Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gebruikshondenklasse

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Gebruikshondenklasse

Ongelezen bericht door Maeve »

Daar had ik even een vraagje over.

Hoe kwalificeer je je hond eigenlijk voor de gebruikshondenklasse? Wat ik er van heb begrepen is dat de hond een bepaald werkresultaat moet hebben, wat natuurlijk per ras verschilt. En dat de KNJV diplomas voor de jachthondrassen niet mee tellen. Maar wat dan eigenlijk wel? Want volgens mij zijn er van heel veel rassen geen echte rasspecifieke werkproeven :scratch:
szervusz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vizsla
Contacteer:

Re: Gebruikshondenklasse

Ongelezen bericht door szervusz »

Ik heb even het volgende voor je opgezocht van de site van de Raad van Beheer. Met een Toller zou je dus een kwalificatie moeten halen op een veldwedstrijd voor retrievers of op een apporteerwedstrijd ter drijfjacht, om deze in de gebruikshondenklasse in te kunnen schrijven.

Voorwaarden

De FCI heeft bepaald voor welke rassen een gebruikshondenverklaring mag worden afgegeven en onder welke voorwaarden. Slechts voor deze rassen kan op een tentoonstelling een gebruikshondenklas worden opengesteld. De FCI heeft voor de gebruikshondenverklaring een standaard formulier ontworpen welke door alle, bij de FCI aangesloten landen, moet worden gebruikt.

Een verklaring wordt alleen afgegeven indien de hond heeft voldaan aan de gestelde voorwaarden.
In het algemeen geldt voor in Nederland behaalde resultaten:

Herdershonden: IPO I, II en/of III;
Jachthonden + lopende honden: moet ORWEJA kaart kunnen overleggen. In Nederland op officiële veldwedstrijden behaalde kwalificaties G t/m U en CQN in Kampioenschaps-, novice- en jeugd-veldwedstrijden geven toegang tot de gebruikshondenklasse op tentoonstellingen;
Windhonden: Het bewijs dat tenminste vier maal aan CACIL-rennen of -coursings is deelgenomen gedurende een periode van tenminste een jaar plus een dag. Bij zowel de rennen als de coursings moet bewezen worden dat de hond twee maal in de bovenste helft van de uitslag is geëindigd; daarbij moet bij coursing de hond tenminste tweederde van het maximaal behaalbare puntenaantal hebben.
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Magic »

Hoi, ik schop even een wat ouder topic omhoog, want gisteren op De Utrecht stond er een border collie ingeschreven in de gebruikshondenklasse.
Hoe dat kan: mij een raadsel.
Ik vroeg het aan een mede-exposant, en die vertelde een warrig verhaal in het engels, over schapendrijven en 'herding certificates', maar ik snapte er weinig van.

Op de site van de RvB lees ik niets over schapendrijven, dus hoe kan deze border collie in de gebruikshondenklasse terecht zijn gekomen? :denken:
Afbeelding
Iedere dag feest!
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Magic schreef:Hoi, ik schop even een wat ouder topic omhoog, want gisteren op De Utrecht stond er een border collie ingeschreven in de gebruikshondenklasse.
Hoe dat kan: mij een raadsel.
Ik vroeg het aan een mede-exposant, en die vertelde een warrig verhaal in het engels, over schapendrijven en 'herding certificates', maar ik snapte er weinig van.

Op de site van de RvB lees ik niets over schapendrijven, dus hoe kan deze border collie in de gebruikshondenklasse terecht zijn gekomen? :denken:
Dit is sinds kort mogelijk. De raad loopt achter met de informatie/ je kunt nu ook met een herding certificaat of een reddngshonden certificaat meedoen in de gebruikshondenklasse
Jan
Afbeelding
Magic
Zeer actief

janinca2002 schreef: Dit is sinds kort mogelijk. De raad loopt achter met de informatie/ je kunt nu ook met een herding certificaat of een reddngshonden certificaat meedoen in de gebruikshondenklasse
Is dat certificaat hetzelfde als een startlicentie?
Ik vind het wel een goede ontwikkeling dat ze het veranderd hebben :ok: !
Afbeelding
Iedere dag feest!
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Magic schreef:
janinca2002 schreef: Dit is sinds kort mogelijk. De raad loopt achter met de informatie/ je kunt nu ook met een herding certificaat of een reddngshonden certificaat meedoen in de gebruikshondenklasse
Nee dat niet, je moet toch steeds eerst een bewijs via de Raad aanvragen
Jan
Afbeelding
Magic
Zeer actief

En kan je als gebruikshond ook in CAC punten halen?
Afbeelding
Iedere dag feest!
Magic
Zeer actief

Duidelijk, bedankt voor de informatie!
Afbeelding
Iedere dag feest!
CarolineS
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door CarolineS »

Magic schreef:
Het is op zich niet sinds kort en ik vind de informatie op de site van RvB ook niet volledig/niet correct.
Voor lang niet alle herdersrassen (rasgroep 1) geldt een gebruikshondenklasse en ook lang niet altijd is een IPO diploma hiervoor passend/verplicht. Mijn Border Collie Niamh heeft in 2004 al deelgenomen aan een officiële FCI "werkproef gebruikshonden". Dit was bij de Belgische Border Collie Club en deze test bestaat uit een vrij simpel (klasse 1) Engels parcours schapendrijven.
Het zou heel mooi zijn wanneer de RvB de startlicentie van de Nederlandse Border Collie Club zou accepteren.
Het is trouwens van land tot land verschillend wat ze als test accepteren. In Duitsland gelden ook drie foutloze rondes in de behendigheid als "werktest". Een paar jaar geleden heeft iemand nagevraagd bij de Luxemburgse kennelclub of zij dit ook als werktest accepteren, maar die hebben dat -gelukkig- geweigerd. Drie foutloze rondjes in de behendigheid is, net als een reddingshondencertificaat, als test niet specifiek genoeg voor een ras als de Border Collie. Met andere woorden, ook een Border Collie zonder enig talent voor het werk waarvoor hij gefokt is, zou een dergelijk certificaat kunnen behalen, het is dan dus geen bewijs meer dat een hond nog over rastypische werkeigenschappen beschikt, en daar is de "gebruikshondenklasse" wel voor bedoeld.
groeten,
Caroline

Afbeelding
Magic
Zeer actief

Ik snap ook niet goed waarom een startlicentie niet voldoende zou zijn voor de RvB, maar andersom is een show-resultaat voor de bccn weer geen vervanging voor de funtioneel exterieur keuring.
Afbeelding
Iedere dag feest!
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

Magic schreef:Ik snap ook niet goed waarom een startlicentie niet voldoende zou zijn voor de RvB, maar andersom is een show-resultaat voor de bccn weer geen vervanging voor de funtioneel exterieur keuring.
wel waar, als je 2x zg hebt gehaald op show onder een nederlandse keurmeester hoef je geen FE te doen!
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Magic
Zeer actief

Danielle schreef:
Magic schreef:Ik snap ook niet goed waarom een startlicentie niet voldoende zou zijn voor de RvB, maar andersom is een show-resultaat voor de bccn weer geen vervanging voor de funtioneel exterieur keuring.
wel waar, als je 2x zg hebt gehaald op show onder een nederlandse keurmeester hoef je geen FE te doen!
Oh, dat wist ik niet, weer wat geleerd!
Afbeelding
Iedere dag feest!
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Magic schreef:Ik snap ook niet goed waarom een startlicentie niet voldoende zou zijn voor de RvB
Het lijkt me omdat een startlicentie alleen geen bewijs is dat de betreffende hond het betreffende onderdeel ook werkelijk beheerst. Als er een diploma of certificaat wordt afgegeven, dan heeft de hond bewezen voldoende punten te scoren in die bepaalde discipline, een startlicentie kan gewoon worden aangevraagd, ook al is de hond nog niet op het niveau wat nodig is om te slagen voor het examen/de proef.
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

dat is bij schapendrijven niet zo hoor. Je krijgt daar alleen maar een startlicentie op het moment dat je een klasse 1 parcours kan afleggen, oftewel de hond moet toch echt wel daadwerkelijk wat kunnen bij de schapen. Het is niet een kwestie van gewoon een papiertje aanvragen, maar het is een examen afleggen.
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ah, okay. Ik wist niet dat dat bij schapendrijven anders geregeld was dan bij agility en G&G. Bedankt voor de uitleg. :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Show”