weet iemand of er in Nederland de sport weightpulling bedreven wordt, of op aan het zetten is?
de baas om mn werk doet in zn vrije tijd knpv politiehonden trainen en hij is ook keurmeester bij landelijke wedstrijden. ondertussen ben ik uit belangstelling meeredere malen op de club komen kijken,laast nog bij een wedstrijd op de club zelf.
wat me altijd opvalt is dat er meestal alleen getraind wordt met mechelse herders en hollandse herders. volgens hun is de reden daarvoor dat deze honden daar het meest geschikt voor zijn, tewijl zij daar oorspronkelijk niet voor gefokt zijn want het waren schapenhoeders.
in de regelementen van de knpv staat dat: Een herderhond in al zijn variëteiten en Doberman, Riesenschnauzer, Bouvier, Airedale Terrier, Rottweiler, Boxer, en alle kruisingen tussen deze rassen toegelaten worden.
waarom dan alleen maar mechelaars en hollanders? rottweiler, doberman en boxer zie je alleen nog bij ipo/kringgroepen terug. waarom voldoen deze honden niet meer?
in het buitenland wordt ook nog getraind met rassen als american bulldog, cane corso, dogo canario, boerboel enz. in de rasbeschrijving op diverse sites staat dat deze laatst genoemde rassen beschermingsdrift bezitten, goed af te richten zijn en bereid zijn te werken. wordt er met deze rassen in nederland ook getraind? informatie op internet betreffende het ras Tsjechoslowaakse Wolfhond meld dat dit ras ook geschikt zou zijn voor africhting, hebben mensen hier ervarig mee?
knpv lijkt me een mooie sport, kost wel veel tijd, maar ik vind herders nou eenmaal niet zo'n mooie honden (kwestie van smaak, daarom heb ik ook boxers) en zou in de toekomst willen trainen met rassen die vallen binnen de groep dogachtigen.
kan iemand iets zinnigs zeggen over mijn vragen/opmerkingen, ook als ik onzin uitkraam

tanx