Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trainingsdag voor de KNJV proef

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Trainingsdag voor de KNJV proef

Ongelezen bericht door ranetje »

Voor de KNJVproef die door de Griffonclub wordt georganiseerd samen met de Cesky Fousek vereniging, eind augustus, biedt de Griffonclub twee trainingsdagen aan voor Griffons.
Een keer training in Brabant en de andere training in Winterswijk

Afgelopen zondag de hele dag getraind met mensen van de Griffonclub in het zuiden van Brabant, dus de temperatuur ...................... :?
De honden bleven toch werken (wilden dat ook duidelijk).
Dat vond ik wel mooi om te zien.
We hebben heel veel drinkwater voor ze geregeld en waterwerk helpt natuurlijk ook goed.
Ze zijn ook niet te zwaar belast.
Lekker rustig aan, geen gehaast en zo

Ita had wel wat last van de hitte.
Ze werkte redelijk goed maar liet in het begin hier en daar toch wat slordigheidjes zien. Ik was ook niet helemaal in topconditie.
Ook vanwege de temperatuur. :wink:
Steeds duidelijker wordt voor mij dat een helper niet in de buurt van het apport moet zijn.
Is hij verder weg, dan neemt Ita het apport direct op en brengt het mij.
Is de helper dicht in de buurt dan aarzelt ze.
De "bemoeizucht" van de helpers op training zou daar mede oorzaak van kunnen zijn denk ik.

De helper gisteren heeft zich nadrukkelijk nergens mee bemoeid.
Daardoor ging het in de loop van de dag steeds beter gelukkig :ok:
Ik hoop dat we die stijgende lijn kunnen vasthouden.

In de middag waren de waterapporten aan de beurt.
Vlak bij het huis van onze "trainer van de dag" (KNJVkeurmeester en Draadhaarman) lag een poel.
Gevuld met een enorme hoeveelheid kikkers :mrgreen:

Toen ik Ita over water stuurde sprongen de kikkers steeds voor haar neus weg.
Tientallen achter elkaar de hele weg naar de overkant.
Ik kon het zien aan haar kop (steeds even een schokje) :tongue:
Op de terugweg wilde ze in eerste instantie langs het water omlopen, maar daar zaten die enge springende beestjes ook! :lol1:
Bij tientallen sprongen ze vlak voor haar poten van de kant het water in.
Toen besloot ze toch maar de kortste weg te nemen en door het water terug te komen :wink:

Rana deed niet mee, maar ze was wel mee.
Dat vond ik wat sneu, vooral bij de poel.
Dus mocht zij ook een dummy uit het water halen.
Je zag dat ze daarvan genoot :D
Lekker rustig zwemmen, zodat ze lekker lang in het water kon blijven. :mrgreen:
We hadden de dummy ook zo ongeveer aan de overkant van de poel gegooid.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sita
Zeer actief

Re: Trainingsdag voor de KNJV proef

Ongelezen bericht door Sita »

Dat klinkt goed Ranetje! Een hele dag bezig zijn met leuke dingen en allemaal leuke honden om je heen.

Super dat Ita een stijgende lijn laat zien. Balen dat je door bemoeizuchtige helpers (moet ik dat zien als nogmaals dummy opgooien als het niet nodig is, enz) weer een extra trainingspuntje hebt gekregen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Sita schreef:Dat klinkt goed Ranetje! Een hele dag bezig zijn met leuke dingen en allemaal leuke honden om je heen.

Super dat Ita een stijgende lijn laat zien. Balen dat je door bemoeizuchtige helpers (moet ik dat zien als nogmaals dummy opgooien als het niet nodig is, enz) weer een extra trainingspuntje hebt gekregen.
Nee bemoeizuchtig in de zin van een corrigerende opmerking als ze niet direct oppakte of als men het idee had dat ze misschien wel eens zou kunnen klungelen met het wild (als ze aan het uitzoeken was hoe ze een nieuwe soort wild moest oppakken) :ugh:
Als er iemand bij het apport staat, twijfelt ze dus nogal eens of ze het nou mag/moet opnemen (van mij) of dat dat niet mag (van de helper).
Heel in het kort gezegd :wink:

ik train op het moment dus niet meer in een officiele trainingsgroep, tot ik de juiste groep heb gevonden :8):
Want ze heeft het veel beter gedaan en ze doet het ook beter als ik zelf met haar train of als ik samen met iemand train die ongeveer dezelfde ideeën heeft als ik.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

ranetje schreef:
Sita schreef:Dat klinkt goed Ranetje! Een hele dag bezig zijn met leuke dingen en allemaal leuke honden om je heen.

Nee bemoeizuchtig in de zin van een corrigerende opmerking als ze niet direct oppakte of als men het idee had dat ze misschien wel eens zou kunnen klungelen met het wild (als ze aan het uitzoeken was hoe ze een nieuwe soort wild moest oppakken) :ugh:
Als er iemand bij het apport staat, twijfelt ze dus nogal eens of ze het nou mag/moet opnemen (van mij) of dat dat niet mag (van de helper).

ik train op het moment dus niet meer in een officiele trainingsgroep, tot ik de juiste groep heb gevonden :8):
Want ze heeft het veel beter gedaan en ze doet het ook beter als ik zelf met haar train of als ik samen met iemand train die ongeveer dezelfde ideeën heeft als ik.
Wat irritant zeg. Daar zou ik ook niet heel blij mee zijn. Eigenlijk maak je met dit soort dingen dus eigenlijk je hond onzeker ipv dat je hem ermee helpt. Voor veel honden zou het misschien best helpen, alhoewel ik er meer van ben dat de honden het eerst zelf moeten uitvinden hoe en wat, dan ze alles maar op een presenteerblaadje aan te reiken.

Maar dan is het helemaal super dat ze meer zekerheid krijgt door zo te trainen!

Een goede trainingsgroep is zo lastig. Dat vind ik eigenlijk met alle trainingen. Er zijn er zoveel, maar zo weinig die echt verstand van honden hebben en per hond/combinatie de training afstemmen. Ben gelukkig zelf wel mondiger geworden met wat ik wel en niet wil.

Ik train nu bij twee verschillende groepen en merk ook wel degelijk verschil tussen beide. Maar beide honden zijn ook totaal anders en de doelen zijn ook heel verschillend, dus voorlopig ben ik tevreden over beide.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Klinkt goed :ok:
Jammer he, dat een soms zo goed ingezette training teniet gedaan wordt door handelingen van een ander (hoe goedbedoeld dan ook). Heb dat ook nog wel eens :ugh: Goed van je dat je het zelf oppakt, denk daar ook wel eens aan gezien Eans gedoe nog steeds met water en onze meningsverschillen daarover maar ben bang dat ik daarvoor op jachtgebied te weinig ervaring heb...

En voordat ik het straks vergeet; succes bij die KNJVproef!
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
ranetje
Zeer actief

Sita schreef:
ranetje schreef:

Wat irritant zeg. Daar zou ik ook niet heel blij mee zijn. Eigenlijk maak je met dit soort dingen dus eigenlijk je hond onzeker ipv dat je hem ermee helpt. Voor veel honden zou het misschien best helpen, alhoewel ik er meer van ben dat de honden het eerst zelf moeten uitvinden hoe en wat, dan ze alles maar op een presenteerblaadje aan te reiken.

Maar dan is het helemaal super dat ze meer zekerheid krijgt door zo te trainen!

Een goede trainingsgroep is zo lastig. Dat vind ik eigenlijk met alle trainingen. Er zijn er zoveel, maar zo weinig die echt verstand van honden hebben en per hond/combinatie de training afstemmen. Ben gelukkig zelf wel mondiger geworden met wat ik wel en niet wil.

Ik train nu bij twee verschillende groepen en merk ook wel degelijk verschil tussen beide. Maar beide honden zijn ook totaal anders en de doelen zijn ook heel verschillend, dus voorlopig ben ik tevreden over beide.
Ik denk dat ik redelijk mondig ben geworden :mrgreen:
Maar ondanks dat kunnen er absoluut nog zaken fout gaan.

Dat blijft een verschrikkelijk moeilijk punt.

Daarom train ik vanaf nu ook alleen bij groepen waar de helper geen eigen initiatief toont als er iets gebeurt waarvoor hij denkt dat er gecorrigeerd moet worden.
Een keertje helpen om tot succes te komen vind ik van een heel andere orde.
Maar corrigeren doe ik zelf als ik van mening ben dat dat moet.
En dat is zelden :wink:
Een helper mag niet corrigeren, vind ik.

Waar dat toe kan leiden heb ik bij Rana gezien :(
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moniek B. schreef:Klinkt goed :ok:
Jammer he, dat een soms zo goed ingezette training teniet gedaan wordt door handelingen van een ander (hoe goedbedoeld dan ook). Heb dat ook nog wel eens :ugh: Goed van je dat je het zelf oppakt, denk daar ook wel eens aan gezien Eans gedoe nog steeds met water en onze meningsverschillen daarover maar ben bang dat ik daarvoor op jachtgebied te weinig ervaring heb...

En voordat ik het straks vergeet; succes bij die KNJVproef!
Ik rijd flinke afstanden om met Ita te kunnen trainen samen met anderen :wink:
Op het ogenblik zie ik dus aardig wat delen van Oost Nederland :tongue:

Ik beschouw mezelf echt nog niet als DE deskundige voor wat jachttraining betreft, maar mijn hond lezen kan ik vrij goed denk ik :wink: en op basis daarvan beslis ik wat er wel en niet kan.
Er kan overlegd worden.
Dan kunnen we daarna bekijken of iets veranderd moet worden of niet.

Op de proef van de Griffonclub heb ik wel een paar duimpjes nodig.
Het over water sturen daar is best lastig :oeps:
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef: Ik rijd flinke afstanden om met Ita te kunnen trainen samen met anderen :wink:
Wat leuk! Waar train je als ik vragen mag?
Kun je misschien Ean een keertje in levenden lijve zien worstelen met het water :F:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
ranetje
Zeer actief

Moniek B. schreef:
ranetje schreef: Ik rijd flinke afstanden om met Ita te kunnen trainen samen met anderen :wink:
Wat leuk! Waar train je als ik vragen mag?
Kun je misschien Ean een keertje in levenden lijve zien worstelen met het water :F:
Ik ben een paar keer in Emmen geweest en een keer in Oldenzaal.

Dat duurt meestal een hele dag (inclusief rijden) en ik probeer voor de files weer thuis te zijn :mrgreen:
Maar misschien kunnen we een afspraak maken als je een leuk trainingsterrein hebt? :D :lol1:
Afbeelding
bydevries
Zeer actief

Ongelezen bericht door bydevries »

Ik ervaar nu met Marlot hoe lastig het is als je hond onder de indruk is van 'helpers '.
Bij b.v. een markeerapport als degene die de dummy opgooit te dicht op de dummy
blijft staan vertrekt ze gewoon weg niet :(

Der trainer heeft iets van ze hoeft toch niet bang voor mij te zijn. Maar ja ze is het wel.
Nadat hij op mijn verzoek meer afstand van de dummy nam vertrok ze als een speer en
netjes in de hand afgeven :ok:

Net als bij een overwaterapport dat doet ze nog niet. Ze is ook pas 9 maanden en zwemt nog niet
zo heel lang. Dus op mijn verzoek dummy niet te ver uit de kant gegooid in het water en dan gaat ze dus gewoon.
We gaan het langzaam uitbouwen zodat ze zeker wordt met zwemmen en steeds verder durft.

Ik vind het dan jammer dat een groep waar je al langer traint er niet individueler naar de honden wordt gekeken.
En ook mensen die handvaten nodig hebben die niet aangereikt krijgen. Ja een opmerking' je hond moet meer band
met je krijgen' en je moet een betere baas hond relatie krijgen. Maar hoe dan dat vertellen ze niet.

Voor mij is dit mijn derde jachthond dus ik weet wel een beetje hoe en wat maar kan altijd goede tips gebruiken.
En daar heb je dan ook weer een forum voor :mrgreen:
Ik moet af en toe echt een slot op mijn mond doen als er weer dingen gebeuren waarvan ik denk :scratch: :mrgreen:

groet Brigitte
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

ranetje schreef: Nee bemoeizuchtig in de zin van een corrigerende opmerking als ze niet direct oppakte of als men het idee had dat ze misschien wel eens zou kunnen klungelen met het wild (als ze aan het uitzoeken was hoe ze een nieuwe soort wild moest oppakken) :ugh:

Herken het helpers die ineens instructeursneigingen krijgen. Zou persoonlijk bij "nïeuw" wild de hond laten kennismaken via de vast/losmethode voordat ze het zelf moet uitzoeken. Ook de helper met de rug naar het apport laten staan wil nog wel eens helpen.

Mvg Veenmug
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Een helper kan een oefening breken, maar hij kan hem ook máken. Dat moeten we ook niet vergeten :wink:

Ik vind dat een helper in de ogen van een hond slechts een object moet blijven, de functie van een helper behelst echter wel wat meer dan alleen een dummy weggooien als het goed is.
Maar hondcontact moet zoveel mogelijk vermeden worden vind ik. Omdat je daarmee, onder andere, in de hand werkt dat een hond naar de helper toe gaat trekken.
Een enkele keer kan een geluidje op het goede moment de hond net even dat zetje in de rug geven. En een goede helper, waar cursisten een beetje vertrouwen in hebben, kan bijvoorbeeld vanuit zijn positie ook aangeven of een hond nog aan het werk is of loopt te lanterfanten. Hij ziet het meest.
En net zoals een slechte helper frustrerend kan zijn, kan een slechte voorjager dat ook voor een helper zijn.
Je moet, hoe dan ook, steeds blijven communiceren over wat je wilt en niet wilt en over wat iedereen denkt te zien.
Want samen weet je meer en komen blinde vlekken bovendrijven.
Een werper moet in geen enkel geval corrigeren, dat is absoluut niet zijn taak.

Het zou voor elke cursist wel eens goed zijn om als helper te fungeren. Om eens te ervaren aan hoeveel dingen een helper moet denken om rekening te houden met elke voorjager en diens hond en voor hoeveel dilemma's een (serieuze) helper vaak staat. Als een helper zich een beetje verantwoordelijk voelt voor het op een goede wijze opzetten en uitvoeren van een oefening moet hij het toch maar in zijn eentje uitzoeken allemaal, daar een heel eind verderop :wink:
Maar hij moet niet corrigeren, op geen enkele manier. Dat moet iemand anders doen.
Ik heb Anke Bogaerts wel eens de plek van de helper in zien nemen om een labrador, die niks anders deed dan naar de helper toe rennen en die om te gooien :mrgreen: , met één ontzettende brul voor de rest van z'n leven te genezen van die onhebbelijkheid. Maarja, dan moet je heel goed begrijpen met wat voor soort hond je te doen hebt :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief

Maar het was wel een hele leuke dag zo te horen :ok: :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

Veenmug schreef:Herken het helpers die ineens instructeursneigingen krijgen. Zou persoonlijk bij "nïeuw" wild de hond laten kennismaken via de vast/losmethode voordat ze het zelf moet uitzoeken. Ook de helper met de rug naar het apport laten staan wil nog wel eens helpen.

Mvg Veenmug
Dat hangt een beetje van het apport af.
Ik laat mijn honden wel eens via de "vast/los" kennis maken met wild dat ongeveer vergelijkbaar is in formaat en/of gewicht met wat ze gewend zijn.

Maar als een hond iets heel anders moet meenemen weet ik zelf niet eens hoe een hond dat apport zou moeten vasthouden, als je daar al een algemene regel in kunt vinden :mrgreen: en dan laat ik het door de hond zelf uitzoeken in alle rust.
Als voorbeeld een grote gans zoals in mijn onderschrift.
Hoe en waar Ita dat het beste kon vastpakken wist ik echt niet.
Dus dat heeft ze zelf uitgezocht. :wink:
Laatst gewijzigd door ranetje op 01 jul 2010 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:Maar het was wel een hele leuke dag zo te horen :ok: :mrgreen:
:lol1:
Ja het was een leuke dag :ok:
Wat je zegt over de helper klopt helemaal volgens mij.
Een goeie helper is heel wat waard.

Inderdaad door een geluidje op het goede moment of het signaleren van een eventueel probleem.
Als bij het verloren zoeken een hele partij apporten ligt weet Ita bijv. niet wat ze mee moet nemen.
Dat bleek afgelopen zondag.
De helper seinde mij in en ik gaf een korte fluittoon.
Daarop pakte Ita het dichtstbijzijnde apport en kwam snel terug.
Bij het over water sturen lag er maar één apport.
De helper kon me toen vertellen dat Ita in dat geval gewoon snel oppakt en terug gaat.

Voor mij is dat best nuttig om te weten.

Iemand nog een tip hoe je een hond kan leren om in geval van meerdere apporten toch meteen iets op te pakken en terug te gaan?
In het zicht is dat geen probleem, dan pakt ze wel snel (met een signaal van mij)
Maar als je de hond niet ziet .................... :U:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

bydevries schreef:Ik vind het dan jammer dat een groep waar je al langer traint er niet individueler naar de honden wordt gekeken.
En ook mensen die handvaten nodig hebben die niet aangereikt krijgen. Ja een opmerking' je hond moet meer band
met je krijgen' en je moet een betere baas hond relatie krijgen. Maar hoe dan dat vertellen ze niet.
Ik heb dit stukje even apart gequote.

Dit is heel opvallend en je ziet het bij jachttrainingsgroepen enorm veel.
(Ook bij gewone hondenscholen hoor ik deze opmerking nog wel eens :8): )
En inderdaad, het HOE wordt er geregeld niet bij aangereikt.

En daar sta je dan als kersverse hondenbaas/voorjager :?

Wat dat betreft ben ik wel blij dat ik nu ietsje meer ervaring heb.
En een forum is inderdaad ook een mooi hulpmiddel :D :lol1:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:Iemand nog een tip hoe je een hond kan leren om in geval van meerdere apporten toch meteen iets op te pakken en terug te gaan?
In het zicht is dat geen probleem, dan pakt ze wel snel (met een signaal van mij)
Dat zul je toch met twee mensen moeten trainen op de manier zoals dat nu ook gelukt is :ugh:
Totdat ze, door succes, leert begrijpen dat de eerste de juiste is :ok:
Óf je gooit de verloren apporten in lang gras, dan zie je ook wat ze doet.
Wisselt ze ook als je haar bijvoorbeeld vooruit stuurt naar een stapel dummy's?
Of wisselt ze alleen maar bij verloren zoeken?
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:Iemand nog een tip hoe je een hond kan leren om in geval van meerdere apporten toch meteen iets op te pakken en terug te gaan?
Dat zul je toch met twee mensen moeten trainen op de manier zoals dat nu ook gelukt is :ugh:
Totdat ze, door succes, leert begrijpen dat de eerste de juiste is :ok:
Óf je gooit de verloren apporten in lang gras, dan zie je ook wat ze doet.
Wisselt ze ook als je haar bijvoorbeeld vooruit stuurt naar een stapel dummy's?
Of wisselt ze alleen maar bij verloren zoeken?
Ze wisselt niet :wink:
Ze staat er bij en kijkt er naar :mrgreen:
Een beetje als een klein kind in de snoepwinkel dat niet weet wat ze kiezen moet.

Als ik haar naar een stapel dummy's stuur dan geef ik een signaal zodra ze is gearriveerd en dan pakt ze direct het dichtstbijzijnde apport op.
Maar zonder signaal staat ze na te denken :mrgreen:
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef: Als ik haar naar een stapel dummy's stuur dan geef ik een signaal zodra ze is gearriveerd en dan pakt ze direct het dichtstbijzijnde apport op.
Maar zonder signaal staat ze na te denken :mrgreen:
Zou je dan niet hier moeten beginnen? Dat ze ook bij een stapel in zicht niet wacht op jouw teken maar dat ze altijd eentje pakt? Dan zou ik denk ik beginnen met 1 dummy meer vooraan te leggen (desnoods 1 tot 2 meter voor de anderen) en de anderen wat verder naar achteren? En dan die dummy's steeds dichter bij elkaar neerleggen zodat er uiteindelijk 1 grote stapel ontstaat?
Daarbij ga ik er dus vanuit dat je met een normaal, enkel apport niet fluit om de dummy op te laten pakken?
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Jaap*
Zeer actief

Oooh, ze wisselt niet :oeps: Wat een portret :smile:
Dan zou ik ook zoiets gaan doen als Monique zegt :ok:
Ik zou haar ook regelmatig één voor één een stapel dummy's op laten halen voor de grap, dus zonder echt commando en zonder territoriumfluit.
Is de 'vooruit' oefening misschien vaak gedaan in een groep en 'dus' met een stapel dummy's bij een paaltje?
Als dat zo is kan het kiezen geconditioneerd zijn met de fluit :wink:
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:Oooh, ze wisselt niet :oeps: Wat een portret :smile:
Dan zou ik ook zoiets gaan doen als Monique zegt :ok:
Ik zou haar ook regelmatig één voor één een stapel dummy's op laten halen voor de grap, dus zonder echt commando en zonder territoriumfluit.
Is de 'vooruit' oefening misschien vaak gedaan in een groep en 'dus' met een stapel dummy's bij een paaltje?
Als dat zo is kan het kiezen geconditioneerd zijn met de fluit :wink:
Nou nee :mrgreen:
De trainingsgroep waar ik met Ita was trainde alleen de KNJVproeven A t/m H :8):
Maar conditioneren op een fluit? :denken:
Ik heb wel richtingsturen met territoriumfluit getraind.
Maar dan ligt er maar één dummy.
En zonder fluit haalt ze die ook op. :wink:
Net zoals ze één enkel apport uit het bos ook gewoon oppakt en meeneemt.
Daar loopt ze echt niet mee te twijfelen.

Laatst wel een keertje zelf een bergje dummy's neergelegd en vanuit verschillende richting vooruitgestuurd (met territoriumfluit).
Maar éen keertje zo'n oefeningetje doen lijkt me nog geen gewoonte te laten ontwikkelen .............. toch?
Het idee van Moniek ga ik zeker uitvoeren :ok:
Kijken hoe dat dan werkt. :wink:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:Maar conditioneren op een fluit? :denken:
Dat ze wacht op een seintje als er meer dan één dummy ligt. Maar als er bij de dirigeeroefeningen niet veel gebruik wordt gemaakt van stapels dummies is die kans niet zo groot.
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:Maar conditioneren op een fluit? :denken:
Dat ze wacht op een seintje als er meer dan één dummy ligt. Maar als er bij de dirigeeroefeningen niet veel gebruik wordt gemaakt van stapels dummies is die kans niet zo groot.
Ojee :oeps: :mrgreen:
Ik zie uit je reactie dat jij dit zinnetje anders leest dan ik het bedoelde :mrgreen:
Ik heb het niet duidelijk opgeschreven.

Ik bedoelde dat de manier waarop ik de fluit gebruik (territoriumfluit bij dirigeren) naar mijn idee niet zomaar tot conditioneren kan leiden.
Daarbij opgeteld maar één keer de fluit gebruikt bij vooruitsturen vanuit verschillende richtingen naar een bergje dummy's kan nog niet meteen leiden tot geconditioneerd zijn ........ dacht ik :wink:
Dus dat ze dan ook op de fluit zou wachten als ze bij een verloren zoek een partij apporten ziet liggen lijkt me niet voor de hand te liggen?

edit:verbetering.
Laatst gewijzigd door ranetje op 01 jul 2010 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief

ranetje schreef:
Veenmug schreef:Herken het helpers die ineens instructeursneigingen krijgen. Zou persoonlijk bij "nïeuw" wild de hond laten kennismaken via de vast/losmethode voordat ze het zelf moet uitzoeken. Ook de helper met de rug naar het apport laten staan wil nog wel eens helpen.

Mvg Veenmug
Dat hangt een beetje van het apport af.
Ik laat mijn honden wel eens via de "vast/los" kennis maken met wild dat ongeveer vergelijkbaar is in formaat en/of gewicht met wat ze gewend zijn.

Maar als een hond iets heel anders moet meenemen weet ik zelf niet eens hoe een hond dat apport zou moeten vasthouden, als je daar al een algemene regel in kunt vinden :mrgreen: en dan laat ik het door de hond zelf uitzoeken in alle rust.
Als voorbeeld een grote gans zoals in mijn onderschrift.
Hoe en waar Ita dat het beste kon vastpakken wist ik echt niet.
Dus dat heeft ze zelf uitgezocht. :wink:
Sorry. Zat nog een beetje te veel in de KNJV-proevensfeer.

Mvg Veenmug
Veenmug
Zeer actief

Krijg de indruk dat ze echt wacht op een opdracht. Misschien ongemerkt toch ingeslopen al is het maar: ja, toe maar oid. Spaniel had/heeft dat nog steeds bij een verloren zoek. "Kan het niet vinden, help eens". 1e keren trap je er in (juist in de praktijk wil je iets snel binnen hebben).
Nu draai ik me om en ze zoekt het maar uit (duurt voor mijn gevoel ontzettend lang maar uiteindelijk beslist ze zelf om verder te gaan met zoeken en kan ik iha belonen). Misschien ook iets voor Ita in de "snoepwinkel". Je doet hetzelf maar. Wil je je hond blijven bekijken spiegeltje of helper.

Mvg Veenmug
ranetje
Zeer actief

Veenmug schreef:Krijg de indruk dat ze echt wacht op een opdracht. Misschien ongemerkt toch ingeslopen al is het maar: ja, toe maar oid. Spaniel had/heeft dat nog steeds bij een verloren zoek. "Kan het niet vinden, help eens". 1e keren trap je er in (juist in de praktijk wil je iets snel binnen hebben).
Nu draai ik me om en ze zoekt het maar uit (duurt voor mijn gevoel ontzettend lang maar uiteindelijk beslist ze zelf om verder te gaan met zoeken en kan ik iha belonen). Misschien ook iets voor Ita in de "snoepwinkel". Je doet hetzelf maar. Wil je je hond blijven bekijken spiegeltje of helper.

Mvg Veenmug
Als er één apport ligt is ze er razendsnel mee terug.
Als ik zelf met haar train is er niemand bij, maar ze kan niet zo snel terug zijn als ze eerst op een aanmoediging zou wachten :wink:
Ik hoef haar nooit te stimuleren. Ze vraagt volgens mij niet.
De enkele apporten liggen voor mij niet zichtbaar als ik haar laat zoeken.
Dus ik kan niet reageren op het vinden/oppaken van het apport.

Ik kan me je gedachtengang voorstellen, maar het gaat kennelijk alleen zo als er een "snoepwinkel" ligt.
Misschien wel omdat het zo onbekend is dat ze even niet weet wat ze daar mee aan moet vangen?
Meerdere apporten op een plek (de "snoepwinkel") gebeurde op de training al nooit en ik deed dat zelf ook niet omdat ik niet wilde dat ze ongemerkt zou gaan wisselen en daar dan een gewoonte van zou gaan maken voor ik het in de gaten zou hebben.
Juist omdat er dan geen helper bij staat die me zou kunnen vertellen wat ze uitspookt.

Vorig jaar lagen er twee eenden bij deze zelfde training in Brabant.
Daarbij ging ze toen niet wisselen, maar probeerde de tweede eend er bij te nemen.
Dat lukte niet met een volle bek en toen kwam ze met haar eerste, niet losgelaten, eend terug.
Ook volgens verslag van de helper.
Ik heb toen, in het zicht(groot veld), getraind door eerst een apport op te gooien op afstand en als ze daarmee terug kwam een tweede apport langs haar weg naar mij neer te leggen.
En haar dan door te roepen op het moment dat ze plannen zou hebben om die tweede dummy ook nog vast te pakken.
Dat ging na één poging van Ita, waar ik dus op in kon grijpen, verder goed.
De ene keer mag ze dan naderhand die dummy ook ophalen en de andere keer haal ik hem zelf.
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief

Bevestigd toch wat ik zei. Ze zoekt het zelf uit wanneer je je er niet mee bemoeit. 2 eenden in 1 keer. Helaas maar toch geprobeerd. Geef haar wel de kans voor het onderzoek. Niet kijken en stimuleren maar stiekem gluren(spiegeltje)

Mvg Veenmug
ranetje
Zeer actief

Veenmug schreef:Bevestigd toch wat ik zei. Ze zoekt het zelf uit wanneer je je er niet mee bemoeit. 2 eenden in 1 keer. Helaas maar toch geprobeerd. Geef haar wel de kans voor het onderzoek. Niet kijken en stimuleren maar stiekem gluren(spiegeltje)

Mvg Veenmug
Ok :ok:
En wat doe ik als blijkt dat ze gaat wisselen?
Dus het ene apport oppakt, weer neer legt en de ander gaat pakken?
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief

ranetje schreef:
Veenmug schreef:Bevestigd toch wat ik zei. Ze zoekt het zelf uit wanneer je je er niet mee bemoeit. 2 eenden in 1 keer. Helaas maar toch geprobeerd. Geef haar wel de kans voor het onderzoek. Niet kijken en stimuleren maar stiekem gluren(spiegeltje)

Mvg Veenmug
Ok :ok:
En wat doe ik als blijkt dat ze gaat wisselen?
Dus het ene apport oppakt, weer neer legt en de ander gaat pakken?
Om in sfeer te blijven een grote Oranjebrul: FOEI

mvg Veenmug
Jaap*
Zeer actief

Op tijd en enthousiast terugroepen als ze een apport vastheeft, eventueel met een lokkertje.
En ik zou wel gaan oefenen met stapels dummies op een omgedwongen manier zoals ik eerder beschreef, zodat ze ermee bekend raakt en zodat ze het niet verkeerd kan doen (geen commando's maar "spelen")
Begrijp ik trouwens nou goed dat je met die enkele dummies aan het anticiperen was op een probleem dat er nog niet was? :mrgreen: :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”