Maar... hoe is het voor de schapen zelf? Zijn het bij een cursus/wedstrijd steeds dezelfde schapen die gedreven worden? Krijgen de schapen ook een soort opleiding of worden ze zomaar (oh wat een mooie woordspeling

Moderator: moderatorteam
hahahaha gelukkig nog iemand die er geen klap van begrijpt.Zoek stok! schreef:Ik heb trouwens het idee dat ik ongelukkiger ben tijdens schapendrijven dan de schapen. Omdat ik er nog geen klap van begrijp
Daar zijn wij ook in geinteresseerd!Panna schreef:Dank voor de antwoorden. Het klinkt alsof er goed over nagedacht wordt![]()
Misschien ga ik het dan toch een keer proberen met Panna. Nog tips voor een locatie niet al te ver van Amersfoort (<1,5 uur)?
klopt!Odi schreef:De meeste schapeneigenaren wisselen een groepje schapen als ze een tijd hebben moeten lopen.
Dus eerst bijv 5 schapen in de wei en na een tijdje een ander groepje schapen.
Ik denk dat de schapen niet lijden van het drijven, mits je een ervaren handler erbij hebt die helpt met alles in goede banen te leiden en een goede hond erbij voor de back-up.
hier nog een*Anita* schreef:hahahaha gelukkig nog iemand die er geen klap van begrijpt.Zoek stok! schreef:Ik heb trouwens het idee dat ik ongelukkiger ben tijdens schapendrijven dan de schapen. Omdat ik er nog geen klap van begrijp
voel me altijd verschrikkelijk onhandig tijdens de lessen.
Het kan echt heel erg schelen per trainer hoor... als je met een niet-bc bij een bc trainer gaat trainen, kan het idd tegenvallen. Maar ik heb ook gehoord van mensen (en honden) die het dan bij een niet-bc trainer wel leuk vonden. Ik zou het iig proberen!mariaa schreef: ik ben al gestopt met trainen bij een bc trainer omdat ik mij daar echt ongelukkig voelde.
mischien dat ik wel een paar lessen bij JJranch ga volgen maar deze sport is verder niet echt aan mij besteed.
ik heb naast de bc trainer ook een paar lessen bij jj-ranch gehad, deze lessen waren wel prettig maar ik vind de sport echt erg moeilijkMagic schreef:Het kan echt heel erg schelen per trainer hoor... als je met een niet-bc bij een bc trainer gaat trainen, kan het idd tegenvallen. Maar ik heb ook gehoord van mensen (en honden) die het dan bij een niet-bc trainer wel leuk vonden. Ik zou het iig proberen!mariaa schreef: ik ben al gestopt met trainen bij een bc trainer omdat ik mij daar echt ongelukkig voelde.
mischien dat ik wel een paar lessen bij JJranch ga volgen maar deze sport is verder niet echt aan mij besteed.
Eens, ik doe (nog) geen schapendrijven maar woon al 20 jaar naast een weiland schapen van een zgn ''schapenboer'' als boven. Gezien dat deze beesten, steeds weer andere, vaak kreupel lopen, veel hoesten en doorgaans erg nerveus zijn zouden ze het denk ik niet lang maken als je ze ging drijven. Ik mag inderdaad aannemen dat iemand die de schapen voor schapendrijven heeft zorgt dat ze in goede condities zijn? Naast uiteraard alleen drijven onder goede begeleiding.Maar ik zou honderd keer liever een schaap zijn bij iemand die uit passie en interesse met hond en kudde bezig is dan het schaap van een of andere boer die ze de hele winter ergens achter in een veld parkeert in afwachting van ramadan.
De standaard verwaarlozing lijkt me veel erger dan hobbymatig maar goed verzorgd. De schapen van een echte herder die er mee loopt om ze te laten grazen hebben een uitstekend leven vind ik.
Dit is bij Aussies niet het geval. Denk dat de interesse dan ook snel weg zou zijn omdat ze veel dichter op het vee willen zitten dan Border Collies. Met Izzie heb ik in een kleine ruimte gestaan zodat ze ze idd niet over het hele veld kon jagen. Eerst samen met de trainer en daarna alleen. En nee, ik denk niet dat het ontzettend leuk was voor de schapen. Met een ervaren hond is er niks aan de hand.Biancaborder schreef: Als jonge honden kennis maken met de schapen zullen de schapen meestal in een dichte pen gezet worden(grote cirkel omheind met gaas) zodat de hond niet bij de schapen kan komen maar toch kan kennismaken.
Hier train ik met mij aussie. Dan wel op de andere locatie, maar kom ook wel in Meppel.Magic schreef: Misschien is dit iets voor je? http://www.tynyronnen.com/default.aspx? ... e%20merken" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is wel in Meppel, maar misschien wel interessant: het is namelijk een soort snuffeldag voor mensen die met hun hond willen gaan drijven, maar nog niet zeker weten of de hond wel interesse heeft. Ik denk dat wij wel gaan als het even kan.
Bij ons mag het op de wedstrijd, mist het in de situatie nodig is. Een schaap die tegen je hond in gaat bijvoorbeeld.Martijn schreef:Worden er eigenlijk weleens schapen gebeten?
Deze honden zullen dan ook op commando bijten en op commando ook direct loslaten_Do_ schreef:Bij ons mag het op de wedstrijd, mist het in de situatie nodig is. Een schaap die tegen je hond in gaat bijvoorbeeld.Martijn schreef:Worden er eigenlijk weleens schapen gebeten?
Als de hond nooit de schapen mag bijten, krijgen de schapen laks aan de hond en willen op den duur niet meer lopen.
Dan moet je een hele goede hond zonder bijten hebben wil je die nog aan het lopen krijgen.
Waar ik train worden de schapen niet in een pen gezet maar wordt er een ervaren hond gebruikt bij de kennismaking.Biancaborder schreef:
Als jonge honden kennis maken met de schapen zullen de schapen meestal in een dichte pen gezet worden(grote cirkel omheind met gaas) zodat de hond niet bij de schapen kan komen maar toch kan kennismaken.