Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De schapen die gedreven worden

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Panna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun
Aantal honden: 2

De schapen die gedreven worden

Ongelezen bericht door Panna »

Voor bepaalde rassen is schapendrijven de 'aangewezen' sport. Het is ook erg mooi om te zien hoe baas en hond samenwerken en ik kan me voorstellen dat hond en baas er veel plezier aan beleven.

Maar... hoe is het voor de schapen zelf? Zijn het bij een cursus/wedstrijd steeds dezelfde schapen die gedreven worden? Krijgen de schapen ook een soort opleiding of worden ze zomaar (oh wat een mooie woordspeling :mrgreen: ) voor de wolven gegooid?
Hanneke2
Zeer actief

Re: De schapen die gedreven worden

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Volgens mij worden bij trainingen altijd heel ervaren schapen gebruikt, die niet in de paniek schieten als een hond overenthousiast wordt of fouten maakt.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Panna
Zeer actief

Dat zijn dus schapen die gewend zijn aan een herder met hond die ze van de ene naar de andere plek brengen?
Toch vraag ik me nog steeds af hoe fijn het nou is voor de schapen (met het gevaar geitenwollensokken-boomknuffelig over te komen :engel: ). Is er iemand die aan schapendrijven doet die daar iets over kan vertellen?
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Geen idee, ik kan niet in de hoofden van de schapen kijken. Weet jij dan of schapen gelukkig zijn als ze gewoon ergens in een wei staan? Het zijn inderdaad schapen die het gewend zijn om gedreven te worden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Ik heb trouwens het idee dat ik ongelukkiger ben tijdens schapendrijven dan de schapen. Omdat ik er nog geen klap van begrijp :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

De schapen zijn van jongsaf de honden gewend.
schapen die nooit honden zien of gedreven worden vliegen alle kanten op.
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie

Ongelezen bericht door Odi »

De meeste schapeneigenaren wisselen een groepje schapen als ze een tijd hebben moeten lopen.
Dus eerst bijv 5 schapen in de wei en na een tijdje een ander groepje schapen.
Ik denk dat de schapen niet lijden van het drijven, mits je een ervaren handler erbij hebt die helpt met alles in goede banen te leiden en een goede hond erbij voor de back-up.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

Zoek stok! schreef:Ik heb trouwens het idee dat ik ongelukkiger ben tijdens schapendrijven dan de schapen. Omdat ik er nog geen klap van begrijp :wink:
hahahaha gelukkig nog iemand die er geen klap van begrijpt.
voel me altijd verschrikkelijk onhandig tijdens de lessen.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief

Tijdens wedstrijden wordt er regelmatig gewisseld met schapen bij de trainig ligt eraan hoe groot de groep is.
Waar ik train is maar een klein groepje dus daar wordt niet gewisseld. De ene keer trainen we met 5 schapen en de andere keer met ong 12. De schapen zijn honden gewend. Bij de jonge honden wordt een ervaren hond als back up gebruikt.
Tja of de schapen het leuk vinden. Geen idee.
Zie wel dat er goed gekeken wordt naar de veiligheid van de schapen. Jagen en bijten van de honden wordt niet geaccepteerd.
Merk voor de hond dat het een geweldige uitlaatklep is en dat het er makkelijker uitziet dan dat het is
Afbeelding
Panna
Zeer actief

Dank voor de antwoorden. Het klinkt alsof er goed over nagedacht wordt :D
Misschien ga ik het dan toch een keer proberen met Panna. Nog tips voor een locatie niet al te ver van Amersfoort (<1,5 uur)?
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Magic »

Panna schreef:Dank voor de antwoorden. Het klinkt alsof er goed over nagedacht wordt :D
Misschien ga ik het dan toch een keer proberen met Panna. Nog tips voor een locatie niet al te ver van Amersfoort (<1,5 uur)?
Daar zijn wij ook in geinteresseerd! :mrgreen:

Ik weet conquest in Kamerik, maar dat is met al die dijkjes etc. toch nog best een eind rijden.

Verder woont Serge van der Zweep in Ede, maar ik weet niet of die andere rassen dan border collies traint en of je daar ook terecht kunt met een onervaren hond.

Wij hebben laatst wat rondgevraagd bij de bordercollieclub en daar zei men dat hier in de omgeving veel particulier wordt georganiseerd. Maar je moet het maar net weten he :19: .

Misschien is dit iets voor je? http://www.tynyronnen.com/default.aspx? ... e%20merken" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is wel in Meppel, maar misschien wel interessant: het is namelijk een soort snuffeldag voor mensen die met hun hond willen gaan drijven, maar nog niet zeker weten of de hond wel interesse heeft. Ik denk dat wij wel gaan als het even kan :).
Afbeelding
Iedere dag feest!
loony
Zeer actief
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Contacteer:

Ik rijd zondag waarschijnlijk 240km van lekkerkerk naar schipborg naar de working kelpie club om schapen te gaan drijven. Ik maak er ook wel een daguitstap van met een heel lange wandeling.
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

Odi schreef:De meeste schapeneigenaren wisselen een groepje schapen als ze een tijd hebben moeten lopen.
Dus eerst bijv 5 schapen in de wei en na een tijdje een ander groepje schapen.
Ik denk dat de schapen niet lijden van het drijven, mits je een ervaren handler erbij hebt die helpt met alles in goede banen te leiden en een goede hond erbij voor de back-up.
klopt!

maar schapen die te snel gedreven worden zien er wel (kortdurend) gestrest uit.
ik kan ook niet in het hoofd van een schaap kijken maar als een schaap rent dan doet hij dit volgens mij wel uit een soort "vlucht" gedrag. en vluchten is een stres reactie.
ik vind het wel binnen de norm van acceptabel omdat de schapen optijd worden gewisseld en een schaap niet onnodig opgejaagd mag worden.
Afbeelding
mariaa
Zeer actief

*Anita* schreef:
Zoek stok! schreef:Ik heb trouwens het idee dat ik ongelukkiger ben tijdens schapendrijven dan de schapen. Omdat ik er nog geen klap van begrijp :wink:
hahahaha gelukkig nog iemand die er geen klap van begrijpt.
voel me altijd verschrikkelijk onhandig tijdens de lessen.
hier nog een :mrgreen:

ik ben al gestopt met trainen bij een bc trainer omdat ik mij daar echt ongelukkig voelde.
mischien dat ik wel een paar lessen bij JJranch ga volgen maar deze sport is verder niet echt aan mij besteed.
Afbeelding
Magic
Zeer actief

Ongelezen bericht door Magic »

mariaa schreef: ik ben al gestopt met trainen bij een bc trainer omdat ik mij daar echt ongelukkig voelde.
mischien dat ik wel een paar lessen bij JJranch ga volgen maar deze sport is verder niet echt aan mij besteed.
Het kan echt heel erg schelen per trainer hoor... als je met een niet-bc bij een bc trainer gaat trainen, kan het idd tegenvallen. Maar ik heb ook gehoord van mensen (en honden) die het dan bij een niet-bc trainer wel leuk vonden. Ik zou het iig proberen!
Afbeelding
Iedere dag feest!
loony
Zeer actief
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Contacteer:

Toen ik in de zomer schapendrijven deed in hongarije werd er mij verteld. de schapen aanzien de hond als een bedreiging en gevaar. En de herder als de beschermer. De schapen blijven rustig als ze aan de herder ziet dat hij de hond op afstand houd. zo zijn ze gerustgesteld.
Vanaf een moment dat een hond gaat happen zie je de ogen bij de schapen veranderen en vertrouwen ze erop dat de herder de hond verjaagt.
mariaa
Zeer actief

Magic schreef:
mariaa schreef: ik ben al gestopt met trainen bij een bc trainer omdat ik mij daar echt ongelukkig voelde.
Het kan echt heel erg schelen per trainer hoor... als je met een niet-bc bij een bc trainer gaat trainen, kan het idd tegenvallen. Maar ik heb ook gehoord van mensen (en honden) die het dan bij een niet-bc trainer wel leuk vonden. Ik zou het iig proberen!
ik heb naast de bc trainer ook een paar lessen bij jj-ranch gehad, deze lessen waren wel prettig maar ik vind de sport echt erg moeilijk :ugh:
je moet zoveel handelingen tegelijk doen, dat ik van schrik dicht klap :Q:
ik voel me iniedergeval veel ongelukkiger dan de schapen op zo'n moment :mrgreen:
ach we zien wel.....
voorlopig heb ik veel plezier met het aanleren van behendigheid.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Ja dat de schapen de herder als beschermer zien, daar moest ik ook erg aan wennen. Ze komen steeds naar je toe, zo van 'daar is het prettig vertoeven'. En ik dacht 'waaaa wat doen die schapen aldoor in mij te kruipen' :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door spijkerhond »

Maar ik zou honderd keer liever een schaap zijn bij iemand die uit passie en interesse met hond en kudde bezig is dan het schaap van een of andere boer die ze de hele winter ergens achter in een veld parkeert in afwachting van ramadan.
De standaard verwaarlozing lijkt me veel erger dan hobbymatig maar goed verzorgd. De schapen van een echte herder die er mee loopt om ze te laten grazen hebben een uitstekend leven vind ik.
Eens, ik doe (nog) geen schapendrijven maar woon al 20 jaar naast een weiland schapen van een zgn ''schapenboer'' als boven. Gezien dat deze beesten, steeds weer andere, vaak kreupel lopen, veel hoesten en doorgaans erg nerveus zijn zouden ze het denk ik niet lang maken als je ze ging drijven. Ik mag inderdaad aannemen dat iemand die de schapen voor schapendrijven heeft zorgt dat ze in goede condities zijn? Naast uiteraard alleen drijven onder goede begeleiding.
Panna
Zeer actief

Ik ben gerustgesteld hoor. Al vind ik het feit dat andere schapen het slechter hebben geen goed argument, zo kun je alles doodrelativeren :W:

Bedankt voor de links Magic! Ik ga zeker een keer kijken en/of meedoen
gyanty
Zeer actief

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja het is net zo iets als manegepaarden. Men leert van alles op deze schapen en het zal gerust ook regelmatig stress opleveren voor de dieren. Nu is stress natuurlijk niet negatief. Stress is ook positief in de zin van dat het uitscheiden van bepaalde hormonen en activeren van bepaalde organen daardoor juist heel gezond is. Maar stress moet niet langdurig en te heftig zijn. Als we onze dieren altijd maar stressvrij houden kan het net zo goed mis gaan als bij te veel stress. Stress is ook een stukje natuur. Het gaat om herstelmogelijkheden en capaciteiten. Sommige schapenrassen zijn niet geschikt bijvoorbeeld.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind het persoonlijk niks voor de schapen. Als dit mag waarom mogen we dan niet met gemuilkorfde windhonden op reeën en hazen jagen? Ik denk nl wel dat het fucked up voor de schapen is. Een herder die met schapen op de hei loopt is een totaal ander verhaal dan schapen die in lesjes gebruikt worden en elk weekend door god weet hoeveel honden opgejaagd worden. Zoals Martijn zei, als ze zwanger zijn krijgen ze daar een miskraam van van de stress. Mij lijkt het niet te vergelijken met de herder met zijn hond en schapen. Dit is ga links, rechts, splits en weet ik wat in 10 minuten en elke keer een andere hond.

Verder maakt het ook een enorm verschil hoeveel schapen het zijn. 5 schapen is heel wat lulliger dan 80 schapen die in de kudde kunnen opgaan.

Ik zeg niet dat mensen dit niet moeten doen hoor, maar leuk voor de schapen? daar kan ik me niks bij voorstellen zelf. :denken: Ik zie het toch een beetje als rodeo met achter kalfjes aanrennen ed. Knap, voor sommigen leuk om naar te kijken maar niet zo leuk voor de bange kalfjes. :wink:
Afbeelding
Biancaborder
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Biancaborder »

Schapen die op wedstrijd gebruikt worden lopen die dag 2 hooguit drie keer,voor elke deelnemer word een nieuw koppel schapen opgezet.

Stress bij de schapen onstaat als er flink achter gejaagd en/of gebeten word en dit word tijdens het trainen en op wedstrijd niet geaccepteerd. :neenee:
Als jonge honden kennis maken met de schapen zullen de schapen meestal in een dichte pen gezet worden(grote cirkel omheind met gaas) zodat de hond niet bij de schapen kan komen maar toch kan kennismaken.

Door je hond op de juiste afstand van de schapen te houden zul je zien dat er rustig gedreven word,niet gerend maar stevig door gestapt,want grazende schapen op wedstrijd kost punten.

In mijn ogen gebeurt er met de schapen niets vervelends,en drachtige schapen worden trouwens ook gedreven,niet als ze hoogzwanger zijn,maar anders zou je ze 5 maanden niet kunnen drijven.
Groetjes Bianca,
Kimmie,Doeshka en Dazzle
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Biancaborder schreef: Als jonge honden kennis maken met de schapen zullen de schapen meestal in een dichte pen gezet worden(grote cirkel omheind met gaas) zodat de hond niet bij de schapen kan komen maar toch kan kennismaken.
Dit is bij Aussies niet het geval. Denk dat de interesse dan ook snel weg zou zijn omdat ze veel dichter op het vee willen zitten dan Border Collies. Met Izzie heb ik in een kleine ruimte gestaan zodat ze ze idd niet over het hele veld kon jagen. Eerst samen met de trainer en daarna alleen. En nee, ik denk niet dat het ontzettend leuk was voor de schapen. Met een ervaren hond is er niks aan de hand.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Ja. Niet zodanig dat ze gewond raken, maar wel gehapt. Je ziet haar hier ook een hapbeweging maken, die is dus ook wel eens raak. Izzie wil ook erg graag op de koppen happen.

http://s533.photobucket.com/albums/ee33 ... I_3197.flv" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier ook een filmpje van een eerste les:
" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
_Do_
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Australian Shepherds
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door _Do_ »

Magic schreef: Misschien is dit iets voor je? http://www.tynyronnen.com/default.aspx? ... e%20merken" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is wel in Meppel, maar misschien wel interessant: het is namelijk een soort snuffeldag voor mensen die met hun hond willen gaan drijven, maar nog niet zeker weten of de hond wel interesse heeft. Ik denk dat wij wel gaan als het even kan :).
Hier train ik met mij aussie. Dan wel op de andere locatie, maar kom ook wel in Meppel.

Voordeel van 2 locaties is 2 verschillende soorten schapen.

Ben erg tevreden over Jaap. Denk goed na en gebruikt geen geweld of stokken.

Ik Lelystad kan je ook terecht, maar hoorde laatst dat dat land erg ongelijk is. Nou was dit iemand die haar enkel een x gebroken heeft en daar dus niet kan lopen.

Ik train ook nog in friesland bij de JJ Ranch, maar hier kan het niet het hele jaar door..
The difference between ordinary and extraordinary is that little bit of extra...
http://www.droversroad.nl/
_Do_
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Australian Shepherds
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door _Do_ »

Martijn schreef:Worden er eigenlijk weleens schapen gebeten?
Bij ons mag het op de wedstrijd, mist het in de situatie nodig is. Een schaap die tegen je hond in gaat bijvoorbeeld.
Als de hond nooit de schapen mag bijten, krijgen de schapen laks aan de hond en willen op den duur niet meer lopen.
Dan moet je een hele goede hond zonder bijten hebben wil je die nog aan het lopen krijgen.
The difference between ordinary and extraordinary is that little bit of extra...
http://www.droversroad.nl/
Biancaborder
geregistreerd lid

_Do_ schreef:
Martijn schreef:Worden er eigenlijk weleens schapen gebeten?
Bij ons mag het op de wedstrijd, mist het in de situatie nodig is. Een schaap die tegen je hond in gaat bijvoorbeeld.
Als de hond nooit de schapen mag bijten, krijgen de schapen laks aan de hond en willen op den duur niet meer lopen.
Dan moet je een hele goede hond zonder bijten hebben wil je die nog aan het lopen krijgen.
Deze honden zullen dan ook op commando bijten en op commando ook direct loslaten :wink:
Groetjes Bianca,
Kimmie,Doeshka en Dazzle
Afbeelding
Biancaborder
geregistreerd lid

Dat zal dat betreffende schaap zeker als vervelend ervaren en hem dus doen besluiten van de hond vandaan te gaan.

Laat je de hond in zo'n situatie niet bijten dan bestaat de kans dat dit schaap dit keer op keer bij elke hond zal gaan doen.

Ik heb een situatie op wedstrijd meegemaakt waar mijn hond het niet gewonnen kreeg van een schaap wat met alle geweld terug wou naar de opzetpen......ik heb haar toen terug geroepen omdat ik weet dat mijn hond (nog) niet wil bijten,anders had ze dat op dat moment zeker gemogen van mij.

Zo,n schaap kan ook je hond geestelijk behoorlijk beschadigen.
Groetjes Bianca,
Kimmie,Doeshka en Dazzle
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief

Biancaborder schreef:
Als jonge honden kennis maken met de schapen zullen de schapen meestal in een dichte pen gezet worden(grote cirkel omheind met gaas) zodat de hond niet bij de schapen kan komen maar toch kan kennismaken.
Waar ik train worden de schapen niet in een pen gezet maar wordt er een ervaren hond gebruikt bij de kennismaking.
Heb met Toya ook nog nooit met een dichte pen getraint maar gewoon op een groot weiland met de schapen los
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”