ladybird schreef:De Petit Brabancon, Griffon Belgé & Griffon Bruxellois
Uitleg over de 3 rassen en het verschil onderling.
Petit Brabançon
De korthaar variant. Bij deze variant komen de volgende kleuren voor: Rood, zwart & Black and Tan.
Het karakter: zelfverzekerd, levendig, met een uitgesproken karakter en erg gevoelig. Een plezierig gezelschap dat consequent moet worden opgevoed.
Griffon Bruxellois
Dit is de ruwhaar variant in de kleur rood.
Het Karakter: robuust, dynamisch, levendig, vrolijk en erg aan zijn baas gehecht. Blaft weinig, maar is toch een goede waakhond.
Griffon Belgé
De ruwhaar varianten in de kleuren zwart en black and tan.
Het Karakter: erg sterk, robuust, levendig, vrolijk, evenwichtig en erg geliefd als gezelschapshond. Het is ook een goede waakhond, die blaft bij onraad. Hij jaagt op ongedierte.
Geschiedenis:
Deze drie rassen (Brussels Griffonnetje, Belgisch Griffonnetje en Klein Brabandertje) zijn ontstaan uit een klein ruwharig hondje "Smousje" genaamd; dat reeds eeuwenlang in de Brusselse omstreken voorkwam.
In de 19e eeuw werd er ingekruist met de King Charles Spaniel en de Mopshond hetgeen hem zijn zwarte en korte beharing gaf en het huidig rastype werd gefixeerd. Deze kleine hondjes waren zeer waakzaam en werden gefokt om de koetsen te bewaken en de stallen vrij te houden van knaagdieren. In 1883 werden de eerste Brusselse Griffonnetjes ingeschreven in het LOSH (Livre des Origines St.Hubert). Het betrof hier Topsy (LOSH N° 163) en Foxine (LOSH N° 164). Rond 1900 was het ras zeer populair, ondermeer dankzij de koninklijke belangstelling van Marie-Henriette, Koningin van België. Talrijke hondjes werden naar het buitenland geëxporteerd en hebben bijgedragen aan de verspreiding en de populariteit van het ras.
Rasstandaard:
ALGEMEEN BEELD: Klein gezelschapshondje; intelligent; evenwichtig; alert; fier; robuust; nagenoeg vierkant; met goed bot; maar tevens elegant in zijn beweging en bouw. Hij trekt de aandacht door zijn bijna menselijke expressie. De twee Griffonnetjes zijn ruwharig en onderscheiden zich door hun kleur; terwijl het Klein Brabandertje een korte vacht heeft.
BELANGRIJKE VERHOUDINGEN: De lichaamslengte; gemeten van de boegpunt tot de zitbeen punt moet zoveel mogelijk gelijk zijn aan de schofthoogte.
GEDRAG / KARAKTER: Een klein; evenwichtig hondje; alert; fier; zeer gehecht aan zijn meester; zeer waakzaam. Niet angstig (schuw) noch agressief.
HOOFD: Dit is het lichaamsdeel dat het meest karakteristiek is en dat bij het ras het meeste in het oog springt. Het hoofd is vrij groot in verhouding tot het lichaam en heeft een bijna menselijke uitdrukking. Bij de Griffonnetjes is het haar hard; rechtopstaand en warrelig; het is langer boven de ogen; op de neusrug; de wangen en de kin en vormt het hoofdgarnituur.
SCHEDELGEDEELTE: Breed en rond. Het voorhoofd is goed gewelfd.
Stop: Zeer sterk benadrukt.
SNUITGEDEELTE:
Neus: Zwart. De neus bevindt zich op dezelfde hoogte als de ogen. De neus is breed en de neusgaten zijn goed geopend. De neuspunt is naar achteren gekanteld; waardoor in profiel gezien; kin, neus en voorhoofd op éénzelfde lijn liggen.
Snuit: De neusrug; neus inbegrepen is zeer kort en zal niet 1,5 cm overschrijden. Bij het Klein Brabandertje lijkt een correcte neusrug wat langer; door het ontbreken van het garnituur. Een niet gekantelde (opgewipte) neusrug; evenals een neus met de bovenzijde onder de verbindingslijn tussen de ogen; geven een verkeerde expressie en zijn zware fouten.
Lippen: Zwart. De boven- en onderlip sluiten strak en dicht aaneen. De bovenlip mag geen hanglip vormen en bedekt niet de onderlip. Een te losse bovenlip schaadt de gewenste expressie.
Kaken / gebit: De onderkaak is goed opgebogen naar boven; zij is breed; niet puntig en steekt voor de bovenkaak uit. Het ras is een ondervoorbijter. De zes snijtanden van iedere kaak zijn bij voorkeur regelmatig ingeplant; in rechte lijn; en boven en onder mooi evenwijdig aan elkaar. De mond moet goed sluiten, waarbij noch de tanden; noch de tong zichtbaar zijn. De breedte en het vooruitsteken van de kin zijn van groot belang voor de gewenste expressie. Er moet opgelet worden dat er geen snijtanden ontbreken.
Ogen: Goed uit elkaar geplaatst; groot en rond; nooit uitpuilend. Bruine kleur; zo donker mogelijk. Zwart omrand; en bij voorkeur zonder het wit van de oogbol te laten zien. Een klein oog of ovaal of lichtgekleurde ogen zijn een fout.
Oren: Klein; hoog aangezet; met voldoende afstand tussen beide oren. De niet-gecoupeerde oren worden halfopstaand gedragen en vallen naar voor. Te grote oren zijn ongewenst; evenals opzij van het hoofd neerhangende oren. Gecoupeerde oren zijn puntig en recht opstaand. Zowel gecoupeerde als niet-gecoupeerde oren worden als evenwaardig beschouwd.
HALS: Middelmatig lang; gaat harmonisch in de schouders over.
LICHAAM:
De lichaamslengte moet zoveel mogelijk gelijk zijn aan de schofthoogte. Het algemeen voorkomen is een vierkant en krachtig hondje.
Schoft: Licht uitkomend.
Rug: Recht; kort en sterk.
Lendenen: Kort en gespierd; zeer licht gewelfd.
Kruis: Breed; vlak of zeer licht hellend.
Borstkas: Breed; diepte tot aan de ellebogen. Het sternpunt is aangeduid; hetgeen in profiel gezien een licht vooruitkomende voorborst geeft. De ribben zijn goed gewelfd; maar niet tonvormig of te vlak.
Onderbelijning: Buik licht opgetrokken; flanken goed uitkomend.
STAART: Hoog aangezet en tamelijk hoog gedragen. De gecoupeerde staart is met 2/3 van zijn lengte ingekort. De niet-gecoupeerde staart wordt omhoog geheven gedragen; met de staartpunt gericht naar de rug; zonder deze te raken en zonder opgerold te zijn. Een van nature korte staart; gebroken of over de rug gerolde staart is een ernstige fout.
LEDEMATEN VOORSTE LEDEMATEN:
Algemeen beeld: De voorbenen evenwijdig geplaatst; hebben een goed bot en staan voldoende ver uit elkaar.
Schouders: Normale schouderhoeking.
Ellebogen: Goed aanliggend bij lichaam.
Polsen: Stevig.
Voeten: Klein; rond; noch naar binnen noch naar buiten gericht. De tenen zijn dicht bij elkaar geplaatst. Het is een fout wanneer de tenen aan elkaar verbonden zijn. Dikke voetkussens en zo donker mogelijk. Nagels bij voorkeur zwart en zo gepigmenteerd mogelijk.
ACHTERSTE LEDEMATEN:
Algemeen beeld: De achterste ledematen hebben een goed bot en zijn evenwijdig geplaatst; de hoeking is in harmonie met de voorste ledematen.
Knie: Voldoende gehoekt.
Hakken: Goed laag geplaatst; van achteren gezien noch te dicht noch te wijd uit elkaar.
Voeten: Zie voorvoeten. Hubertusklauwen zijn niet gewenst.
GANGWERK: Krachtige; evenwijdige beweging van de ledematen; met goede achterhandsstuwing. Steppen en telgang zijn fouten.
VACHT HAAR:
Haarkwaliteit: Het Brussels Griffonnetje en het Belgisch Griffonnetje zijn de twee ruwharen met ondervacht. Het haar is van nature ruw; licht gegolfd; niet gekruld; maar wel getrimd. Het haar moet voldoende lang zijn om de textuur te kunnen beoordelen. Een te lange vacht schaadt het silhouet en is niet gewenst. Zijdeachtig haar of wolachtig haar zijn een zware fout.
Het Klein Brabandertje heeft kort haar. De vacht is stug; glad aanliggend en glanzend; maximale lengte is 2 cm.
Hoofdgarnituur: Bij de Griffonnetjes begint het garnituur (baard en snor) onder de neus-oog en strekt zich uit van oor tot oor; de snuit en de wangen goed bedekkend met dicht haar; dat langer is dan op de rest van het lichaam. Boven de ogen moet haar langer zijn dan op de rest van de schedel en vormt daar de wenkbrauwen.
KLEUR:
Brussels Griffonnetje: Rood: Rossig; wat zwart aan het hoofdgarnituur wordt getolereerd.
Belgisch Griffonnetje: Zwart; Zwart met roodbruin (black&tan). De tan aftekeningen moeten zuiver zijn en een diepe kleur hebben. Ze bevinden zich aan de voorbenen; van de voeten tot aan de polsen en op de achterbenen van de voeten tot aan de hakken. Aan de binnenzijde van de ledematen lopen ze hoger op. De aftekeningen komen ook voor op de voorborst; de wangen; de kin; boven de ogen; aan de binnenzijde van de oren; onder de staart en aan de anus. Het zwart mag vermengd zijn met roodbruin; hetgeen toegelaten is; alhoewel het zuiver zwart en het zuiver zwart met roodbruin (black&tan) de voorkeur hebben.
Klein Brabandertje: Dezelfde kleuren als bij de Griffonnetjes. Hij heeft een donker masker. Aanwezigheid van grijs in het masker van oudere honden mag niet bestraft worden. Bij deze drie rassen worden enkele witte haren op de voorborst getolereerd; maar zijn niet gewenst.
GEWICHT: Varieert van 3,5 kg tot 6 kg.
FOUTEN: Al wat afwijkt van wat hier vermeld wordt; dient als fout aangerekend te worden. De bestraffing volgt in evenredigheid tot de graad van afwijking.
UITSLUITENDE FOUTEN:
Elk teken van agressiviteit; zeer angstig. Gedepigmenteerde neus of een andere kleur dan zwart. Constant zichtbare tong wanneer de mond gesloten is. Scheve onderkaak. Bovenkaak die voor de onderkaak uitsteekt. Andere kleuren dan deze in de standaard vermeld; zoals grijs; blauw & tan; bruin & tan; leverkleurig. gelijk welke witte vlek.
NB De reuen moeten twee ontwikkelde testikels hebben die volledig in het scrotum afgedaald zijn.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
De Petit Brabancon, Griffon Belgé & Griffon Bruxellois
Moderator: moderatorteam
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
De Petit Brabancon, Griffon Belgé & Griffon Bruxellois
met dank aan :ladybird
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Re: kleine belgische griffonnetjes
Volgens mij is de benaming van het ras van deze rasstandaard niet goed Twink, ik denk dat je beter de franse namen over kunt nemen. 

- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
- ladybird
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
- Contacteer:
Re: kleine belgische griffonnetjes
Was wel goed hoorLongFields schreef:Volgens mij is de benaming van het ras van deze rasstandaard niet goed Twink, ik denk dat je beter de franse namen over kunt nemen.

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Re: De Petit Brabancon, Griffon Belgé & Griffon Bruxellois
Okay, dat wist ik niet. Dan heb ik natuurlijk niets gezegd. 

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
geweldig ladybird, mooie duidelijke rasbeschrijving 
ooit komt er hier eentje
ik weet alleen nog niet wanneer en welke variëteit

ooit komt er hier eentje

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- ladybird
- Zeer actief
- Contacteer:
Dank je!!renee-uk schreef:geweldig ladybird, mooie duidelijke rasbeschrijving
ooit komt er hier eentjeik weet alleen nog niet wanneer en welke variëteit

Ja zoek rustig wat je het leukste vind. De Belges zijn wel de meest brutale van de 3.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ja, ik vind ze leuk 
Alleen: hoe komt het dat die karakterverschillen er zijn?
Je kunt toch alledrie variëteiten in een nest hebben?

- renee-uk
- Zeer actief
ze hebben allemaal wel iets wat ik me aantrekt in een hond 
ik zie het al voor me, straks als mijn herders er niet meer zijn heb ik een huis vol ukjes: van elke variëteit minstens eentje.... :N:

ik zie het al voor me, straks als mijn herders er niet meer zijn heb ik een huis vol ukjes: van elke variëteit minstens eentje.... :N:

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- ladybird
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vind ze ook leukMarjoleine schreef:Ja, ik vind ze leuk

Ja dat is een zeer goede vraag. Om eerlijk te zijn, ik ben nog steeds op zoek naar het antwoord

Ja je kan idd alle 3 de rassen in 1 nest krijgen. Maar we mogen natuurlijk in NL de variëteiten ook gewoon kruisen (godzijdank wel, er zijn er al zo weinig) In de UK en USA vallen alle 3 de variëteiten onder 1 noemer, daar is het gewoon de Brussels Griffon. Zelf hebben we voor volgend jaar ons eerst nest gepland staan, dat zal een combinatie rode Brabançon x zwarte Belge zijn.
Een foto van het nest van Pepita, daar zaten alle 3 de rassen in. vlnr : belge, daarachter een brusselse en 2 brabancons. Haar moeder is een bl and tan brabancon en de vader van dit nest een brusseltje.

- ladybird
- Zeer actief
- Contacteer:
1 griffonnetje is geen griffonnetje hoorrenee-uk schreef:ze hebben allemaal wel iets wat ik me aantrekt in een hond

- renee-uk
- Zeer actief
dat bedoel ik en dat zie ik ook al aankomenladybird schreef:1 griffonnetje is geen griffonnetje hoorrenee-uk schreef:ze hebben allemaal wel iets wat ik me aantrekt in een hond
ik zie het al voor me, straks als mijn herders er niet meer zijn heb ik een huis vol ukjes: van elke variëteit minstens eentje.... :N:Je moet er minstens 2 of 3 van hebben.

- Drazic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): griffon belge,griffon bruxellois,GriffonxPatterdale
- Aantal honden: 3
Wij hebben alle variateiten in huis gehad,elk een ander karakter
Tot nu toe is de bruxellois de eigenwijste en dominanste geweest
De belge heel erg rustig en lief
De brabancons heel verschillend eigenlijk
Boyke was eigenlijk best pittig te noemen
Rambo was een rustig hondje
Nicky is erg onzeker
Al sinds ik 11 jaar was roep ik dat ik zulke hondjes wilde (ben nu 40 en nog steeds niet genezen
)
Tot nu toe is de bruxellois de eigenwijste en dominanste geweest
De belge heel erg rustig en lief
De brabancons heel verschillend eigenlijk
Boyke was eigenlijk best pittig te noemen
Rambo was een rustig hondje
Nicky is erg onzeker
Al sinds ik 11 jaar was roep ik dat ik zulke hondjes wilde (ben nu 40 en nog steeds niet genezen

- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Hebben ze eigenlijk ook problemen met de luchtwegen? Loop jij er bijvoorbeeld tegenaan dat je als het wat warmer is, je niet lang kunt wandelen of hebben ze daar geen last van?
-
- Zeer actief
Ik vind ze leuk, ze kijken zo lekker "boos" 

- Drazic
- Zeer actief
Ik persoonlijk heb er nog nooit geen last van gehad,dat mijn hondjes er niet tegen konden in ieder gevalJinx schreef:Hebben ze eigenlijk ook problemen met de luchtwegen? Loop jij er bijvoorbeeld tegenaan dat je als het wat warmer is, je niet lang kunt wandelen of hebben ze daar geen last van?
Alleen Griffin op het laatst maar dat kwam omdat hij het aan zijn hartje had.
- ladybird
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb mijn hele leven Franse Bullen gehad en ik meen serieus dat ik me nu nog dagelijks verbaas met warmere dagen wat de griffjes aan kunnen. Hier hebben ze geen van 5 last van de warmte en lopen ook een stuk makkelijker dan een Fransje. Natuurlijk hijgen ze, maar ze kunnen ddl veel meer aan. (en echt het verbaast me nog steeds)Jinx schreef:Hebben ze eigenlijk ook problemen met de luchtwegen? Loop jij er bijvoorbeeld tegenaan dat je als het wat warmer is, je niet lang kunt wandelen of hebben ze daar geen last van?

- ladybird
- Zeer actief
- Contacteer:
En Nicky is een?drafin schreef: Nicky is erg onzeker
Het zijn voornamelijk de brabancons die wij hebben en die ik tegenkom die duidelijk toch gereserveerder zijn.

- Drazic
- Zeer actief
Nicky is ook een brabancon.
- ladybird
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja zie. De Brabanders hebben echt wat langer nodig voor hun ontwikkeling.drafin schreef:Nicky is ook een brabancon.

- renee-uk
- Zeer actief
:sst: :sst:ladybird schreef:Ja zie. De Brabanders hebben echt wat langer nodig voor hun ontwikkeling.drafin schreef:Nicky is ook een brabancon.

- Drazic
- Zeer actief
Als ras echte brabander wist ik dat natuurlijk al
Ik had ook wat langer nodig

Ik had ook wat langer nodig

- ladybird
- Zeer actief
- Contacteer:
renee-uk schreef::sst: :sst:ladybird schreef:Ja zie. De Brabanders hebben echt wat langer nodig voor hun ontwikkeling.drafin schreef:Nicky is ook een brabancon.

- renee-uk
- Zeer actief
kweenie......heb wat langer nodig .... brabants hèladybird schreef:renee-uk schreef::sst: :sst:ladybird schreef: Ja zie. De Brabanders hebben echt wat langer nodig voor hun ontwikkeling.![]()
Je vind me vast nog wel lief toch?

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
en een JR natuurlijk, maar dat past er ook wel bijrenee-uk schreef:dat bedoel ik en dat zie ik ook al aankomenladybird schreef:1 griffonnetje is geen griffonnetje hoorrenee-uk schreef:ze hebben allemaal wel iets wat ik me aantrekt in een hond
ik zie het al voor me, straks als mijn herders er niet meer zijn heb ik een huis vol ukjes: van elke variëteit minstens eentje.... :N:Je moet er minstens 2 of 3 van hebben.

- ladybird
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik kan je gaan omkopen met foto's van Drakie?renee-uk schreef:kweenie......heb wat langer nodig .... brabants hèladybird schreef:
![]()
Je vind me vast nog wel lief toch?
![]()

- renee-uk
- Zeer actief
wil jij even je mond houden.........jeetje ik en een JR das haast net zo erg als vloeken in de kerk en nee ik kom niet bij jou of Maryanne op bezoekyamie schreef:en een JR natuurlijk, maar dat past er ook wel bijrenee-uk schreef:dat bedoel ik en dat zie ik ook al aankomenladybird schreef:
1 griffonnetje is geen griffonnetje hoorJe moet er minstens 2 of 3 van hebben.

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
renee-uk schreef:
wil jij even je mond houden.........jeetje ik en een JR das haast net zo erg als vloeken in de kerk en nee ik kom niet bij jou of Maryanne op bezoek

- ladybird
- Zeer actief
- Contacteer:
Volgens mij een JRyamie schreef:renee-uk schreef:
wil jij even je mond houden.........jeetje ik en een JR das haast net zo erg als vloeken in de kerk en nee ik kom niet bij jou of Maryanne op bezoek![]()
als je toch eens wist , wat je mist