Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bramentijd

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Bramentijd

Ongelezen bericht door lieke »

In het hondenuitlaatgebied hier staan over zo'n 200m enorme bramenstruiken. En die hangen dus sinds een paar weken vol met heerlijke sappige bramen. Mijn honden zijn dól op die bramen en aangezien ze dus de onderkant al hebben kaal gevreten, zijn ze van mij dus afhankelijk voor nieuwe toevoer :mrgreen: .
Als ik ze 's morgens uitlaat, rennen ze als eerste naar de bramen en gaan er met een hoopvolle smoel voorzitten en vrouwtje maar braaf bramen plukken en ze in hun als hongerige vogels opgesperde bekkies duwen.
En dan te bedenken dat ik ook van bramen hou, maar de kans niet krijg om ze zelf te eten :D .
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Re: Bramentijd

Ongelezen bericht door Madelief »

lieke schreef:In het hondenuitlaatgebied hier staan over zo'n 200m enorme bramenstruiken. En die hangen dus sinds een paar weken vol met heerlijke sappige bramen. Mijn honden zijn dól op die bramen en aangezien ze dus de onderkant al hebben kaal gevreten, zijn ze van mij dus afhankelijk voor nieuwe toevoer :mrgreen: .
Als ik ze 's morgens uitlaat, rennen ze als eerste naar de bramen en gaan er met een hoopvolle smoel voorzitten en vrouwtje maar braaf bramen plukken en ze in hun als hongerige vogels opgesperde bekkies duwen.
En dan te bedenken dat ik ook van bramen hou, maar de kans niet krijg om ze zelf te eten :D .
Haha, hier ook zo'n liefhebber. Bonha niet, die snapt het nut van groenten en fruit echt totáál niet (aanhanger van NRV), maar Yanthe, (meer de BARF tehorie aangehangen ;-)) is er dol op! Ze mag ze alleen niet zelf plukken van me. Omdat Bramen in bepaalde gebieden risicofactor zijn voor de verspreiding va de vossenlintworm. Dus....Yanthe kijkt lief, en baasje plukt... :mrgreen:
Heb er zelf overigens nog niet één gegeten.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Biene
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biene »

Zaaaalig! :cheer: Ben vorige week zelf druk aan het plukken geweest in het bos; alles ligt nu in de vriezer (2 kilo!). Heerlijk als je ze warm maakt en dan over vanille-ijs......
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

hier ook twee bramen etende honden. en. . .ze plukken ze zelf :mrgreen:

maar ik laat ze niet teveel snoepen. heb geen idee of het slecht kan zijn? te veel lijkt me niet goed? of kan het geen kwaad?
Job
Zeer actief

Ongelezen bericht door Job »

bramen groeien gelukkig als onkruid in mijn eigen tuin.
Denk niet dat er hier vossen komen.
Vooral Job vindt ze zalig, de anderen eten er weleens 1,
maar verder geen belangstelling.
Appels plukken ze trouwens ook zelf
en alleen bij de peren moeten ze wachten tot die naar beneden vallen.
Vind die blauwe tongen na het bramen snoepen altijd zo leuk. :mrgreen:
https://www.facebook.com/Hope-for-Spani ... 355896998/
Geen woorden maar daden, blaten kan iedereen.
Ineke

Ongelezen bericht door Ineke »

Wij hebben een pruimenboom en een kersenboom in de tuin, de honden weten precies waar ze naar het afgevallen fruit moeten zoeken...
Straks zijn de appels rijp en die zijn ook heel lekker volgens de honden.
Ach, ik laat ze lekker genieten en als ze te veel eten roep ik ze wel een halt toe.

Bramen zijn heerlijk! Vroeger plukten we ze ook in het bos. Goeie ouwe tijd. :I:
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Wij hebben erg veel bramenstruiken hier. Alleen als wij zelf gaan plukken, mogen de honden er van snoepen (anders krijgen ze daar elke dag veel te veel van binnen...). Is leuk om te zien, 3 aflopende kontjes op een rij die precies weten wat ze moeten plukken... :mrgreen:
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ben toevallig afgelopen zondag met mijn kleinzoons bramen gaan plukken ,heerlijk verse wilde bramen , de ventjes waren ook pipmelpaars na afloop ,zowel hun tong als hun out fit :mrgreen:
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Emma schreef:hier ook twee bramen etende honden. en. . .ze plukken ze zelf :mrgreen:

maar ik laat ze niet teveel snoepen. heb geen idee of het slecht kan zijn? te veel lijkt me niet goed? of kan het geen kwaad?
Volgens mij kan het geen kwaad. Bramen zitten boordevol vitamine C, dus lijkt me heel gezond. En collies hebben hele gevoelige darmen die bij het minste of geringste aan de dunne zijn, maar van bramen (of ander fruit) hebben ze totaal geen last. Al laat ik ze natuurlijk geen kilo's eten :wink: .
Ander fruit waar ze overigens gek op zijn: mango, meloen, aardbei, appel en kiwi. Ananas, papaya en kersen vinden ze aardig maar banaan en sinaasappel lusten ze absoluut niet.
Afbeelding
Ineke

Grappig dat ze kieskeurig zijn, onze eigen honden eten alle fruit dat ik tot nu toe voor hun neus heb gezet.
Ze zijn echt gek op banaan, da's veruit favoriet!
Ons tijdelijke hondje Kiddy heeft het niet zo op fruit, ze wil het hooguit wel eens eten als de anderen er omheen staan.
Het idee hè... Ik lekker wel en jullie lekker niet. :pffff: Typisch honds volgens mij. :wink:
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Afgelopen zondag probeerde ik Jakko te foppen. :wink:
Ik riep hem en hij kwam gelijk, dan krijgt ie altijd een frolicje van me.
ipv de frolic had ik een braam geplukt en die gaf ik aan hem.
Nou, daar trapte hij mooi niet in, hij kitste het gelijk weer uit. :smile:
Bij mij eten ze niets van groente en fruit. :(
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

wendy71 schreef:Afgelopen zondag probeerde ik Jakko te foppen. :wink:
Ik riep hem en hij kwam gelijk, dan krijgt ie altijd een frolicje van me.
ipv de frolic had ik een braam geplukt en die gaf ik aan hem.
Nou, daar trapte hij mooi niet in, hij kitste het gelijk weer uit. :smile:
Bij mij eten ze niets van groente en fruit. :(
Ik denk dat Jakko een gourmet is. Mijn honden zijn wandelende kliko's... :mrgreen:
En misschien geef ik ze gewoon te weinig te eten, want ik heb ze er ook wel eens op betrapt dat ze de slablaadjes met hun tong uit de caviakooi aan het wurmen waren :smile: .
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Ik kom net terug van het bramen plukken. Rico lust ze niet, dus ik heb lekker alles :lol1:
*Ellen*

Ongelezen bericht door *Ellen* »

't Is hier weer pruimentijd. We hebben een stuk of 15 of 20 grote pruimenbomen en de gele pruimen vallen massaal op de grond. Je gaat bijna op je bek, zo'n glijbaan van pruimen is het inmiddels. En Bloem vindt die zó lekker ! Hij spuugt de pit wel uit gelukkig. Maar hij is een beetje aan de stevige kant en pruimen lijken me niet goed voor de lijn.
Dus regelmatig de grasmaaier over de pruimen heen, dan is het snot.
Bramen hebben we hier ook maar daar zit niks aan, de vogels eten ze denk ik op.
En straks weer peren ! Vorig jaar geen peer gezien, en nu hangen de bomen vol.
Dat wordt peren eten , die lusten ze alledrie heel graag, ze trekken ze gewoon van de takken af. Appels vinden ze niks aan.
Ineke

*Ellen* schreef:'t Is hier weer pruimentijd. We hebben een stuk of 15 of 20 grote pruimenbomen en de gele pruimen vallen massaal op de grond. Je gaat bijna op je bek, zo'n glijbaan van pruimen is het inmiddels. En Bloem vindt die zó lekker ! Hij spuugt de pit wel uit gelukkig. Maar hij is een beetje aan de stevige kant en pruimen lijken me niet goed voor de lijn.
Dus regelmatig de grasmaaier over de pruimen heen, dan is het snot.
Bramen hebben we hier ook maar daar zit niks aan, de vogels eten ze denk ik op.
En straks weer peren ! Vorig jaar geen peer gezien, en nu hangen de bomen vol.
Dat wordt peren eten , die lusten ze alledrie heel graag, ze trekken ze gewoon van de takken af. Appels vinden ze niks aan.
Hier kauwen ze de pitten vrolijk weg. :N:
Zou dat kwaad kunnen?
*Ellen*

Ik weet niet of het kwaad kan. Ligt er denk ik ook aan hoeveel pruimen er in 1 keer weggesnaaid worden. Bloem eet er gerust 20 achter elkaar op. Dan vind ik het toch wel een veilig idee dat hij de pitten uitspuugd.
Ineke

*Ellen* schreef:Ik weet niet of het kwaad kan. Ligt er denk ik ook aan hoeveel pruimen er in 1 keer weggesnaaid worden. Bloem eet er gerust 20 achter elkaar op. Dan vind ik het toch wel een veilig idee dat hij de pitten uitspuugd.
20! :eek:

Dat redden ze hier niet hoor hahaha heb ook maar 1 boom (of eigenlijk een halve, hij staat op de scheiding met de buren).
Ach, ze leven nog en zien er normaal uit, dus erg veel kwaad zal het niet doen. :mrgreen:
*Ellen*

Inge dan heb je wilde bramen, met van die hele lange takken die enorm hard groeien vermoed ik. Ik heb een paar van die krengen in de tuin, zowat niet uit te roeien die troep.
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

*Ellen* schreef:Ik weet niet of het kwaad kan. Ligt er denk ik ook aan hoeveel pruimen er in 1 keer weggesnaaid worden. Bloem eet er gerust 20 achter elkaar op. Dan vind ik het toch wel een veilig idee dat hij de pitten uitspuugd.
Dat lijkt mij ook.
:wink:

Laatst las ik op een ander forum(weet zo even niet meer welke), dat er bij een hond een spoed operatie was uitgevoerd en daar hadden ze zo'n 20 pruimenpitten uit zijn darmen verwijderd.
:N:
Lijkt mij dus niet zo'n strak plan de honden de pitten te laten eten. :ugh:
Afbeelding
*Ellen*

Was er op het forum een heeeele tijd geleden niet een onderwerp hierover ? Kan wel een jaar geleden geweest zijn hoor. Over een hond die een darmobstructie gekregen had van pruimenpitten ? Ik kan het met de zoekfunctie niet terug vinden.
Ineke

Hellup! :N:

Ik weet van Skotti sowieso dat hij er 1 heeft opgegeten, die kauwt zelfs nog op steentjes e.d.. :oeps:
Een tijd geleden liep hij ergens mee in z'n bek om op te kauwen, ik dacht eerst dat het een stok was.
Bij nadere inspectie bleek het een ijzeren staaf te zijn, die heb ik maar gauw afgepakt.
Spijkers e.d. zijn echt niet veilig voor hem, dan is een pruimenpit een lachertje natuurlijk.
*Ellen*

@ Inge , er zijn heel veel soorten bramen. Die leuk zijn voor in de tuin zijn de struikbramen. Die maken niet van die meterslange stekelige takken die overal doorheen slierten en waar je smakeloze bramen van hebt.
Ik heb die rotslierten dwars door de borders heen zitten, als ik ze weg wil halen trek ik m'n hele border overhoop. Krengen zijn het !
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

*Ellen* schreef:Was er op het forum een heeeele tijd geleden niet een onderwerp hierover ? Kan wel een jaar geleden geweest zijn hoor. Over een hond die een darmobstructie gekregen had van pruimenpitten ? Ik kan het met de zoekfunctie niet terug vinden.
Ik heb net nog zitten zoeken of ik het terug kon vinden maar ik weet bij god niet meer waar ik dat gelezen heb.. :U:
Op dit forum was het niet volgens mij.
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Inge O schreef:
Madelief schreef:Ze mag ze alleen niet zelf plukken van me. Omdat Bramen in bepaalde gebieden risicofactor zijn voor de verspreiding va de vossenlintworm. Dus....Yanthe kijkt lief, en baasje plukt... :mrgreen:
wat maakt dat niet zelf plukken dan voor verschil :80: :mrgreen: ?
Dat ze als we in gebieden zijn waar dat risico aanwezig is (hier niet) ook niet zelf de bramen plukt. En ik ook niet ;-)
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Ineke schreef:Hellup! :N:

Ik weet van Skotti sowieso dat hij er 1 heeft opgegeten, die kauwt zelfs nog op steentjes e.d.. :oeps:
Een tijd geleden liep hij ergens mee in z'n bek om op te kauwen, ik dacht eerst dat het een stok was.
Bij nadere inspectie bleek het een ijzeren staaf te zijn, die heb ik maar gauw afgepakt.
Spijkers e.d. zijn echt niet veilig voor hem, dan is een pruimenpit een lachertje natuurlijk.
Nou ja, van 1 pit zou hij toch geen verstopping krijgen?
Rot zeg, dat ie vanalles in zijn bek propt.. :ugh:
Ik ken iemand van een ander forum die gaf haar hond elke dag een biergist tabletje tegen het van de straat vreten.
Bij haar heeft het geholpen, de hond eet niks meer van de straat. :19:
Misschien het proberen waard?
Afbeelding
Ineke

wendy71 schreef:

Ik ken iemand van een ander forum die gaf haar hond elke dag een biergist tabletje tegen het van de straat vreten.
Nooit van gehoord, waar is dat voor?
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Jaaa, ik heb het gevonden van die verstopping door pruimen pitten.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1326588" onclick="window.open(this.href);return false;

1e pagina, reactie staat een beetje onderaan.
Afbeelding
Ineke

wendy71 schreef:Jaaa, ik heb het gevonden van die verstopping door pruimen pitten.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1326588" onclick="window.open(this.href);return false;

1e pagina, reactie staat een beetje onderaan.
Daar staat ook iets over kapot kauwen...
Dat doet Skotti volgens mij ook.
Althans, ik heb hem het een keer zien doen, op een pit kauwen.
Sóley is volgens mij wat voorzichtiger en ontleedt eerst de hele pruim voor ze 'm hapje voor hapje opeet. :wink:
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Verstandig meisje, die Soley van jouw.. :F:
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Ineke schreef:
wendy71 schreef:

Nooit van gehoord, waar is dat voor?
Om het vreten van de straat tegen te gaan. :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”