Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Lange afstanden wandelen
Moderator: moderatorteam
- Hetty2501
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniel
Lange afstanden wandelen
Stiekem zit ik er aan te denken om de Nijmeegse Vierdaagse mee te lopen. Misschien volgend jaar. Maar hoe dan ook lijkt mij het leuk om samen met de honden langere afstanden te gaan lopen. Zo kunnen we samen trainen.
Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben?
Zelf denk ik dat een hond 20-30 km moet kunnen lopen. Binky moet dit zeker kunnen met een beetje training.
Voor Blitz, 9 maanden nu, lijkt het mij erg veel. Ik houd mij zeker niet aan de standaard wandel tijden voor hem hoor. Ik doe gewoon wat hij kan, dat zie je vanzelf wel.
Maar ik denk dat 1,5 tot 2 uur wel even genoeg is. Soms iets meer soms iets minder.
Hij wandelt nog echt als een jonge hond: veel op en neer rennen, alles in de gaten houden, als iets spannend is toch weer snel naar mij terug. Kortom veel onrustiger als Bink. Hij doet dan ook meer indrukken op tijdens een wandeling, na 1,5 is hij echt moe.
Op internet vind je niet zoveel over lange afstanden wandelen met honden. Dus ik ben benieuwd of ik zo wat informatie kan vinden.
Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben?
Zelf denk ik dat een hond 20-30 km moet kunnen lopen. Binky moet dit zeker kunnen met een beetje training.
Voor Blitz, 9 maanden nu, lijkt het mij erg veel. Ik houd mij zeker niet aan de standaard wandel tijden voor hem hoor. Ik doe gewoon wat hij kan, dat zie je vanzelf wel.
Maar ik denk dat 1,5 tot 2 uur wel even genoeg is. Soms iets meer soms iets minder.
Hij wandelt nog echt als een jonge hond: veel op en neer rennen, alles in de gaten houden, als iets spannend is toch weer snel naar mij terug. Kortom veel onrustiger als Bink. Hij doet dan ook meer indrukken op tijdens een wandeling, na 1,5 is hij echt moe.
Op internet vind je niet zoveel over lange afstanden wandelen met honden. Dus ik ben benieuwd of ik zo wat informatie kan vinden.
- Carma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie
Re: Lange afstanden wandelen
Ik heb met Luka vorige jaar een wandeling van "bewegen voor overleven" van Pink ribbon gelopen. Dit was 27 km. Iedereen vond het ontzettend knap van Luka, maar ik zweer dat hij er veel minder moeite mee had dan ik
Ik liep zo'n 3 tot 4 uur per dag met hem verdeeld over 3 wandelingen. In het weekend liep ik dan vaak een langere wandeling, beginnend bij 12 km, daarna steeds langer. Wellicht is http://www.ontrack.nl iets voor jou? Voor een klein bedrag kun je lid worden en dan kun je allerlei wandelroutes downloaden van verschillende afstanden. Er zitten ook veel lange afstandswandelingen tussen en je kunt ook zoeken op wandelen met de hond, dan loop je vaak door of langs een losloopgebied.
Ik heb altijd genoten van de lange afstandswandelingen; rugzakje mee en dan halverwege gezellig samen wat drinken en eten en onderweg genieten!

Ik liep zo'n 3 tot 4 uur per dag met hem verdeeld over 3 wandelingen. In het weekend liep ik dan vaak een langere wandeling, beginnend bij 12 km, daarna steeds langer. Wellicht is http://www.ontrack.nl iets voor jou? Voor een klein bedrag kun je lid worden en dan kun je allerlei wandelroutes downloaden van verschillende afstanden. Er zitten ook veel lange afstandswandelingen tussen en je kunt ook zoeken op wandelen met de hond, dan loop je vaak door of langs een losloopgebied.
Ik heb altijd genoten van de lange afstandswandelingen; rugzakje mee en dan halverwege gezellig samen wat drinken en eten en onderweg genieten!

- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
Ik denk dat 20-30 inderdaad wel te doen is. Met je jongste hond zou ik even kijken hoe het gaat langzaam opbouwen. En niet iedere dag natuurlijk maar dat is denk ik voor jezelf ook niet zo goed
Bij het dorp van me ouders hebben ze de nacht van Gulpen dat is 70 km in een nacht doorlopen
ik heb daar wel eens overgedacht maar bedacht me dat het teveel was voor mn honden dat ik dan echt niet zo gek ging doen door te denken dat ik dat dan wel even kon
Alvast succes trouwens voor volgend jaar! En veel plezier met trainen!

Alvast succes trouwens voor volgend jaar! En veel plezier met trainen!
Wij hebben een paar jaar geleden een deel van het Pieterpad gelopen (7 dagen meen ik, met 1 rustdag omdat ik met mijn bezwete lijf in de wind een pannekoek heb verorberd; vond mijn rug niet leuk). Met 2 honden dus, en ieder een rugzak. Heerlijk.
Mijn honden kunnen makkelijk 30 km op een dag lopen. De jongste heeft trouwens (per ongeluk) een route van 22 km ofzo gelopen toen ze net een half jaar was.
Was een foutje (verdwaald), maar ze heeft er niets aan overgehouden hoor.
Mijn honden kunnen makkelijk 30 km op een dag lopen. De jongste heeft trouwens (per ongeluk) een route van 22 km ofzo gelopen toen ze net een half jaar was.
Was een foutje (verdwaald), maar ze heeft er niets aan overgehouden hoor.
- *Charlotte
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Deze mensen lopen ook heel veel met de Cardigans, op vakantie zo'n 25 km per dag, dus ze moeten het wel kunnen. Hier kun je ook wat verhaaltjes lezen: http://www.milligenhof.nl/index_bestanden/Page1045.htm" onclick="window.open(this.href);return false; 

- antheman
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd
- Aantal honden: 2
Ik heb de Trailwalker gelopen van 100 km.
Kees ging regelmatig mee op trainingen. We zijn rustig begonnen, eerst 2 uurtjes, en dat hebben we uitgebreid.
Hij ging ook mee op wandelingen van 35 km.
Als je niet in eens met 20 km begint, maar het rustig opbouwt, dan moet dit best kunnen. Ik neem aan dat je voldoende rust en water ed bij je hebt.

Kees ging regelmatig mee op trainingen. We zijn rustig begonnen, eerst 2 uurtjes, en dat hebben we uitgebreid.
Als je niet in eens met 20 km begint, maar het rustig opbouwt, dan moet dit best kunnen. Ik neem aan dat je voldoende rust en water ed bij je hebt.
- Carma
- Zeer actief
antheman schreef:Ik heb de Trailwalker gelopen van 100 km.![]()

- antheman
- Zeer actief
http://www.trailwalker.nl" onclick="window.open(this.href);return false;Carma schreef:antheman schreef:Ik heb de Trailwalker gelopen van 100 km.![]()
Als je niet in eens met 20 km begint, maar het rustig opbouwt, dan moet dit best kunnen. Ik neem aan dat je voldoende rust en water ed bij je hebt.Sportief zeg! wat is dat precies, Trailwalker? En heb je toen Kees ook meegehad, of alleen op trainingen?
Kees ging vaak mee op trainingen, maar heeft de Trailwalker niet gelopen.
- Carma
- Zeer actief
antheman schreef:http://www.trailwalker.nl" onclick="window.open(this.href);return false;Carma schreef:antheman schreef:Ik heb de Trailwalker gelopen van 100 km.![]()
Als je niet in eens met 20 km begint, maar het rustig opbouwt, dan moet dit best kunnen. Ik neem aan dat je voldoende rust en water ed bij je hebt.Sportief zeg! wat is dat precies, Trailwalker? En heb je toen Kees ook meegehad, of alleen op trainingen?
Kees ging vaak mee op trainingen, maar heeft de Trailwalker niet gelopen.
Klinkt leuk zeg! Lijkt me ook een mooie tocht....

- Hetty2501
- Zeer actief
Dat ziet er wel heel mooi dat trail walker!
Verder gaan we gewoon rustig aan beginnen met langere afstanden wandelen. Hopelijk dat het niet meer zo warm wordt zodat we het kunnen uitbreiden. En anders wachten op de koudere maanden.
Of heel vroeg gaan wandelen!
Mijn vriend heeft toegezegd om ook eens mee te lopen. Het lijkt mij zo heerlijk om lekker samen te lopen, rugzakken mee en lekker doorstappen!
Maar eerst moeten we voor hem goede schoenen kopen!
Verder gaan we gewoon rustig aan beginnen met langere afstanden wandelen. Hopelijk dat het niet meer zo warm wordt zodat we het kunnen uitbreiden. En anders wachten op de koudere maanden.
Of heel vroeg gaan wandelen!
Mijn vriend heeft toegezegd om ook eens mee te lopen. Het lijkt mij zo heerlijk om lekker samen te lopen, rugzakken mee en lekker doorstappen!
Maar eerst moeten we voor hem goede schoenen kopen!
- Ma-Rianne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): vader en zoon
Als je de vierdaagse gaat lopen met je hond zal je ze vooral het lange afstandslopen aan de lijn moeten leren. Het is nl zo druk dat je het echt wel kan vergeten dat je honden het parcours geheel of zelfs gedeeltelijk los kunnen lopen!En los een grote afstand lopen is echt wel anders als keurig aan een lijn lopen, met een tempo dat dat niet hun eigen natuurlijke tempo is.
Ik kom hier in de buurt wel eens een vrouw met mechelaar tegen waarvan de lijn aan een riem zit, die ze om haar middel heeft, zodat ze haar handen vrij heeft. Dat zou me zelf wel wat lijken in zo'n situatie.
Ik kom hier in de buurt wel eens een vrouw met mechelaar tegen waarvan de lijn aan een riem zit, die ze om haar middel heeft, zodat ze haar handen vrij heeft. Dat zou me zelf wel wat lijken in zo'n situatie.

- Carma
- Zeer actief
Er mogen geen honden mee naar de Nijmeegse vierdaagse. Volgens mij bedoelde TS dat ze alleen de honden meeneemt tijdens het trainen en niet tijdens de 4-daagse zelfMa-Rianne schreef:Als je de vierdaagse gaat lopen met je hond zal je ze vooral het lange afstandslopen aan de lijn moeten leren. Het is nl zo druk dat je het echt wel kan vergeten dat je honden het parcours geheel of zelfs gedeeltelijk los kunnen lopen!En los een grote afstand lopen is echt wel anders als keurig aan een lijn lopen, met een tempo dat dat niet hun eigen natuurlijke tempo is.

Overigens heb je wel gelijk hoor. Aan de lijn lopen is vaak nog vermoeiender voor een hond ook, omdat ze het eigen tempo niet kunnen bepalen.

- Turbo!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 3 Jack Russells en 1 Engelse Springer
- Aantal honden: 4
Ik heb al twee keer de wandel dam tot dam loop gedaan met Lycan. die kan het makkelijker als mij.
maar ook ik wandelde toen de tijd enorm veel met hem en hij ging mee met de paarden.
dus die had een megaconditie opgebouwd.
Turbo is niet zo een wandelaar dus daar begin ik niet aan.
maar ook ik wandelde toen de tijd enorm veel met hem en hij ging mee met de paarden.
dus die had een megaconditie opgebouwd.
Turbo is niet zo een wandelaar dus daar begin ik niet aan.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising rottweiler en kruising border collie
Ik heb dit jaar de vierdaagse gelopen en met de trainingstochten ging Luna gewoon mee. Dit heb ik natuurlijk (niet alleen voor haar, maar ook voor mij
) opgebouwd, maar wandelingen van 20-25-30 km liep ze makkelijk, zelfs in de afgelopen warme weken! Dan liepen we wel 's morgens vroeg of 's avonds als het al iets afgekoeld was. Maar ook met die hitte, rende ze thuis meteen weer door naar de tuin om met een balletje klaar te gaan staan: 'Vrouwtje, gaan we spelen??'
Met de vierdaagse zelf mag de hond inderdaad niet mee en ik heb ook ervaren dat dat echt niet te doen zou zijn. Het is zo druk, je loopt de hele dag tussen 1000-en mensen, je hebt zelf al moeite met mensen inhalen of met niet in de weg lopen, dat dit met een aangelijnde hond echt een ramp zou worden. :N:

Met de vierdaagse zelf mag de hond inderdaad niet mee en ik heb ook ervaren dat dat echt niet te doen zou zijn. Het is zo druk, je loopt de hele dag tussen 1000-en mensen, je hebt zelf al moeite met mensen inhalen of met niet in de weg lopen, dat dit met een aangelijnde hond echt een ramp zou worden. :N:

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Op de site van de nijmeegse vierdaagse staat een prachtig trainingsscheme van 21 weken. Volgens mij dat wat jij kan, moeten de honden ook kunnen? Wij willen volgende jaar overigens ook mee gaan doen en Kay zal ook gewoon meetrainen. Afgelopen weekend met ons dogtrailteam ook alvast een oefenronde voor de dogtrail gedaan (en toch van 13 km)

- Hetty2501
- Zeer actief
Dat wandelschema heb ik net gevonden ja. Dat lijkt mij wel wat. En wij kunnen al beginnen bij de 15 km, dat kunnen ze al wel.
En inderdaad neem ik de hond alleen mee met de trainingen, zodat ik zelf gebieden kan zoeken waar ze veel los kunnen. Bij grote wandelingen of de vierdaagse lopen ze alleen in de weg, dat is voor de hond geen doen. En wandelingen boven de 30 km lijkt mij ook erg veel worden.
Op deze site:
http://www.landelijkwandelprogramma.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; kan je trouwens wandelingen zoeken waar de hond ook mee mag. Maar dan moeten ze wel aan de lijn mee natuurlijk. Dus of dat wat is weet ik niet.
Gerrie nam jij de hond aan de lijn mee met de trainingen?
En inderdaad neem ik de hond alleen mee met de trainingen, zodat ik zelf gebieden kan zoeken waar ze veel los kunnen. Bij grote wandelingen of de vierdaagse lopen ze alleen in de weg, dat is voor de hond geen doen. En wandelingen boven de 30 km lijkt mij ook erg veel worden.
Op deze site:
http://www.landelijkwandelprogramma.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; kan je trouwens wandelingen zoeken waar de hond ook mee mag. Maar dan moeten ze wel aan de lijn mee natuurlijk. Dus of dat wat is weet ik niet.
Gerrie nam jij de hond aan de lijn mee met de trainingen?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising rottweiler en kruising border collie
Dat ligt eraan waar we gingen wandelen. Waar ze los kon, liet ik haar los, maar als we door wijken en langs wegen liepen, had ik haar aan de riem natuurlijk. Dit laatste was met het warme weer ook wel goed. Als ik haar de hele wandeling los had gelaten, had ze zich waarschijnlijk helemaal rot gerend... Wij gingen overigens niet met georganiseerde wandelingen mee, wij bedachten vooraf zelf een route of bedachten naar welk dorpje/stadje en terug we wilden lopen, liepen dan de deur uit en begonnen. Dus dan kom je langs veel verschillende gebieden, waar de hond soms los, maar soms aangelijnd mag/moet zijn.
Nog een tip als je zelf wandelingen wil uitzetten: op mapmyrun.com kun je uitrekenen hoeveel km een bepaalde route is. Is wel een engelse site en eigenlijk voor hardlopers, maar super handig als je wil weten hoeveel je gelopen hebt!
Nog een tip als je zelf wandelingen wil uitzetten: op mapmyrun.com kun je uitrekenen hoeveel km een bepaalde route is. Is wel een engelse site en eigenlijk voor hardlopers, maar super handig als je wil weten hoeveel je gelopen hebt!

- Carma
- Zeer actief
Ik zou me er niet aan storen als ik jou was, ieder z'n ding toch?Martijn schreef:Ik doe er niet aan.
Ik vind er zelf geen reet aan en ik snap ook niet wat een hond met kilometers moet hebben.
Na anderhalf uur geloof ik het wel.
Het stoort me altijd ook een beetje als mensen er over gaan lopen opscheppen dat ze drie keer per dag 8 uur lopen.
Gaat het dan nog over de hond of ben je jezelf aan het profileren?

Ik heb nou eenmaal als hobby honden en lange afstanden wandelen en laat dat nou net heel goed samen gaan

In dit topic word er volgens mij helemaal niet opgeschept, enkel ervaringen en ideeën uitgewisseld.

Precies, hetzelfde hier. Ik kan zelfs zeggen dat dat weekje Pieterpad lopen de allergeweldigste vakantie ooit is geweest. En daar hadden we lekker geen meter met de auto voor nodigCarma schreef:Ik zou me er niet aan storen als ik jou was, ieder z'n ding toch?![]()
Ik heb nou eenmaal als hobby honden en lange afstanden wandelen en laat dat nou net heel goed samen gaan![]()
In dit topic word er volgens mij helemaal niet opgeschept, enkel ervaringen en ideeën uitgewisseld.

- Hetty2501
- Zeer actief
Precies! En net wat je zegt beide hobby's gaan erg goed samen. Er is niks leukers om met een rugzak om heerlijk met je honden er op te gaan.Carma schreef:
Ik zou me er niet aan storen als ik jou was, ieder z'n ding toch?![]()
Ik heb nou eenmaal als hobby honden en lange afstanden wandelen en laat dat nou net heel goed samen gaan![]()
Waarom zou ik er over op scheppen? Dat bederft alleen het plezier.
Dit is inderdaad handig. Ik pak hiervoor meestal de nederlanse site: http://www.afstandmeten.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. Hier kun je ook de satelliet aanklikken, dan kan je ook redelijk makkelijk de bospaden opmeten!Gerrie schreef: Nog een tip als je zelf wandelingen wil uitzetten: op mapmyrun.com kun je uitrekenen hoeveel km een bepaalde route is. Is wel een engelse site en eigenlijk voor hardlopers, maar super handig als je wil weten hoeveel je gelopen hebt!
Hier trouwens een link naar het verslag wat ik toen van die vakantie gemaakt heb.
- Hetty2501
- Zeer actief
Heb het net even zitten lezen. Wat onzettend gaaf zeg om zo lekker te lopen!Marion. schreef:Hier trouwens een link naar het verslag wat ik toen van die vakantie gemaakt heb.
Dat lijkt mij ook wel wat om eens te doen. Al is het maar voor een weekend. Wij zijn vanaf hier zo in Groesbeek!
Dan zou ik dag 1 de Groesbeek/Gennep etappe doen, en dag 2 de Gennep/Vierlingsbeek etappe. Als je routebeschrijvingen wil van die etappes, PB je maar even, hoewel het onderweg zeer duidelijk aangegeven isHetty2501 schreef:Heb het net even zitten lezen. Wat onzettend gaaf zeg om zo lekker te lopen!Marion. schreef:Hier trouwens een link naar het verslag wat ik toen van die vakantie gemaakt heb.
Dat lijkt mij ook wel wat om eens te doen. Al is het maar voor een weekend. Wij zijn vanaf hier zo in Groesbeek!

Hoewel Groesbeek natuurlijk geen treinstation heeft. Dan zou ik de auto in Nijmegen zetten, en dan met de bus dat kleine ritje naar Berg en Dal. Daar kun je dan uitstappen en direct de Duivelsberg op. Vierlingsbeek heeft wel een treinstation, dus dan kun je met de trein weer naar Nijmegen en daar de auto weer pakken.
- Carma
- Zeer actief
Wat een leuk verslag! Klinkt idd als een heerlijke vakantie. Je boft maar dat Pieter ook van wandelen houdtMarion. schreef:Hier trouwens een link naar het verslag wat ik toen van die vakantie gemaakt heb.

Heb ik hem natuurlijk op uitgezochtCarma schreef:Wat een leuk verslag! Klinkt idd als een heerlijke vakantie. Je boft maar dat Pieter ook van wandelen houdtMarion. schreef:Hier trouwens een link naar het verslag wat ik toen van die vakantie gemaakt heb.

Ik heb het ook weer even gelezen, en ik krijg heimwee. Dus ik ga eens even kijken of we in de komende 2 weken weer een paar van die dagen kunnen plannen

- antheman
- Zeer actief
Moet dat nou weer Martijn?Martijn schreef:Ik doe er niet aan.
Ik vind er zelf geen reet aan en ik snap ook niet wat een hond met kilometers moet hebben.
Het stoort me altijd ook een beetje als mensen er over gaan lopen opscheppen dat ze drie keer per dag 8 uur lopen.
Gelukkig voel ik me niet aangesproken.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ach ja jullie kunne opscheppen over de afstand die jullie met Eva zouden gaa zwemmen (heb eigenlijk niet gelezen of jullie het nu daadwerkelijk gedaan hebben) Een ander vind het gewoon leuk om uitgezet iets te gaan lopen. Denk dat de honden het niet vervelend vinden als baasje als hobby heeft om langere afstanden te lopen. Lekker op pad met de baas. Je kan ook overal tegen aan willen schoppen. Als het je zo ergert, kijk je toch lekker even de andere kant op?Martijn schreef:Ik doe er niet aan.

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
Marion. schreef:Dan zou ik dag 1 de Groesbeek/Gennep etappe doen, en dag 2 de Gennep/Vierlingsbeek etappe. Als je routebeschrijvingen wil van die etappes, PB je maar even, hoewel het onderweg zeer duidelijk aangegeven isHetty2501 schreef:Heb het net even zitten lezen. Wat onzettend gaaf zeg om zo lekker te lopen!Marion. schreef:Hier trouwens een link naar het verslag wat ik toen van die vakantie gemaakt heb.
Hoewel Groesbeek natuurlijk geen treinstation heeft. Dan zou ik de auto in Nijmegen zetten, en dan met de bus dat kleine ritje naar Berg en Dal. Daar kun je dan uitstappen en direct de Duivelsberg op. Vierlingsbeek heeft wel een treinstation, dus dan kun je met de trein weer naar Nijmegen en daar de auto weer pakken.
molenhoek heeft tegenwoordig wel een treinstation, vanaf daar is het 4 km naar groesbeek en er rijdt een buurtbusje

- Hetty2501
- Zeer actief
Ja klopt ja, maar Groesbeek is 1 busverbinding voor ons (lijn 5). Die rijd van Beuningen naar Groesbeek.massam schreef: molenhoek heeft tegenwoordig wel een treinstation, vanaf daar is het 4 km naar groesbeek en er rijdt een buurtbusje
Maar goed eer dat we dat gaan doen zijn we wel een tijdje verder. Dan moeten we ook wel even goede spullen hebben enzo.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
Hetty2501 schreef:Ja klopt ja, maar Groesbeek is 1 busverbinding voor ons (lijn 5). Die rijd van Beuningen naar Groesbeek.massam schreef: molenhoek heeft tegenwoordig wel een treinstation, vanaf daar is het 4 km naar groesbeek en er rijdt een buurtbusje
Maar goed eer dat we dat gaan doen zijn we wel een tijdje verder. Dan moeten we ook wel even goede spullen hebben enzo.
oh ik zie het ja, beuningen. dat is 1 bus.