Vandaag maar even een nieuw hoofdstuk aangevangen in de opvoeding van Willem. Hij moet leren naast de fiets te lopen, dat is altijd makkelijk, en voor zo'n grote hond ook handig met in conditie houden. Ik heb het al wel een paar keer los gedaan, maar hij moet het ook aan de lijn kunnen. Dus wilde ik met hem gaan fietsen, maar ik wilde ook naar het strand, dus: op de fiets naar het strand. Maar dan moeten de andere twee ook mee. Hondenmand achterop gedaan voor Spiky en Sil en Willem aan de duoriem. Opstappen en gaan met die banaan. En dat ging goed, heel goed. Willem liet zich netjes door mijn stem naast sturen, en Sil sloot hem aan de buitenkant op, ging helemaal perfect.
Toen ik dan de hoofdweg overgestoken was en op de badweg reed, kon Sil los, die blijft keurig rechts lopen en op de badweg rijden alleen fietsen, auto's mogen daar niet. Ook toen bleef Willem keurig naast lopen, netjes in het goede tempo alsof hij het al jàren doet. Ik trok wel bekijks trouwens met één hond aan de lijn, eentje achterop en eentje los naast de fiets! Toen ik de fiets parkeerde en Spike uit zijn mandje tilde, gingen Sil en Willem midden op de weg zitten, ik riep ze even bij me en kreeg meteen complimenten van een voorbijganger dat ze zo goed luisterden

, ik moet zeggen dat je dan toch wel ff trots bent op je hondjes
Op het strand weer wat getraind met Willem en hij was megabraaf (was hij dat in het bos ook maar

) Sil heb ik het commando "vooruit" geleerd, dat begon hij aardig te snappen. Nu we weer terug zijn ligt het hele stel in coma.