Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Jacht zonder schot?
Moderator: moderatorteam
- Jacintha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Kruising Teckel - Aantal honden: 2
Jacht zonder schot?
Anouk vind apoorteren, zwemmen en al het andere wat je met de jachttraining moet doen echt geweldig leuk.
Er is alleen 1 klein probleem, ze neemt de benen als ze het schot hoort, ze is echt alles behalve schotvast.
Is er geen jachttraining zonder schot?
Er is alleen 1 klein probleem, ze neemt de benen als ze het schot hoort, ze is echt alles behalve schotvast.

Anouk, nooit uit gedachten, nooit uit het hart... 01-03-2005 ~ 28-04-2011
-
- Zeer actief
Re: Jacht zonder schot?
Bij jachthondenschool Almere wordt meestal zonder schot getraind. Als er met schot getraind wordt, wordt dit van te voren bekend gemaakt. Dan kan je een lesje overslaan of op en afstandje gaan trainen om op het schot te trainen.Jacintha schreef:Anouk vind apoorteren, zwemmen en al het andere wat je met de jachttraining moet doen echt geweldig leuk.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- Jacintha
- Zeer actief
Echt waar?
Dat wist ik niet!
Dat houden we in gedachten voor na de cursus die we nu doen, teveel tegelijk is ook niet zo best natuurlijk.
Dat wist ik niet!
Dat houden we in gedachten voor na de cursus die we nu doen, teveel tegelijk is ook niet zo best natuurlijk.

-
- Zeer actief
Taro heeft ook schotangst en ik bleef dan die lessen thuis. Maar dat is niet zo vaak gelukkig. Hou de site maar in de gaten wanneer er weer een nieuwe groep begint. http://www.jhsa.nl Ik train er nu nog alleen met Sita en zij heeft gelukkig geen schotangst.

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Wat Sita zegt
En verder. Je hoeft je hond nergens aan bloot te stellen als je denkt dat dat niet goed is, maar (fatsoenlijke) jachttraining vind ik een uitstekend middel om schotangst weg te trainen.
Legio honden zijn door een geleidelijke blootstelling in combinatie met andere, vrolijke, honden die lekker aan het apporteren zijn tot de conclusie gekomen dat schieten éigenlijk de aankondiging voor iets leuks is

En verder. Je hoeft je hond nergens aan bloot te stellen als je denkt dat dat niet goed is, maar (fatsoenlijke) jachttraining vind ik een uitstekend middel om schotangst weg te trainen.
Legio honden zijn door een geleidelijke blootstelling in combinatie met andere, vrolijke, honden die lekker aan het apporteren zijn tot de conclusie gekomen dat schieten éigenlijk de aankondiging voor iets leuks is

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Jacintha
- Zeer actief
Misschien gaat ze het inderdaad wel leuk vinden als ze ziet dat andere honden het ook niet erg vinden, maar ik zou het zonde vinden als ik me zou inschrijven bij een vereniging en er vervolgens achter zou komen dat ze het doodeng vind.
Als ze nu in het bos een schot hoort gaat ze er ook niet meer vandoor, maar als ze in de winterperiode, zo tegen de jaarwisseling, een schot hoort dan is ze foetsie.
Als ze nu in het bos een schot hoort gaat ze er ook niet meer vandoor, maar als ze in de winterperiode, zo tegen de jaarwisseling, een schot hoort dan is ze foetsie.

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Weet niet waar die jachthonden club traint, maar zoals bij onze KNPV club, daar zitten we met 3 op een rij en wordt er regelmatig geschoten zonder rekening te houden met de "buren" en naast de KNPV clubs traint er ook een am bull club die naast pakwerk ook gewone cursussen geven volgens mij en daar kan natuurlijk ook makkelijk een hondje met schot angst tussen zitten;)
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Contextgebonden met vuurwerk wellicht?Jacintha schreef:Als ze nu in het bos een schot hoort gaat ze er ook niet meer vandoor, maar als ze in de winterperiode, zo tegen de jaarwisseling, een schot hoort dan is ze foetsie.
Dan hoef je je over de jachttraining niet zo'n zorgen te maken omdat die meestal wel een winterstop kennen volgens mij.
En anders is het misschien een leuke manier om er langzaamaan naartoe te groeien?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
-
- Zeer actief
De jachthondenschool die ik adviseerde, traint op verschillende locaties. En deze locaties zijn verspreid door Almere in bos en waterrijke gebieden, waar geen andere hondenscholen zitten. Je hoeft dus niet bang te zijn voor schoten van andere verenigingen.crutz schreef:Weet niet waar die jachthonden club traint, maar zoals bij onze KNPV club, daar zitten we met 3 op een rij en wordt er regelmatig geschoten zonder rekening te houden met de "buren" en naast de KNPV clubs traint er ook een am bull club die naast pakwerk ook gewone cursussen geven volgens mij en daar kan natuurlijk ook makkelijk een hondje met schot angst tussen zitten;)
Ik zou daar dus echt niet blij van worden met een hond die echt super schotangst heeft. Een reden voor mij om dus niet te dicht bij zulke verenigingen te gaan trainen of op momenten dat zij niet trainen.

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Wij zitten ook in bos en waterrijk gebied en hebben geen vaste trainingsdagen/tijden....
-
- Zeer actief
In Almere?crutz schreef:Wij zitten ook in bos en waterrijk gebied en hebben geen vaste trainingsdagen/tijden....

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Zeer actief
Gelukkig zijn we jullie dan nooit tegengekomen in de 2 jaar dat ik er nu train
Met Taro kan ik meteen naar huis als er een knal is. Sita maakt het geen bal uit. Die gaat zoeken waar het vuurwerk is. Dat vindt ze prachtig.

Met Taro kan ik meteen naar huis als er een knal is. Sita maakt het geen bal uit. Die gaat zoeken waar het vuurwerk is. Dat vindt ze prachtig.

- Jacintha
- Zeer actief
Als ik hier in het bos loop horen we ook geregeld schoten, vaak reageerd ze daar dus niet op, of nauwelijks.
Maar het moeten niet meerdere schoten achter elkaar zijn want dan raakt ze in paniek, 1 schot is nog te doen, 2 word ze zenuwachtig van, 3 gaat ze vluchtgedrag vertonen en bij 4 is ze weg.
Toen we haar net hadden (asielhond) hoefde ze maar 1 schot te horen of iets wat er op leek (brekende tak bijvoorbeeld) en ze was al foetsie, dus ze is van ver gekomen en het gaat ook beter, maar het ligt er nogsteeds wel aan hoe haar geestelijke gemoedstoestand op dat moment is. Hebben we 's nachts bijvoorbeeld onweer gehad (ook een drama) is ze veel gevoeliger voor geluiden die lijken op onweer of knallen en dus is ze sneller weg.
Maar goed, we gaan eens kijken of we jachttraining gaan doen, er zijn meer dingen die ze erg leuk vind om te doen, zoals speuren bijvoorbeeld wat ze echt ook helemaal geweldig vind.
In ieder geval heel erg bedankt voor de info!
Maar het moeten niet meerdere schoten achter elkaar zijn want dan raakt ze in paniek, 1 schot is nog te doen, 2 word ze zenuwachtig van, 3 gaat ze vluchtgedrag vertonen en bij 4 is ze weg.
Toen we haar net hadden (asielhond) hoefde ze maar 1 schot te horen of iets wat er op leek (brekende tak bijvoorbeeld) en ze was al foetsie, dus ze is van ver gekomen en het gaat ook beter, maar het ligt er nogsteeds wel aan hoe haar geestelijke gemoedstoestand op dat moment is. Hebben we 's nachts bijvoorbeeld onweer gehad (ook een drama) is ze veel gevoeliger voor geluiden die lijken op onweer of knallen en dus is ze sneller weg.
Maar goed, we gaan eens kijken of we jachttraining gaan doen, er zijn meer dingen die ze erg leuk vind om te doen, zoals speuren bijvoorbeeld wat ze echt ook helemaal geweldig vind.
In ieder geval heel erg bedankt voor de info!

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ESS
Misschien is apporteersport te overwegen. Lijkt sterk op jachttraining en voor zover ik me herinner wordt alleen het markeerapport vergezeld van een schot met een alarmpistool (knal is beduidend zachter en doffer dan het schot met een geweer).
Mvg Veenmug
Mvg Veenmug
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
- Jacintha
- Zeer actief
Voor zover ik weet word dat helaas niet gegeven hier in de buurt.....

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Even kijken bij http://www.fhn.nl" onclick="window.open(this.href);return false;Jacintha schreef:Voor zover ik weet word dat helaas niet gegeven hier in de buurt.....
Als je apporteersport aanklikt en je postcode intikt krijg je de dichtstbijzijnde hondenscholen die ook apporteersport geeft

En anders even vragen bij de fhn.
-
- Zeer actief
Alphen aan de rijn is de dichtsbijzijnde. Maar vanuit Hilversum is dat al 3 kwartier rijden. Denk dat het vanuit Almere ruim een uur is.

- Jacintha
- Zeer actief
Uur en een kwartier. Vind ik een tikkie overdreven inderdaad
Maar wel bedankt voor de link.

Maar wel bedankt voor de link.

- Jacintha
- Zeer actief
Mijn moeder heeft het op har heupen gekregen en gaat in het nieuwe cursusseizoen een gehoorzaamheidscursus lopen emt Anouk.
M'n mond viel er van open toen ze het zei, maar heb het vooral aangemoedigt, niet voor Anouk (die luistert prima en de gehoorzaamheidscursus die ze gaan lopen kan ze bij wijze van achteruit) maar voor hun samen zou het erg goed zijn.
Nogmaals bedankt voor het meedenken!
M'n mond viel er van open toen ze het zei, maar heb het vooral aangemoedigt, niet voor Anouk (die luistert prima en de gehoorzaamheidscursus die ze gaan lopen kan ze bij wijze van achteruit) maar voor hun samen zou het erg goed zijn.
Nogmaals bedankt voor het meedenken!