Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Proefles apporteersport - wat is dat leuk!

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Proefles apporteersport - wat is dat leuk!

Ongelezen bericht door Carma »

Luka en ik hebben afgelopen zondag meegedaan met een les apporteersport en leuk dat we het vonden!
We zaten in een vrij ver gevorderden groep, dus de lat lag nog iets te hoog, maar ondanks dat hebben we heel veel plezier gehad. De lessen vinden plaats in het bos (steeds weer op een andere plaats) dus alleen dat al is een leuke toevoeging in de training.
De les begon met het vooruit sturen op een lang pad. Onze lesgenoten konden dit al op behoorlijk afstand, voor Luka was dit vrij nieuw, dus wij zijn op beschaafde afstand begonnen.
Daarna werden er 5 (voor elke hond 1) dummies het bos in gegooit en "geschoten" (er klonk een schot voordat de dummy de grond raakte). De honden mochten meekijken en daarna 1 dummy ophalen. Luka en een ander onervaren hondje mochten als eerste. Dit ging heel goed, Luka ging met grote vaart het bos in en kwam al snel met een dummy aangerent die hij netjes model afgaf. Deze oefening deden we nog een keer, maar dan op een andere plek (waarbij de wind ook van de andere kant kwam). Ook hier deed Luka precies wat van hem gevraagd werd. Ondertussen heeft hij ook het schot en het vallen van een dummy aan elkaar gekoppeld en bij elk schot zat hij opgewonden te kijken en te piepen ( :N: ) en wilde hij het liefst gelijk de dummy ophalen. Hierna liepen we naar een zandvlakte waar we volgen in een linie gingen doen. Alle hondjes en baasjes stonden in een linie 2 meter van elkaar en we werden rond gedirigeerd. Zo nu en dan klonk er een schot en viel er een dummy. Alle honden moesten dan gelijk gaan zitten en de baasjes stil staan (of andersom :wink: ). Er mocht vervolgens 1 hond (op aanwijzen van de trainer) de dummy gaan halen. Deze oefening vond Luka heel moeilijk, elke keer als er een schot klonk maakte hij een sprong voorwaards om maar als eerste te proberen die dummy te pakken :N: Daar waar het volgen in de GG geen problemen opleverd bleek het hier toch even andere koek! Logisch natuurlijk, iedereen kwam op het zelfde moment in beweging, er gebeurd van alles,...best een beetje gek natuurlijk :wink: Als laatste oefening moesten we in een circel gaan staan met de gezichten naar buiten. Voor elke hond werd een dummy gegooit. De ervaren honden werden gedirigeerd naar de dummy toe (middels vooruit, links, rechts), wij mochten een "gewoon"apport doen. Dit werd door Luka keurig gedaan. Het was leuk om te zien hoe geweldig Luka het vind om te mogen apporteren. Ik wist dat hij dit leuk vindt om te doen (vandaar ook de proefles), maar dat hij zó gretig was is voor mij ook een verrassing. Ik weet wat wij volgend jaar naast de GG gaan doen :F: :cheer:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Re: Proefles apporteersport - wat is dat leuk!

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

He wat leuk, heb je toch weer een sport met 'actie'! Waar heb je de les gevolgd?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Wat leuk!
Ben ook benieuwd waar je de proefles hebt gehad.
Afbeelding
Carma
Zeer actief

Zoek stok! schreef:He wat leuk, heb je toch weer een sport met 'actie'! Waar heb je de les gevolgd?
Ik heb de les gevolg bij Hondenschool Exarcio (http://www.exarcio.nl. Ik heb kennis gemaakt met Martin en Brigitte tijdens de vakantie in Zwitserland. Hun manier van trainen past heel goed bij mij en Luka, bovendien zijn de groepen klein. De trainingen vinden plaats in de buurt van Schaijk/Herpen (Noord Brabant).

Het was erg leuk om Luka weer zo razend enthousiast te zien. De GG vind hij ook leuk om te doen, maar daar vindt hij het krijgen van wat lekkers of de bal leuk en bij agility vond hij het spelletje op zich heel leuk om te doen. Dat laatste zag ik zondag ook tijdens de les apporteren terug; het was hem om de oefening zelf te doen, het halen van het apport was al een beloning op zich. Je had die pretface moeten zien! :wink:

Voordat ik mij definitief inschrijf gaat Luka nog wel even voor de keuring, want hij tobt toch wel weer een beetje met zijn rug. De DA kan mij niet goed vertellen in hoeverre zijn rug "slechts" gevoelig is en in hoeverre het daadwerkelijk pijn doet. Ik heb daarom besloten om langs Leida Visée (holistisch DA >> dank je wel Marye :wink: ) te gaan voor de zekerheid. Ik hoop daar iets meer te weten te komen over waar ik goed aan doe qua belasting.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Dat klinkt heel leuk zeg!
Mooi om te lezen dat Luka er zo enorm veel plezier in had :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Ach toch, doe Martin vooral de hartelijke groeten van mij. Ooit gaan wij weer wat samen doen.
Carma
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Ach toch, doe Martin vooral de hartelijke groeten van mij. Ooit gaan wij weer wat samen doen.
Heb jij ook les gehad van Martin? Of ken jij hem ergens anders van? (ik ben verder niet nieuwschierig hoor :F: )
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Carma schreef:
Rosita Compagner schreef:Ach toch, doe Martin vooral de hartelijke groeten van mij. Ooit gaan wij weer wat samen doen.
Heb jij ook les gehad van Martin? Of ken jij hem ergens anders van? (ik ben verder niet nieuwschierig hoor :F: )
Lang geleden heb ik met mijn Flatcoat met hem getraind. Ik heb ook nog een 'afspraak' staan om met een PWD-groep een of andere Oostenrijk of Zwitserland vakantie te doen, ooit.
Hetty2501
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door Hetty2501 »

Fijn dat hij er zoveel schik in heeft! Leuk om te lezen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Wat leuk dat de proefles zo goed is gegaan. :ok:
Is dat de apporteersport van een school aangesloten bij de FHN?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Carma
Zeer actief

ranetje schreef:Wat leuk dat de proefles zo goed is gegaan. :ok:
Exarcio is inderdaad aangesloten bij de FHN :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Carma schreef:
ranetje schreef:Wat leuk dat de proefles zo goed is gegaan. :ok:
Exarcio is inderdaad aangesloten bij de FHN :wink:
:ok:
Ik had er al over gehoord, dat het zo leuk was, maar jouw verslag maakt dat nog wat duidelijker.
Goed om te onthouden als er iemand naar vraagt :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”