De hond moet allereerst het commamdo dat je wilt gaan gebruiken (ik gebruik wacht) goed kennen. Dus als je "wacht" bijvoorbeeld wilt gaan gebruiken zorg je eerst dat de hond dit goed beheerst, ook op afstand.
Ik heb het Luka in eerste instantie geleerd door hem voor te roepen en dan het commando te zeggen waarbij ik een stap naar voren zet en een kort "wachtgebaar" met mijn hand maak (niet te lang, dan heb je kans dat de hond juist naar je hand toe wil). Ik heb daarmee toen wel mijn "voor" commando verprutst, want Luka ging enorm inhouden op het voorkomen, dat zie je nu vaak nog terug.
Zelf ben ik dus opnieuw begonnen met het aanleren. Dit keer vanuit een oefening waarbij ik Luka om een pion heen stuur (apart aanleren) en terwijl hij terugkomt geef ik hem het commando "wacht". Overigens doe ik dit ook niet elke keer, want Luka anticipeerd nogal snel. Vaak komt hij dus terug en krijgt hij een beloning en af en toe krijgt hij een wachtcommando. Zorg met het belonen dat je de beloning (snoepje, balletje)achter de hond gooit en niet voor hem. Anders loop je het risico dat de hond voorwaartse bewegingen gaat maken en dat is nou net niet de bedoeling