Er zijn wel groepen waar de trainers in mijn ogen beter zijn voor zover ik ze heb meegemaakt (en dat "meemaken" is dan maar beperkt meestal).
Helaas zitten die allemaal tot nu toe een flink eind uit de buurt. Bovendien zitten ze vol en dat is ook niet voor niets natuurlijk
Het lukt me ook niet om elke week twee uur te reizen (enkele reis) om die trainingen te volgen.
Laatst sprak ik een trainer die net als ik een paar jaar geleden de trainerscursus heeft gevolgd van Tineke Antonisse en Anke Bogaerts.
Zelfs als hij het zelf anders doet snapt hij nog wat ik bedoel als ik een hulpmiddel zoals dat rammelbakje wil inzetten.
Dat zou al zo'n enorme vooruitgang zijn vergeleden bij iemand die me vraagt wie die Anke Bogaerts dan wel is???????
[quote=""Moniek B"]
ranetje schreef:Hoe gevarieerd is de training Moniek?
Afgelopen seizoen was het totaal niet gevarieerd; we doen elke keer bijna hetzelfde in vaak ook nog dezelfde volgorde. Was overigens vorige trainingen wel wat beter en heb er wel vertrouwen in dat dat weer gaat veranderen. Maar denk je dat dat een groot effect heeft voor Eans prestaties?[/quote]
Dat is goed mogelijk.
Ik kan dat niet beoordelen want ik heb Ean nooit gezien.
Maar kijk eens of zijn manier van doen verschilt als je vergelijkt hoe je zelf met hem bezig bent en hoe hij reageert op de trainingsavond?
Bovendien, als jij braaf "ja" zegt en doet (?) op training, maar het thuis anders doet is er dan niet een verschil in benadering/manier van trainen van Ean?
Een trainer die ik heel in het begin met Rana had 8 jaar geleden waarschuwde daarvoor.
Je moet je eigen manier handhaven en niet de ene keer zus en de andere keer zo doen.
Zeer verwarrend voor de hond.
[quote=""Moniek B"]
ranetje schreef:
En wat heb je intussen verder gedaan aan het stimuleren om hem te laten zwemmen?
Ik had het er laatst met iemand over en aviseerde < met in mijn gedachten het boek van Anke Bogaerts> dat je beter kunt stimuleren door te "trekken" dan door te "duwen".
Dat is fuguurlijk hoor, dus niet met een touwtje maar bijvoorbeeld met een rammelbakje

Dat kan je gebruiken als stimulans om over water te gaan. Dan zet je daar iemand neer die hem met dat bakje "trekt".
En daarna kan jij Ean weer terug trekken
Ik ben het hierin helemaal met je eens

Ik zie ook dat dat werkt.
Als ik namelijk aan de andere kant van het water ga staan, komt Ean zonder problemen naar me toe. En wat we dus nu ook doen (nadat ik mijn poot stijf gehouden had op de training), is dat aan de overkant iemand een dummy aan de lange lijn in het water gooit en naar zich toe haalt. Dat gaat dan feilloos. Dan ligt er op de kant een andere dummy, die neemt hij dan keurig mee en komt ook zonder aarzelen weer naar me toe. Dat gaat dus prima
Maar... het "probleem" zit hem nog steeds in de stap om het diepe in te gaan. Dus dat hij geen grond meer heeft onder de voeten. Als hij eenmaal over die drempel heen is, zwemt hij over het algemeen dus wel.
Ik heb hem de afgelopen weken, dus sinds het weer enigszins zwemweer is, gestimuleerd door stokken in het water te gooien en dan gewoon door te lopen en in elk geval niets te zeggen. Als ik hem simpelweg de tijd geef om over die drempel heen te stappen, dan doet hij het wel. De ene keer gaat dat relatief snel, soms sta ik gewoon 5 minuten aan de kant en ik zeg niets. Soms gaat Ean dan even klieren met modder aan de kant (frustratie/stress..), maar die stok is dan wel zo bijster interessant dat hij vaak wel nog een keer een poging wagen. Soms gooi ik er dan nog een stok bij in, en dan gaat ie vaak wel.
Dat is dus al heel wat verder dan we geweest zijn. Hij gaat wel, maar heeft simpelweg tijd nodig om de stap te wagen. Tijdens de gewone dagelijkse wandelingen is het gewoon lastig om hem te trekken, omdat ik altijd alleen loop en er dus niemand is om hem vast te houden als ik naar de andere kant ga. En dummy alleen is niet voldoende, motiveert hem niet genoeg.[/quote]
Wat dat betreft zit je met een vergelijkbaar probleem als ik.
Je loopt alleen met de honden.
Er zou iemand anders aan de overkant moeten staan zodat het niet alleen naar jou toe zwemmen is, maar ook van je af zwemmen.
[quote=""Moniek B"]
ranetje schreef:
Misschien is het beter om hem voorlopig alleen te laten spelen in water en alle apporten met water even in de ijskast te zetten?
Of is spelen in water geen probleem?

Nee; ravotten langs de kant kan hij samen met Aisha en ook alleen als de beste. Watervrees is het niet. Wel diepte-vrees. En als hij eenmaal weer doorheeft dat hij écht niet verzuipt, is het ook ok.
Weet je, ik denk dat ik met deze manier eigenlijk wel een hele goede manier gevonden heb om hem vertrouwen te laten krijgen. Kan natuurlijk altijd verbeterd worden

(dus tips blijven welkom) maar voor mijn gevoel zit dit wel goed. Heb er wel vertrouwen in dat we het zo uiteindelijk voor elkaar krijgen want ben immers al verder dan ooit geweest.
Maar baal er zo vreselijk van dat ik die discussie dan moet voeren, bah. Waarom zijn er geen groepjes die trainen zoals ik wil. Nettie, wordt het niet tijd dat jij wat gaat opzetten

[/quote]
Ik heb te weinig jachtpraktijkervaring.
En ik vind dat ik dat moet hebben om voldoende inzicht te hebben en de variaties in training zo op te zetten dat de honden er steeds echt iets van leren.
Nou gebeurt dat op Ita's huidige training ook niet

maar dat is wel zoals het volgens mij zou moeten zijn.
Ik leg de lat nogal hoog voor een trainer
Mijn wensen ten aanzien van trainingen zijn in de loop van de afgelopen twee jaar weer veranderd.
Juist door die trainingen.
Ita en ik worden nu geconditioneerd op de proeven zoals ze bij de KNJV worden gedaan.
En ik wil niet geconditioneerd worden.
Een jacht is ook elke keer weer anders en kan jou en je hond voor verrassingen zetten waar je een adhoc beslissing op moet nemen.
Deze KNJV "proevenconditionering" kan van de hond een goede of minder goede "wedstrijdhond" maken, maar daarmee is hij nog geen goede praktijkhond.
Ik wil dat mijn hond ook zelfstandig problemen kan oplossen en dat komt nu eigenlijk nog niet aan bod.
Of in ieder geval voor mijn gevoel te beperkt.