Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
zijwaarts lopen
Moderator: moderatorteam
- Lellibel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatische hond.
zijwaarts lopen
Ik wil Roos aan leren om zijwaarts te lopen, maar hoe doe je dat eigenlijk?
groetjes
groetjes

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
- Aantal honden: 4
Re: zijwaarts lopen
Ik ben ook wel benieuwd hoe je dat aanleert.
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
- Aantal honden: 1
Gebruik een targetstick 

- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Soms is het lastig om op een oefening zo een antwoord te geven.
En wil je zijwaarts naast je, of voor je? Naar je toe of van je af? Links of rechts?Dezen hebben een hele andere aanpak
.
Naast mij en van me af ging met Beetle heel makkelijk, het is haar favoriete trucje (naar links). Ze staat naast mij, ik heb mijn hand met een voertje boven haar hoofd en ga een pasje opzij. Vervolgens ging zij ook op zij en dan clicken. Zo het verder uitbouwen.
Een variant hiervan is dat ze voor mij staat, parallel van mij en ik dan vooruit loop. Zijn loopt dan zijwaarts van mij af.
Misschien dat je de vraag beter kunt kijken op http://www.dogdanceforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false; , daar staan van veel oefeningen de uitleg.
En wil je zijwaarts naast je, of voor je? Naar je toe of van je af? Links of rechts?Dezen hebben een hele andere aanpak

Naast mij en van me af ging met Beetle heel makkelijk, het is haar favoriete trucje (naar links). Ze staat naast mij, ik heb mijn hand met een voertje boven haar hoofd en ga een pasje opzij. Vervolgens ging zij ook op zij en dan clicken. Zo het verder uitbouwen.
Een variant hiervan is dat ze voor mij staat, parallel van mij en ik dan vooruit loop. Zijn loopt dan zijwaarts van mij af.
Misschien dat je de vraag beter kunt kijken op http://www.dogdanceforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false; , daar staan van veel oefeningen de uitleg.
- Lellibel
- Zeer actief
Meestal is er voor alle trucjes een "basis" , dus bijvoorbeeld als je wilt dat je hond tussen je benen achterwaarts gaat lopen, moet je eerst leren van je af te lopen (want dat is het makkelijkst)
Helaas gaat Roos niet zijwaarts als ik dat doe , ze kan dat niet van nature.
Dankjewel voor de site, ik ga kijken
Helaas gaat Roos niet zijwaarts als ik dat doe , ze kan dat niet van nature.

Dankjewel voor de site, ik ga kijken

Mazzel heb ik eerst geleerd dat hij voor mij moest staan wat zo wou ik hem opzij leren lopen voor mij. Toen hij dat commando goed snapte ben ik een stap verder gegaan koekje in mijn hand clicker er bij en koekje op neushoogte van de hond houden en dan heel langzaam opzij bewegen. Bij de eerste stap gelijk clicken.
En natuurlijk is het dogdance forum erg leuk !
En natuurlijk is het dogdance forum erg leuk !
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Wat doet ze dan al jij zijwaarts gaat lopen?
Als Basis moet de hond dan goet kunnen volgen. Als zijn strak aan je been kan lopen, moet ze dit ook vast houden als jij een stap opzij zet. Met behulp van koekje, zodat ze aan je been blijft lopen.
Als Basis moet de hond dan goet kunnen volgen. Als zijn strak aan je been kan lopen, moet ze dit ook vast houden als jij een stap opzij zet. Met behulp van koekje, zodat ze aan je been blijft lopen.

- Lellibel
- Zeer actief
Als ik dan naar links zijwaarts ga lopen (zij loopt rechts van me) dan neemt ze gewoon een hoek van 90 graden en komt ze weer naast me staan.
Als ik naar rechts ga, dan gaat ze naar voren of naar achteren. Dan kijkt ze me zo aan van: duw me niet zo 

- saffie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Soms is het heel lastig om je hond dmv een koekje zijwaarts te leren stappen omdat sommige honden hun achterhand niet vanzelf meenemen. Dan is het een beetje uitvogelen wat je met de beloning moet doen zodat hij ook met zijn kont zijwaarts stapt.
Ik heb even een filmpje voor je gemaakt hoe ik het aanleer bij Boy, die dit nog niet kan. Ik doe een klein stapje, en op het moment dat hij zijn achterpoten ook beweegt klik ik. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Maar het is idd wel veel makkelijker als je hond de positie (bijvoorbeeld rechts) waarin je hem zijwaarts wilt hebben al goed snapt. Dan zal hij sneller vanzelf al zijwaarts stappen als jij dit doet omdat dat de snelste weg is om weer recht naast je been te komen staan. Boy kan dit nog niet, maar het ging mij even om de manier waarop je de beloning kan houden. Al zal dat ook verschillen per hond, met Saffie ging het eigenlijk heel makkelijk maar met Boy niet. Op les heb ik toen de tip gekregen om zijn hoofd juist weer iets van me af te draaien met de beloning zodat hij weer recht komt te staan.
Ik heb even een filmpje voor je gemaakt hoe ik het aanleer bij Boy, die dit nog niet kan. Ik doe een klein stapje, en op het moment dat hij zijn achterpoten ook beweegt klik ik. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Maar het is idd wel veel makkelijker als je hond de positie (bijvoorbeeld rechts) waarin je hem zijwaarts wilt hebben al goed snapt. Dan zal hij sneller vanzelf al zijwaarts stappen als jij dit doet omdat dat de snelste weg is om weer recht naast je been te komen staan. Boy kan dit nog niet, maar het ging mij even om de manier waarop je de beloning kan houden. Al zal dat ook verschillen per hond, met Saffie ging het eigenlijk heel makkelijk maar met Boy niet. Op les heb ik toen de tip gekregen om zijn hoofd juist weer iets van me af te draaien met de beloning zodat hij weer recht komt te staan.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014

- Lellibel
- Zeer actief
Heel erg bedankt! Ik ga het ook zo proberensaffie schreef:Soms is het heel lastig om je hond dmv een koekje zijwaarts te leren stappen omdat sommige honden hun achterhand niet vanzelf meenemen. Dan is het een beetje uitvogelen wat je met de beloning moet doen zodat hij ook met zijn kont zijwaarts stapt.

- Lellibel
- Zeer actief
Ik heb vanalles geprobeerd, dus ook jouw manier, ze gaat steeds naar achteren dus heb ik ons tussen de tafel en kast gezet, wordt ze bang
Ze heeft vast last van claustrofobie.
Nee maar echt, ben radeloos , sommige honden hebben aanleg voor verschillende dingen, ook hier voor, en Roos heeft hier voor zeker geen aanleg! 

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Misschien is geduld een optie?
Je hebt pas gisteren dat filmpje gezien en nu moet ze het al kunnen??

Je hebt pas gisteren dat filmpje gezien en nu moet ze het al kunnen??
- Renske
- Zeer actief
Heb inderdaad geduld, dogdance is met vrijwel geen enkele oefening, een paar keer proberen en dan beheersen ze het. Heb geduld en wees blij met hele kleine verbeteringen.Lellibel schreef:Ik heb vanalles geprobeerd, dus ook jouw manier, ze gaat steeds naar achteren dus heb ik ons tussen de tafel en kast gezet, wordt ze bangZe heeft vast last van claustrofobie.
Nee maar echt, ben radeloos , sommige honden hebben aanleg voor verschillende dingen, ook hier voor, en Roos heeft hier voor zeker geen aanleg!
Zijwaarts lopen is volgens mij instructrice één van de moeilijkste trucjes om aan te leren (voor de meeste honden).
Als je het geduld niet voor deze oefening hebt, dan zou ik met een andere oefening aan de slag gaan.
- Lellibel
- Zeer actief
Ik ben geduldig hoor maar we hebben 3 keer geoefend (in korte stukjes) en telkens wordt ze weer nerveus, gaat ze weg en zo.. ze doet erg haar best maar vind het zo moeilijk , ze snapt ook niet goed wat er van haar verwacht wordt. Ze beweegt haar achterpoot niet die kant op, zelfs haar voorpoot niet, ze schiet naar achter. Tja ik wil wel dat ze het leuk blijft vinden, daarom doe ik dan een andere oefening en sluit de les af. Maar ik blijf het proberen..
Roos snapt alles trouwens ook heel snel , binnen 1 of 2 lessen kan ze al leuke dingen doen, maar voor sommige dingen hebben we echt geknokt hoor, de bedelhouding bijvoorbeeld, we hebben daar minstens 30 lessen aan besteedt.. nu vind ze het ook zo leuk om te doen
Roos snapt alles trouwens ook heel snel , binnen 1 of 2 lessen kan ze al leuke dingen doen, maar voor sommige dingen hebben we echt geknokt hoor, de bedelhouding bijvoorbeeld, we hebben daar minstens 30 lessen aan besteedt.. nu vind ze het ook zo leuk om te doen

- Renske
- Zeer actief
Is de positie waar ze in moet staan voor de zijwaarts wel veilig en stabiel genoeg? Anders zou ik eerst alleen op die positie trainen.
.
Dit gebeurd vaak, de oefeningen die moeilijk zijn aan te leren, als ze die eenmaal snappen, dan vinden honden die leuk!Lellibel schreef:maar voor sommige dingen hebben we echt geknokt hoor, de bedelhouding bijvoorbeeld, we hebben daar minstens 30 lessen aan besteedt.. nu vind ze het ook zo leuk om te doen

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ik heb het zijwaarts nog niet aan Kay geleerd, maar zou het niet lukken om hem eerst duidelijk te maken door middel van je handen op voorschouders en achterheup hem leren op zij te duwen, zoals je dat ook bij een paard ongeveer doet? Natuurlijk niet hard duwen, maar in principe zou de hond op lichte druk op zij moeten gaan. Hieraan een commando koppelen (en ook echt maar 1 pasje per keer), zodat hij eerst bekend is met het commando en je het later pas doet als je naast hem staat?

Als ze zo nerveus word van die oefening kan het mischien zijn dat jij niet helemaal goed weet hoe je het moet doen en daardoor zij ook onzeker word ?
Mazzel heeft dat soms ook wel met dat soort dingen hij snapt het dan niet helemaal en als ik dan ook niet goed weet hoe te doen dan gaat hij ook heel onzeker doen.
Ik ga straks wel even filmen hoe ik hem het heb geleerd. wellicht kun je er wat mee.
En ik zou na deze oefening iets doen wat ze goed kan zodat je altijd positief afsluit.
Mazzel heeft dat soms ook wel met dat soort dingen hij snapt het dan niet helemaal en als ik dan ook niet goed weet hoe te doen dan gaat hij ook heel onzeker doen.
Ik ga straks wel even filmen hoe ik hem het heb geleerd. wellicht kun je er wat mee.
En ik zou na deze oefening iets doen wat ze goed kan zodat je altijd positief afsluit.
- Lellibel
- Zeer actief
Dankjullie voor de tips, ik blijf het proberen. En ik sluit het altijd positief af, met iets dat ze kan en dan een spelletje. Ze moet er plezier in blijven houden. 

- Lellibel
- Zeer actief
Roos kan het al een beetje!! Ze kan al een stap met haar achterpoot zijwaarts knap he?