Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Logee

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Logee

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Van de zomer komt er bij ons twee weken een negen jaar oude Boston terriër logeren. Het is een teefje. Een schat van een beest en al echt een oud dametje. Afgelopen zaterdag hebben ze voor het eerst kennis gemaakt en dat ging prima.

We hebben thuis ook verschillende logees gehad, alleen nog nooit een klein hondje die meer privileges had dan onze eigen honden. Dus ik vroeg mij af hoe ik het volgende aan moest pakken en of jullie daar ervaring mee hebben. Onze hond mag namelijk niet op de bank, dit hondje mag dat thuis wel. Dit hondje slaapt thuis op bed bij de baas, onze hond slaapt in de woonkamer.
Het is echt al een oud besje, dus ik wil het haar eigenlijk ook niet verbieden om op de bank te mogen. Zou dit hondje dan een voorbeeld kunnen geven aan onze hond en dat hij bijvoorbeeld bij onze afwezigheid ook op de bank gaat springen? Ik vind het verder niet vies o.i.d. maar omdat onze hond vaak probeert te sleutelen aan de rangorde, laten wij hem niet op de bank en dat gaat prima zo.
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Onze honden mogen bij ons ook op de bank, maar dat mag niet overal.
Maddox blijft wel eens bij mijn ouders, daar mag dat ook niet.
Nadat hij daar weer even aan herrinnerd is, weet hij het weer prima!

Ik zou de hond eerst eens mee laten draaien in je eigen patronen.
Misschien gaat loge wel heel natuurlijk met de nieuwe situatie om!
Als blijkt dat dat niet zo is, kun je altijd nog een andere weg inslaan.
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

ik heb hier ook een loge gehad 3 weken
en die paste zich heel goed aan onze regels aan
zodra hij weer thuis was
was ie ze spontaan ook allemaal weer vergeten :smile2:
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
-Gaby-
Zeer actief

JML schreef: Ik zou de hond eerst eens mee laten draaien in je eigen patronen.
Dat was mijn idee in de eerste instantie ook. Alleen ze jumpte meteen op de bank toen ze de woonkamer in liep, op zo'n natuurlijke manier, duidelijk niets anders gewent. Ik zag onze hond meteen al zo kijken van: "Verrek! Kan dat ook? :denken: "
:N:
JML
Zeer actief

Ongelezen bericht door JML »

-Gaby- schreef:
Dat was mijn idee in de eerste instantie ook. Alleen ze jumpte meteen op de bank toen ze de woonkamer in liep, op zo'n natuurlijke manier, duidelijk niets anders gewent. Ik zag onze hond meteen al zo kijken van: "Verrek! Kan dat ook? :denken: "
Je zal de nieuwe (jouw) regels misschien wel even duidelijk moeten maken. Maddox moet er ook aan herinnerd worden op een ander.

Kan me dat koppie trouwens helemaal voorstellen!
'what the £$%^@. Kijk dan wat ie doet!!!!!'.
mari-anne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mari-anne »

Bij ons mogen de grote honden niet op de bank en de kleine wel. De kleine slaapt altiijd bij ons op bed. De grote honden beneden.
Dat is nog nooit een enkel probleem geweest.
Ik heb de indruk dat de hond niet denkt....waarom hij wel en ik niet???
Denk dat, dat meer mensenlijk gedacht is.

Dus zelf zou ik een logee die dat gewend is en ik er geen probleem mee zou hebben, hem gewoon op de bank laten. Ook zo op bed.
Als je dat gewoon voor jezelf niet ziet zitten is het verhaal natuurlijk anders. Maar je honden zullen dat gedrag niet copieren of het oneerlijk vinden.

Groetjes Marianne
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

-Gaby- schreef:
Of je staat het toe of niet... maar ik denk niet dat je eigen hond nu ook gaat denken wat zij mag kan ik ook :wink:
Heb het zelf hier.. en ja ik ben er zelf bij.. en ik laat het toe want ik vind het eigenlijk ok want het hinderd me niet dat zij op de bank gaat liggen wat ze al van jongsafaan gewend was.. en hij heeft die behoefte echt niet.. bed idem.. zij komt soms kroelen op bed.. en hij taalt er niet naar.. :19:
Maar als je het niet wilt moet je consequent blijven.. niet op de bank.. klaar.. :wink:
Drijver
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gremlins
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Drijver »

Ik heb hier vaak logees naast mijn 6 honden.
Alles past zich feilloos aan.
Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ik zou het gewoon verbieden als je het echt niet wil :19: Je hebt natuurlijk je redenen om je eigen honden niet op de bank en in bed te laten. Waarom dan je eigen regels overboord gooien voor een loge?

Bowie en Fien mogen bij mij op de bank maar ze denken er niet aan om bij mijn schoonouders op de bank te springen.
bam-bam&tank
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): American staffordshire terriers..:D

Ongelezen bericht door bam-bam&tank »

Hier mogen ze ook op de bank..bij me moeder ook alleen bij me schoonouders niet.. maar als we daar zijn hoef je ze der 2x af te sturen en ze weten al weer van OJA dat mag hier niet..

Ik zou gewoon je eigen regeltjes houden en anders een lekker dik kleedje op de grond leggen voor de bejaarde dame,,
-Gaby-
Zeer actief

mari-anne schreef: Ik heb de indruk dat de hond niet denkt....waarom hij wel en ik niet???
Denk dat, dat meer mensenlijk gedacht is.

Dus zelf zou ik een logee die dat gewend is en ik er geen probleem mee zou hebben, hem gewoon op de bank laten. Ook zo op bed.
Als je dat gewoon voor jezelf niet ziet zitten is het verhaal natuurlijk anders. Maar je honden zullen dat gedrag niet copieren of het oneerlijk vinden.
blondie schreef:Of je staat het toe of niet... maar ik denk niet dat je eigen hond nu ook gaat denken wat zij mag kan ik ook
Nou... Het maakt me op zich niet uit dat het oudje op de bank gaat, het is zo'n lief oud besje, ik wil haar eigenlijk graag op de bank. Alleen ik denk juist wél dat onze hond het gaat kopiëren. Het straalde van alle kanten van hem af toen hij dat hondje over de bank zag lopen. Tot dan toe had hij er volgens mij nog nooit bij stil gestaan dat het überhaupt een optie was. En met onze puberende Catahoula.... :denken:

De achterliggende reden van het wel of niet op de bank laten, is omdat ik onze hond er voor aan zie dat hij (stel dat hij wel op de bank zou mogen) op de bank gaat liggen en als je hem weg wilt sturen hij eens even flink gaat grommen. Gewoon, om je even uit te proberen. Ik weet dat ik dit wel adequaat op kan lossen, maar mijn schoonouders die af en toe met veel plezier op hem passen kunnen dat denk ik niet. Dus om dat soort problemen voor te zijn mag hij niet op de bank. Als we een lieve lab hadden gehad of weet ik wat voor hond, dan had die vast ook wel op de bank mogen liggen. Onze hond is dus een uitzondering.

Nu voorzie ik met een negenjarig oud stram en halfblind Boston terriërtje geen rangordeproblemen, :mrgreen: dus in dat opzicht mag ze best op de bank. Het is echt al een krakkemikkig oud hondenomaatje dat het liefst de hele dag bij je ligt, op je schoot. Ik vind het een beetje sneu voor het beestje als ze nu niet meer bij iemand kan liggen maar op de grond moet.
Dus hoe reeël is het om te denken dat onze hond ook op de bank gaat springen als wij hem er consequent vanaf blijven houden? Dat doen we nu ook en dat gaat prima, ook als we weg zijn gaat hij er niet op. Ik heb in elk geval geen zin in allerlei obstakels op de bank te moeten leggen als je weg gaat zodat de hond er niet op springt doordat hij dat gezien heeft bij een logeetje.
-Gaby-
Zeer actief

Inge O schreef:kan er niet een zetel van thuis met haar meeverhuizen, zodat ze weet dat dat haar 'bank' is en de rest verboden terrein?
Dat is misschien best een idee, had ik nog helemaal niet over nagedacht. Bedankt! Ik zal eens overleggen.
-Gaby-
Zeer actief

Tamara. schreef:Ik zou het gewoon verbieden als je het echt niet wil :19: Je hebt natuurlijk je redenen om je eigen honden niet op de bank en in bed te laten. Waarom dan je eigen regels overboord gooien voor een loge?
Ik ben geneigd om de regels overboord te gooien omdat de reden waarom onze hond niet op de bank mag zo ontzettend niet van toepassing is op de loge (zie uitleg hierboven). Maar ik wil ook niet dat onze hond op de bank gaat springen naar het voorbeeld van de loge dus dat is een beetje het dilemma.
mari-anne
Zeer actief

Het is moeilijk te voorspellen wat een andere hond doet.
Maar bij onze vorige honden hadden we de regel dat de kleine op de bank mocht en bij onze honden nu hebben we die zelfde regel ook. En geen van de 3 honden die niet mochten heeft het eigenlijk geprobeerd.
Terwijl Raya bijv wel eens zijn kop naast Shyra op de bank legt en zo met hem aan het spelen is. Maar er op klimmen is nog nooit in zijn koppie opgekomen.

Idee van Inge is idd goed idee.

Groetjes Marianne
-Gaby-
Zeer actief

Nanna schreef:
-Gaby- schreef: ze jumpte meteen op de bank toen ze de woonkamer in liep, op zo'n natuurlijke manier, duidelijk niets anders gewent. Ik zag onze hond meteen al zo kijken van: "Verrek! Kan dat ook? :denken: "
Hahaha, hij zal moeten leren dat oude dames zo hun privileges hebben ;-)
Ik zou de oude taart lekker op de bank laten en je eigen hond niet. Dat heeft niks met oneerlijk te maken.
Dat is eigenlijk ook mijn eerste ingeving, het is zo'n lief oud taartje! Ik vind er ook niks oneerlijks aan, alleen dat mogelijke kopiegedrag in combinatie met het eeuwige uitprobeergedrag van onze hond, daar ben ik bang voor.
-Gaby-
Zeer actief

mari-anne schreef:Het is moeilijk te voorspellen wat een andere hond doet.
Maar bij onze vorige honden hadden we de regel dat de kleine op de bank mocht en bij onze honden nu hebben we die zelfde regel ook. En geen van de 3 honden die niet mochten heeft het eigenlijk geprobeerd.
Terwijl Raya bijv wel eens zijn kop naast Shyra op de bank legt en zo met hem aan het spelen is. Maar er op klimmen is nog nooit in zijn koppie opgekomen.

Idee van Inge is idd goed idee.

Groetjes Marianne
Stonden de kleintjes qua rangorde ook hoger dan de grotere honden? Misschien dat het dan makkelijker te accepteren is voor de groten om niet op de bank te klimmen.
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Ik zou het niet toestaan, of inderdaad iets verzinnen als een eigen stoel ofzo. Zodat jullie hond het ziet als een wat hoge mand.
Ik denk niet alleen dat jullie slimme hond het wel degelijk gaat proberen, maar dat er ook een kans in zit dat als hij daadwerkelijk zo bezig is met rangorde, dat hij het lieve oude besje op haar plaats wil zetten.
Hij zal namelijk best aanvoelen dat hij sterker is dan het kleine ding, tenzij de dame in kwestie geestelijk veel overwicht heeft.

Ik denk dat het juist bij jullie lastige puber beter is om geen nieuwe dingen te laten zien, en om geen situaties te creëren waarin hij misschien een bedreiging of opstap ziet.
Hij weet niet dat ze maar even blijft. Hij ziet een klein hondje dat hoog mag zitten. En hij niet. Maar hij wil ook. Etcetera.

Succes met bepalen van je aanpak. Slim dat je er nu al over nadenkt!
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
-Gaby-
Zeer actief

Madelief schreef:Ik zou het niet toestaan, of inderdaad iets verzinnen als een eigen stoel ofzo. Zodat jullie hond het ziet als een wat hoge mand.
Ik denk niet alleen dat jullie slimme hond het wel degelijk gaat proberen, maar dat er ook een kans in zit dat als hij daadwerkelijk zo bezig is met rangorde, dat hij het lieve oude besje op haar plaats wil zetten.
Hij zal namelijk best aanvoelen dat hij sterker is dan het kleine ding, tenzij de dame in kwestie geestelijk veel overwicht heeft.

Ik denk dat het juist bij jullie lastige puber beter is om geen nieuwe dingen te laten zien, en om geen situaties te creëren waarin hij misschien een bedreiging of opstap ziet.
Hij weet niet dat ze maar even blijft. Hij ziet een klein hondje dat hoog mag zitten. En hij niet. Maar hij wil ook. Etcetera.

Succes met bepalen van je aanpak. Slim dat je er nu al over nadenkt!
Hij was nu redelijk verdraagzaam naar het oude besje, maar hij werd wel jaloers nadat ze een tijd bij me op schoot lag. Toen probeerde hij even naar haar te grommen maar zij snauwde hem meteen af en het was alweer klaar. We hebben in de kamer nog een grote mand met kussens staan waar je op kunt zitten, ik denk dat ik daar haar plaatsje anders maar moet maken en dat ze gewoon niet op de bank mag. Kunnen we daar zitten en dan kan ze daar op schoot en de bank blijft verboden terrein voor de hondjes.

En wat dachten jullie er van om het hondje mee te nemen naar de slaapkamer waar zij dan op het bed slaapt? Dat zou betekenen dat onze hond daar elke keer getuige van is dat hij niet mee mag en in de woonkamer moet blijven. Toch denk ik dat we dat misschien moeten doen, anders gaat ze alsnog op de bank liggen. Of ze moet in de bench van onze hond in de woonkamer? Hij ligt daar 's nachts volgens mij toch nooit in.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik zou haar gewoon op de bank laten zoals ze gewent is, en als jouw hond alleen al naar de bank kijkt flink op zn sodemieter geven zodat hij het uit zijn hoofd haalt :wink:
Jij beslist zelf welke hond welke privileges krijgt.
Jaloezie geloof ik niet in, wel dat jou hond een mogelijkheid ziet die hij aan wilt grijpen. Jij moet dat dan de kop in drukken :wink:
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Inge O schreef:
Valerie schreef:Ik zou haar gewoon op de bank laten zoals ze gewent is, en als jouw hond alleen al naar de bank kijkt flink op zn sodemieter geven zodat hij het uit zijn hoofd haalt :wink:
Jaloezie geloof ik niet in, wel dat jou hond een mogelijkheid ziet die hij aan wilt grijpen. Jij moet dat dan de kop in drukken :wink:
ohh en wat wordt dat dan een leuke ontspannen logeerpartij voor alle partijen :19: .
\

Ik vraag mij ook af hoe je dat dan voor je ziet met 'als hij maar naar de bank kijkt dan...'.
Ik bedoel, hoevaak staat je hond niet richting de bank met zijn kop, of kijkt hij naar je terwijl jij op die bank zit.

Ik vind het nogal sneu eigenlijk.
Laat die Boston lekker op de grond.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Hier dienen alle honden zich te houden aan de regels van dit huis. Dus geen honden op de bank. Mijn eigen niet, logeehondjes ook niet. Als het moet barricadeer ik de bank als ik weg ben of naar bed. Eventueel gaat de logee in de gang slapen. Oppashondjes krijgen altijd een mand of kussen mee waar ze thuis ook wel lekker in slapen. De meeste honden accepteren die regels prima na een stuk of 3 keer wegsturen van de bank.

Ik zou toch beetje vrezen voor het feit dat de 1 hoog lig en de ander niet. Het is natuurlijk het terrein van jullie hond en een nieuwkomer mag het allemaal maar wel. Nee iedereen wordt hier gelijk behandelt en heeft gelijke rechten. Eventueel neem de baas maar een heel lekker extra zacht kussen mee.
Afbeelding
goud
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door goud »

Ons oudje van 11 gaat nu regelmatig naar onze dochter omdat ze niet meer altijd mee kan als we weg gaan. Hier mogen ze op de bank, daar niet. Na een paar keer het te hebben geprobeert, en ze weer even snel weer op de grond was geplaatst, levert het geen enkel probleem meer op. Op bed komt bij ons niet voor. Dat vindt ik het smerigste wat er is!
Maggie
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Mijn ervaring is dat logees precies weten dat ze in een ander huis zijn, waar andere regels gelden. Onze logees sprongen als eerste op de bank hier, en thuis doen ze dat gewoon niet.

Ons laatste logeetje, pup van 5 maanden toen hij voor het eerst kwam (5! weken lang), ging bij ons niet in de bench. Wel geprobeerd hoor, want dat was zijn veilige plekje zeiden ze. Nou, hij wilde er niet in. Hij kon ook geen trap lopen. Binnen een uur stond hij boven op de slaapkamer, gelukkig waren zijn baasjes er toen nog bij dus ik kreeg 'toestemming'.

Eenmaal weer thuis na de vakantie, pakte hij gewoon de oude regels weer op. Niet op de bank, niet naar boven, 's avonds in de bench. Geen enkel probleem.

Loge-hond privileges geven die je eigen honden niet mogen, zou ik wat meer moeite mee hebben. Ze moeten ook al een vreemde indringer dulden, en als die dan ook nog de hele dag op schoot mag.... hmmm, vind ik persoonlijk niet nodig. Sterker nog, als Sjaakmans zich ertussen wurmde als ik met mijn eigen honden aan het kroelen was, dan moest hij even wieberen.
-Gaby-
Zeer actief

Ik vond het met het getuttel nog wel mee vallen. Het is ook mijn huis en daar gelden mijn regels. Wanneer hij gaat grommen naar het oude besje kan hij op zijn flikker krijgen, dat weet hij. Wanneer hij op de bank probeert te klimmen terwijl ik er op zit, dan kan hij ook op zijn flikker krijgen en dat weet hij ook. Op zijn flikker krijgen = een corrigerend "Nee!" o.i.d. Maar wat als ik er niet ben? Hij heeft dan daarvoor gezien dat een bank ook voor een hond lekker is om op te liggen.

Als Rhodin een gemakkelijke hond was geweest, dan had ik het kleine hondje sowieso op de bank gedaan en dat had Rhodin zich maar stil te houden en had ik hier geen topic geopend. Maar Rhodin is niet gemakkelijk. En hij gaat wél pushen. En hij is niet zo van wat hier mag, mag daar niet en daar houdt hij zich aan. Hij gaat natuurlijk eerst 100 x uitproberen of het wel écht zo is. In allemaal verschillende situaties, bij zo veel mogelijk verschillende mensen. Dus ik zit niet zo met Rhodins gevoelige zieltje, maar meer met de consequenties die het op kan leveren. :wink:

Wat ik vervelender vind, is het idee dat ik dat stramme oude beestje de fijne plekjes moet ontzeggen die ze gewend is. Het is zo'n krakkemikkig beestje, het zou me niet eens erg verbazen als er nu opgebeld zou worden dat ze is overleden aan ouderdom. Nou ja, ik denk dat we haar alleen op die ene mandachtige stoel laten en niet op de bank. Zetten we haar mand daar ook op. We zullen wel zien hoe het gaat als ze komt, wat overigens nog wel even duurt.
mari-anne
Zeer actief

De kleine honden stonden en staan niet hoger qua rangorde.
Dat is tot nu toe altijd 1 van de grote geweest.
Al is daar nooit een grote strijd om geweest. Dat is altijd heel soepel verlopen.

Groetjes Marianne
mari-anne
Zeer actief

Dat is trouwens dan toch ook een goed idee,van die mand.Als haar mand op de bank staat is het voor jou hond helemaal duidelijk denk ik.

Groetjes Marianne
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Als mijn eigen hond niet op de bank zou mogen, dan de logé ook niet. :19:
Wat dat betreft zou ik geen onderscheid maken.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Crista »

wendy71 schreef:Als mijn eigen hond niet op de bank zou mogen, dan de logé ook niet. :19:
Wat dat betreft zou ik geen onderscheid maken.
helemaal mee eens :ok:
Mitch & Kiyo
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Een klein hondje van 9 wat al zo krakkemikkig is? Mankeert dat beestje zoveel dan?
Is dat sowieso wel verstandig om bij jou hond te laten, die jong, wat lomp en onbezonnen is?als hij echt zwak is als jij bestempeld...??
Als het naar je eigen inziens zoveel problemen gaat opleveren, moet je of de keuze maken de hond niet op de bank te doen, of niet op die hond te passen. Als je geen risico met je eigen hond wilt oplopen. Voor mij zijn de regels kwa logees heel duidelijk. Ik moet het zien zitten en mijn dieren moeten er ook geen problemen mee hebben of krijgen. Ik doe het ten slotte voor mijn plezier...
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

estelle schreef:
Inge O schreef:
Valerie schreef:Ik zou haar gewoon op de bank laten zoals ze gewent is, en als jouw hond alleen al naar de bank kijkt flink op zn sodemieter geven zodat hij het uit zijn hoofd haalt :wink:
ohh en wat wordt dat dan een leuke ontspannen logeerpartij voor alle partijen :19: .
\

Ik vraag mij ook af hoe je dat dan voor je ziet met 'als hij maar naar de bank kijkt dan...'.
Ik bedoel, hoevaak staat je hond niet richting de bank met zijn kop, of kijkt hij naar je terwijl jij op die bank zit.

Ik vind het nogal sneu eigenlijk.
Laat die Boston lekker op de grond.
Ik denk sowieso dat een hond ontspannen is met duidelijke regels.
Daarnaast, naar de bank kijken met de intentie om wat uit te proberen zie je wel als jij je hond een beetje kent :wink:
Hier mag de een ook meer dan de ander, hebben ze geen problemen mee.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”