http://www.countryfairfriesland.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
In de ochtend zijn er 3 proeven met 3 apporten per proef.
Alle combinaties lopen die drie proeven.
In de middag zijn er dan 1 of 2 finale proeven, alleen bedoeld voor de honden die 's morgens alles hebben gehaald.
De derde proef dit jaar, sleep gans en apport fazant beiden over water, bestond uit twee apporten.
Dat werd kennelijk als zwaar genoeg beschouwd.
Wij moesten met de duivenproef beginnen.
Tijdens het apporteren zou er nog worden "gejaagd" dat stond in de beschrijving, maar ik had me daar iets te weinig voorstelling van gemaakt.
Toen ik Ita voor het eerste apport wilde uitsturen schoot er een konijn voorlangs.
Daar had ik even niet op gerekend en ik reageerde te traag.
Ita ging achter het springkonijn aan.

Kwestie van ervaring krijgen voor mij denk ik

Ik kon haar toch op zoeken sturen en de eerste duif kwam binnen.
Daarna besloot ze bij de tweede keer uitsturen op een duif dat ze toch dat langsvliegende konijn ging zoeken.
Ze vond het en apporteerde het

Daarna heb ik haar alsnog het bos in gekregen voor een van de twee overgebleven duiven.
De keurmeester keek gespannen mee en zei "Ja ze heeft er een................."
Toen ze dichterbij kwam bleek dat er ook nog een konijn in het bos lag en daar kwam ze trots mee aan.
We stonden allebei te lachen omdat we haar echt met een duif hadden verwacht
De bedoeling was dat ze bij deze proef drie duiven zou apporteren.
Dat werden dus een duif en twee konijnen

De tweede proef ging helemaal goed.
Ze moest wachten in de "jachthut" (een schermpje met een camouflagenet) en ik ging mee het bos is.
Een schot konk en er viel een konijn.
Daarna klonk er een schot helemaal aan de andere kant en om de hoek (ook voor mij niet zichtbaar) viel een gans.
Vervolgens klonk er nog een schot en er viel een eend aan de overkant van het water langs de kant. Verborgen tussen twee stukken van een boomstronk.
Ik kon het zien, Ita niet, dus geen markeeroefening.
Terwijl ik weg was heeft er ook nog een andere hond voor de neus van Ita een eend geapporteerd.
Ita heeft alles goed doorstaan en is goed op haar plek gebleven.
Toen ik weer bij haar was heb ik haar eerst het konijn laten halen (stuk vooruit gestuurd en toen een zoekcommando).
Daarna moest ze de gans aan de andere kant ophalen.
Ook hier vooruit gestuurd (100 meter ongeveer) en toen kreeg ze om de hoek verwaaiing van de gans.
Daar kwam ze snel mee terug.
Daarna heb ik haar over het water de boomstronk aangewezen en "apport" gezegd.
Ik heb haar daarmee de keuze gelaten of ze om het water heen zou lopen of over water zou gaan.
In het water lagen veel palen en stronken en takken.
Ita liep om het water heen en kwam bij de stronk die ik had aangewezen.
Daar heb ik het zoeksignaal gegeven met de fluit.
Ze vond de eend direct, plukte hem uit de boomstronk en kwam snel langs het water weer terug.
Hele opdracht had ze in 5 minuten klaar!!!!!!!!!!!

De over water sleep van de gans in de derde proef ging perfect.
Ze zou onderweg verwaaiing krijgen van de fazant, zei de keurmeester, maar de bedoeling was dat ze eerst de sleep uit zou lopen.
Ik zag haar inderdaad tekenen op de fazant, maar ze ging pijlsnel door op de ganzensleep en bracht hem binnen.
Daarna bezeerde ze zich (bleef met een poot hangen achter een tak o.i.d.) toen ze weer over water moest voor de fazant die ook op het veld lag.
Ik heb haar opnieuw ingezet en ze heeft de fazant binnen gebracht, maar daar zat toen een gaatje in.
Onervarenheid (eerst zware gans en toen vederlichte fazant), de stress door de blessure (ze was even flink van de leg toen ze zich pijn deed) zullen hebben meegespeeld.
Ik heb haar toch dik beloond toen ze met de fazant binnen was.
De finale werd gelopen door drie van de 18 honden.
Dat was een dirigeerproef op een sleep (eend).
De honden moesten door het water waarbij de hond onder een brug door zou zwemmen (was de gedachte) en dan verderop het water uit.
Een sleep aan de kant oppakken en die volgen .............. onderweg nog een keer over water ............. tot ze de eend hadden gevonden.
De eerst hond kwam leeg terug.
De tweede hond kwam terug met een konijn aan een touwtje.
Met dat konijn was een verleiding dwars over de sleep getrokken en hij had die verleiding genomen..
De hond heeft het konijn uit een boom gehaald en met touw en al naar de baas gebracht.

Op de terugweg is hij zo ongeveer het hele terrein over geweest tussen de mensen door omdat hij met dat touw aan het konijn onzeker was om over te zwemmen

Geweldig dat hij zijn baas zo toch wist te vinden met het konijn met touw nog helemaal gaaf

De derde hond liep de sleep bijna perfect!
Kwam ook snel terug met de eend.
Dat was dus de winnaar.
Een 5e proef was niet meer nodig omdat er maar één hond met het juiste apport terug kwam.
Het was heel ontspannen.
Ik heb geen moment spanning gevoeld bij mezelf

Ik verheugde me van tevoren op de dag en achteraf was dat ook dit jaar weer helemaal terecht.
Ik weet dat daar alleen maar heel prettige keurmeesters worden uitgenodigd en dat is ook dit jaar weer bewezen

Leuke opmerking van een van de keurmeesters was: "laten we eens kijken wat deze jongedame dit jaar heeft bijgeleerd"
Daar bedoelde hij Ita dus mee

Zo'n wedstrijd als deze is voor mij wel weer een bewijs hoe sterk ik Ita beïnvloed met mijn stemming.
Ze is op deze proeven geen moment beteuterd geweest of zenuwachtig, want ik heb alleen maar genoten van de dag en wat er dit jaar weer was verzonnen aan grapjes.
Ze bleef werken ook als het even minder snel voor elkaar kwam.
Dat was ook een waarderende opmerking van een van de keurmeesters

"Ze heeft de wil en de volharding om te zoeken en te vinden"

Ik vond het daarbij ook heel erg leuk om Hutsje (de fotografe van de dag

edit:typo
2e edit een kleine toevoeging

3e edit:typo