Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aanmoedigen en ontmoedigen zonder gelijk af te keuren

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Aanmoedigen en ontmoedigen zonder gelijk af te keuren

Ongelezen bericht door Jacksel »

Misschien niet een heel heldere titel, maar het zit zo. Met de hulphondentraining moet Jamey bepaalde gedragingen laten zien, die ze soms wel heul erg leuk vindt. Nou is het alleen maar geweldig dat ze het erg leuk vindt, maar dat betekent niet dat ze ze te pas en te onpas mag uitvoeren. Het zijn gedragingen die ofwel op een commando moeten gebeuren, ofwel als reactie op mijn gedrag.

Nou ben ik gewend om met ja en nee te werken, maar het probleem bij een 'nee' is dat ze gelijk denkt dat het helemaal niet meer mag. En dus de volgende keer dat het wel de bedoeling is dat ze het doet gaat twijfelen en heel onzeker wordt. Ik gebruik sinds een poosje ook foutje (dus ik zeg foutje, en doe verder niets, laat het haar uitzoeken), maar ook daar raakt ze de weg van kwijt.

Ik heb nu van de trainers het advies gekregen om haar bij goed gedrag gewoon te belonen zoals ik al deed, en bij slecht gedrag iets te verzinnen waarbij ik haar niet zeg dat het verkeerd is wat ze doet, maar waarbij ik haar zeg dat het gedrag op zich heel knap is, maar het moment van uitvoering niet. Negeren werkt niet, want we hebben haar juist aangeleerd dat als ik niet reageer, ze door moet zetten, en eventueel haar gedrag moet versterken.

De gedragingen waarmee ik de problemen tegenkom zijn een piepballetje pakken en ermee gaan piepen (piepballetje ligt in een apart bakje, dus niet bij de rest van het speelgoed. Ze kan er ondertussen goed afblijven en wachten op het telefoongeluid, maar soms wil ze toch nog even dat balletje pakken om gewoon lekker mee te spelen), en tegen mij opspringen en met haar voorpootjes op mijn been krabbelen (signaal is als ik afwezig wordt, dit simuleer ik met trainen (sja, kan moeilijk opp commando afwezig worden), maar zij snapt het verschil tussen 'afwezig' en gewoon lezen of tv kijken op de computer niet...

Iemand die mee kan denken?

Overigens zie ik ook over een paar weekjes mn trainster weer, maar ik vind het altijd wel leuk om in de tussentijd ineens een sprong vooruit te maken, plus dat ik hier dus zelf ook over na moest denken. Jamey is slim zat, maar heel sterk op mij gericht, en snel onzeker en dan bevestiging zoekend.
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
koentje

Re: Aanmoedigen en ontmoedigen zonder gelijk af te keuren

Ongelezen bericht door koentje »

Ja ja...
:smile2: en jouw hond begrijpt dat: wat je deed was wel goed, maar nu nog op het goede moment?
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

koentje schreef:Ja ja...
:smile2: en jouw hond begrijpt dat: wat je deed was wel goed, maar nu nog op het goede moment?
Da's nou net het probleem, ik zie dat ook niet zo, hoe ik dat zou moeten doen...

Bedoeling is dus dat ik haar laat merken dat het niet de bedoeling is wat ze doet (dus het gedrag op het verkeerde moment), zonder dat ze er onzeker van wordt, waardoor ook de goede uitvoering er weer onder lijdt. :N:
Afbeelding
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

lastig zeg... commando anders misschien? of een handgebaar
Bij Escha werkt foutje erg goed... dus helaas heb ik geen ervaring ermee
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

EschaenStefanie schreef:lastig zeg... commando anders misschien? of een handgebaar
Bij het piepballetje reageert ze dus goed op het commando, maar af en toe wil ze gewoon met het balletje spelen :klaar: en pakt ze hem dus zonder dat het de bedoeling is. Zeg ik daar nee/foutje op, dan twijfelt ze de volgende keer ook wanneer het commando wel komt. Pak ik hem gewoon af, zit ze me vragend te kijken waar haar beloning blijft en pakt het balletje vervolgens doodleuk nog een keer :P. Het moeilijke is natuurlijk dat allebei de gedragingen voor haar erg zelfbelonend zijn.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

misschien iets proberen met stemhoogte en het commando 'nou niet'
hier kennen ze dat, wordt gebruikt als ze iets doen dat soms wel en soms niet mag.
Het is alleen een beetje moeilijk uit te leggen wat voor stem ik daar precies bij gebruik, want eigenlijk is het meer de toon waarop ik het zeg dan de hoogte van mijn stem :? :scratch:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

Jacksel schreef:
EschaenStefanie schreef:lastig zeg... commando anders misschien? of een handgebaar
Bij het piepballetje reageert ze dus goed op het commando, maar af en toe wil ze gewoon met het balletje spelen :klaar: en pakt ze hem dus zonder dat het de bedoeling is. Zeg ik daar nee/foutje op, dan twijfelt ze de volgende keer ook wanneer het commando wel komt. Pak ik hem gewoon af, zit ze me vragend te kijken waar haar beloning blijft en pakt het balletje vervolgens doodleuk nog een keer :P. Het moeilijke is natuurlijk dat allebei de gedragingen voor haar erg zelfbelonend zijn.
heeft ze vroeger gewoon met een piepspeeltje mogen spelen? Het kan misschien zijn dat ze de oefening niet volledig begrijpt en dat ze het alleen mag pakken wanneer de telefoon of iets gaat?

want ze mag hem alleen pakken als de telefoon gaat snap ik?
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

EschaenStefanie schreef:
Jacksel schreef:
heeft ze vroeger gewoon met een piepspeeltje mogen spelen? Het kan misschien zijn dat ze de oefening niet volledig begrijpt en dat ze het alleen mag pakken wanneer de telefoon of iets gaat?

want ze mag hem alleen pakken als de telefoon gaat snap ik?
Klopt. Het is wel een nieuw gekocht speeltje wat echt alleen hiervoor gebruikt wordt. Ze heeft wel eerder piepspeeltjes gehad (nu nog) maar niet iets als deze (speciaal op gelet). Het uitvoeren van de oefening is geen probleem eigenlijk, zelfs het (idd telefoon)commando snapt ze nu. Alleen het uitleggen dat het alleen op dat moment goed is om het te doen en op andere momenten niet vind ik dus lastig. (Is hetzelfde probleem als ik vaker tegenkom, dingen aanleren gaat heel makkelijk bij haar, maar dan aanleren wanneer wel en wanneer niet is een ramp).

@Renee: bij het op de bank gaan en op bed mogen doe ik dat ook gewoon. Daar gebruik ik gewoon nee voor en dan druipt ze af, maar een volgende keer komt ze gewoon weer vragen of het mag (en dan kan het weer een ja of een nee zijn). Daar heeft ze die onzekerheid absoluut niet bij (sterker nog, na een nee komt ze het rustig nog een keer proberen, om even na te gaan of ik het wel zeker weet :P ).

Misschien een heel dom idee hoor. Maar kan het zijn dat ik gewoon langer door moet gaan met nee zeggen bij een 'onjuiste uitvoering' en dan die onzekere uitvoering bij het commando/signaal even voor lief nemen (belonen als ze het wel (uiteindelijk) doet natuurlijk)? Dat het gewoon een kwartje is dat moet vallen op welke momenten ik precies nee zeg, en op welke momenten ze wel beloond wordt? Mijn trainster gaf aan dat ze onzeker werd door die nee, waardoor de uitvoering slechter werd, maar misschien is dat een fase waar we doorheen moeten?

Of is dat een hele rare gedachte
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Jacksel schreef: Klopt. Het is wel een nieuw gekocht speeltje wat echt alleen hiervoor gebruikt wordt. Ze heeft wel eerder piepspeeltjes gehad (nu nog) maar niet iets als deze (speciaal op gelet). Het uitvoeren van de oefening is geen probleem eigenlijk, zelfs het (idd telefoon)commando snapt ze nu. Alleen het uitleggen dat het alleen op dat moment goed is om het te doen en op andere momenten niet vind ik dus lastig. (Is hetzelfde probleem als ik vaker tegenkom, dingen aanleren gaat heel makkelijk bij haar, maar dan aanleren wanneer wel en wanneer niet is een ramp).

@Renee: bij het op de bank gaan en op bed mogen doe ik dat ook gewoon. Daar gebruik ik gewoon nee voor en dan druipt ze af, maar een volgende keer komt ze gewoon weer vragen of het mag (en dan kan het weer een ja of een nee zijn). Daar heeft ze die onzekerheid absoluut niet bij (sterker nog, na een nee komt ze het rustig nog een keer proberen, om even na te gaan of ik het wel zeker weet :P ).

Misschien een heel dom idee hoor. Maar kan het zijn dat ik gewoon langer door moet gaan met nee zeggen bij een 'onjuiste uitvoering' en dan die onzekere uitvoering bij het commando/signaal even voor lief nemen (belonen als ze het wel (uiteindelijk) doet natuurlijk)? Dat het gewoon een kwartje is dat moet vallen op welke momenten ik precies nee zeg, en op welke momenten ze wel beloond wordt? Mijn trainster gaf aan dat ze onzeker werd door die nee, waardoor de uitvoering slechter werd, maar misschien is dat een fase waar we doorheen moeten?

Of is dat een hele rare gedachte
Het zou mijn honden wel onzeker maken en afbreuk doen aan mijn eigen geloofwaardigheid tegenover hen als ik 'nee' in dit geval zou gebruiken.
Nee is hier echt nee en wat vandaag nee is is morgen nog steeds nee, dat heb ik er van het begin zo ingedramd dat ik daar nu niet meer aan tornen kan.
Ik zou er zelf toch een ander commando aan verbinden, maar soms is het moeilijk om raad te geven omdat de situatie en de commando's (plus het uitvoeren daarvan) bij iedereen weer verschillend is.

edit: kun je niet oefenen met een ander commando en dan meteen daarna oefenen met wanneer het wel mag?
beetje zoals je (ik in dit geval ;)) een pup afleert in je handen te bijten: 'mag niet' als ze dat doen en dan meteen er achteraan het speeltje en een 'dat mag wel'
Is maar een idee hoor, weet niet of het haalbaar is
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Het gedrag dat je niet wilt met een ander speeltje dan de beloning bij de dingen die ze wel goed blokken.
Geen nee gaan gebruiken maar een ander stemgeluid knip met vinger voor aandacht om af te buigen en als daar op gereageerd wordt met wat anders belonen dan waar je met de training voor goed gedane dingen mee beloont?
Hebben je begeleiders geen tips dan, die lijken me er vaker mee te maken te hebben toch?
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Ik zou haar meer laten discrimineren, dat ze dus nog beter leert alleen het gedrag op commando te laten zien.
Bij het telefoongeluid en piepbal, ook andere geluiden oefenen alle soorten, in een later stadium ook geluiden van een andere telefoon.
Bij alle geluiden waar ze niet op moet reageren leer je haar bv (op haar kleed) te gaan liggen
Zodat ze op termijn leert dat ze enkel en alleen op het telefoongeluid mag reageren door de piepbal te pakken.
En anders niet.
Ondertussen ook blijven oefenen met het telefoongeluid dat dat er nog beter inkomt.
Bij het afwezig en been krabben werkt dit hetzelfde.
Dus oefen als je tv kijkt of als je aan de pc zit, kom ze dat beenkrabben vertonen terwijl je niet afwezig bent. Niets zeggen haar naar haar kleedje brengen en daar belonen.
Zo zou ze dus gaan leren tv kijken is op mijn kleed liggen of in later stadium mijn eigen ding doen. Been krabben tijdens tv kijken levert niets op.
Snap je?

Zo hoef je haar niet te corrigeren alleen te vertelen dat ze bij alle andere geluiden of gedragingen waar ze niet op moet reageren moet gaan liggen en later haar eigen ding doen.
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”