo zie ik wel eens leuke kruisingen van Teckels ed, en dat zijn vaak hele stoere hondjes om te zien, lekker gespierd, beetje breed, stoer koppie en leuke korte pootjes.
Maar nee, mijn vriend vind het echt afschuwelijk die korte pootjes.
Hij vindt het denk ik ook een risico vanwege hun rug, dat het wat minder gezond/stevig zou zijn.

Het zelfde dat ik absoluut geen platgeslagen smoeltjeshond wil, hij trouwens ook niet gelukkig.
melly
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): vizsla -stavac

Ongelezen bericht door melly »

even zeggen als vizsla baasje ; ze zijn zot op apporteren hij kan het mooi in zit voor of gewoon op je schoot werpen of voor je voeten of of , ...

zolang je de ballen , werkoord ,takken ,wouba's eeh eigenlijk ongeveer alles wat in zijn muil past maar blijft gooien :mrgreen:

het is een waterrat eerste klas en werkt zich onnozel voor zijn baas echt een hond waar je samen iets mee kan bereiken :ok:

nadelen zijn dat ze wat vocaal zijn ; ze spreken echt !!
als iets niet goed is hoor je het wel ,piepen , jammeren ,zeuren , janken en heel soms blaffen zijn dingen waar je rekening mee moet houden

ook alhoewel ze heel makkelijk te trainen zijn (heel zacht en met veel snoep) moet men toch extra trainen in het hierkomen , het zijn wel echte jachthonden hé en ze vinden dan ook wel vlug wild om uit te stoten en konijn om achter te gaan , als je dan ze niet kan roepen sta je wel even te schilderen en riskeer je dat je hond een ongeluk overkomt ,...

ook zijn ze zeker als ze jong zijn redelijk onvermoeibaar :roll:
eenmaal ouder zeer rustig thuis mits zwaar uitgelaten natuurlijk , elke dag bos of veld wandeling lekker los , minimum een uur liefst veel meer natuurlijk :ok:
laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

@melly: ook voor jou, kijk even op bovenstaande link, daar kan je denk ik veel info af halen die je kan gebruiken. je kan er ook met je vragen terecht!

gr laura

Mojuan
Zeer actief

Dank je Melly,

Klinkt toch wel als een passende hond voor ons.
Ik ga dit ras toch wat in mijn achterhoofd houden.
Wie weet.
Kan je me ook eventuele rasgebonden ziektes/erfelijke afwijkingen vertellen?
melly
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): vizsla -stavac

Ongelezen bericht door melly »

de klassiekers zijn ; hd , allergie , epilepsie en glaucoom

maar meteen wel bijzeggen dat het over de brede lijn wel een gezond ras is en het echt geen uitzonderingen dat er honden viertien jaar worden .

bij mijn hond zelf heb ik de volgende problemen gehad ;

dubbele hoektanden , zijn operatief weggehaald ( de bleekere draadjes gaan dit vlugger hebben dan de rossere)
had last van groeipijnen , hij is dan ook wel wat groot uitgevallen :mrgreen:
en zijn ooglid zat geplooid
ook hebben wij zijn maag laten vasthechten omdat hij toch nogal bewegelijk kan zijn en ik een maagtorsie een stomme manier vind om je hond te verliezen , aangezien hij toch onder het mes moest hebben we dat dan samen laten vallen , hij heeft daar wel veel pijn aan gehad en dus wel pijnstillers gekregen de eerste dagen ,...daarom weet ik eigenlijk niet of ik dat mijn volgende hond ook zou aandoen

hij is ook wel gevoelig aan medicatie en kan daar soms ook wel op reageren ; ab en sommige vaccins .

en soms als hij heel hard rent komt zijn rechterachterpoot eens los :mrgreen: grapje !

neen ernstig de meeste vizsla's zijn wel gezond , en de mijne nu ook :wink:
TvanEmst
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie x Dobermann

Ongelezen bericht door TvanEmst »

Ik ken toevallig een fokker, en hier vlakbij (10 min. fietsen) de binnenstad van Utrecht kunnen al zijn honden (4) los lopen, waar dan ook. :mrgreen: Maar, ook in het bos kunnen ze los. :wink:

Is een Welsh Springer Spaniel iets?
Podengo Portugues?
Afbeelding
Groetjes van Tess en een poot(je!) van Moos!
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”