Magic schreef:janinca2002 schreef:
Dit is sinds kort mogelijk. De raad loopt achter met de informatie/ je kunt nu ook met een herding certificaat of een reddngshonden certificaat meedoen in de gebruikshondenklasse
Is dat certificaat hetzelfde als een startlicentie?
Ik vind het wel een goede ontwikkeling dat ze het veranderd hebben

!
Het is op zich niet sinds kort en ik vind de informatie op de site van RvB ook niet volledig/niet correct.
Voor lang niet alle herdersrassen (rasgroep 1) geldt een gebruikshondenklasse en ook lang niet altijd is een IPO diploma hiervoor passend/verplicht. Mijn Border Collie Niamh heeft in 2004 al deelgenomen aan een officiële FCI "werkproef gebruikshonden". Dit was bij de Belgische Border Collie Club en deze test bestaat uit een vrij simpel (klasse 1) Engels parcours schapendrijven.
Het zou heel mooi zijn wanneer de RvB de startlicentie van de Nederlandse Border Collie Club zou accepteren.
Het is trouwens van land tot land verschillend wat ze als test accepteren. In Duitsland gelden ook drie foutloze rondes in de behendigheid als "werktest". Een paar jaar geleden heeft iemand nagevraagd bij de Luxemburgse kennelclub of zij dit ook als werktest accepteren, maar die hebben dat -gelukkig- geweigerd. Drie foutloze rondjes in de behendigheid is, net als een reddingshondencertificaat, als test niet specifiek genoeg voor een ras als de Border Collie. Met andere woorden, ook een Border Collie zonder enig talent voor het werk waarvoor hij gefokt is, zou een dergelijk certificaat kunnen behalen, het is dan dus geen bewijs meer dat een hond nog over rastypische werkeigenschappen beschikt, en daar is de "gebruikshondenklasse" wel voor bedoeld.