Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Floor kan niet speuren. Wat doe ik fout?
Moderator: moderatorteam
Floor kan niet speuren. Wat doe ik fout?
Op aanraden van een paar mensen hier op het forum ben ik met Floor (5 maand oud) gaan speuren. Nou ja....dat probeer ik, maar het lukt helemaaal niet. Eerst maakte ik van knakworstboullion een spoortje met aan het eind een stukje knakworst. Toen maakte ik haar los en gaf het kommando zoek. Maar Floor had natuurlijk al lang gezien dat ik daar wat had neergelegt en ze liep rechtstreeks naar de knakworst en at het op zonder ook maar 1 keer aan het spoor te ruiken. Toen heb ik uit zicht een spoortje getrokken in een rechte lijn van zo'n 1,5 meter en weer aan het eind een stukje worst. Floor weer opgehaald, aan het begin van het spoor neergezet en aangemoedigt te zoeken, maar ze doet haar neus *niet* op de grond. Ze kijkt strak naar mij en gaat niet snuffelen. Als ik dan een paar passen wegloop gaat ze heel attent volgen
daarbij mij strak aankijkend. Heel braaf maar dat wil ik op dat moment helemaal niet. Ik wil dat ze haar neus op de grond doet en gaat zoeken. Hoe krijg ik haar zo ver dat ze het spoor naar de knakworst volgt inplaats van dat ze gebiologeerd naar mij kijkt? Wat doe ik fout?

- rose
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
- Aantal honden: 2
Re: Floor kan niet speuren. Wat doe ik fout?
Misschien met je hand + knakworst(geur) het spoor volgen langs de grond vanaf de aanzet waar je haar hebt staan, zo heb ik het ze geleerd in ieder geval.
Succes, hier werkte het helpen goed
Succes, hier werkte het helpen goed

Dat doe ik dus ook, met mijn vinger het spoor aanwijzen en een stukje volgen. Werkt dus niet. Ze kijkt 1 sec. naar mijn vinger en dan weer naar mijn gezicht. Alsof de oplossing voor het probleem op m'n voorhoofd staat
Misschien heb ik een beetje teveel op oogkontact getraint 

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ze is gewoon een ogenhond, hier heb ik er ook zo één
Wel zorgen dat ze de buit niet gelijk kan zien, misschien wel laten zien dat je iets verstopt zodat ze weet dat ze moet zoeken. En verder zou ik haar dus vooral negeren, zelf geen contact maken en laat haar maar eens nadenken. En dan als ze iets oppakt, zelf gewoon stil zijn. Maar hier blijft het ook moeilijk!

Ja, ze is een ogenhond. Dat zeg je heel mooi. Apporteren aanleren was ook zo'n drama. Ze keek 1 seconde naar het speeltje dat ik weg gooide en dan weer vlug naar mij en haar ogen lieten me niet meer los. Totaal geen aandacht voor het speeltje laat staan dat ze er achteraan ging. Maar nu doe ze het wel dus het kan toch. Nu met speuren gaat het weer precies hetzelfde......zucht
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Als ze het apporteren onder de knie heeft (dat heeft weinig te maken met ogenhond of niet trouwens) is ze waarschijnlijk wel goed in markeren. Dat ging hier gelijk goedlets have fun schreef:Ja, ze is een ogenhond. Dat zeg je heel mooi. Apporteren aanleren was ook zo'n drama. Ze keek 1 seconde naar het speeltje dat ik weg gooide en dan weer vlug naar mij en haar ogen lieten me niet meer los. Totaal geen aandacht voor het speeltje laat staan dat ze er achteraan ging. Maar nu doe ze het wel dus het kan toch. Nu met speuren gaat het weer precies hetzelfde......zucht

- rose
- Zeer actief
Heb je het spoor gemaakt met de wind in de rug?
Op die manier kan zij het beter laag oppikken.
Ik lees net in mijn speurboek (de neus van de hond) dat je een spoor in het begin het beste kunt maken met stukjes knakworst op een afstand van 20/30 cm in het begin.
Zelf gebukt naast haar lopen/staan en dmv de beweging van jouw hand die naar de grond gaat proberen haar neus mee te krijgen (niet fysiek).
Doet zij haar neus naar beneden flink belonen en ondertussen heel rustig het woord zoek zeggen, dit zeker niet vaak doen want dan kan zij er zenuwachtig van worden.
Je kunt om te beginnen ook eerst proberen om haar zover te krijgen dat zij haar koppie naar beneden doet dmv jouw hand, dit belonen (ligt ineens op de grond) en later pas verder gaan met een spoor.
Ze is nog jong he, stapjes nemen is wellicht wat makkelijker voor haar om het aan te leren.
Op die manier kan zij het beter laag oppikken.
Ik lees net in mijn speurboek (de neus van de hond) dat je een spoor in het begin het beste kunt maken met stukjes knakworst op een afstand van 20/30 cm in het begin.
Zelf gebukt naast haar lopen/staan en dmv de beweging van jouw hand die naar de grond gaat proberen haar neus mee te krijgen (niet fysiek).
Doet zij haar neus naar beneden flink belonen en ondertussen heel rustig het woord zoek zeggen, dit zeker niet vaak doen want dan kan zij er zenuwachtig van worden.
Je kunt om te beginnen ook eerst proberen om haar zover te krijgen dat zij haar koppie naar beneden doet dmv jouw hand, dit belonen (ligt ineens op de grond) en later pas verder gaan met een spoor.
Ze is nog jong he, stapjes nemen is wellicht wat makkelijker voor haar om het aan te leren.
Laatst gewijzigd door rose op 02 okt 2010 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja inderdaad een klein spoortje maken met stukjes kaas of worst, kleine stukjes van elkaar af. En die afstand steeds iets vergroten. Met aan het eind een grotere/betere beloning of een balletje.
Bij elk stukje ZOEK zeggen, dan snapt ze het vanzelf!
Bij elk stukje ZOEK zeggen, dan snapt ze het vanzelf!
ah nu snap ik het. ik moet meerdere stukjes worst vlak achter elkaar in een lijn leggen.
we gaan morgen weer met frisse moed verder

- rose
- Zeer actief
Succes, laat je het even weten?
Dat is het! En dan een voor een aanwijzen richting het einde van het spoortje. Met het commando Zoeklets have fun schreef:ah nu snap ik het. ik moet meerdere stukjes worst vlak achter elkaar in een lijn leggen.

Succes, laat ff weten hoe het gaat!
- Marlieke met Boris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel
- Aantal honden: 1
wat hier voor Boris ook goed hielp is, een ander tuigje wanneer we speuren. Hij heeft een halsband voor netjes volgen, een tuigje voor spelen en gewone wandelingen en een speurtuigje voor speuren, dan merkt hij ook gelijk dat er iets anders van hem wordt verwacht.
Als je trouwens ook verder wil met zoeken, vind ik het het handigst dat speuren dus ook benoemd wordt als speur... want dat is echt met je neus aan de grond lopen. Met zoeken mag die zelf weten hoe hij bij het voorwerp komt en doet hij het veel meer op de verwaaiing.
Als je trouwens ook verder wil met zoeken, vind ik het het handigst dat speuren dus ook benoemd wordt als speur... want dat is echt met je neus aan de grond lopen. Met zoeken mag die zelf weten hoe hij bij het voorwerp komt en doet hij het veel meer op de verwaaiing.

jaaaa, ze kan het 
heb vanmiddag haar middagmaal gebruikt om een spoor uit te leggen op de manier die jullie adviseerden en nu snapt ze het! Ging meteen de eerste keer goed. Ik heb drie keer een spoortje uitgelegd en het ging heel leuk. Ik noem het nu ook inderdaad 'speur' en niet meer 'zoek'.
Bedankt allemaal!

heb vanmiddag haar middagmaal gebruikt om een spoor uit te leggen op de manier die jullie adviseerden en nu snapt ze het! Ging meteen de eerste keer goed. Ik heb drie keer een spoortje uitgelegd en het ging heel leuk. Ik noem het nu ook inderdaad 'speur' en niet meer 'zoek'.
Bedankt allemaal!
- rose
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder
Nog een kleine tip.
Leg haar af aan het begin van het spoor, dan is ze al dicht met haar neus bij de grond en start vanaf daar.
En als je hond nog steeds meteen naar het eind loopt, bouw je te langzaam op(moet ze natuurlijk wel eerst het principe begrijpen).
Zorg dat ze het eind niet zitten liggen, maar het moet zoeken.
Succes!
Leg haar af aan het begin van het spoor, dan is ze al dicht met haar neus bij de grond en start vanaf daar.
En als je hond nog steeds meteen naar het eind loopt, bouw je te langzaam op(moet ze natuurlijk wel eerst het principe begrijpen).
Zorg dat ze het eind niet zitten liggen, maar het moet zoeken.
Succes!
- Marlieke met Boris
- Zeer actief
super, hartstikke goed! afliggen aan het begin doe ik ook. Het is een leuke bezigheid en als ze eenmaal de smaak te pakken hebben, dan gaan ze met die banaan!

- Minna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
Marieke speur jij ook met je engelse cocker? Ik heb ook een engelse cocker in de beginners lopen nu en die is goed!!
Ik vind jammer dat mensen met kleine honden niet meer mee doen met speuren.

- Marlieke met Boris
- Zeer actief
tis MarLieke, maar maakt niet uit. Ja wij speuren ook met Boris. Ik speur bij Petra Driesen, Nieuwekerk aan de Ijssel. Het is niet een programma, maar meer vrij speuren. Wij speuren op lichaamsgeur, slachtofferspeuren zijn we nu al een poosje mee bezig, en zijn net begonnen met het bringselen. Boris en ik vinden het erg leuk en Boris is er ook best goed in. Hij gaat alleen errruuuggg snel, en speurt heel anders dan een herder, maar hij is meestal wel trefzeker en als ik gewoon op hem vertrouw dan komen we altijd goed uit. Bij ons op cursus zitten gelukkig ook heel wat kleine hondjes en ook al cockervriendjes gehad daarzo.Minna schreef:Marieke speur jij ook met je engelse cocker? Ik heb ook een engelse cocker in de beginners lopen nu en die is goed!!![]()
Ken je misschien ook commisaris Janssen? dat is een kruising cocker die 4de is geworden bij geloof het Nk zoekhonden KNPV geloof ik

- Jan Brand Zweetwerk
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Duitse Staande Draadhaar,
Ruwhaar Teckel - Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Zoals ik mensen leer tijdens het zweetwerk is dit op verschillende manieren aan te leren:
1. met een haas of konijn (dood) aan een touw achter je aan slepen en op het eind een beloning neerleggen. Een beloning wat de hond uitsluitend krijgt na het zoeken en vinden van het eindpunt. Een snack, een klein hapje, GEEN COMPLETE MAALTIJD.
2. indien je geen haas/konijn tot de beschikking hebt of dit pertinent niet wil gebruiken: neem een oude panty en doe hier een flinke kluit vuile pens in. Sleep dit achter je aan. Door het slepen met de panty zullen er ladders in de panty ontstaan waaruit kleine fragmenten van de pens zullen ontsnappen en hierdoor een spoor achterlaten en leg ook nu weer de beloning zoals hierboven beschreven op het eindpunt.
3. wat ik doe bij mijn cursisten is werken met runderbloed. Gevraagd bij een zelfslachtende slager. Ik vraag of hij wil zorgen dat het bloed niet meer stolt. Hij zal dit mogelijk met wat Calicumcarbonaat voor elkaar krijgen. Thuis zeef je het bloed en giet dit in oude vaatwasmiddelflessen met zo'n reduceerdopje. Door dit dopje kun je later de bloed hoeveelheid instellen voor het spoor. De flessen bloed vries je in. Ook door dit invriezen zal het bloed niet meer stollen. Je druppelt bloed achter je aan (echt druppeltjes) en op het eind..... ja, beloning. De zweetwerkhonden vinden als beloning een vel van een ree, zwijn, hert. Zij krijgen hun beloning als ze bij het vel zijn aangekomen.
4. Je maakt de sporen echt kort. 20 meter, uitsluitend rechtuit. later met een haak erin. Een tijd later ga je de afstand groter maken. Weer een tijd later ga je het spoor leggen en loop je met de hond pas na 2 uur het spoor uit.
Zo varieer je in lengte en tijd. Let wel. Maak zeker in het begin de echte BINGOSPOREN en pas later ga je variaties aanbrengen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Hartelijke groet,
Jan Brand
1. met een haas of konijn (dood) aan een touw achter je aan slepen en op het eind een beloning neerleggen. Een beloning wat de hond uitsluitend krijgt na het zoeken en vinden van het eindpunt. Een snack, een klein hapje, GEEN COMPLETE MAALTIJD.
2. indien je geen haas/konijn tot de beschikking hebt of dit pertinent niet wil gebruiken: neem een oude panty en doe hier een flinke kluit vuile pens in. Sleep dit achter je aan. Door het slepen met de panty zullen er ladders in de panty ontstaan waaruit kleine fragmenten van de pens zullen ontsnappen en hierdoor een spoor achterlaten en leg ook nu weer de beloning zoals hierboven beschreven op het eindpunt.
3. wat ik doe bij mijn cursisten is werken met runderbloed. Gevraagd bij een zelfslachtende slager. Ik vraag of hij wil zorgen dat het bloed niet meer stolt. Hij zal dit mogelijk met wat Calicumcarbonaat voor elkaar krijgen. Thuis zeef je het bloed en giet dit in oude vaatwasmiddelflessen met zo'n reduceerdopje. Door dit dopje kun je later de bloed hoeveelheid instellen voor het spoor. De flessen bloed vries je in. Ook door dit invriezen zal het bloed niet meer stollen. Je druppelt bloed achter je aan (echt druppeltjes) en op het eind..... ja, beloning. De zweetwerkhonden vinden als beloning een vel van een ree, zwijn, hert. Zij krijgen hun beloning als ze bij het vel zijn aangekomen.
4. Je maakt de sporen echt kort. 20 meter, uitsluitend rechtuit. later met een haak erin. Een tijd later ga je de afstand groter maken. Weer een tijd later ga je het spoor leggen en loop je met de hond pas na 2 uur het spoor uit.
Zo varieer je in lengte en tijd. Let wel. Maak zeker in het begin de echte BINGOSPOREN en pas later ga je variaties aanbrengen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Hartelijke groet,
Jan Brand