Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trainen met Bram en Izzie - update p2

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Trainen met Bram en Izzie - update p2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Zo'n drie maanden geleden ben ik met Bram gestart met lessen bij Jan Sprij. Hij dacht dat er veel meer uit ons te halen was. Ik moest totaal anders gaan handelen, niet meer 'voorkauwen', maar Bram duidelijk opdrachten geven en hem dan laten gaan. Ontzettend moeilijk, maar het werkt als een tierelier. Bram heeft enorm veel plezier en als ik het goed doe loopt hij als een speer.

Het is een aantal weken slecht gegaan omdat we ineens met loopse teven op het veld stonden, maar die dip zijn we weer te boven gelukkig (het was even helemaal niet leuk). Ik moet nu op wedstrijden het lef hebben om voor de start even tijd te nemen om te spelen, anders komt Bram pas op de helft van het parcours op snelheid.

Hieronder wat foto's van een extra maandelijkse training afgelopen zondag.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met Izzie heb ik elke week een half uur privéles (ook met Bram). Het uiteindelijke doel is obedience, maar het zijn nu natuurlijk nog maar simpele oefeningen. Het is erg leuk om te doen. Izzie zou uren door kunnen gaan, maar ik houd het steeds kort. Ze heeft nog jaren om te trainen tenslotte :wink:

Birgit heeft vandaag de eerste vijf minuten wat foto's gemaakt. Vond ik leuk om te hebben.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En Izzie met het apportblok. Deze week ga ik haar ook zakdoekjes laten zoeken (voor het sorteren later). We hebben het er maar druk mee :wink:
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Zoek stok! op 11 jul 2009 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ah met dat apportblok :I: (kom haar maar hier brengen :pffff: )

Je hebt twee heerlijke honden
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

marye schreef:Ah met dat apportblok :I:
Met freestyle clickeren geleerd gisteren, leuk he.

Terwijl ik die actieve foto's zit te plaatsen, liggen ze trouwens alletwee keihard te snurken. Een op de bank en een in z'n mand. Wat een tegenstelling :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Zoek stok! schreef:
marye schreef:Ah met dat apportblok :I:
Met freestyle clickeren geleerd gisteren, leuk he.

Terwijl ik die actieve foto's zit te plaatsen, liggen ze trouwens alletwee keihard te snurken. Een op de bank en een in z'n mand. Wat een tegenstelling :wink:
Ja, goed hoor :ok:

En die tegenstelling ken ik :mrgreen: :wink:
Afbeelding
parelridder
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door parelridder »

:D Geweldige foto's en inderdaad heerlijk om te hebben!
groeten, Ludmilla
www.knightsofthepearls.nl Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Wat gaat dat al keurig met de kleine Izzy :ok:

Je zegt dat je Bram niet meer alles voor kauwt op het parcours.
Waar laat je hem gaan waar je dat vroeger niet deed?

edit:typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 06 jun 2009 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Wat een leuke foto's van Izzie, het plezier straalt van haar af :ok:
Heerlijk dat de nieuwe aanpak van trainen werkt bij Bram. Dat het ontzettend moeilijk is om zelf totaal anders te gaan lopen herken ik helemaal :mrgreen:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Leuke fotos! :ok: Hoe doet Izzie het bij de obedience? En jij? :mrgreen: Ik moest er wel enorm aan wennen hoor! En nu nog!
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Als je meer over Bram zou kunnen vertellen en wat je nu precies anders doet, dan zou ik dat leuk vinden om te horen :ok:
Afbeelding
Marieke*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marieke* »

Ontzettend gaaf om te zien! Fijn, dat de nieuwe methode werkt bij Bram, wat heb je precies veranderd in je "eigen doen"? Nu zie ik pas goed hoe Izzie gegroeid is!
De foto met het apporteerblok is echt schattig!
Als je uitgebreidere verslagen zou willen schrijven over hoe het trainen met je beide kanjers gaat, vind ik dat helemaal niet erg hoor! Ook de opbouw van Izzie haar trainingen vind ik interessant om te lezen.
Hetty2501
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door Hetty2501 »

Dat ziet er super uit!! Die met dat apporteerblok is zo lief!
Afbeelding
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Wat leuk om die foto's te zien. Izzie is echt groot geworden, het begint een echte hond te worden. Zo te zien vindt ze werken heel erg leuk!
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Ik zal proberen het uit te leggen qua aanpak voor Bram. Wat Jan gedaan heeft, is alles opnieuw opbouwen. Ik heb lessen achter elkaar alleen rechte lijnen gelopen zodat Bram voor me uit zou gaan lopen. Nu moet ik weer sturen en dat moet op afstand.

Woensdag bijv. twee hoogtesprongen, dan een bocht naar de tunnel, hoogtesprong, bocht naar de slurf en een haakse bocht naar een hoogtesprong. Jan legt dan hoogteleggers van andere hoogtesprongen neer om het vak aan te geven waar ik niet mag komen. En dat is een enorm vak om de toestellen heen. Ik word dan gedwongen om Bram te sturen en Bram gaat zelfstandig naar de toestellen, waar ik hem eerst veelal bracht. Hij vergeleek het met een balletje weggooien voor de hond, heel hard gaan rennen, de bal pakken en in de bek van de hond stoppen. En dan verwachten dat de hond het leuk vindt. Ik mag alleen m'n armen gebruiken als er een bocht gemaakt wordt, dus geen arm vooruit bij een rechte lijn. En alleen commando's geven, verder m'n mond houden. En die commando's moeten heel vroeg komen zodat Bram er zelf naartoe kan.

Verder doen we spelletjes. Bijvoorbeeld met de palen. Dan staan er pilonnen aan beide kanten van de palen. Palen, om pilon heensturen (ik moet blijven staan uiteraard), palen, om pilon heen, palen en dan gooit Jan de voerdummy. Bram raced als een gek de palen door, hij vindt het geweldig.

Zondag met de kattenloop bezig geweest. Die moet Bram ook zelfstandig opzoeken, ik kom er dan achteraan en ga keihard lopen. Het is dan eigenlijk een spelletje 'wie is de snelste'. Op het eind gooide Jan de dummy voor Bram. Ik zag enorme verbetering.

Met Izzie doe ik voorkomen (op stoel zitten en ze komt dan tussen m'n voeten zitten), volgen op armlengte van me af (wat je op de foto ziet, is zonder snoepje), zit en af, achteruit lopen (om sta te leren), begin van de linkerwending (achter hand aanlopen, zodanig dat ze haar kont indraait), twist, apporteren (zonder voorzitten, gewoon oppakken vanaf de grond en weggooien en laten halen, ze moet het vooral graag aan mij willen geven, in m'n hand drukken) en de alley oop (dat wil ik ook gebruiken om rechts en links aan te leren). En ik ga dus een beginnetje maken met sorteren door doekjes te laten zoeken. Daar komt dan later geur op.

Alles gaan heel precies, maar dat ben ik al gewend van de trainingen met Bram. Daar doe ik GG oefeningen mee, maar het aanleren was hetzelfde. Het volgen ziet er anders uit in de GG, maar qua aanleren in het begin is er geen verschil. Ik ben heel blij dat ik de 'Birgit-methode' al ken, want ik ben nu toch een stuk handiger :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Wat leuk om te zien :ok:
Afbeelding
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Leuk Linda. :ok:
Dat je geniet van je 2 kanjers en het trainen met ze spat van het scherm af.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Zo van de foto's te zien lijkt het peanuts voor Izzie en kost het jou meer inspanning :mrgreen:
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Leuk verslag van je trainingen :ok: Maar heb nog even een vraagje over dat palen spelletje met pionnen. Waar zet je die pionnen neer en waar sta je zelf? Lijkt me voor Celtic ook wel een leuke oefening :wink:
Zoek stok!
Zeer actief

suzan25 schreef:Leuk verslag van je trainingen :ok: Maar heb nog even een vraagje over dat palen spelletje met pionnen. Waar zet je die pionnen neer en waar sta je zelf? Lijkt me voor Celtic ook wel een leuke oefening :wink:
Die pilonnen staan circa vier meter in de lengte van beide kanten van de palen. Je loopt de palen gewoon mee en aan het eind zeg je 'om' of wat dan ook en stuur je de hond om de pilon heen. Je blijft zelf aan het eind bij de palen staan.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Tamara. schreef:Zo van de foto's te zien lijkt het peanuts voor Izzie en kost het jou meer inspanning :mrgreen:
Vooral het volgen is voor mij moeilijk en voor haar niet :wink: Ik moet m'n hand precies goed houden met een trainer die zegt 'hoger' 'lager' 'meer naar voren' etc, pffff :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Bedankt voor de uitleg Linda :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Leuk om te zien! Voor een pup heeft ze echt al super aandacht voor je :ok:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Githa »

Wat een stoere foto's, Izzie met apportblokje.
Leuk om te lezen over je nieuwe trainingsmethode bij agility.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Zoek stok! schreef:
Tamara. schreef:Zo van de foto's te zien lijkt het peanuts voor Izzie en kost het jou meer inspanning :mrgreen:
Vooral het volgen is voor mij moeilijk en voor haar niet :wink: Ik moet m'n hand precies goed houden met een trainer die zegt 'hoger' 'lager' 'meer naar voren' etc, pffff :mrgreen:
Flink aan de bak dus en als ik het zo lees weer op een hele andere manier dan bij Bram :wink:
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Leuk om te lezen dat de training bij Jan zo goed gaat! Jullie zijn daar echt goed op jullie plek :ok:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Superfoto's en een goed uitgelegd hoe je nu traint :ok:
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Leuk om te lezen Linda en heel erg interessant. Frenk en ik gaan na de zomer weer behendigheid oppakken en ik denk dat het heel goed is om hem inderdaad meteen te leren 'sturen' zoals jij het hier schrijft dan dat ik hem door elk toestel heen begeleid. :ok:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Carma schreef:Leuk om te lezen dat de training bij Jan zo goed gaat! Jullie zijn daar echt goed op jullie plek :ok:
Ik heb wekenlang gedacht dat ik een mailtje van hem zou krijgen dat hij het opgaf met ons. Mijn groep bestaat naast mij uit vier C-lopers, waarvan 1 WK-loper. Maar het leuke is dat ze me juist heel erg gesteund hebben, helemaal geen houding van 'dat wordt niks'. Ik moet nu meer vertrouwen krijgen, want denk al snel dat wij het niet kunnen, terwijl het dan wel blijkt te gaan. De eerste B-wedstrijd heb ik gepland (begin juli), dat was een flinke drempel :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
saffie
Zeer actief

Ongelezen bericht door saffie »

Leuke foto's van je honden aan het werk!
Interessant om te lezen welke oefeningen je met Bram doet. Het buiten een bepaalde afstand van het toestel moeten blijven klinkt me heel moeilijk in de oren.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Izzie's eerste agilityles :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marye en ik waren met Caja en Bram aan het trainen. Izzie heb ik geclickerd voor het raakvlak en ze mocht een paar keer door de tunnel. Dat was leuk!

Let op die kop van Caja erbij, wetend dat ze ook nog in haar neus gebeten is :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Rosa
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rosa »

Leuk en interessant om te lezen hoe je met de honden traint op dit moment! En die foto van Izzie met apporteerblok smelt smelt :I:
Beloon jij Izzie met apporteren nu alleen als zij het in je handen geeft? Wat doe je als zij het eventueel eerder laat vallen? Motiveren om weer op te pakken? Hanteer jij de regels die je nu met apportblok doet ook bij andere speeltjes of hou je apportblok puur voor het juist apporteren en mag zij met andere speeltjes (balletjes o.i.d.) makkelijker zijn? Of hanteer je dezelfde regels voor die speeltjes zodat ze alles "perfect" gaat apporteren? Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel.... :mrgreen:
Groetjes Rosa, Pongo en Rayos
Afbeelding
Ik zal je nooit vergeten lieve Pacha (05-11-2008)
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”