Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Apport uit water
Moderator: moderatorteam
- Yai
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever X Mechelse Herder
- Aantal honden: 1
Apport uit water
Met Boris ben ik bezig met apporteren uit water. Dat ik (of de trainer) een dummy in het water gooit, die Boris er vervolgens op commando uit moet gaan halen. Dit gaat goed tot ongeveer een halve meter voor de kant. Dan laat Boris de dummy los en blijft óf in het water staan, enthousiast kwispelend (en tussendoor gras etend) in de hoop dat er nog een keer gegooid wordt, óf hij springt zonder dummy weer op de kant en gaat voor me zitten.
Het apporteren over land gaat goed. Hij rent naar de dummy en brengt hem weer netjes terug. Over land snapt hij het idee van dummy weer terugbrengen. Als Boris nu in het water zijn dummy los laat loop ik van hem weg en vaak springt hij dan wel op de kant (ene keer met dummy, andere keer weer zonder). Meestal rent hij dan heel vaak tussen de dummy en mij heen en weer om mij maar duidelijk te maken waar hij ligt. Als ik hier niet op reageer gaat hij weer naar zijn dummy terug en begint te blaffen.
Als ik het commando vast geef, pakt hij zijn dummy op en kijkt me aan. Als ik dan kom voor zeg, laat hij zijn dummy weer los en rent naar me toe.
Heeft iemand misschien tips hoe ik er voor kan zorgen dat hij begrijpt dat hij ook vanuit water de dummy naar me toe moet brengen? Misschien met een lange lijn verder proberen? Of eerst nog meer over land oefenen?
Het apporteren over land gaat goed. Hij rent naar de dummy en brengt hem weer netjes terug. Over land snapt hij het idee van dummy weer terugbrengen. Als Boris nu in het water zijn dummy los laat loop ik van hem weg en vaak springt hij dan wel op de kant (ene keer met dummy, andere keer weer zonder). Meestal rent hij dan heel vaak tussen de dummy en mij heen en weer om mij maar duidelijk te maken waar hij ligt. Als ik hier niet op reageer gaat hij weer naar zijn dummy terug en begint te blaffen.
Als ik het commando vast geef, pakt hij zijn dummy op en kijkt me aan. Als ik dan kom voor zeg, laat hij zijn dummy weer los en rent naar me toe.
Heeft iemand misschien tips hoe ik er voor kan zorgen dat hij begrijpt dat hij ook vanuit water de dummy naar me toe moet brengen? Misschien met een lange lijn verder proberen? Of eerst nog meer over land oefenen?

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Re: Apport uit water
Gooi je op die manier soms vaak met balletjes in het water tijdens spelen?
Dat zou een oorzaak kunnen zijn.
Hij ziet het net ietsje te veel als het gewone spelletje.
Aan jou om hem te leren dat er verschillende spelletjes zijn
Je kunt het met een lijn proberen,maar dat hoeft niet direct een hele lange te zijn.
Gooi de dummy eerst eens op de plaats waar hij hem meestal laat vallen en geef dan het commando "vast" als hij dat kent en haal hem snel binnen.
Eerst aan de kant van het water staan en dan geleidelijk iets meer afstand van het water nemen.
En beloon als hij hem vast blijft houden tot jij hem aan kan nemen.
Daarna zou je het met een lange lijn kunnen proberen.
Let er op dat hij niet verstrikt raakt in de lijn.
Misschien kan je eerst thuis het "vast" nog eens aangelijnd oefenen.
Het beste is om verder niet te veel te praten/commando's te geven nadat je het apportcommando hebt gegeven.
Hoe meer je zegt hoe meer sommige honden in verwarring raken.
Als hij op de wal een apport naar jou kan brengen zou dat vanuit het water ook moeten kunnen.
Dus als hij zwemmend naar je toe komt met het apport en je gaat al juichen en goed zo roepen kan het zijn dat hij denkt dat het al goed genoeg is.
Verschilt per hond.
De een moet je in het begin aanmoedigen en de ander alleen prijzen als het apport binnen is.
Haal uit mijn post maar wat je kunt gebruiken
En vraag maar verder als je nog meer wilt weten
Dat zou een oorzaak kunnen zijn.
Hij ziet het net ietsje te veel als het gewone spelletje.
Aan jou om hem te leren dat er verschillende spelletjes zijn

Je kunt het met een lijn proberen,maar dat hoeft niet direct een hele lange te zijn.
Gooi de dummy eerst eens op de plaats waar hij hem meestal laat vallen en geef dan het commando "vast" als hij dat kent en haal hem snel binnen.
Eerst aan de kant van het water staan en dan geleidelijk iets meer afstand van het water nemen.
En beloon als hij hem vast blijft houden tot jij hem aan kan nemen.
Daarna zou je het met een lange lijn kunnen proberen.
Let er op dat hij niet verstrikt raakt in de lijn.
Misschien kan je eerst thuis het "vast" nog eens aangelijnd oefenen.
Het beste is om verder niet te veel te praten/commando's te geven nadat je het apportcommando hebt gegeven.
Hoe meer je zegt hoe meer sommige honden in verwarring raken.
Als hij op de wal een apport naar jou kan brengen zou dat vanuit het water ook moeten kunnen.
Dus als hij zwemmend naar je toe komt met het apport en je gaat al juichen en goed zo roepen kan het zijn dat hij denkt dat het al goed genoeg is.

Verschilt per hond.
De een moet je in het begin aanmoedigen en de ander alleen prijzen als het apport binnen is.

Haal uit mijn post maar wat je kunt gebruiken

En vraag maar verder als je nog meer wilt weten
- Yai
- Zeer actief
Hier heb ik zeker wel wat aan!
Ik denk dat het een goed idee is om de dummy neer te gooien waar Boris hem normaal loslaat. Het commando ''vast'' kent Boris. Ook al kan ik hier zeker aan werken, want hij pakt het en laat het de helft van de keren direct weer los.
Toch verbaast het me dat Boris over land de dummy in mijn hand komt brengen en dat hij het vanuit water niet doet.
Het zou best kunnen dat ik te snel ben gaan juichen wanneer hij naar me toe zwom. Over land apporteert hij ook beter wanneer ik mijn mond houd, dus dat ga ik voortaan ook doen als hij apporteert over water. En dus de dummy hooguit een metertje het water in gooien. Ben benieuwd!

Ik denk dat het een goed idee is om de dummy neer te gooien waar Boris hem normaal loslaat. Het commando ''vast'' kent Boris. Ook al kan ik hier zeker aan werken, want hij pakt het en laat het de helft van de keren direct weer los.
Toch verbaast het me dat Boris over land de dummy in mijn hand komt brengen en dat hij het vanuit water niet doet.
Het zou best kunnen dat ik te snel ben gaan juichen wanneer hij naar me toe zwom. Over land apporteert hij ook beter wanneer ik mijn mond houd, dus dat ga ik voortaan ook doen als hij apporteert over water. En dus de dummy hooguit een metertje het water in gooien. Ben benieuwd!

- ranetje
- Zeer actief
Ik ben ook benieuwd
Succes
Je klein maken (op je hurken gaan zitten) wil ook nog wel eens helpen.
Of hard wegrennen van het water als hij met apport aan komt zwemmen.

Succes

Je klein maken (op je hurken gaan zitten) wil ook nog wel eens helpen.
Of hard wegrennen van het water als hij met apport aan komt zwemmen.
-
- Actief
Doet hij het ook wanneer het een aflopende kant is?
Dus dat hij echt de kant op moet springen/klimmen oid.?
Anders eens proberen om water te zoeken wat een inloop heeft dus niet een echte kant. En dan kijken wat hij doet. Kan zijn dat de kant het parte speelt.
Verder inderdaad het weglopen wat wel wil helpen en je mond houden tot de oefening voorbij is
hoe moeilijk dat ook is. Geen aanmoedigingen meer doen. Het kan zijn dat je onbewust iets hebt ingetraind waardoor hij denkt dat de oefening is afgelopen.
Anders eens proberen om water te zoeken wat een inloop heeft dus niet een echte kant. En dan kijken wat hij doet. Kan zijn dat de kant het parte speelt.
Verder inderdaad het weglopen wat wel wil helpen en je mond houden tot de oefening voorbij is

Sandra, Twister en Storm

-
- Actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Dichter bij de waterkant gaan staan en met een koekje als beloning, zodat hij of zij niet om je heen kan.
Dan zit zeggen. Vast en dan pas los als je het aan wilt pakken. Gewoon opnieuw beginnen.
Retrievers zijn dol op het water.
Dan zit zeggen. Vast en dan pas los als je het aan wilt pakken. Gewoon opnieuw beginnen.
- ranetje
- Zeer actief
Hij wil er helemaal niet omheenJulia en Bentie schreef:Dichter bij de waterkant gaan staan en met een koekje als beloning, zodat hij of zij niet om je heen kan.

Hij laat het apport in het water vallen en komt braaf voor zitten.
Een koekje in de hand lijkt me juist hier even geen optie.
En laat die hond het apport nou maar eerst bij de baas in de handen brengen voor je hem er ook nog bij zegt te gaan zitten.
- Yai
- Zeer actief
Vandaag druk mee wezen oefenen! Eerst naar het water waar ik normaal met hem train, maar daar stonden allemaal borden ''Vermijd watercontact: Blauwalg''. Dus toen maar even verder gegaan. Uiteindelijk blauwalg-vrij water gevonden.
Vanochtend eerst met de lijn geprobeerd en de dummy niet te ver weg gooien. Dit ging redelijk, meestal klom hij eerst uit het water en bedacht op de kant opeens dat hij toch graag die dummy wilde hebben en sprong het water weer in, om de dummy te pakken. Hij liet hem alleen wel vaak weer los wanneer ik hem de tweede keer aan het binnen halen was. En aan de kant bedacht hij dan weer dat hij toch graag de dummy wilde hebben. Heb het toen maar niet te vaak meer gedaan, voor hij dit opeens als een nieuw ''spelletje'' zou gaan zien en constant steeds het water in en het water uit zou gaan.
Net ben ik nog even met hem wezen oefenen en ben steeds als een gek weg gaan rennen (wat een paar mensen die verderop op een bankje zaten heel grappig vonden). Daar snapte hij in het begin helemaal niks van. Half blaffend/piepend rende hij achter me aan (zonder dummy). Zodra ik dan stopte met rennen, rende hij weer naar zijn dummy toe en keek me aan van, gooi nog een keer. Dus ik weer wegrennen en tussendoor ''vast'' roepen. Pakte hij de dummy weer op en begon weer blaffend/piepend achter me aan te rennen (zonder dummy). Het is een paar keer goed gegaan, dus die keren heb ik hem ontzettend beloond. Duidelijk dat ik het commando ''vast'' nog meer moet gaan oefenen.
Ben later nog een keer langs de kant op mijn hurken gaan zitten. Dat lijkt goed te werken! Alle keren is hij direct met de dummy uit het water gesprongen en heeft hem in mijn handen gebracht. Later deze week weer verder oefenen. Alleen dan begin ik direct met op mijn hurken zitten. Kijken hoe hij er dan op reageert!
Vanochtend eerst met de lijn geprobeerd en de dummy niet te ver weg gooien. Dit ging redelijk, meestal klom hij eerst uit het water en bedacht op de kant opeens dat hij toch graag die dummy wilde hebben en sprong het water weer in, om de dummy te pakken. Hij liet hem alleen wel vaak weer los wanneer ik hem de tweede keer aan het binnen halen was. En aan de kant bedacht hij dan weer dat hij toch graag de dummy wilde hebben. Heb het toen maar niet te vaak meer gedaan, voor hij dit opeens als een nieuw ''spelletje'' zou gaan zien en constant steeds het water in en het water uit zou gaan.
Net ben ik nog even met hem wezen oefenen en ben steeds als een gek weg gaan rennen (wat een paar mensen die verderop op een bankje zaten heel grappig vonden). Daar snapte hij in het begin helemaal niks van. Half blaffend/piepend rende hij achter me aan (zonder dummy). Zodra ik dan stopte met rennen, rende hij weer naar zijn dummy toe en keek me aan van, gooi nog een keer. Dus ik weer wegrennen en tussendoor ''vast'' roepen. Pakte hij de dummy weer op en begon weer blaffend/piepend achter me aan te rennen (zonder dummy). Het is een paar keer goed gegaan, dus die keren heb ik hem ontzettend beloond. Duidelijk dat ik het commando ''vast'' nog meer moet gaan oefenen.
Ben later nog een keer langs de kant op mijn hurken gaan zitten. Dat lijkt goed te werken! Alle keren is hij direct met de dummy uit het water gesprongen en heeft hem in mijn handen gebracht. Later deze week weer verder oefenen. Alleen dan begin ik direct met op mijn hurken zitten. Kijken hoe hij er dan op reageert!

- Yai
- Zeer actief
twister_storm schreef:Doet hij het ook wanneer het een aflopende kant is?
Verder inderdaad het weglopen wat wel wil helpen en je mond houden tot de oefening voorbij ishoe moeilijk dat ook is. Geen aanmoedigingen meer doen. Het kan zijn dat je onbewust iets hebt ingetraind waardoor hij denkt dat de oefening is afgelopen.
Ja, hij doet het ook wanneer het een aflopende kant is. Wat voor kant het ook is, aflopend, steile kant waar hij echt op moet klimmen, zand, steen.. Zodra hij in het water kan staan, laat hij zijn dummy los.
Mond houden tijdens de oefening is zeker moeilijk! Steeds als hij het goed doet, wil ik al beginnen met dingen roepen als goed zo en braaf. Maar ik hou me in..

- Ma-Rianne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): vader en zoon
- Aantal honden: 2
Ben later nog een keer langs de kant op mijn hurken gaan zitten. Dat lijkt goed te werken! Alle keren is hij direct met de dummy uit het water gesprongen en heeft hem in mijn handen gebracht.

- ranetje
- Zeer actief
Ben later nog een keer langs de kant op mijn hurken gaan zitten. Dat lijkt goed te werken! Alle keren is hij direct met de dummy uit het water gesprongen en heeft hem in mijn handen gebracht.

Dat is een goeie start
- Yai
- Zeer actief
Vanmiddag nog even wezen oefenen. Ben direct door mijn hurken gaan zitten. De eerste keer ging Boris wel met zijn dummy het water uit, maar liet het direct los en liep naar me toe. Is toen een paar keer heen en weer gerend tussen de dummy en mijn handen (telkens druk snuffelend aan mijn handen of er per ongeluk iets lekkers in zou zitten). Na een tijdje pakte hij de dummy en legde het in mijn handen.
Daarna heeft hij telkens de dummy netjes in mijn handen gelegd. Zelfs zo enthousiast (alsof hij opeens door had van 'ooooh, zo moet dat, zeg dat dan meteen') dat hij die dummy heel hard in mijn hand drukte in de hoop dat ik nog een keer zou gooien. Echt prima dus!
Als dit een beetje goed blijft gaan, ga ik langzaam rechter op proberen te staan. Maar ik ben nu al heel tevreden!
Bedankt voor de tips!

Daarna heeft hij telkens de dummy netjes in mijn handen gelegd. Zelfs zo enthousiast (alsof hij opeens door had van 'ooooh, zo moet dat, zeg dat dan meteen') dat hij die dummy heel hard in mijn hand drukte in de hoop dat ik nog een keer zou gooien. Echt prima dus!
Als dit een beetje goed blijft gaan, ga ik langzaam rechter op proberen te staan. Maar ik ben nu al heel tevreden!
Bedankt voor de tips!

- ranetje
- Zeer actief
Geweldig
Ik denk dat hij het nu inderdaad door heeft

Ik denk dat hij het nu inderdaad door heeft

-
- Actief
Super!
Nu herinner ik me hoe ik het met Storm heb gedaan. Hij had last van het het syndroom 'ik geef niets af'
, maar apporteren ging altijd super alleen het in de handen geven niet. Hij gooide de dummy altijd voor me neer. Toen ben ik begonnen met een dummy te laten apporteren en daarna aan de waterkant te gaan zitten op een rand en een hele lange adem te hebben. Dus wachten tot hij uiteindelijk de dummy in mijn handen gaf. Zonder woorden maar gewoon in stilte met mijn handen voor me waar hij het op kon leggen. Hij wilde zo graag dat hij nog een keer een apport kon halen dat hij uiteindelijk de dummy in mijn handen gaf en daarna heb ik gelijk de dummy weer weggegooid. Niet dat hij toen direct weer de dummy in mijn handen gaf maar uiteindelijk wel weer. Zo'n 3x per keer herhaald en daarna lekker ontspannen verder wandelen. Na een x aantal keren valt het bekende kwartje en kun je de volgende stap inbouwen.
Maar het is natuurlijk voor iedere hond weer anders hoe en wat wel of niet werkt.
Storm is te gevoelig voor tussentijdse beloningen dus voor mij was het meer een kwestie van mezelf op voeden om mijn mond te houden.
Succes!
Nu herinner ik me hoe ik het met Storm heb gedaan. Hij had last van het het syndroom 'ik geef niets af'

Maar het is natuurlijk voor iedere hond weer anders hoe en wat wel of niet werkt.
Storm is te gevoelig voor tussentijdse beloningen dus voor mij was het meer een kwestie van mezelf op voeden om mijn mond te houden.

Succes!
Sandra, Twister en Storm