Voor het eerst op deze manier georganiseerd en in feite de start van de feesten vanwege het 100 jarig bestaan van de rasvereniging.
De jonge honden tussen 7 maanden en 1,5 jaar waren uitgenodigd om te kijken hoe ze het deden op werk voor en na het schot.
Zij zijn de hele dag bezig geweest met veldwerk en KNJV werk.
Voor de anderen was er de gelegenheid om ’s morgens deel te nemen aan spelletjes met de hond.
‘s Middags waren er demonstraties KNJV A, Veldwerk en Zweetwerk en een lezing over de stroperij door de jaren heen.
Ik heb me bij de spelletjes gevoegd met Rana en Ita.
Als eerste was er slalom lopen naar een tafel waarvan eerst een rauw ei aan de hond gegeven moest worden dat dan door de hond samen met de baas terug gebracht moest worden naar het startpunt.
Wel graag heel houden.
Dat lukt bij beiden prima.

Vervolgens moest er een gaar braadworstje gebracht worden op dezelfde manier.
Rana had de hare al op voor we twee stappen hadden gezet

Vervolgens gingen we naar een grote teil met water.
Daarin dreven allerlei apportjes.
De bedoeling was dat de honden alleen of samen met de baas (hond moest wel dragen) zo veel mogelijk apporten zou binnen brengen.
Ita ging eerst.
De helper (een hele aardige jongen) bij de teil wilde haar heel lief stimuleren om wat uit het water te pakken, maar na de correctie door een helper op training vond Ita echt dat hij moest opzouten.
Ze stapte achteruit en blafte hem aan.

Ik heb toen gevraagd haar zelf te laten uitzoeken en even bij de teil weg te gaan.
Toen bracht Ita nog 5 apportjes binnen voor de tijd om was.
Rana stond in de teil te kijken, keek naar mij en besloot toen om gewoon het water maar op te drinken.

Bij de laatste spelronde moesten ze in een vierkant, met rood/wit lint afgezet, zo veel mogelijk apportjes zien binnen te brengen .
Leuk om te zien dat de jachtpraktijk honden veelal onder de afzetting door gingen en anderen zoals Ita en Rana over de afzetting heen sprongen.
Ita bracht 7 apporten binnen inclusief twee kauwstokken.
Rana pakte de eerste kauwstok, dacht na en besloot op mijn aandringen om die te brengen.
De tweede kauwstok lag er namelijk nog.

Die pakte ze daarna en ging vervolgens halverwege de terugweg liggen, nam de stok tussen haar voorpoten en ging er uitgebreid op kauwen.

Na de lunch kwamen de demonstraties.
Twee van onze leden, Diane en Ad, lieten elk met hun Griffon verschillende vormen van dirigeren zien.
Daaronder ook dirigeren naar een plek waarvandaan de hond een sleep moest opnemen.
Er was goed rekening gehouden met het feit dat het een demonstratie was.
Vanaf de kant kon worden meegeleefd.
Spannend of de hond als hij het bos in was gegaan op de sleep, er inderdaad achteraan weer uit zou komen en verder op het veld de sleep zou uitlopen.
Heel fraai om te zien!

Vervolgens gaf een van onze bekendste veldwerkers (ook internationaal) een demonstratie veldwerk in de bieten.
Met voor de gelegenheid een fazant in een kooitje.
Je zag aan de hond dat hij door had dat het een spelletje voor de lol was.
Tot echt voorstaan kwam hij niet meer op dat kooitje, maar wees het aan met kwispelende staart.
Hij is het echte werk gewend.

Daarna gaf de heer Ferdinand Schoel , KNJV keurmeester en trainer zweetwerk, een korte demonstratie zweetwerk.
Voor de gelegenheid was het spoor uitgelegd op een veld zodat iedereen vanaf de kant goed kon meekijken hoe de hond werkte.
Het zweetspoor was uitgelegd en het stuk lag op zijn plaats

Na controle van de aanschotplaats gaan ze op weg

De hond komt aan bij het stuk

Braaf hondje!!

Na de daarop volgende lezing was er nog geruime tijd borrelen, samen van de avondmaaltijd genieten (wokken, iedereen kon zijn eigen maaltijd samenstellen uit het buffet).
De jachtblaasgroep uit de buurt kwam een felicitatie blazen

Luister maar. (klik op de foto)

Binenkort zullen de echt goede foto's wel op de site van de Griffonclub staan http://www.griffonkorthals.nl" onclick="window.open(this.href);return false;