Marjoleine schreef:Nilo, Nova Scotia Ducktolling retriever, 16 maand oude reu.
Jonge, licht gestrekte halflangharige reu van 16 maanden.
Boven- en onderbelijning goed. Vrij licht bone. Uitstekende bespiering.
Hoofd passend bij het lichaam. Neus neigt iets naar ramsneus. Goed geplaatst oog dat qua kleur past bij de vacht. Vrij hoog aangezet oor dat tegen het hoofd gedragen wordt.
Goed geplaatste schouder. Hoeking voor wat open, waardoor de voorborst iets weg lijkt te vallen. Ellebogen reiken tot onderzijde borstkas en lijken goed aan te sluiten. Rechte benen en sterke polsen.
Rug toont sterk, de buiklijn is matig opgetrokken en de ribben tonen goed gerond.
Iets te sterk hellend bekken en matige kniehoeking. De sprong is wel goed gehoekt.
Door de evenredigheid van de hoekingen is het gangwerk regelmatig en de paslengte voor en achter gelijk. Achter zou iets meer stuwing mogen en voor zou de hond iets meer mogen uitgrijpen.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Keuring Nilo
Moderator: moderatorteam
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
- Aantal honden: 1
Keuring Nilo
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Keuring Nilo
Hey wat leuk! Heel veel dingen die jij noemt heb ik ook terug gelezen op keurverslagen, Marjoleine. Alleen horen we regelmatig dat hij behoorlijk zwaar is qua bone, en zijn ogen te licht voor zijn vachtkleur (hoewel ik het zelf wel mooi vind!) Wat bedoel je met "hoeking voor wat open, waardoor de voorborst iets weg lijkt te vallen?" Dat van dat gangwerk klopt overigens precies. Bedankt!
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
[quote="Maeve"]Hey wat leuk! Heel veel dingen die jij noemt heb ik ook terug gelezen op keurverslagen, Marjoleine. Alleen horen we regelmatig dat hij behoorlijk zwaar is qua bone, en zijn ogen te licht voor zijn vachtkleur (hoewel ik het zelf wel mooi vind!) Wat bedoel je met "hoeking voor wat open, waardoor de voorborst iets weg lijkt te vallen?" Dat van dat gangwerk klopt overigens precies. Bedankt![/quote]
Fijn dat het klopt!
Die ogen, dat is denk ik persoonlijk ;)
Ik vind ze goed passen.
De hoeking is wat open en daardoor lijkt het alsof de voorhand verder naar voren komt. En daardoor lijkt het dan weer of er minder voorborst is dan er is.
Als ik de hond zou voelen zou ik het waarschijnlijk anders zeggen, maar ja, ik kan hem dus niet voelen ;)
Fijn dat het klopt!
Die ogen, dat is denk ik persoonlijk ;)
Ik vind ze goed passen.
De hoeking is wat open en daardoor lijkt het alsof de voorhand verder naar voren komt. En daardoor lijkt het dan weer of er minder voorborst is dan er is.
Als ik de hond zou voelen zou ik het waarschijnlijk anders zeggen, maar ja, ik kan hem dus niet voelen ;)
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Die ogen is inderdaad een kwestie van smaak denk ik. Het is niet eens dat ze te licht zijn, maar ze vallen behoorlijk op door zijn donkere vachtkleur. En daar vallen keurmeesters wel eens over (wat ik ook wel snap hoor). Dat van die hoeking klinkt inderdaad duidelijk nu. Het ligt ook wel wat aan de foto denk ik. Soms als ik hem zie staan heb ik zelfs het idee dat hij enorm veel voorborst heeft, dus dan staat hij net weer wat anders.
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
De oogkleur moet passend zijn bij de vachtkleur en dan vind ik zijn ogen wel wat te licht.
Maar het is natuurlijk gewoon ook een kwestie van smaak en gelukkig val je zelf op lichte ogen ;-]
Leuk om het keurrapport te lezen, ik vind hem wat betreft type toller en zijn lijf erg mooi.
Zeker op die laatste foto, daar val ik wel op.
Maar het is natuurlijk gewoon ook een kwestie van smaak en gelukkig val je zelf op lichte ogen ;-]
Leuk om het keurrapport te lezen, ik vind hem wat betreft type toller en zijn lijf erg mooi.
Zeker op die laatste foto, daar val ik wel op.
- under the red sky
- Zeer actief
- Contacteer:
Knap om zo'n keurverslag te schrijven op basis van foto's. Ik heb Nilo natuurlijk al meerdere keren gezien en volgens mij heb je hem goed beschreven. Hoekingen bij een toller blijft een lastig punt. Ik vind Nilo voldoende gehoekt voor het ras maar je zult ook keurmeesters treffen die meer hoeking willen zien. Vooral allrounders en de oude garde tollerkeurmeesters in Nederland denken nog wel 's dat een toller gehoekt moet zijn als een Golden.
Overigens zegt de standaard dat de ogen amberkleurig tot bruin moeten zijn. Er is geen relatie met de vachtkleur hoewel een wat lichter oog natuurlijk meer opvalt bij een donkere hond.
Overigens zegt de standaard dat de ogen amberkleurig tot bruin moeten zijn. Er is geen relatie met de vachtkleur hoewel een wat lichter oog natuurlijk meer opvalt bij een donkere hond.
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
[quote="under the red sky"]Knap om zo'n keurverslag te schrijven op basis van foto's. Ik heb Nilo natuurlijk al meerdere keren gezien en volgens mij heb je hem goed beschreven. Hoekingen bij een toller blijft een lastig punt. Ik vind Nilo voldoende gehoekt voor het ras maar je zult ook keurmeesters treffen die meer hoeking willen zien. Vooral allrounders en de oude garde tollerkeurmeesters in Nederland denken nog wel 's dat een toller gehoekt moet zijn als een Golden.
Overigens zegt de standaard dat de ogen amberkleurig tot bruin moeten zijn. Er is geen relatie met de vachtkleur hoewel een wat lichter oog natuurlijk meer opvalt bij een donkere hond.[/quote]
Is dat dan de neuskleur, die passend moet zijn met de vacht?
Overigens zegt de standaard dat de ogen amberkleurig tot bruin moeten zijn. Er is geen relatie met de vachtkleur hoewel een wat lichter oog natuurlijk meer opvalt bij een donkere hond.[/quote]
Is dat dan de neuskleur, die passend moet zijn met de vacht?
- under the red sky
- Zeer actief
- Contacteer:
[quote="marye"]Is dat dan de neuskleur, die passend moet zijn met de vacht?[/quote]
Yep. Het pigment van de neus, lippen en oogranden moet passend zijn bij de vacht maar moet ook bij elkaar passen. Bij een zwarte neus horen dus donkere lippen en oogranden.
Yep. Het pigment van de neus, lippen en oogranden moet passend zijn bij de vacht maar moet ook bij elkaar passen. Bij een zwarte neus horen dus donkere lippen en oogranden.
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar hoe kan het pigment dan passen bij de vachtkleur? Betekend dit dat ze bij donker pigment liever geen lichte vacht zien? Want dat zie je toch wel regelmatig. Tot nu toe heb ik nog nooit gehoord dat Nilo niet genoeg gehoekt is. Wel dat ze zijn voorhandhoeking beter vinden dan de achterhand, maar die is ook altijd voldoende geweest. En zelf vind ik het wel mooi als ze wat meer hoeking hebben hoor, maar je kan niet alles hebben. Ik heb mijn lieve, werklustige Toller met zn leuke vacht en oogkleur dus tevreden ben ik sowieso, haha.
Overigens wel grappig dat zijn bijna-ramsneus hier wel op valt. Het valt mij ook enorm op maar ik heb er op keuringen nog niets over gehoord.
Overigens wel grappig dat zijn bijna-ramsneus hier wel op valt. Het valt mij ook enorm op maar ik heb er op keuringen nog niets over gehoord.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nee, ze zien bij een lichte vacht liever zo donker mogelijk pigment en bij een donkere vacht zeker liever geen licht pigment.
Voldoende hoeking is geen goede hoeking... Dus als de voorhand voldoende is, is dan precies dat: voldoende. Niet te weinig maar ook niet goed.
En als voor dus voldoende is en achter minder, is achter te weinig.
Ja, keurrapporten moet je ook leren lezen... keurmeesters worden niet geacht zo bot te zijn dat mensen niet meer terugkomen natuurlijk ;)
Ik ben zelf nogal fanatiek met hoofdbelijning en ik weet dat ramsneuzen en alles wat die kant opgaat sneller verschijnt in een ras dan weer verdwijnt. Daarom noem ik het dus wel ;)
Voldoende hoeking is geen goede hoeking... Dus als de voorhand voldoende is, is dan precies dat: voldoende. Niet te weinig maar ook niet goed.
En als voor dus voldoende is en achter minder, is achter te weinig.
Ja, keurrapporten moet je ook leren lezen... keurmeesters worden niet geacht zo bot te zijn dat mensen niet meer terugkomen natuurlijk ;)
Ik ben zelf nogal fanatiek met hoofdbelijning en ik weet dat ramsneuzen en alles wat die kant opgaat sneller verschijnt in een ras dan weer verdwijnt. Daarom noem ik het dus wel ;)