Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ik snap er niets van

Moderator: moderatorteam

martineD
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): 2 Spaanse dames: Lety en Neiva
Aantal honden: 2

Ik snap er niets van

Ongelezen bericht door martineD »

Ik ben een totale leek als gaat om trainingen bij een kc.
Maar met mijn 3 jarige teef wil ik toch wat serieuzer gaan trainen. Dus ben ik lid geworden bij een kc hier in de buurt en in januari zijn we met de cursus EG A begonnen.
Dit vinden we allebei erg leuk en ik wil ook zeker verder hiermee. Maar ik lees hier allemaal afkortingen waar ik niet veel van snap :scratch:
Ten eerste: zijn de oefeningen van de EG ook per hondenschool verschillend? Ik las hier dat iemand al moest apporteren, dat zit er bij ons nog niet in. Onze hondenschool heeft EG A B en C.

Dan lees ik over GenG (gedrag en gehoorzaamheid neem ik aan) en dan FHN of Cynophillia (heb ik dit goed geschreven?) Wat is hier het verschil tussen?
Bij ons kun je na de EG C verder met de Cynophillia. Weet natuurlijk niet of wij zover komen, maar we doen ons best.
Eerst ons A diploma maar halen over 3 weken.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: Ik snap er niets van

Ongelezen bericht door LongFields »

Over het algemeen zijn alle cursussen gehoorzaamheid vóór het GG-B programma "eigen" cursussen, dus daarvoor kun je alleen clubdiploma's halen en geen landelijke. Iedere KC kan dus zijn eigen programma aanhouden.
Zo hebben wij de volgende volgorde bij onze KC:
puppencursus
basiscursus
A-cursus
B-cursus
C-cursus
GG-B
GG-I
GG-II
GG-III
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

LongFields schreef:Over het algemeen zijn alle cursussen gehoorzaamheid vóór het GG-B programma "eigen" cursussen, dus daarvoor kun je alleen clubdiploma's halen en geen landelijke. Iedere KC kan dus zijn eigen programma aanhouden.
Zo hebben wij de volgende volgorde bij onze KC:
puppencursus
basiscursus
A-cursus
B-cursus
C-cursus
GG-B
GG-I
GG-II
GG-III
Daarbij ligt het niveau van de C-cursus dicht aan tegen het niveau van de G&G B.
Vanaf G&G B worden de examens afgenomen door een keurmeester van Cynophilia.

Is de huishond cursus er niet meer Suzanne?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
vosse
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Poedels

Ongelezen bericht door vosse »

Bij ons is er zoals:

Gehoorzame hond
Sociale hond

Puppen
A
B
G&G B
G&G I
G&G II
G&G II

Zoals Suzanne al aangeeft is alles voor de G&G B club afhankelijk.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

De uitleg van de verschillende cursussen is hierboven al uitgelegd. Vaak worden de cursussen voor de GG-beginners wel als opvoedcursussen gezien en vanaf de GG-beginners is het vaak gehoorzaamheidssport.

Je kan alleen Cynophilia examen bij door de Raad van Beheer aangewezen hondenscholen, dit zijn voornamelijk KC's.
De overige hondenscholen kunnen zich aansluiten bij de Federatie voor Hondensport Nederland (FHN). De FHN verzorgt de examens en bepaald de exameneisen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

De opbouw tot aan de G&G Beginners is inderdaad per KC heel verschillend (net zoals de manier van trainen en de manier van les geven per KC heel verschillend kan zijn). Bij onze KC gaat het als volgt:

- Puppycursus
- Jongehondencursus

Na de Jongehondencursus kunnen curisten kiezen:

Recreantentak:
- Recreanten A
- Recreanten B
- Recreanten C

Sport-tak:
- Sport-A
- Sport-B
- G&G Beginners
- G&G1
- G&G2
- G&G3

De recreantengroep
Deze groep cursisten komt bij ons om leuk bezig te zijn met de hond, om de basisoefeningen te leren en een prettige gehoorzame hond te hebben. Zij willen dat de hond wel elke oefening beheerst, echter zonder dat hierbij de nadruk gelegd wordt op een correcte uitvoering. Deze cursussen zullen afgerond worden met een beoordeling tijdens de laatste les, afgenomen door één van onze instructeurs en, bij goed resultaat, beloond worden met een certificaat. Een gedeelte van de les zal besteed worden aan het aanleren en uitvoeren van de oefeningen en een gedeelte van de les zal gevuld worden met diverse spelvormen. De oefeningen die aangeleerd worden zijn verspreid over een A, B en C cursus.

De sportgroep
Dit zijn cursisten die serieus bezig zijn om hun hond zodanig te trainen dat zij mettertijd mee kunnen met het landelijke G&G niveau. Dit houdt in dat tijdens de trainingen ernaar gestreefd wordt alle oefeningen tot in de puntjes correct uit te voeren. Dit vereist natuurlijk veel inzet en trainen buiten de lessen om. Deze cursussen zullen afgerond worden met een examen, afgenomen door een externe keurmeester en, bij goed resultaat, beloond worden met een diploma.
Na het volgen van deze cursussen is het mogelijk om op landelijk niveau examen te doen of deel te nemen aan wedstrijden. De cursussen zijn opgedeeld in beginners en gevorderden A en B. Allen doen op dezelfde dag examen. Voor de beginners is dit een proefexamen, zodat men vast wat ervaring op kan doen. Mocht met hiervoor slagen dan bestaat de mogelijkheid direct door te stromen naar het volgende niveau.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”