Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Basiscertificaat hulphond geslaagd!

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Basiscertificaat hulphond geslaagd!

Ongelezen bericht door Jacksel »

Zoals sommigen weten is Jamey in opleiding om mijn (psychiatrische) hulphond te worden. Omdat het 'trucjes' trainen af en toe nog al moeilijk gaat (aanleren is simpel, maar dan...), kwam gister een van de hoofdtrainers eens mee om te kijken. Tijdens het doorspreken van alles ging het onder andere over de basistest, waarop we besloten eens de punten door te lopen. Dus ik even het formulier uitgedraaid, en wij de punten doorlopen. Toen we alles hadden gedaan, kreeg ik ineens een hand. "Gefeliciteerd, jullie zijn geslaagd". Ik stond echt even :eek: . Ik heb nooit echt specifiek hierop getraind, was al bezig met de dingen die ze voor mij kon doen, en zonder training hebben we dus toch echt een prachtige cijferlijst gehaald!

Score gaat van 1 -4, met een 1 ben je sowieso gezakt, en er mag 3 keer een 2 gehaald worden.

1 Begroeting onbekend persoon
- Binnen 4
- Buiten 4
2 Meelopen aan riem: 4
3 Zitten en liggen op commando
- zitten binnen 4
- zitten buiten 4
- liggen binnen 4
- liggen buiten 4
4 Het blijven op commando: 4 (met commentaar: "Heel strak appèl")
5 Het hierkomen op commando
- Binnen 3 (had onhandig positie gekozen, waarop Jamey het niet snapte, na positie te veranderen ging het wel gewoon goed)
- Buiten 4
6 Liggen binnen een minuut zonder commando: 4 (in 30 seconden, en dat zonder ervoor getraind te hebben lol)
7 Achter de cursist aankomen (dus ik eerst door de deur): 4
8 Aandacht voor de cursist
- Binnen 4
- Buiten 4 Met algemeen commentaar: Hoef je niet te testen. De aandacht is er continu voor elkaar.
9 Plaats 3 (Jamey snapte even niet dat ik haar om een hoekje probeerde plaats te sturen :Q: )
10 Klaar/genoeg 4 (Ik zei los en Jamey loste zonder problemen en liet het speeltje met rust. Tot mijn verbazing :F: )
11a Reageren op NEE, voer 2 (Jamey was ervan overtuigd dat als het haar aangeboden was, ze het ook mocht hebben (sja dat mag ook altijd). Even helpen herinneren wat nee betekent, en toen draaide ze keurig haar koppie weg, dus toch nog 2 punten)
11b Reageren op NEE, speeltje 3 (speeltje was wel errug interessant, maar ze liet m wel liggen)
12 Loslaten van een voorwerp 4 (met slimme voorwerpkeuze :P )
13 Onverwachte aanraking 4
14 Onverwacht geluid 4
15 Confrontatie andere hond 2 met commentaar: Ze vermeed het contact met de andere hond. Alleen toen hij dichterbij kwam snauwde ze hem af. Dit had je kunnen voorkomen door het voor haar op te lossen door bijvoorbeeld door te lopen en haar aandacht te vragen.
16 Gedrag tussen mensen 4 (Ze gedroeg zich keurig, terwijl ik net zei dat ze het zo moeilijk vindt om anderen te negeren want mensen zijn zo leuk :oeps: )
17 Omgang cursist met hond 4 met commentaar: Je gaat liefdevol met Jamey om. Je respecteert wie ze is, wat haar sterke en zwakke kanten zijn. Dat is samenwerken. Mooi om te zien. Soms uit je je wel wat streng en daar kan Jamey wat onzeker van worden. Probeer hier op te letten en de situaties anders op te lossen.
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Dianavdberkt
Zeer actief

Re: Basiscertificaat hulphond geslaagd!

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

Super knap van jullie. Gefeliciteerd. Wat zijn nu de vervolg stappen.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Gefeliciteerd :cheer: Hoe nu verder?
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Nu verder met de daadwerkelijke hulphondacties trainen, 1 gedrag zit er al in. 1 heb ik tijdelijk moeten laten vervallen, omdat Jamey had besloten dat het wel een mooie manier was om alles wat ze wilde af te gaan dwingen. Daar heb ik nu adviezen voor gehad, dus die ga ik voorzichtig weer oppakken. Voor het echte examen moet ze ongeveer 10 gedragingen kunnen laten zien, dus we zijn nog wel even bezig ;) . Daarnaast moet ze ook goed gedrag buiten laten zien:
• Gedrag aan de lijn
• Gedrag los van de lijn
• Algemene gehoorzaamheid buiten
• Het komen op commando
• Gedrag in openbare ruimtes

Die laatste is vooral nog veel aan te knutselen, aangezien Jamey ervan overtuigd is dat iedereen er voor haar is, en haar wil knuffelen. Je krijgt natuurlijk veel aandacht met zo'n mini hulphondje, dus zij denkt dan gelijk dat mensen haar leukkk vinden en willen aaien. Als ze dat niet doen (mag immers niet) gaat ze lopen klieren. Zelfs als ze meegaat naar therapie (gebeurt al een poosje) gaat ze continu liggen piepen. Ze blijft keurig plaats, maar wel piepen, piepen, piepen.

Er zijn dus nog wat problemen om op te lossen en gedragingen om aan te leren ;)
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”