Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Testen,spel en Demo's NKGC

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Testen,spel en Demo's NKGC

Ongelezen bericht door ranetje »

Zondag 29 augustus was de familiedag van de Nederlandse Korthals Griffonclub.
Voor het eerst op deze manier georganiseerd en in feite de start van de feesten vanwege het 100 jarig bestaan van de rasvereniging.
De jonge honden tussen 7 maanden en 1,5 jaar waren uitgenodigd om te kijken hoe ze het deden op werk voor en na het schot.
Zij zijn de hele dag bezig geweest met veldwerk en KNJV werk.
Voor de anderen was er de gelegenheid om ’s morgens deel te nemen aan spelletjes met de hond.
‘s Middags waren er demonstraties KNJV A, Veldwerk en Zweetwerk en een lezing over de stroperij door de jaren heen.

Ik heb me bij de spelletjes gevoegd met Rana en Ita.
Als eerste was er slalom lopen naar een tafel waarvan eerst een rauw ei aan de hond gegeven moest worden dat dan door de hond samen met de baas terug gebracht moest worden naar het startpunt.
Wel graag heel houden.
Dat lukt bij beiden prima. :ok:
Vervolgens moest er een gaar braadworstje gebracht worden op dezelfde manier.
Rana had de hare al op voor we twee stappen hadden gezet :smile: en bij Ita was nog 2/3 aanwezig. :mrgreen:

Vervolgens gingen we naar een grote teil met water.
Daarin dreven allerlei apportjes.
De bedoeling was dat de honden alleen of samen met de baas (hond moest wel dragen) zo veel mogelijk apporten zou binnen brengen.
Ita ging eerst.
De helper (een hele aardige jongen) bij de teil wilde haar heel lief stimuleren om wat uit het water te pakken, maar na de correctie door een helper op training vond Ita echt dat hij moest opzouten.
Ze stapte achteruit en blafte hem aan. :?
Ik heb toen gevraagd haar zelf te laten uitzoeken en even bij de teil weg te gaan.
Toen bracht Ita nog 5 apportjes binnen voor de tijd om was.
Rana stond in de teil te kijken, keek naar mij en besloot toen om gewoon het water maar op te drinken. :engel:

Bij de laatste spelronde moesten ze in een vierkant, met rood/wit lint afgezet, zo veel mogelijk apportjes zien binnen te brengen .
Leuk om te zien dat de jachtpraktijk honden veelal onder de afzetting door gingen en anderen zoals Ita en Rana over de afzetting heen sprongen.
Ita bracht 7 apporten binnen inclusief twee kauwstokken.
Rana pakte de eerste kauwstok, dacht na en besloot op mijn aandringen om die te brengen.
De tweede kauwstok lag er namelijk nog. :mann:
Die pakte ze daarna en ging vervolgens halverwege de terugweg liggen, nam de stok tussen haar voorpoten en ging er uitgebreid op kauwen. :8): :smile: :smile:

Na de lunch kwamen de demonstraties.
Twee van onze leden, Diane en Ad, lieten elk met hun Griffon verschillende vormen van dirigeren zien.
Daaronder ook dirigeren naar een plek waarvandaan de hond een sleep moest opnemen.
Er was goed rekening gehouden met het feit dat het een demonstratie was.
Vanaf de kant kon worden meegeleefd.
Spannend of de hond als hij het bos in was gegaan op de sleep, er inderdaad achteraan weer uit zou komen en verder op het veld de sleep zou uitlopen.
Heel fraai om te zien!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vervolgens gaf een van onze bekendste veldwerkers (ook internationaal) een demonstratie veldwerk in de bieten.
Met voor de gelegenheid een fazant in een kooitje.
Je zag aan de hond dat hij door had dat het een spelletje voor de lol was.
Tot echt voorstaan kwam hij niet meer op dat kooitje, maar wees het aan met kwispelende staart.
Hij is het echte werk gewend. :8):

Daarna gaf de heer Ferdinand Schoel , KNJV keurmeester en trainer zweetwerk, een korte demonstratie zweetwerk.
Voor de gelegenheid was het spoor uitgelegd op een veld zodat iedereen vanaf de kant goed kon meekijken hoe de hond werkte.

Het zweetspoor was uitgelegd en het stuk lag op zijn plaats
Afbeelding

Na controle van de aanschotplaats gaan ze op weg
Afbeelding

De hond komt aan bij het stuk
Afbeelding

Braaf hondje!!
Afbeelding

Na de daarop volgende lezing was er nog geruime tijd borrelen, samen van de avondmaaltijd genieten (wokken, iedereen kon zijn eigen maaltijd samenstellen uit het buffet).
De jachtblaasgroep uit de buurt kwam een felicitatie blazen ;-)
Luister maar. (klik op de foto)
Afbeelding

Binenkort zullen de echt goede foto's wel op de site van de Griffonclub staan http://www.griffonkorthals.nl" onclick="window.open(this.href);return false; :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
bydevries
Zeer actief

Re: Testen,spel en Demo's NKGC

Ongelezen bericht door bydevries »

Dat klink echt leuk wat ze allemaal verzonnen hadden :ok: voor ieder wat wils.
Het klinkt als een superteam die zo'n dag in elkaar zet. Grappig he hoe verschillend
je honden reageren op de opdrachten. :mrgreen:

groet Brigitte
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Rana krijgt af en toe wat "puberale" neigingen. :mrgreen:
Dat is de ouderdom zullen we maar zeggen.

Ita is een heel ander hondje al vanaf het begin.
Best lastig om ze tegelijkertijd iets duidelijk te maken :wink:

Rana heeft graag kauwstokken en vond dus dat ze er recht op had.
Ita vindt niet veel aan die dingen dus die had er geen probleem mee om ze te brengen. :engel:

Het is wel leuk om eens iets anders dan een eend, konijn of dummy te apporteren.
Ita zag door de bimen het bos niet meer bij alle dingen die er te apporteren waren.
Dat meteen vastpakken en brengen als er 10 apporten liggen hebben we nog niet helemaal voor elkaar :wink:

De meeste honden hadden het braadworstje allang op voor ze terug waren bij de startplek :mrgreen:
Ita en Rana waren geen uitzondering.

Ik vond de demonstraties 's middags erg leuk om naar te kijken.
Het deed me groot genoegen om te zien dat de honden bij het dirigeren werden beloond met wat lekkers als ze de eend of duif hadden binnengebracht :ok:
Ook de Draadhaar die het zweetwerk demonstreerde werd bij het stuk goed beloond. :D

Er is op dit moment een heel leuk team binnen de club voor dit soort evenementen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Dat klinkt echt als een hele leuke dag zeg :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Reny »

Bob lijkt op Rana :E:

Verder klinkt het als een hele leuke dag :ok:
En de groeten van de mannen :zwaai
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Ziet er gaaf uit zeg, leuk zo'n dag :ok:
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Dat klinkt als een hele leuke dag.

En super dat er voor elk niveau wat te doen is. Die Rana, heerlijk zo'n hond. Maar wel fijn dat je daarnaast dan nog Ita hebt voor het serieuze werk :mrgreen:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Sita schreef:Dat klinkt als een hele leuke dag.

En super dat er voor elk niveau wat te doen is. Die Rana, heerlijk zo'n hond. Maar wel fijn dat je daarnaast dan nog Ita hebt voor het serieuze werk :mrgreen:
Ja Ita wilde wel aardig meewerken :ok: , behalve dan met het braadworstje :mrgreen:
Rana heeft het gewoon helemaal gehad met jachttraining en apporteren van veel dingen achter elkaar.
Haar niet buitengewoon goeie voorpoten zullen daar misschien ook wel wat mee te maken hebben.
Na een goeie lange wandeling is uit de mand komen en gaan lopen nogal pijnlijk.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Dat braadworstje had het hier ook bij geen enkele hond overleefd, dat weet ik zeker :F:

Ach ik heb hier eentje lopen, die zich met zijn 4,5 jaar al te oud vindt om veel achter elkaar te apporteren :wink:

Wat sneu voor Rana. Heeft ze last van artrose?
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Sita schreef:Dat braadworstje had het hier ook bij geen enkele hond overleefd, dat weet ik zeker :F:

Ach ik heb hier eentje lopen, die zich met zijn 4,5 jaar al te oud vindt om veel achter elkaar te apporteren :wink:

Wat sneu voor Rana. Heeft ze last van artrose?
Nou 4,5 jaar is nog wat jong hoor om niet meer te apporteren :razz:

Rana heeft inderdaad artrose.
Ze is als jonge hond op topsnelheid tegen een boom aan gelopen met de linker schouder.
Als ze met haar kop tegen die boom was gekomen had ze haar nek gebroken, zo hard ging het :N:
Dat breekt haar nu op.
Haar rechter elleboog is ook niet erg best meer.
Zal ook wel een vroegere blessure zijn die ik toen heb gemist.
Het was nogal een harde. :wink:
Is ze nog wel, maar als ze uit de mand komt is het net of ze met de voorpoten op eieren loopt.
Glucosamine heeft ze al een paar jaar.
En nu pijnstillers er bij :wink:
Afbeelding
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

:F: Hier was het ei al opgegeten en daarna de braadworst. Het kauwstaafje had een kleine overlevingskans gehad :8):
:oohja: Mijn eigen schuld trouwens: ze krijgen hier zo nu en dan een eitje te eten: gaat met schaal en al op.
Het klinkt als een heel gezeliige dag, met al die spelletjes
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”