Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Actief gangwerk (Update pag. 4!!)

Moderator: moderatorteam

Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Actief gangwerk (Update pag. 4!!)

Ongelezen bericht door Irisz »

Misschien dat iemand ons op afstand vast wat tips kan geven. Ik ga binnenkort ook wat lesjes ringtraining volgen.

Xavi kan ontzettend mooi lopen en heeft, naar mijn mening, super mooi gangwerk. Alleen.....in de ring laat hij het niet zien. :(
Hij loopt gewoon netjes mee, maar als een zandzak. Geen actief gangwerk dus, je zou het bijna slenteren kunnen noemen.
Met het oefenen thuis, op straat, in het bos, etc. Prima! Gaat allemaal goed.
Je zou als eerste verwachten dat hij wat gespannen is in de ring, maar dat is voor mijn gevoel niet zo. Hij staat als een huis, kwispelt naar de keurmeester en ook betasten en tandjes kijken is geen probleem.
Iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen en vooral, hoe ik hieraan kan gaan werken?

Het is namelijk eeuwig zonde dat we al 3 keurrapporten hebben liggen waar op staat dat hij van 'uitmuntend type' is, maar dat het ontbreekt in zijn gangwerk, hoewel de aanleg goed lijkt te zijn. :wink:
Laatst gewijzigd door Irisz op 17 jun 2011 21:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Re: Actief gangwerk

Ongelezen bericht door Ellen. »

Misschien is het toch de omgeving... een hal, donker, veel honden om zich heen.. Hij kan dan wel kwispelen, maar dat hoeft niet te zeggen dat hij al die tijd ontspannen is. Probeer ook op binnenplaatsen

edit: daar ging iets mis
estherchip
Actief
Mijn ras(sen): beauceron

Ongelezen bericht door estherchip »

vind het idd erg jammer dat er met zulke grote honden (ook bij ons!!) veel te kleine ringen zijn.. je kunt helemaal geen vaart maken en met 3 passen ben je aan de overkant, zo kunnen ze nooit optimaal gangwerk laten zien!

ik denk dat je met ringtraining wel al meer bereikt, veel honden om hem heen, veel afleiding en dan maar oefenen oefenen op stilstaan en meteen pats boem actief weg :)
L O V E Chip en Jolie mijn lieve beaucerons!
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik denk ook dat het toch spanning is hoor. Nilo heeft namelijk hetzelfde probleem. Hoewel die niet als een zoutzak gaat lopen, maar juist erg korte pasjes neemt. En thuis laten zien dat hij heus wel paslengte heeft! Ik heb de oplossing nog niet gevonden, veel rustiger krijg ik hem denk ik niet op shows. Hij voelt zich daar al op zn gemak en vind alles leuk, maar die spanning blijft toch wel.
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Ik kom niet vaak op shows maar heb me dit weekend echt verbaasd over de kleine ringen waarin grote rassen hun gangwerkt moeten laten zien. Onmogelijk te beoordelen.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik vond de ringen in Eindhoven ook erg krap, ze waren echt heel erg smal waardoor je eigenlijk een lange gang had om te rennen en dat is absoluut niet optimaal.
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Als de ruimte het probleem is waarom dan geen langwerpige ringen denk ik dan. Maar dat zal wel te simpel gedacht zijn.

Helaas heb ik geen tips voor je, anders dan erop trainen, maar dat ga je al doen.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ze waren in Eindhoven dus wel langwerpig. :wink:
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt alvast voor de reacties allemaal.

In Eindhoven waren de ringen inderdaad super krap en wij stonden ook nog eens met 10 honden in de ring, dus je had helemaal geen ruimte. Maar daarin zit het probleem niet alleen hoor. In Utrecht en Rotterdam waren de ringen al een stuk groter, maar ook daar laat hij zijn gangwerk niet optimaal zien.
Wat hierboven wordt gezegd, vanuit stil staan direct actief weg, is ook echt een probleem bij hem. Hij loopt nooit actief weg. :wink:
Ik probeer al met een woordje hem alert te maken en zelf heel actief te doen, maar tot nu toe weinig resultaat.

Ik heb nu het 'commando' Let's Go! eraan gekoppeld. Daarmee oefen ik buiten en daar snapt hij dat heel goed. Loopt als een trein.
Maar in de ring is hij het allemaal spontaan vergeten. :(
Tempo maken doe ik ook, maar dan blijft hij dus gewoon achter en moet ik hem gaan 'trekken'. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

En als je een kort rukje geeft aan de lijn?
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Elmo/maureen schreef:En als je een kort rukje geeft aan de lijn?
Dat helpt een beetje...voor 2 passen.. Daarna valt hij weer net zo hard terug.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Charles wilde ook nooit. Die liep als een soort van gedrogeerde lama mee :smile:
En buiten de ring was ie dan weer vrolijk en had ie een droomgangwerk :19:
Wellicht heeft het ook te maken met de spanning van de voorbrenger, je bent onwillekeurig toch nerveus voor een beoordeling en brengt dat over op de hond die daardoor onzeker wordt.
Hoe doet ie het als ie wordt voorgebracht door een buitenstaander?
Dat zou ook kunnen inderdaad. Hoewel hij op mij in de ring geen gespannen indruk maakt. Hij staat heel relaxt en lijkt nergens last van de te hebben. Maar het zou kunnen.
Ik heb geen idee hoe hij het doet als een buitenstaander hem voorbrengt. Nog nooit geprobeerd. Zou zo ook niet weten wie ik daarvoor zou moeten vragen. :wink:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Sommige honden hebben zich dat ook gewoon eigen gemaakt om in de ring zo 'suf' rond te lopen. Het is natuurlijk een hele andere situatie dan wanneer je buiten oefent. Daar is alles al veel ruimer om de hond heen.
Hou je hand eens bij de muskton en hou de musketon vlak onder zijn kaak als je gaat lopen. Op die manier kun je zijn hoofd misschien wat omhoog houden en als je eenmaal de gang hent, je hand wat laten zakken? Je ziet wel vaker dan handlers de lijn tijdens het draven zo kort vasthouden.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Sommige honden hebben zich dat ook gewoon eigen gemaakt om in de ring zo 'suf' rond te lopen. Het is natuurlijk een hele andere situatie dan wanneer je buiten oefent. Daar is alles al veel ruimer om de hond heen.
Hou je hand eens bij de muskton en hou de musketon vlak onder zijn kaak als je gaat lopen. Op die manier kun je zijn hoofd misschien wat omhoog houden en als je eenmaal de gang hent, je hand wat laten zakken? Je ziet wel vaker dan handlers de lijn tijdens het draven zo kort vasthouden.
Josee
Zeer actief
Mijn ras(sen): weimaraners
Contacteer:

Ongelezen bericht door Josee »

Soms werkt het om het showlijntje anders te hanteren.
Ik weet niet wat voor showlijntje je hebt?
Ken bv een hond die met een kettinkje zich niet laat showen en maar bleef sjokken maar met leren showlijntje was dit opgelost (die ik eigenlijk standaard gebruik), weer een ander alleen met een los lijntje en een ander weer met lijntje juist hoog.
Misschien dat manier van lijn gebruik verschil uitmaakt?!
tevens thuis veel korte stukjes oefenen, wegdraven en meteen draaien.
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Irisz schreef:Ik heb geen idee hoe hij het doet als een buitenstaander hem voorbrengt. Nog nooit geprobeerd. Zou zo ook niet weten wie ik daarvoor zou moeten vragen. :wink:
Je hoeft dat ook niet meteen te doen, maar laat iemand anders eens een rondje met hem door de ring lopen vóórdat de keuringen beginnen. Huppelt ie dan onverveerd mee dan weet je waar het aan ligt. Sjokt ie dan nog mee, kun je uitsluiten dat het aan jou ligt.
Goeie tip, gaan we proberen bij de volgende show. :ok:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:Sommige honden hebben zich dat ook gewoon eigen gemaakt om in de ring zo 'suf' rond te lopen. Het is natuurlijk een hele andere situatie dan wanneer je buiten oefent. Daar is alles al veel ruimer om de hond heen.
Ik doe het iets anders, maar ik ben inderdaad de lijn al anders gaan gebruiken. Ik ben van het showen met een losse lijn, maar daarmee was het gangwerk helemaal dramatisch. Nu heb ik de lijn wat korter tijdens het draven waarmee ik zijn hoofd 'ondersteun', maar dus niet ophang zoals sommige mensen doen. Dat is al iets beter, maar nog lang niet wat het moet zijn.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Josee schreef:Soms werkt het om het showlijntje anders te hanteren.
Ken bv een hond die met een kettinkje zich niet laat showen en maar bleef sjokken maar met leren showlijntje was dit opgelost (die ik eigenlijk standaard gebruik), weer een ander alleen met een los lijntje en een ander weer met lijntje juist hoog.
Misschien dat manier van lijn gebruik verschil uitmaakt?!
tevens thuis veel korte stukjes oefenen, wegdraven en meteen draaien.
Ik heb de eerste paar shows een gewoon leren lijntje gehad en nu sinds 2 shows eentje met een kettinkje ertussen. Heb niet het idee dat dat heel veel uitmaakt helaas.

Ik had eerst zoiets:
Afbeelding

Nu dit:
Afbeelding
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
asani
Zeer actief

Ongelezen bericht door asani »

Wat ik altijd bij Fynn merkte was hoe langer hij moest wachten voordat hij aan de beurt was hij slomer hij ging lopen.
Dus veel honden in de ring en lang wachten deden er bij hem geen goed aan.

Groetjes Rian
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

asani schreef:Wat ik altijd bij Fynn merkte was hoe langer hij moest wachten voordat hij aan de beurt was hij slomer hij ging lopen.
Dus veel honden in de ring en lang wachten deden er bij hem geen goed aan.

Groetjes Rian
Jup, dat is zeker waar! Als we meteen om 10 uur de ring in kunnen gaat het al stukken beter dan wanneer we 's middags pas aan de beurt zijn.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Josee schreef:Soms werkt het om het showlijntje anders te hanteren.
Let er wel op dat je de lijn niet strak trekt. Vanaf 1 januari 2011 mogen honden niet meer aan een strakke lijn geshowed worden en dienen keurmeesters hier ook op te letten.
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Zou het kunnen dat hij het lopen op 'wegwerp' tapijt helemaal niet prettig vindt? Showtapijt is heel anders dan gewoon tapijt.

Je kunt bij bijna elke verzorgings stand een busje anti-uitglij middel kopen en dat op zijn voetzolen smeren. Hiermee vookom je het prikkerige gevoel wat je hond eventueel kan ervaren. En hij heeft meteen meer grip.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Al geprobeerd hem attent te krijgen met iets lekkers?
Orpa loopt ook als een ouwe jongejuffrouw maar zodra ze ziet dat ik wat in mijn zak heb loopt ze opeens als een zonnetje :engel:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Wilm@ schreef:Zou het kunnen dat hij het lopen op 'wegwerp' tapijt helemaal niet prettig vindt? Showtapijt is heel anders dan gewoon tapijt.

Je kunt bij bijna elke verzorgings stand een busje anti-uitglij middel kopen en dat op zijn voetzolen smeren. Hiermee vookom je het prikkerige gevoel wat je hond eventueel kan ervaren. En hij heeft meteen meer grip.
Dat zou kunnen. Afgelopen zaterdag in Eindhoven lagen er ook 'putdeksels' onder het tapijt waar hij zich een ongeluk door schrok. Misschien dat het in dat soort kleine dingetjes zit.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Al geprobeerd hem attent te krijgen met iets lekkers?
Orpa loopt ook als een ouwe jongejuffrouw maar zodra ze ziet dat ik wat in mijn zak heb loopt ze opeens als een zonnetje :engel:
Dat kan met een kleine hond, maar met een hond die zijn hoofd al op zakhoogte (of nog hoger) heeft, werkt dat helaas niet. ;-)
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Jup, ik heb altijd iets speciaals bij me in de ring. Frolic, kaasblokjes, worst, etc. En dat vindt ie wel interessant, maar niet voldoende om harder om te gaan lopen. Hij loopt sowieso niet alert...hij heeft altijd zijn oortjes naar achteren tijdens het gangwerk-gedeelte.
Zodra hij weer stil staat is alle aandacht weer voor mij en is het koekje weer geweldig.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
doggyfun
Erelid
Mijn ras(sen): border collies, whippet, middenslag kees, chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door doggyfun »

hoi,

Misschien kan het volgende meespelen.....
Je hebt je hond aan de binnenkant, dus de hond maakt de kortste route.
Wellicht kijk je in het lopen naar je hond, waarop je met je lichaam (onbewust) je hond naar achteren"duwt",
als je je lichaam iets naar de hond toe gedraaid hebt, kan het zijn dat je hond daardoor vaart mindert en minder mooi gangwerk laat zien.

Je geeft zelf aan dat hij voor de rest wel oke gaat in de ring.

Dus misschien lichaam van jezelf recht houden?

groetjes,
corina
http://www.treibball.nl,http://www.kvv-zevenaar.nl: ruim assortiment kvv, barfprodukten, snacks
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Dat kan met een kleine hond, maar met een hond die zijn hoofd al op zakhoogte (of nog hoger) heeft, werkt dat helaas niet. ;-)
Het ging me niet om het tempo hoor, maar om het alert zijn.
Die oortjes, die Iris al noemt ;)

Corina kan ook best een punt hebben trouwens, met dat omkijken. Dat kan schelen inderdaad.

Afbeelding

Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Scooby schreef:
Het ging me niet om het tempo hoor, maar om het alert zijn.
Die oortjes, die Iris al noemt ;)
Dat snapte ik. ;-) Alleen een hond die met zijn kop al op zakhoogte loopt, draait helemaal scheef als hij alert is op datgene wat in je zak zit en dan is goed gangwerk helemaal ver te zoeken. ;-)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef: Dat snapte ik. ;-) Alleen een hond die met zijn kop al op zakhoogte loopt, draait helemaal scheef als hij alert is op datgene wat in je zak zit en dan is goed gangwerk helemaal ver te zoeken. ;-)
Jij bent gewoon te klein :mrgreen:

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Show”