Thuis gaat hij als een speer naar een dummy, pakt gelijk op en komt gelijk terug en geeft af in modelapport.
Op een proef zie je de spanning in zijn lijf. Hij loopt op strakke hoge poten, staart hoog en langzaam. Als hij bij de dummy staat, pakt hij niet gelijk. Hij markeert erg veel, tijdens de training helemaal niet.
Hij is onzeker ten opzichte van andere honden en hij uit dat door te grommen. Als hij even kennisgemaakt heeft (aan de lijn) of een tijdje bij andere honden in de buurt heeft gezeten, is de spanning weg. Dat bleek gisteren ook weer nadat we na de proef echt uren moesten wachten. We zaten met een grote groep honden bij elkaar en dan gaat hij gewoon tegen andere honden aanliggen. Wel teven, maar een reu die iets verderop zat laat hij dan ook gewoon met rust.
Omdat hij tijdens de vorige proef om deze reden al wel veel spanning opbouwde tijdens het wachten, heb ik deze keer een nylon bench meegenomen. Tot geloof ik grote verrassing van velen

Wel raar binnen dit verhaal; als ik tijdens het werk er uiteindelijk dan wel druk op zet (omdat de keurmeester zegt dat het nu echt de laatste kans is), doet hij wel wat ik van hem vraag. Dan zou je haast denken dat ik er vanaf het begin meer druk op moet zetten. Maar dat past helemaal niet bij hoe hij is en is in mijn ogen dus ook volstrekt onlogisch.
Ik ben dus nu op zoek naar een manier om dit "probleem" te tackelen. Iemand ervaring mee? Zit er aan te denken om volgend jaar opnieuw in te schrijven voor een C en dan kijken hoe het gaat. Aangezien ik dan zelf geen spanning meer zal hebben verwacht ik, ben ik benieuwd of ik dat in Eans gedrag terugzie.
Trouwens; tijdens de groepstraining zie ik wel meer spanning dan tijdens mijn eigen trainingen met hem, maar niet heftig als tijdens een proef.