Ik zal proberen het uit te leggen qua aanpak voor Bram. Wat Jan gedaan heeft, is alles opnieuw opbouwen. Ik heb lessen achter elkaar alleen rechte lijnen gelopen zodat Bram voor me uit zou gaan lopen. Nu moet ik weer sturen en dat moet op afstand.
Woensdag bijv. twee hoogtesprongen, dan een bocht naar de tunnel, hoogtesprong, bocht naar de slurf en een haakse bocht naar een hoogtesprong. Jan legt dan hoogteleggers van andere hoogtesprongen neer om het vak aan te geven waar ik niet mag komen. En dat is een enorm vak om de toestellen heen. Ik word dan gedwongen om Bram te sturen en Bram gaat zelfstandig naar de toestellen, waar ik hem eerst veelal bracht. Hij vergeleek het met een balletje weggooien voor de hond, heel hard gaan rennen, de bal pakken en in de bek van de hond stoppen. En dan verwachten dat de hond het leuk vindt. Ik mag alleen m'n armen gebruiken als er een bocht gemaakt wordt, dus geen arm vooruit bij een rechte lijn. En alleen commando's geven, verder m'n mond houden. En die commando's moeten heel vroeg komen zodat Bram er zelf naartoe kan.
Verder doen we spelletjes. Bijvoorbeeld met de palen. Dan staan er pilonnen aan beide kanten van de palen. Palen, om pilon heensturen (ik moet blijven staan uiteraard), palen, om pilon heen, palen en dan gooit Jan de voerdummy. Bram raced als een gek de palen door, hij vindt het geweldig.
Zondag met de kattenloop bezig geweest. Die moet Bram ook zelfstandig opzoeken, ik kom er dan achteraan en ga keihard lopen. Het is dan eigenlijk een spelletje 'wie is de snelste'. Op het eind gooide Jan de dummy voor Bram. Ik zag enorme verbetering.
Met Izzie doe ik voorkomen (op stoel zitten en ze komt dan tussen m'n voeten zitten), volgen op armlengte van me af (wat je op de foto ziet, is zonder snoepje), zit en af, achteruit lopen (om sta te leren), begin van de linkerwending (achter hand aanlopen, zodanig dat ze haar kont indraait), twist, apporteren (zonder voorzitten, gewoon oppakken vanaf de grond en weggooien en laten halen, ze moet het vooral graag aan mij willen geven, in m'n hand drukken) en de alley oop (dat wil ik ook gebruiken om rechts en links aan te leren). En ik ga dus een beginnetje maken met sorteren door doekjes te laten zoeken. Daar komt dan later geur op.
Alles gaan heel precies, maar dat ben ik al gewend van de trainingen met Bram. Daar doe ik GG oefeningen mee, maar het aanleren was hetzelfde. Het volgen ziet er anders uit in de GG, maar qua aanleren in het begin is er geen verschil. Ik ben heel blij dat ik de 'Birgit-methode' al ken, want ik ben nu toch een stuk handiger