Mireillevdw schreef:Klinkt over het algemeen genomen best negatief allemaal. Jammer.....

Het lijkt mij wel mee te vallen hoor, maar je zult als je geïnteresseerd bent in het ras gewoon zélf wat meer research moeten doen om je je eigen mening te kunnen vormen lijkt mij.
Ga eens naar een show of ander Belgen-evenement en bekijk daar de Groenendaelers. Stel vragen aan fokkers, kijk wat voor soort karakters jou aanspreken en dan kun je zelf bepalen of een Groenendaeler eventueel bij je zou kunnen passen.
De fokker die Crutz doorgeeft is er eentje die puur op karakter selecteert, zij vindt die honden hele fijne karakters hebben maar is zelf ook werkhonden gewend dus wellicht zijn de karakters voor jou dan net weer te hevig. Het kan ook zijn dat je het uiterlijk van die honden veel minder aansprekend vindt.
Ik kan er ook nog wel een aantal opnoemen waarvan ik vind dat ze fijne honden fokken.
Ik wil hiermee maar zeggen, dat iedereen zijn eigen mening heeft en wat de een betitelt als nerveus, hoeft voor de andere helemaal niet zo te zijn. Ik ken een flink aantal hele fijne Groenendaelers en ook een aantal die me persoonlijk minder aanspreken.
Ik vind zelf mijn honden heel prettig van karakter maar iemand als Crutz zou misschien best kunnen zeggen dat zij ze wat nerveus of onzeker vindt. Je hebt allemaal je eigen referentiekader, dus vandaar dat ik het heel belangrijk vindt dat je je voor welk ras dan ook niet te veel op de mening van anderen moet baseren, maar op je eigen.