Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Opzitten

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Opzitten

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik ben voor de fun met Nilo bezig hem wat leuke dingetjes te leren met behulp van de clicker. Nu proberen we al een tijdje om hem het opzitten te leren, dus zo:

Afbeelding

Nu laat ik hem zitten, houd mijn hand boven zijn hoofd en als reactie daarop gaat hij inderdaad om hoog, maar dan begint hij met zn poten te maaien :oohja: Ziet er komisch uit maar daardoor is hij wel snel uit balans waardoor hij dus naar 2 of 3 seconden weer naar beneden moet. Wat ik eigenlijk wil is dat hij een tijdje zo stil kan blijven zitten.

Iemand ideeen hoe ik dit aan kan leren bij een errug enthousiaste Toller? :mrgreen:
shanty

Re: Opzitten

Ongelezen bericht door shanty »

Een tube smeerkaas boven zijn neus houden zodat hij bezig is met de kaas en niet meer zijn maaiende poten.

het balans is ook iets wat ze moeten leren. Sommige honden hebben het vanzelf heel makkelijk sommigen hebben er veel meer moeite mee.

FF linkje opzoeken hoor zo heb ik het mazzel geleerd namelijk.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Het balans zitten is voor veel honden erg moeilijk. Als je op het moment dat de hond deze oefening nog niet beheerst al twee of drie seconden vraagt vind ik dat erg lang. Ik zou beginnen met een fractie van een seconde, daarna een halve seconde. In deze fase blijven totdat je hond echt in balans kan zitten. Dan pas naar een seconde.
Bij honden die de oefening snel geen moeite met balans zitten hebben kun je wel snel verder gaan opbouwen, dit is per hond heel verschillend.
Met de kaastube zou ik pas doen, wanneer de hond al kan balanszitten en om dan de oefening langer te laten duren.
shanty

Ongelezen bericht door shanty »

Renske schreef: Met de kaastube zou ik pas doen, wanneer de hond al kan balanszitten en om dan de oefening langer te laten duren.
Vind ik juist niet .. Maar goed wij verschillen zobieso denk ik heel erg qua trainen en dat is niet erg hoor.

Ik vind juist met de kaastube dat je langzaam aan iets meer kan vragen door de tube langer boven de neus te houden.

Zoals ik lees weet Nilo al wat opzitten is alleen gaat hij maaien omdat hij koekje wil.
Dat zal mazzel ook doen als ik met losse koekjes werk. Met de kaastube boven de neus is er vrij weinig om naar te maaien.

en natuurlijk moet je het opbouwen maar dat weet Maeve (naam even kwijt sorry) wel denk ik hoor.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Let er wel op dat opzitten heel veel kost van de rugspieren. Drie seconden is echt te lang als je hond het nog nooit gedaan heeft. De kaastube heb ik ook gebruikt voor Sita. Zij had er ook heel veel moeite mee. Vrij gestrekt en een smal kontje. Ligt dus ook echt aan de bouw van je hond of het makkelijk of moeilijker aan te leren is. Maar kleine stapjes belonen, dan komt het er vanzelf wel in.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

3 Seconden is ook echt het maximum wat hem af en toe lukt hoor. En dat doet hij inmiddels zelf, zonder mijn hand als target. En gelukkig is hij niet zo gestrekt als sommige Tollers, hoewel we uiteraard rustig gaan opbouwen. Dat moet sowieso, hij gaat slordig werken als ik te snel ga. Langer dan dit lukt ook gewoon niet omdat hij zo druk is dat hij nooit in evenwicht kan blijven. Ik denk dat ik morgen even zo'n kaastube ga halen, wie weet dat hij dan wat rustiger is en dat het dan wel lukt! Bedankt voor de tips! :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Dogdance en Frisbee”