Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Met oudere hond beginnen met behendigheid?

Moderator: moderatorteam

Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Met oudere hond beginnen met behendigheid?

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Hallo allemaal,
Nu we denken aan een tweede hond en daarmee behendigheid willen gaan doen, denk ik dat deze sport voor Boyke ook heel leuk zou zijn! Hij is een border terrier van 8 jaar (over 4 dagen :balon: ) en heeft puppycursus en twee vervolgcursussen gedaan. Kan een hond van die leeftijd nog beginnen met agility?
Het zou leuk zijn als ik met Boyke kon beginnen en mijn vriend met de toekomstige hond. Kan een hond eventueel twee handlers hebben bij behendigheid of werkt dit niet :denken:
Groetjes,
Anne en Boyke.
SuusBG
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Sheperd

Re: Met oudere hond beginnen met behendigheid?

Ongelezen bericht door SuusBG »

Ik denk wel dat je er nog mee kan beginnen hoor! Ik begon met Ginger toen ze 6 jaar was.
Je moet alleen wel de gezondheid misschien wat extra in de gaten houden, verder kan het prima denk ik!
wat betreft de 2 handlers, ik weet het niet. Heb er zelf (bij behendigheid) geen ervaring mee, maar merk wel dat je echt moet leren lopen met de hond. Met onze vorige hond ging m'n moeder een keertje een behendigheidsles lopen (terwijl ik er normaal mee loop), omdat ik helemaal niet lekker was.. je merkt dat de hond toch wat anders reageert omdat m'n moeder nog niet ingespeeld was op de hond. maar misschien dat andere hier op het forum daar meer ervaring mee hebben ;-)
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Ik heb met Belle, mijn herplaatser die ik kreeg toen ze 5,5 jaar oud was, ook nog behendigheid gedaan. Denk dat ze een jaar of 7 was of zo. En leuk dat ze het vond! :mrgreen: Ik legde de lat niet te hoog (letterlijk en figuurlijk) en hield goed in de gaten of ze het fysiek aan kon. En zoals gezegd; geen probleem en we hebben samen veel plezier gehad :ok:
Heb geen ervaring met twee verschillende geleiders..
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Super, bedankt voor jullie reacties :ok: Boyke is dan wel 8, maar hij is nog prima in conditie. Nu is hij natuurlijk ook klein, dus last van heupen en dat soort vervelende dingen zit er niet echt in. Hij is verder gelukkig ook kerngezond, we zien de dierenarts zelden :smile1:
Het is ook puur de bedoeling voor ons plezier te gaan sporten, naast de lange wandelingen die we nu maken, dus om prestaties gaat het me echt niet :D
Ik zal de vraag over twee begeleiders even in een apart topic plaatsen, misschien dat meer mensen er ervaring mee hebben.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Mijn eerste behendigheidshondje (kruizing terrier) was ook 8 a 9 jaar toen we begonnen hoor. Ik heb zelfs nog 2 jaartjes wedstrijdjes gelopen. Niet veel, maar het ging wel hartstikke leuk, zelfs nog wat prijsjes in de wacht gesleept (jaja tegen allemaal van die jonge 2 tot 3 jarige hondjes :D). Ik heb nog getraind tot en met zijn 14e (recreatief, en het laatste jaar wat lager en geen schutting e.d. meer).

Ik moet zeggen dat ik het juist heel fijn vond met een wat ouder hondje om het te leren. Ik had namelijk alle tijd, omdat hij niet super snel meer was en ook lekker relaxed bleef. Heb het zelfs zo goed kunnen leren dat ik het daarna aandurfde met een border collie :D

Dus ik zeg: doen!
Afbeelding
Flevo Bordertje
Zeer actief

gyanty schreef:Mijn eerste behendigheidshondje (kruizing terrier) was ook 8 a 9 jaar toen we begonnen hoor. Ik heb zelfs nog 2 jaartjes wedstrijdjes gelopen. Niet veel, maar het ging wel hartstikke leuk, zelfs nog wat prijsjes in de wacht gesleept (jaja tegen allemaal van die jonge 2 tot 3 jarige hondjes :D). Ik heb nog getraind tot en met zijn 14e (recreatief, en het laatste jaar wat lager en geen schutting e.d. meer).

Ik moet zeggen dat ik het juist heel fijn vond met een wat ouder hondje om het te leren. Ik had namelijk alle tijd, omdat hij niet super snel meer was en ook lekker relaxed bleef. Heb het zelfs zo goed kunnen leren dat ik het daarna aandurfde met een border collie :D

Dus ik zeg: doen!
Mooi zeg, tot 14 jaar nog trainen :E: Dat hoop ik met Boyke ook te kunnen doen! Het is misschein wel handig dat hij nu net een tikkie rustiger is dan een paar jaar geleden en (soms :wink: ) meer aandacht heeft. Het lijkt me ook prettig wat ervaring te hebben voordat er met een jonge hond gestart gaat worden met behendigheid. Prima plan dus :ok:
yvette_van_alert
Actief
Mijn ras(sen): duits herder, mechelse herder, corgi, dingo, hannoveraanse zweethond, kaukasische owcharka.

Ongelezen bericht door yvette_van_alert »

Als hij gezond is kan dit prima bij een border terrier zou ik zelf een foto van zijn rug en nek laten maken. Daar zal de zwakste plek zitten.... hij heeft de leeftijd van spondylose.

2 handlers kan best maar vaak is het handig als er 1 de nieuwe dingen aanleert en daarna nr 2 ook de oefeningen met de hond gaat doen.

veel plezier!
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Bij mijn ouders woont sinds een jaar nu een herplaatser van nu 10 jaar. Ik vond hem met 9,5 jaar echt te oud om nog aan behendigheid te laten beginnen. Behendigheid is behoorlijk belastend voor de hond.
Als je een hondje hebt van 9 jaar die altijd behendigheid gedaan heeft, dan zou ik recreatief wel aan durven op die leeftijd. Maar een oude hond die dit nog nooit gedaan heeft zou ik wat anders voor verzinnen.
Er zijn genoeg andere takken van hondensport die minder belastend zijn of die je minder belastend kunt maken. Zoals treibball, dogdance en speuren.

Met Vincent ben ik dus begonnen met dogdance en dat vindt hij erg leuk! Natuurlijk zorg ik er hierbij ook voor dat ik niet al te belastende oefeningen doe.
Flevo Bordertje
Zeer actief

yvette_van_alert schreef:Als hij gezond is kan dit prima bij een border terrier zou ik zelf een foto van zijn rug en nek laten maken. Daar zal de zwakste plek zitten.... hij heeft de leeftijd van spondylose.

2 handlers kan best maar vaak is het handig als er 1 de nieuwe dingen aanleert en daarna nr 2 ook de oefeningen met de hond gaat doen.

veel plezier!
Dank je wel Yvette :D
Zou ik niet iets aan Boyke moeten merken als hij spondylose had? Hij zou dan toch stijf moeten worden of pijn hebben, in ieder geval iets waardoor ik bij het lopen buiten iets zie veranderen?
yvette_van_alert
Actief
Mijn ras(sen): duits herder, mechelse herder, corgi, dingo, hannoveraanse zweethond, kaukasische owcharka.

Ongelezen bericht door yvette_van_alert »

Flevo Bordertje schreef:
yvette_van_alert schreef:Als hij gezond is kan dit prima bij een border terrier zou ik zelf een foto van zijn rug en nek laten maken. Daar zal de zwakste plek zitten.... hij heeft de leeftijd van spondylose.

veel plezier!
Zou ik niet iets aan Boyke moeten merken als hij spondylose had? Hij zou dan toch stijf moeten worden of pijn hebben, in ieder geval iets waardoor ik bij het lopen buiten iets zie veranderen?

Dat hoeft in het begin niet. Omdat het geleidelijk gaat en ik zou bij beginnende spondylose geen behendigheid doen omdat het de spondylose zal versnellen, tenzij het bijv. vanwege gedrag 'noodzakelijk' is om behendigheid te gaan doen.

Ik heb bij Kaylee mijn speurhond ook afgelopen week foto's laten maken omdat ze 7 is en de afgelopen tijd 2 keer kort heeft gemankt. Die heeft ook aktieve spondylose. Dus mag niet meer mee doen met breitensport maar ze speurt wel gewoon door, ook dat is belastend maar minder als breitensport. Bovendien is ze het gelukkigst als ze kan speuren. Dan maar minder oud en erg gelukkig denk ik dan...
Flevo Bordertje
Zeer actief

yvette_van_alert schreef:
Flevo Bordertje schreef:

veel plezier!

Dat hoeft in het begin niet. Omdat het geleidelijk gaat en ik zou bij beginnende spondylose geen behendigheid doen omdat het de spondylose zal versnellen, tenzij het bijv. vanwege gedrag 'noodzakelijk' is om behendigheid te gaan doen.

Ik heb bij Kaylee mijn speurhond ook afgelopen week foto's laten maken omdat ze 7 is en de afgelopen tijd 2 keer kort heeft gemankt. Die heeft ook aktieve spondylose. Dus mag niet meer mee doen met breitensport maar ze speurt wel gewoon door, ook dat is belastend maar minder als breitensport. Bovendien is ze het gelukkigst als ze kan speuren. Dan maar minder oud en erg gelukkig denk ik dan...
Daarin ben ik het met je eens hoor. Kwaliteit van leven staat voorop en daar hoort lekker buiten bezig zijn zeker bij. Ik ga het eens met de diernarts overleggenm watn voor Boyke is behendigheid geen noodzaak maar puur voor het plezier. Mocht hij iets hebben wat dat in de weg staat, dan gaan we gewoon lekker verder met de gewone boswandelingen :ok:
flinnies
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian Cattle Dog, Yorkshire Terrier en dan hebben mijn nog thuiswonende kids samen 2 Bordercollies en een Vlinderhondje
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door flinnies »

Ha grappig ik heb net op je andere topic gereageerd.
Mijn zoon is begonnen met onze Yorkshire Terrier die toen al 7 jaar was, op 9 jarige leeftijd is hij nog wedstrijd gaan lopen, dit ging in de debutanten heel leuk.
Het jaar erop was hij natuurlijk weer een jaartje ouder en ging minder snel waardoor hij continue tijdfouten opliep we hadden ervoor kunnen kiezen om bij de veteranen te gaan lopen maar dachten hij moet nog langer mee dus we verzinnen wel iets anders leuks. Vervolgens heeft hij toen nog een seizoen training afgemaakt omdat het hondje zoveel pret had.
Daarna is mijn dochter nog met hem gaan dansen, ook zij heeft nog wedstrijden met hem kunnen lopen en helaas hebben we hem dit jaar op 11.5 jarige leeftijd in moeten laten slapen. Maar hij is eigenlijk op de laatste 4 maanden na actief geweest.
Flevo Bordertje
Zeer actief

flinnies schreef:Ha grappig ik heb net op je andere topic gereageerd.
Mijn zoon is begonnen met onze Yorkshire Terrier die toen al 7 jaar was, op 9 jarige leeftijd is hij nog wedstrijd gaan lopen, dit ging in de debutanten heel leuk.
Het jaar erop was hij natuurlijk weer een jaartje ouder en ging minder snel waardoor hij continue tijdfouten opliep we hadden ervoor kunnen kiezen om bij de veteranen te gaan lopen maar dachten hij moet nog langer mee dus we verzinnen wel iets anders leuks. Vervolgens heeft hij toen nog een seizoen training afgemaakt omdat het hondje zoveel pret had.
Daarna is mijn dochter nog met hem gaan dansen, ook zij heeft nog wedstrijden met hem kunnen lopen en helaas hebben we hem dit jaar op 11.5 jarige leeftijd in moeten laten slapen. Maar hij is eigenlijk op de laatste 4 maanden na actief geweest.
Wat leuk dat jullie dit met jullie york nog hebben kunnen doen! Ik had op de hondenclub ook al gehoord over die veteranenklasse, dus wie weet waar het schip strandt :ok:
Sterkte met het verlies van jullie hondje!
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”